Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Khamis, Julai 09, 2009

Perjuangan SITC menegak Bangsa

Oleh AF Yassin (petikan daripada Majalah Dewan Masyarakat Julai 1973)

Inilah pertama kali saya menjejakkan kaki di daerah bertuah kawasan Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim (SITC) yang seluas seratus ekar, terletakdi sempadan Perak dan Selangor. Dan di sini pohon-pohon dan bangunannya menjadi saksi ribuan kaki dari mereka yang memberikan jasa baktinya kepada bangsa dan tanah air. Udara di sini sejak lima decade dulu seakan-akan meniupkan semangat , mengipas bara yang kemudian menyala memanggang memasakkann politik , pendidikan, bahasa dan kesusasteraan menjadi seperti yang kita rasakan hari ini.

Ada rasa kepedihan ketika saya masuk ke bangunan induk maktab di mananpusat pentadbiran dan bilik-bilik kuliah ditempatkan . Bangunan-bangunan keinggerisan zaman pertengahan (medieval) dengan atap terbuka cara Gothik ini direkabentuk oleh Kesteven . Bentuk yang asing ini tidak melemahkan semangat guru-guru pelatihnya melanjutkan perjuangan mendapatkan kembali hak-hak kebebasan sejak ianya dirampas penjajah pada tahun 1511.

Guru-guru dan penutut-penuntut maktab dengan asahan semangat oleh Pengetua O.T.Dussek yang dianggap pro melayu adalah sebahagian dari pejuang-pejuang yang ingin mengembalikan keagungan kerajaan Melayu ke taraf keagungan Kerajaan Melayu Zaman Sriwijaya (Palembang Tua) tahun 671 . Kembali kepada keagungan Kerajaan Acheh di bawah Paduka Iskandar Muda Mahkota Alam. Kembali kepada keagungan Kerajaan Hayam Wuruk di bawah Perdana Menteri, Patih Gajah Madanya , dan kembali kepada zaman kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka kurun ke 15. Antara barisan nama-nama pejuangnya terdapatlah saudara-saudara Ibrahim Haji Yaakob, A.Karim Rash, id Abdul Hadi Haji Hassan , Mohd Isa bin Mahmod , Syed Nasir , Rahman Talib, Ghaffar Baba, Senu Abdul Rahman, Jaafar Hassan dan Ghani Ali di bidang politik , Za'ba (tidak menuntut di SITC) , Harun Aminurrashid , Abdullah Sidek, Yassin Makmur, Shahrum Hussein , Buyong Adil , Atan Long , Awang Had Salleh, M.Noor Azam , Saleh Daud ,Kassim Talib dan Aminuddin Baki (tidak menuntut di SITC) di bidang persuratan dan pendidikan.
Di asrama yang berbentuk bintang saya mengenang dan membayangkan keadaan pejuang-pejuang ini memendam rasa, berfikir bagaimana hak-hak kebebasan orang-orang Melayu dapat dipulihkan .Jabatan Karang Mengarang yang ditubuhkan dalam tahun 1924 banyak mengilhamkan mereka agar segera bertindak .. Ini pula banyak diperbantu oleh pensyarah-pensyarah yang sama-sama berdedikasi dan bersimpati dengan perjuangan bangsa seluruhnya . Faktor kekalahan Rusia di tangan Jepun dalam peperangan Russo Jepun.
bersambung..

2 ulasan:

ummu berkata...

assalamualaikum,izinkan akak copy paste?

Akh Zhaf (mujahid page) berkata...

waalaikum salam..boleh saja.cuma ia tidak habis disalin ..insyaallah saya akan cuba sambung lepas ini.