Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Januari 26, 2009

Mencari satu formulasi baru dalam menganjak pemikiran warga IPGM

Sering kedengaran keluhan daripada pensyarah IPGM dan guru pelatih sendiri, di mana keluhan itu lebih berkisarkan kurangnya semangat di kalangan guru pelatih untuk berinisiatif .

Maksud berinisiatif di sini ialah kurangnya semangat mereka untuk mencari sumber imu dan pengetahuan yang lain selain yang diberikan oleh pensyarah subjek (spoon feeding) , kurang semangat dari segi idealisme dan aktivisme dalam isu-isu yang berbangkit sama ada melibatkan isu dalam atau luaran institut (kalau adapun lebih berkisar tentang persoalan childish,sebagai contoh klasik ,bayaran elaun dan wireless internet).

Guru pelatih (pada pandangan ana) dihinggapi oleh penyakit takut keluar dari mentaliti selesa yang menakutkan ! Ana tambah perkataan "yang menakutkan" disebabkan ana jelak (berpandangan sinikal) dengan ucapan sesetengah pihak yang menyelar golongan guru pelatih supaya keluar dari mentaliti selesa , tapi pada masa yang sama orang yang bercakap tu 2 kali 5 dengan mereka yang disasarkan itu.

Istilah "yang menakutkan" memang menakutkan. Mentaliti zon selesa yang menakutkan itu membarah, memburuk dan mewujudkan suatu sudut persekitaran yang dilihat "bahagia" ,tapi pada masa yang sama "membunuh" pemikiran kritikal, berhemah, bijaksana , kesopanan, kejujuran,dan aspek kepedulian dan kesedaran tentang keadaan sekeliling di kalangan masyarakat guru terutama . Jiwa beragama , kesopanan dan persoalan kebenaran seolah-olah jauh dan semakin menyesar dalam diri sesetengah guru pelatih di institut.

Bukan malas, tetapi semangat juang mereka untuk menuntut imu itu umpama satu keterpaksaan (bagi seetengah guru pelatih) dan dibuat-buat dan tidak hairanlah jika dikatakan bahawa IPGM bakal melahirkan "robot-robot" yang mampu mengucapkan sesuatu perkara , tetapi tidak memperhadamkan apa yang dipelajarinya betul betul.

Tidak keterlaluan jika dikatakan budaya angguk-angguk geleng-geleng menjadi sebahagian daripada "chain effect" bagi persoalan mentaliti guru pelatih yang begitu pekat dengan keselesaan ini.. Hanya sesetengah individu(INDIVIDU , bukan perkumpulan) yang sedar dan berani (menempuh "momokan" Akta 174)lalu menegakkan haknya.

Sebagai contoh , isu Karnival Rukun Negara (juga boleh dipanggil sebagai Mini Jom Heboh) di belakang Surau di sebuah IPGM . Hanya beberapa individu sedar tentang "penghinaan" ini bangkit melawan perkara ini , namun akhirnya perkara ini di"diam"kan oleh tangan-tangan gelap yang memegang kuasa atasan. Sensitiviti beragama sepertimana yang ditekankan dalam Rukun Negara yang pertama (Kepercayaan kepaa tuhan) ini tidak dijaga. Namun berapa orang yang bangkit?

Kefahaman guru sebagai murabbi dan mursyid mahupun ustaziyatul fil alam haruslah dihadamkan betul-betul . Ana tidak bercakap tentang perlunya kita meninggalkan pengkhususan yang kita ambil sekarang, dan ambil jurusan agama , tetapi apa yang kita pelajari sekarang seharusnya (bahkan sewajibnya) diasimilasikan dengan penghayatan kerohanian, ketuhanan Yang Esa ,dan unsur keagamaan.

Perkara ini tidak harus dikesampingkan kerana kesan akibat perlaksanaan pemikiran seperti ini (iaitu tiada hubungkait antara Fardhu ain dan fardhu kifaah) bakal melahirkan natijah kerosakan nilai moral , akhlak dan pemikiran generasi yang bakal dididik nanti.

Sebagai contoh , pelbagai isu yang melibatkan remaja (generasi pelapis) yang sudah tentu tidak lari dari persoalan pelajar sekolah. Rakaman video seks dengan beruniform sekolah . Pukul guru dan hina guru. Ugutan rogol kepada guru perempuan. Hisap rokok ,ganja dan seks bebas. Ini tidak termasuk lagi dengan permasalahan yang bersumberkan barat -gothik , black metal , emo , sharp-skinhead ,rempit dan bermacam-macam lagi yang memeritkan untuk diambil pusing .

Itu menandakan kekosongan jiwa yang amat dahsyat yang dihidapi oleh generasi muda yang bakal menggantikan kita kelak , dan gurulah yang sepatutnya menjadi pengisi kepada kekosongan ini . Ini seharusnya guru pelatih sedar .

Kita bukannya "barua" , "pencacai" mahupun agen yang akan melaksanakan dasar-dasar pihak tertentu yang jauh dari fikrah Islami dan pada masa yang sama menentang apa yang diturunkan oleh Allah s.w.t . Sebab itulah ana menekankan bahawa gurulah yang akan bertindak sebagai mursyid, sebagai murabbi atau apa-apa jua istilah yang mengangkat martabat guru sebagai tukang tunjuk.

Kesedaran ini seharusnya dipupuk sendiri oleh setiap guru pelatih IPGM . Tiada siapa yang akan menggerakkan mereka, kecuali mereka yang menggerakkan diri mereka sendiri . Penyertaan di dalam halaqah, usrah, think tank ,tanzim, program-program haruslah dititikberatkan oleh guru pelatih itu sendiri sebab hanya mereka mampu merubah diri mereka sendiri .

Jangan terperangkap dengan stigma atau dongengan Akta 174 , Akta pendidikan , mahupun banyak lagi AKTA-AKTA lagi. Akta akan dikenakan terhadap mereka yang melanggarnya bukan "melaluinya" . Pemikiran takut pointer terjejas , "alah, kita hebat macam mana pun jadi cikgu jugak" , tahyul Akta 174 , tidak cukup masa untuk terlibat dalam aktivisme dan kegiatan masyarakat dan pelbagai lagi alasan yang jijik lagi memualkan seharusnya dibuang (dalam diri setiap bakal guru) bagi melahirkan arkitek insan ataupun revolusioner masyarakat yang akan menrungkaikan permasalahan dan pemikiran masyarakat hingga ke akar umbi.

Membumikan fikrah Islam dan kesedaran sosial bermula dari "grass root"(golongan masyarakat biasa dan pertengahan ) hingga ke pucuk (pentadbiran negara) dan tidak seharusnya menjadi moto penyedap lidah untuk disebut atau ditulis dalam kertas. Insyaallah. Seandainya penerusan pentarbiyahan dan pendidikan dilakukan secara berterusan ,tidak mustahil kebejatan sosial dan permasalahan aqidah yang melibatkan masyarakat dapat diatasi . Tetapi semuanya kena bermula dalam diri guru, dan dari guru itu sendiri.



Tiada ulasan: