Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Selasa, September 28, 2010

Setelah jauh ku bergelumang dalam jalan ini...2

Tarbiyah bukan segala-galanya , tetapi segala-galanya bermula daripada tarbiyah. Saya agak bersetuju dengan pernyataan ini kerana kita tidak menjadikan tarbiyah sebagai asbab kepada semua perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian kita tetapi menjadikan tarbiyah uitu sebagai segala punca kepada sumber inspirasi kita, tujuan kita bekerja dan belajar sebagai contoh dan dengan tarbiyah kita telah melahirkan ihsan yang al-fahmu. Tarbiyah adalah sesuatu yang dididik secara perlahan-lahan , lembut dan secara terus menerus menerjah masuk ke dalam benak pemikiran ini ummat ini.



Dakwah adalah bersifat universal . Bahkan hadith nabi sendiri dengan maksud tersirat merungkaikan persoalan adakah kita yang tidak mendapat pendidikan formal agama ini bercakap tentang agama . Hadith “Sampaikan daripadaku walau satu ayat” memberi lesen besar dan wajib digalas oleh setiap mukallaf untuk berdakwah . Berdakwah boleh dilakukan melalui pena ,melalui media kreatif , melalui lisan melalui akhlak yang ditunjukkan dan sebagainya. Islam bersifat syumuliyyah begitu juga dakwah . Keseluruhan aspek dalam diri seseorang daie itu merupakan satu dakwah. Pandangan matanya , pertuturannya, aktiviti hariannya, dan segala-galanya berkenaan si daie merupakan satu dakwah . Dari saat dia bangkit sehingga dia bangkit kembali ,itulah dakwahnya. Sebenarnya skop dakwah ini terlampau luas sehinggakan apa yang ada pada si daie-termasuklah kelemahannya menjadi kayu ukur bagi Islam itu sendiri.



Dakwah tidak boleh lari dari konsep amar makruf nahi mungkar. Ia merupakan satu benda yang pasti ada bagi setiap hamba yang menjadikan dakwah sebagai “full time job”. Kata-kata berunsur jahiliah seperti mengatakan bahawa amar makruf hendaklah ditegakkan hanya dengan bercakap yang baik-baik sahaja tanpa unsur pencegahan haruslah dihindari. Bahkan andai kita semua meneliti kehendak hukuman dalam Islam ia bukan setakat memberi pengajaran kepada si pelaku salah atau yang melihat hukuman dikenakan terhadap pesalah, ia turut memberi amaran pencegahan kepada si pelaku dan orang lain supaya tidak mengulangi perbuatan tersebut. Amar makruf nahi mungkar hendaklah dilakukan secara berhikmah di mana “hukuman” yang dilakukan oleh daie hendaklah berkadaran dengan kesalahan yang dilakukan . Janganlah si pesalah merasa teraniaya walhal semua perkara tersebut dilakukan atas nama Al-haq (iaitu Allah jalla wa ala).



Dakwah bukanlah satu part time job , tetapi ia merupakan pekerjaan sepenuh masa. Bagaimana anda ingin tinggalkan dakwah sedangkan anda telahpun sebati di dalamnya ? Namun untuk menjadi daie yang betul-betul ittiba’(ikut) terhadap jalan dakwah ini bukanlah merupakan satu kerja yang mudah. Berapa ramai pendakwah-pendakwah yang dikatakan memalukan agama disebabkan ketidakcekapan atau kegagalan mereka dalam menempuh ujian atau pekerjaan. Apa yang pasti ,sentiasa berdoa kepada Allah supaya diberikan kekuatan kepada kita untuk terus tsabat di jalan ini, jalan yang sungguh panjang.



Ya Allah kekalkanlah jejak ku di dalam jalan dakwah ini… walaupun aku terkorban atau dikorbankan oleh keadaan … Ya Allah jadilah kami pembantu-pembantu agama Mu…Amin.

Tiada ulasan: