Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Ahad, Jun 14, 2009

Akta 174- Suatu "RANTAI" yang membelenggu ? Biarkan

UNDANG-UNDANG MALAYSIA
(Akta 174)

Bahagian iv - Kesalahan-kesalahan

Seksyen 10 (1)
Tiada sesiapa jua, semasa menjadi seorang pelajar sesuatu institusi , boleh menjadi ahli atau boleh dengan apa-apa cara bersekutu dengan , mana-mana persatuan, parti politik , kesatuan sekerja atau mana-mana jua pertubuhan , badan atau kumpulan orang yang lain , sama ada atau tidak ianya ditubuhkan di bawah mana-mana undang-undang , sama ada ianya di bawah institusi atau di luar instiusi itu , dan sama ada ianya adalah di dalam Malaysia atau di luar Malaysiam kecuali sebagaimana diperuntukkan oleh atau di bawah akta ini atau kecuali sebagaimana diluluskan terlebih dahul secara bertulis oleh Menteri.

Seksyen 10 (2)
Tiada sesuatu pertubuhan badan atau kumpulan pelajar sesuatu institusi , sama ada ditubuhkan oleh , di bawah atau mengikut akta ini atau selainnya boleh ada apa-apa gabungan , persekutuan atau apa-apa jua urusan lain dengan mana-mana persatuan , parti politik,kesatuan sekerja , atau mana-mana pertubuhan , badan atau kumpulan orang yang lain , samaada atau tidak ianya ditubuhkan di bawah mana-mana undang-undang , samaada ianya adalah di dalam institusi itu atau di luar institusi itu, dan samaada ianya adalah di dalam Malaysia atau di luar Malaysia , kecuali sebagaimana diperuntukkan oleh atau di bawah akta ini , atau kecuali sebagaimana yang diluluskan terlebih dahulu secara bertulis oleh Menteri.

Seksyen 10 (3)
Tiada sesiapa jua , semasa menjadi seorang pelajar sesuatu institusi , boleh menyatakan atau berbuat sesuatu yang ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan ,simpati atau bangkangan terhadap mana-mana pertubuhan , badan atau kumpulan orang yang haram.

Seksyen 10 (4)
Tiada suatu pertubuhan badan atau kumpulan pelajar sesuatu institusi yang ditubuhkan oleh, dibawah atau mengikut Akta ini, atau mana-mana lain pertubuhan , badan atau kumpulan pelajar sesuatu insitusi boleh menyatakan atau berbuat sesuatu yang boleh ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan , simpati atau bangkangan terhadap mana-mana parti politik atau kesatuan sekerja atau sebagai menyatakan sokongan atau simpati dengan mana-mana pertubuhan , badan atau kumpulan orang yang haram.

Seksyen 10 (5)
Sesiapa jua yang melanggar atau tidak mematuhi peruntukan-peruntukan seksyen-seksyen kecil (1),(2) ,(3) atau (4) adalah bersalah atas suatu kesalahan dan boleh , apabila disabitkan , dikenakan denda tidak lebih daripada satu ribu inggit atau penjara tidak lebih daripada enam bulan atau denfa dan penjara itu kedua-duanya.

Bahagian ii -Tatatertib Am

Seksyen 11
Tiada seorang pelajarm dan tiada sesuatu pertubuhan , badan atau kumpulan pelajar, boleh mengorganisasi, menjalankan , atau menyertai sesuatu aktiviti di luar kampus , kecuali dengan mendapat kebenaran bertulis Ketua Eksekutif terlebih dahulu dan dengan mematuhi dengan sewajarnya apa-apa sekatan , had atau syarat yang difikirkan oleh Ketua Eksekutif perlu atau bermanfaat dikenakan :
dengan syarat bahawa tiada apa-apa jua dalam kaedah ini boleh disifatkan sebagai menghalang seseorang pelajar perseorangan daripada aktiviti yang berupa semata-mata keperibadian atau persendirian.

Tiada ulasan: