Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Sabtu, Mac 20, 2010

Apa itu syiah? Mari kenali mereka...




Olahan: zhafri

Pengenalan Kepada Syiah





Syiah ialah golongan yang mendakwa Saiyyidina Ali lebih utama daripada para sahabat-sahabat yang lain dan mengkafirkan sahabat-sahabat yang lain . Inilah perkara pokok yang membezakan golongan syiah dengan golongan-golongan Islam yang lain.




Terdapat beberapa banyak aliran di dalam syiah itu sendiri yang pada dasarnya mempunyai konsep tersebut di atas . Tetapi aliran-aliran itu berbeza antara satu satu dengan yang lain kerana wujudnya fahaman –fahaman atau ajaran –ajaran yang berbeza.




Tetapi tumpuan yang utama akan diberikan Syiah Imamiyah Ithna Asyariyyah kerana para ulama mempertikaikan bilangan mereka dan kedudukan mereka yang semakin popular terutama selepas tercetusnya revolusi di Iran. Ahmadinejad dan puak Hizbullah, yang digela sebagai “hero” dunia Islam sebenarnya adalah tediri daripada Syiah.



Syiah Imamiyah ithna ‘Asyariyyah ialah syiah yang mempercayai keimanan dua belas orang imam secara berturutan seperti di bawah ini :-



1. Ali bin Abi Talib
2. Hasan bin Ali
3. Husin bin Ali
4. Ali Zainal Abidin bin Husin
5. Muhammad Al-Baqir bin Ali Zainal Abidin
6. Ja’far as-Sadiq bin Muhammad al-Baqir
7. Musa al-Kazim bin Ja’far as-Sadiq
8. Ali ar-Ridha bin Musa Kazim
9. Muhammad al-jawaad bin Ali Ridha
10. Ali bin Muhammad al-jawaad
11. Hasan bin Ali al-Askari
12. Muhammad bin Hasan al-Askari al-Mahdi

Contoh penyelewengan Syiah ialah :-



1.Al-Quran sudah diseleweng-
Syiah
Syiah percaya bahawa Al-quran sekarang ini telah diubah , diseleweng dan ditokok tambahkan. Di dalam kitab Al-fashlu Al-Khitaab at-thabarsi menukilkan kata-kata Sayyid Ni’matullah al-Jazaairi .
” Bahawa tokoh-tokoh syiah telah bersepakat tentang sahihnya hadith-hadith yang sampai ke peringkat mutawaatir yang menunjukkan dengan jelas tentang berlakunya penyelewengan al-quran “
Islam
Menurut Islam orang yang meragui walau satu huruf dalam Al-quran adalah orang kafir. Namun apabila orang Islam itu sendiri meragui keaslian dan kesyumulan Quran , secara automatiknya segala amalan dan perbuatan baik yang dikerjakannya tertolak sebab Allah tak menerima ibadat orang-orang kafir.



2. Kemuliaan pada sifat berpura-pura( taqiyyah)
Syiah
Dijelaskan dalam buku al-Usul Min al-Kafi , juzu’ 2 oleh Abu Ja’far Muhammad bin Ya’kub bin Ishak al-Kulaini al-razi , hal. 217 :Daripada Ibnu Abu Umair daripada Hisham bin Salim daripada Abu Umar alA’jami katanya Abu Abdullah a.s berkata kepadaku “Wahai Abu Umar ,sesungguhnya Sembilan persepuluh daripada agama itu terletak pada Taqiyyah dan tidak ada agama bagi orng yang tidak mempunyai taqiyyah dan taqiyyah itu ada pada tiap-tiap sesuatu , kecuali dalam masalah arak dan menyapu dua khuf”
Ditempat lain Iman Ja’far As-sadiq berkata kepada Sulaiman bin Khalid :” Wahai Sulaiman ! Sesungguhnya engkauberada di atas agama yang sesiapa yang menyembunyikannya akan dimuliakan Allah dan sesiapa yang menyebarkannya akan dihina Allah”.
Islam
Taqiyyah merupakan konsep atau ciri-ciri yang tidak dapat dipisahkan dari fahaman syiah. Dalam Isdlam , sifat ini merupakan sifat-sifat tercela dan pengamalnya digelar sebagai munafik. Taqiyyah bermaksud berbohonh atau berpura-pura. . Ulama Islam di zaman lampau tidak mahu menerima riwayat yang dikemukakan oleh Syiah lantaran jelas mereka melaksanakan kebohongan. Sehubungan itu ,Imam Syafie berkata “Tidak pernah aku melihat aku pihak yang menurut hawa nafsu yang lebih pembohong dari golongan Syiah (A-lKifayah, hal.49 ,as-sayuti ,Tadrib Ar-Rawi,jilid 1 ,hal. 327)

3. Mengkafirkan Para sahabat Rasulullah s.a.w
Syiah
Perkara ini disebutkan dalam Kitab Bihar al-Anwar oleh al-majilisi juz 27 , hal. 64-66: Kebanyakan para sahabat adalah munafik , tetapi cahaya nifaq mereka tersembunyi di zaman mereka . Tetapi apabila mereka wafat nabi s.a.w ternyatalah cahaya nifaq mereka itu melalui wasiat nabi dan mereka itu kembali secara mengundur ke belakang, dan kerana ini saidina Ali berkata “ Semua manusia murtad selepas wafat nabi s.a.w kecuali empat orang sahaja iaitu Sulaiman , Abu Dzar, Miqdad dan Ammar dan perkara ini tidak ada masalah lagi”.
Islam
Nabi Muhammad mengumpamakan Para sahabat sebagai bintang bergemerlapan di langit. Mereka juga dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t melalui lidah Rasul-Nya.

4. Imam Adalah maksum
Dinyatakan dalam kitab “Aqaid al-Imamiah oleh Syeikh Muhammad Redha al-Muzaffar, hal. 27: Akidah Kami tentang imam itu maksum ,Kami mempercayai bahawa imam-imam itu seperti nabi-nabi ,ia ia wajib maksum dan terpelihara daripada sifat-sifat buruk dan keji yang nyata dan tersembunyi , semenjak daripada kecil sehinggalah mati, sengaja atau lupa sebagaimana mereka juga terpelihara daripada sifat lupa, tersalah dan lain-lain .



5. Imam itu dianggap lebih tinggi daripada nabi-nabi.a.s
Perkara ini dinyatakan dalam banyak kitab muktabar syiah. Antaranya ialah imam-imam boleh menghidupkan orang mati , menyembuhkan penyakit sopak dan buta serta berjalan di atas air, beliau berkata lagi: “ Tidak ada sesuatu yang diberikan Allah kepada Nabi-nabi kecuali akan diberikannya kepada Nabi Muahammad s.a.w serta diberikannya juaga sesuatu yang tidak diberikan kepada nabi-nabi sebelumnya . Dan setiap apa yang diberikan kepada Nabi Muhammad pasti akan diberikan kepada Amirul Mukminin Ali. A.s. bahkan kepada Hassan , Hussin a.s kemudian kepada Imam-imam selepasnya sehingga hari Kiamat dengan ditambahkan ilmu-ilmu yang baru( yang tidak dimiliki nabi-nabi) pada setiap tahun , pada setiap bulan dan demi Allah pada setiap saat”.-Biharul Anwar JILID 27 HAL.29


Implikasi ajaran syiah



1.Secara automatiknya Qur’an dinisbahkan kepada atau kitab biasa yang kesahihan dan kerelevanannya dapat dipertikaikan Ajaran ini tidak ada beza dengan fahaman Islam(?) Liberal yang menekankan bahawa perlu adanya kritis Al-Qur’an disebabkan mereka berpendapat bahawa ajaran yang terdapat dalam Al-Quran tidak sesuai DIGUNAPAKAI pada zaman ini, dan Al-Qur’an yang kita baca hari ini tidak terlepas dari “tangan-tangan “ ghaib yang mengubah kalam Allah secara perlahan-lahan. Bila Al-Qur’an yang selama ini dijadikan sebagai suatu rujukan sejak ia diturunkan kepada nabi Muhammad tidak lagi dipercayaai , kitab mana yang kita nak pakai dan dijadikan rujukan ?Kitab Islam Hadhari? Mana ada kitab…Kesimpulannya, kedua-dua ajaran ini ada perkaitan walaupun syiah sendiri mengkafirkan dan memusuhi golongan Islam Liberal.



2. Hadis dan sirah Nabi Muhammad tidak lagi digunapakai disebabkan mereka mengatakan bahawa sahabat-sahabat nabi semua kafir kecuali 4 orang yang telah disebutkan tadi. Tetapi hadis-hadis yang ahlus-sunnah wal jamaah guna pada hari ini datangnya dari sanad-sanad yang berasal dari para sahabat yang turut sama melihat cara hidup nabi, mendengar pertuturan nabi, dan merasai pahit maung perjuangan bersama nabi. Para sahabat ini telahpun dikafirkan. Patutkah sahabat-sahabat yang telah “dikafirkan” ini diikuti dan dipercayai oleh umat Islam? Fahaman ini tiada beza dengan fahaman ANTI-HADIS, tetapi sebab –sebab penolakan hadis adalah berbeza sedikit (mereka tidak mengkafirkan para sahabat) ,iaitu para sahabat tidak terlepas daripada melakukan kesilapan . Mereka berpendapat bahawa hadis ini adalah rekaan para fuqaha, alim ulama mazhab, para sahabat, dan 2 ke 3 generasi selepas generasi sahabat



3. Cuba lihat filem fitna oleh Wilder…apakah ini yang telah diajar oleh Nabi Muhammad? Adakah ini ajaran yang diturunkan oleh Allah s.w.t? Menyiksa diri sehingga berdarah semata-mata ingin menghapus “dosa warisan” ? dan penyesalan terhadap penganiayaan (?) yang berlaku terhadap keluarga Ali? Ia seolah-olah menggambarkan bahawa islam itu suatu agama yang menyeru para pengikutnya menyiksa diri untuk mendapat redha dari tuhannya… Apa bezanya mereka ini dengan ajaran kristian yang menekankan keagaman dari segi konsep dosa warisan ?

Ajaran Syiah ada dimana-mana…ia telah meresap masuk ke beberapa buah negeri di semenanjung termasuklah Kelantan(negeri ambo tu!) Johor, Perak Wilayah Persekutuan dan Selangor. Di Gombak ,terdapat sebuahtempat yang telah diberi nama Hauzah Ar-Ridha yang menyebarkan ajaran syiah…boleh tengok ritual di sini….. di Kelantan , kawasan Tanah Merah telah dikenalpasti sebagai tempat penyebaran syiah melalui ajaran Hassan Anak Rimau .
Ia juaga telah memasuki beberapa institusi keagamaan diMalaysia.. video akan disertakan…. Penyebar ajaran syiah dah boleh masuk tv dan menjadi ahli panel bagi sebuah ceramah agama bersempena PRU lepas…
Hebat Hizbullah? Lantang Ahmadinejad? Kuat Iran? Alim Khomeini? Cuba fikir-fikirkan

Tiada ulasan: