Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Rabu, Ogos 20, 2008

KUALA LUMPUR - Kementerian Pelajaran akan membentangkan Pindaan kepada Akta Pendidikan yang memberikan tumpuan kepada agenda untuk memartabatkan profesion perguruan .

Menterinya , Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata , rang undang-undang itu ialah untuk menaik taraf maktab -maktab perguruan kepada Institut Pendidikan Guru (IPG).

"Melalui institut ini, saya harap kurikulum dapat digubal yang memenuhi kehendak dan situasi semasa dengan setiap IPG ini mempunyai kelebihan masing-masing .

Setiap IPG memberi tumpuan untuk melahirkan guru-guru yang boleh mengajar Bahasa Inggeris ,Bahasa Mandarin ,dan satu IPG yang berhubung kait kepada memberi keperluan tambahan guru-guru di pedalaman Sabah dan Sarawak di mana Keningau dan Miri telah dikenalpasti ;' katanya di Lobi Parlimen semalam.

Kampus induk IPG itu sedang dibina di Nilai , Negeri Sembilan , katanya , rang undang-undang yang dipinda itu menunjukkan komitmen kementerian untuk merealisasikan agenda bagi memartabatkan profesion perguruan.


Mujahid PAGE berkata :

Alhamdulillah...moga-moga penaiktarafan ini bakal menjadikan maktab perguruan setanding dengan institusi pendidikan yang lain. Ini penting bagi melahirkan guru-guru yang benar-benar terlatih . Ada pihak berpendapat guru lepasan institut lebih berkualiti berbanding guru yang telah ke universiti dan mengambil bidang keguruan di institut perguruan.

Ini ana tak nak komen apa-apa . namun bila diteliti balik tempoh yang KPLI(Kursus Perguruan Lepasan Ijazah) hanya lah setahun tempoh pengajian sebelum dihantar ke sekolah-sekolah manakala IPG pula sebagaimana yang telah dikatakan tadi mempunyai tempoh pengajian (dan juga pendedahan!) selama 5 1/2 tahun. Inilah satu faktor mengapa perlunya disegerakan kewujudan satu institusi di mana institusi itu khas untuk pembinaan guru .

Di institut pendidikan guru sekarang ini masih dalam peringkat menaik taraf untuk membolehkan pengeluaran ijazaah sendiri tanpa pergantungan kepada institusi pengajian tinggi yang lain. Jika sebelum ini , institut perguruan (maktab perguruan dahulunya) hanya menyediakan diploma sebagai sandaran dan ijazah peringkat pertama hanya disediakan setelah sambung pengajian di institusi pengajian tinggi yang lain.

syabas untuk usaha ini ..

Tiada ulasan: