Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Ogos 25, 2008

Merenung kembali kenapa ana memilih guru

Apabila dikaji balik, direfleks balik dalam lingkungan 5-10 tahun ni, ana tiba-tiba terfikir dalam benak ana dan ana mulai sedari bahawa ana tak pernah berfikir bahawa ana bakal menjadi seorang guru. GURU ? Alamak ! Dulu ingat time sekolah rendah dulu , nak jadi dktor la, saintis la, engineer la .... semua boleh jadi... Namun , tak pernah keluar dalam mulut ini akan terkeluar bahawa ana akan memilih guru sebagai profesion ana. Hmm... ana berkesempatan untuk membuat Program Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS/School Based Experience/Rancangan Orientasi Sekolah/ROS) di sekolah lama ana dulu.. Sekolah Kebangsaan Mulong 2, berkedudukan 20 km dari Kota Bharu Bandaraya Islam. Menjejakkan kaki ke sekolah lama menemukan ana dengan 7 orang guru lama sekolah yang pernah mengajar ana dulu. Gembira tak terkata hanya tuhan yang tahu. Guru yang pernah memarahi kita, pernah mendenda kita bahkan pernah merotan kita dahulu kini ditemukan balik dalam keadaan yang tak disangka-sangka.

Ana sempat berbual-bual dengan guru matematik ana dahulu ,cikgu Aziz yang aku cukup mengingati beliau disebabkan beliau insan yang banyak beri kami nasihat.dan pengajaran , seumpama bapa dan anak selayaknya! Beliau seorang yang kelakar bila mengajar namun cukup tegas dalam menangani disiplin dan prestasi pelajar. Tiba-tiba terkeluar dari mulutnya bahawa beliau terkejut juga bila dapat tahu ana bakal jadi guru. Beliau pernah berpendapat ana bakal jadi doktor dahulunya( masa beliau beritahu perkara inoi ,ana gelak tak berhenti-henti) sebab dulu ana rajin dan selalu dapat tempat gak kat kelas...(hehe, angkat bakul sikit) . Namun bila fikir balik, macam ana bagitau masa awal penulisan tadi ,ana tak pernah terfikir nak jadi guru. Ana namakan ini sebagai "jodoh" ana . mak ana selalu sebut supaya besar nanti mesti jadi cikgu dan kita yang masih kecil ni meradang la sebab tak minat (hehe, budak -budak) ..mungkin ni berkat kata-kata dan doa ibu yang henti-henti tambahan pula datuk ana dulu bekas guru besar (perancangan sulit tanpa henti, hehe).

Kenapa ana memilih guru ? Biar ia menjadi rahsia ana ....

Guru-guru inilah yang berjaya membentuk ana untuk menjadi seorang 'manusia', dan kemungkinan besar 'manusia ini' akan membentuk 'orang lain' menjadi 'manusia'. Sesungguhnya, bila ana didedahkan dengan SBE ini , ana dapati begitu banyak manfaat yang ana dapat. Antaranya ana dapat biasakan diri dengan suasana yang bakal ana tempuhi dalam 2 tahun lebih nanti. tak sabar rasanya. Namun , ana sedar untuk menjadi seorang guru yang baik ini memerlukan jiwa yang benar-benar ikhlas dan bersedia hadapi pelbagai rintangan dan cubaan . Ana sedar bahwa untuk menjadi seorang 'guru' bukan semudah yang disangka.

Ramai yang jadi guru disebabkan ijazah ,diploma mahupun sijil. Namun bila diteliti balik, perkara seumpama itu hanyalah suatu perkara yang luaran , tidak temasuk nilai-nilai dalam pengajaran. Sijil dan ijazah tidak menentukan adakah seseorang itu 'layak' untuk menjadi seorang guru. Cuba kita teliti balik beberapa ketika dalam tahun kebelakangan ini ... Pelbagai masalah yang ditimbulkan oleh bakal guru mahupun guru itu sendiri. Rogol anak murid, menyertai pertandingan ratu pondan di Kota Bharu , terlibat dengan seks luar nikah di IPG ana, berdua-duaan ditempat gelap ,terlibat dengan najis dadah dan sebagainya seumpama jadi musuh dalam selimut bagi guru-guru yang benar-benar 'guru' kerana ia memburukkan lagi imej guru yang suatu ketika dahulu dihormati dan disanjungi. Kenapa ini boleh berlaku?
Soal keikhlasan ?ana tidak ingin menyentuh lebih lanjut berkenaan perkara ini.. Fikir-fikirkan

Tiada ulasan: