Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Khamis, Januari 08, 2009

Syed Qutb menolak Islam Hadhari ?


Dipetik dari harakahdaily.com

Ali Bukhari Amir

Wed | Dec 31, 08 | 9:57:28 pm MYT

Ketika mengarang ini, rumah di desa sedang berusrah. Dan, tatkala menyelak-nyelak pustaka rumah yang termuat di dalamnya buku-buku usrah, saya terlihat kitab Syed Qutb, Maalim fit Thariq (Petunjuk Sepanjang Jalan) yang diterjemah dalam bahasa Melayu.


Lalu dalam bab Islam Adalah Tamadun (al-Islam Huwa al-Hadharah) , penulis yang amat terkenal dengan ketajaman mata pena itu menulis mengenai Islam sebagai berikut
(Saya menitipkan beberapa perenggan dengan melompat-lompat dan tidak tersusun..)

'Masyarakat Islam' ialah masyarakat yang di dalamnya dilaksanakan Islam: akidah, ibadah, undang-undang, moral dan cara hidup.

Manakala masyarakat jahiliyah itu ialah masyarakat yang Islam tidak dilaksanakan di dalamnya; masyarakat yang tidak dipandu oleh Islam, baik dari segi akidah, konsep, nilai, sistem dan undang-undang, moral dan tatasusila.

'Masyarakat Islam' bukanlah sebuah perkumpulan atau organisasi manusia yang menamakan diri mereka 'MUSLIM' sedangkan syariat Islam tidak menjadi undang-undang masyarakat itu, walaupun mereka patuh bersembahyang, menunaikan rukun puasa dan naik haji ke Mekah.

'Masyarakat Islam' dengan bentuk seperti yang disebut di atas itulah sebenarnya masyarakat yang bertamadun, manakala masyarakat 'jahiliyah' dalam segala bentuknya adalah masyarakat 'songsang.'

'Islam Hadhari' dalam fahaman Syed Qutb
Maka.. pengarang Syed Qutb kembali menyambung hujahnya..

Saya pernah memasang iklan mengenai sebuah buku karangan saya yang masih di dalam percetakan.

Buku itu asalnya berjudul: 'Menuju masyarakat Islam yang bertamadun', tapi dalam iklan kali berikutnya saya buang perkataan 'bertamadun' dan judul buku itu diubah menjadi 'Menuju Masyarakat Islam' saja.

Perubahan judul ini rupanya menarik perhatian seorang penulis Al-Jazair (Algeria) yang selalu menulis di dalam bahasa Perancis.

Beliau lantas menulis sebuah artikel mengenai perubahan judul ini, dalam mana beliau telah membuat tuduhan bahawa perubahan judul itu berpunca daripada apa yang dinamakan beliau 'operasi mempertahankan Islam dari dalam jiwa.'

Beliau menyatakan kesalnya atas perubahan judul itu kerana itulah kononnya saya dianggap beliau sebagai tidak layak lagi membuat ulasan masalah itu mengikut keadaan yang sebenar.

Saya tidak ambil hati kepada penulis itu atas sikapnya yang demikian, sebab pada ketika mula-mula menulis judul buku berkenaan, cara berfikir saya masih serupa dengan cara berfikir beliau.

Persoalan yang berlegar dalam kepala saya ialah persoalan definisi 'tamadun' sama sahaja dengan persoalan yang selalu menari di dalam kepala beliau.

Syed Qutb mengaku tersilap dan jujur membetulkan kesilapannya
Akhirnya, Syed Qutb dengan penuh kejujuran, telah mengaku bahawa beliau sendiri telah terkeliru dengan konsep tamadun.

Maka, di atas kesilapan itu, beliau dengan mudah membetulkan kesilapannya. Ini kerana, beliau berfikir, merenung dan mengarang dengan penuh kejujuran dan keikhlasan..

Saya (Syed Qutb) terpaksa mengaku dengan berterus-terang bahawa cara berfikir saya pada ketika itu pun masih belum bebas sepenuhnya dari pengaruh sisa-sisa kebudayaan Eropah yang sama sekali asing dari selera keIslaman.

Sekali pun arah pemikiran saya begitu jelas ke arah Islam, namun sisa-sisa cara berfikir ala Eropah itu masih lagi mempengaruhi saya.

Definisi 'tamadun' ala Eropah selalu sahaja bermain-main dalam ingatan saya. Perkataan ini, kalau tidak penjelasan secukupnya, boleh mempengaruhi para pembaca dengan bayangan konsep asing yang aneh itu.

Perselisihan pendapat itu sebenarnya ialah mengenai definisi 'tamadun' dan dengan demikian perlulah persoalan ini dihuraikan dengan agak luas.

Islam itu sendiri telah mengusung makna tamadun
Dan akhirnya terserlah jualah kebenaran, 'Masyarakat Islam' adalah sebenar-benarnya masyarakat yang 'bertamadun' .

Dan pada akhirnya..Syed Qutb sendiri telah menarik satu kesimpulan sebagai berikut:

Perkataan 'bertamadun' sebenarnya tidak perlu dipakai, kerana ia adalah suatu omong kosong, tidak membawa sesuatu apa pun yang baru.

Wallahu'alam. .

Kenapakah orang-orang seperti Syed Qutb ini dengan mudahnya mengaku kesilapannya sendiri? Pertamanya, beliau tidak memiliki apa-apa kepentingan diri. Hidup dan matinya telah diwakafkan seluruhnya untuk kemerdekaan jiwa, demi Islam dan Muslimin.

Beliau tiada kepentingan siasah seperti Abdullah Ahmad Badawi. PM seperti Abdullah ada cita-cita politik ketika membawa Islam Hadhari di dalam Perhimpunan Agung Umno dan ini membuktikan bahawa Abdullah tak jujur dan ikhlas dengan Islam Hadhari.

Pada tahun baru yang bakal menjelang sebentar sahaja lagi, dan bersempena Maal Hijrah ini, tulisan ini menyeru kepada Abdullah supaya bersikap ikhlas di dalam menerajui pemerintahannya.

Jika didapatinya ada kesilapan seperti mana Syed Qutb, maka dengan jujur hendaklah dia menggugurkan kalimat Islam Hadhari itu dan gunalah istilah lain seperti Muslim Hadhari atau apa-apa saja istilah bagi tujuan membetulkan dan membatalkan khilaf terdahulu.

Janganlah Abdullah risaukan sangat bahawa nantinya umat Islam di Malaysia akan mengejek-ejeknya pula di atas kesilapan tersebut. Itu tidak mengapa. Syed Qutb dengan rela dan ikhlas telah mengaku khilafnya. Tiada manusia sempurna.

Paling penting, gugurkanlah PPSMI ini. Abdullah sendiri tahu bahawa PPSMI ini adalah dasar yang batil. Yang menyebabkan Abdullah masih lagi pertahankan PPSMI, mungkin ini disebabkan oleh keegoannya.

Atau, andaian kedua, mungkin beliau masih takut dan gementar kepada Tun Dr Mahathir yang mengasaskan PPSMI tersebut. Wahai Abdullah, ikhlaskan dirimu mentadbir urusan-urusan kehidupan kami; warganegara Malaysia seluruhnya.. Wallahu'alam. .

9:36 p.m, 31 Disember 2008
Sekolah Pemikiran Pendang
_

Bengkel Pelancaran LANDAS-SPAQ

Dengan sukacitanya dimaklumkan...

Kelas Pengajian Aqidah dan Isu-isu semasa


Oleh :

Muallim Nuruddin bin Bashah
(Koordinator Skuad Penyelamat Aqidah , SPAQ)


Tarikh:

Setiap hari Ahad (bermula 11 Januari 2009)


Masa :

4.30 petang

Tempat :
Blok Muhibbah , Institut Perguruan Persekutuan Pulau Pinang


Sebarang pertanyaan berkenaan program ini ,sila hubungi /sms saya di talian 019-4554508 atau Ukht Akmar ditalian 019-5517597..

Dijemput datang beramai-ramai bagi memeriahkan majlis ilmu ini..

PPSMI: Tokoh,pejuang bahasa sokong himpunan 100 ribu

KUALA LUMPUR, 7 Jan (Hrkh) - Pakatan Rakyat berkeyakinan penuh Himpunan 100 Ribu Selamatkan Bahasa Melayu berjaya dilaksanakan berdasarkan bantahan-bantahan yang telah ditunjukkan oleh tokoh-tokoh pencinta bahasa, gabungan badan bukan kerajaan (NGO) serta parti politik di kalangan Pakatan Rakyat.




Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat menegaskan perhimpunan yang diusahakan oleh Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu yang dianggotai oleh golongan tersebut merupakan satu langkah berani bagi mempastikan bahasa Melayu tidak dipinggirkan di negara sendiri.

Beliau berpandangan, himpunan ini merupakan suatu himpunan yang telah memecahkan tembok pemikiran orang Melayu yang sebelum ini takut unutk berhimpun bagi mempertahankan hak mereka.

Suhaizan yang menjangkakan himpunan tersebut lebih hebat daripada himpunan Bersih juga bakal mencorakkan pemilihan dan perbahasan dalam Perhimpunan Agung Umno pada Mac ini.

"Saki baki ahli Umno yang cintakan bahasa Melayu tetapi takut untuk membantahnya semasa pemerintahan Tun Dr Mahathir suatu masa dahulu bakal ke hadapan untuk mmeperjuangkan isu ini khususnya Umno Johor.

"Calon-calon Naib Presiden Umno bakal menggunakan isu ini untuk menekan calon utama Naib Presiden iaitu Dato' Hiishamudin Tun Hussin yang bertanggungjawab terhadap PPSMI. Menteri Pendidikan ini bakal mencari jalan selamat untuk keluar daripada beban legasi Tun Dr Mahathir ini," katanya dalam kenyataannya kepada Harakahdaily baru-baru ini.

Sehubungan itu katanya, semua penggerak Himpunan 100 Ribu Selamatkan Bahasa Melayu ini harus berhati-hati dengan perangkap isu perkauman yang biasanya timbul sebelum Perhimpunan Agung Umno.

Sementara itu, Ketua Angkatan Muda KeADILan(AMK) , Shamsul Iskandar Mat Akin menegaskan AMK akan memberi sokongan padu serta menyertai perhimpunan tersebut kerana konsisten dengan pendirian supaya pembelajaran matematik dan sains dikembalikan semula kepada bahasa ibunda.

"Isu pendidikan merupakan isu penting dan ia tidak perlu dipolitikkan. Justeru, cadangan-cadangan yang akan lahir daripada perhimpunan ini wajar dilaksanakan.

"Tindakan Pakatan Rakyat yang serius bersama-sama NGO ini punya matlamat yang satu iaitu pendidikan anak-anak bangsa diletakkan semula di landasan yg betul. Bahasa Inggeris juga mesti diutamakan mengikut kaedah yang sesuai,"katanya.

Himpunan tersebut turut mendapat sokongan Penyandang Kerusi Pengajian Melayu, Universi Beijing, Prof. Dr Awang Sariyan.

Beliau menganggap, perhimpunan membantah PPSMI sesuai diadakan untuk menzahirkan keinsafan pejuang bahasa dan rakyat tentang peri pentingnya bahasa Melayu sebagai asas tamadun bangsa yang telah dijadikan dasar negara sejak kemerdekaan.

"Malahan bahasa Melayu telah menjadi tonggak tamadun sejak lebih dua alaf (milinieum), sejak zaman kerajaan Sriwijaya pada abad 7 Masihi dan kemudian memuncak pada zaman kesultanan Melayu mulai sekitar abad 13.

"Cadangan saya, jika perhimpunan dan perarakan untuk menyembahkan hasrat kepada Yang di-Pertuan Agong, elok diluaskan konsepnya daripada PPSMI kepada dasar bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa ilmu seluruhnya.

" Selain isu PPSMI, bahasa Melayu turut terpinggir dalam bidang lain, termasuk dalam urusan rasmi pentadbiran kerajaan seperti mesyuarat, pekeliling, perjanjian serta dalam urusan ekonomi, di tempat awam serta media massa,"katanya.

Dalam pada itu, Pengarah jawatankuasa Himpunan 100 Ribu Selamatkan Bahasa Melayu, Hasni Abas sewaktu dihubungi Harakah menyatakan dalam perhimpunan tersebut, satu memorandum akan diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara.

Katanya, memorandum tersebut antaranya memohon campur tangan baginda sebagai ketua negara untuk mengembalikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar kedua-dua subjek itu.

Jelas Hasni lagi, sehingga kini pihaknya menerima penyertaan serta sokongan 14 NGO dan sayap Pemuda Pakatan Rakyat daripada PAS dan KeADILan yang turut menyatakan kesediaan serta memberi sokongan bagi bantahan serta penyerahan memorandum itu.

Dalam perkembangan tersebut, menurut sebuah laman web berita, pejuang bahasa yang juga bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dato' Dr Hassan Ahmad menyatakan kesediaanya memimpin Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu itu bagi mengadakan perhimpuan tersebut.

Hassan bagaimanapun menyatakan butiran lanjut bantahan sekretariat itu, serta jawatan rasmi beliau dalam sekretariat itu belum diputuskan.

Jelasnya, keputusan berhubung kedua-dua perkara itu bergantung kepada hasil pertemuan sulungnya dengan jawatankuasa pelaksananya akan datang.

Pengerusi Yayasan Karyawan itu juga menegaskan, desakan bagi memansuhkan PPSMI "harus datang dari dalam Umno" sebagai parti terbesar orang Melayu dalam gabungan BN.

Hassan berpandangan sekarang merupakan masa yang tepat untuk menyuarakannya bantahan itu memandangkan pemilihan agung parti itu hanya tinggal dua bulan lagi.

Beliau juga melahirkan kekecewaan kerana kebanyakan pemimpin Umno dan ahli-ahlinya lebih bersikap mengikut sahaja keputusan yang dibuat.

Dalam pada itu, beliau turut menggesa agar parti-parti pembangkang lebih aktif menyuarakan bantahan itu.

"Kalau PAS (membantah), kuat suaranya. Kalau KeADILan bersuara, kuat," katanya. - mks.

Rabu, Januari 07, 2009

Mungkin InI CINTA akhirku

Terduduk. Termangu. Termenung. Sepi. Saat satu kali air mata jantan merembes mengalir ke pipinya di wajah yang tersirat 1001 luka itu. Zainuddin tidak pasti apa yang menjadikan dia menitiskan air mata. Mungkin sebab cintanya terasa payah untuk dicapai setelah hasrat peminangannya ditolak, mungkin kerana terlalu mengenangkan kisah lalu yang penuh kekecewaan . dan mungkin juga bila dia melafazkan kata kepada RabbNya seusai solat tahajud tadi. ,KataNya sambil diringi alunan tangisan yang sungguh hiba persis anak kecil yang merindukan belaian dari emaknya ,” Ya Rabbi, berilah kami kekuatan dalam mencari redhaMu . Jadikan kami di kalangan pejuangMu yang ikhlas dan istiqamah dan jalanMu..dan seandainya cintaMu itu terletak di atas cinta kepada hambaMu, maka dekatlah aku kepadanya… seandainya cintaku itu letaknya atas kepada cintaMu yang agung itu, maka jauhkanku darinya…

Mengimbas kembali kenangan dulu, saat masa di bangku sekolah. Siapa yang tak kenal Zainuddin – lelaki Mat Romeo yang sentiasa mencari gadis untuk diusik. Walaupun itu perkara dulu, yang telah lama berlalu ,namun pemikiran itu tetap berlegar di minda Zainuddin, umpama suatu perkara yang sukar untuk dihakis dari mindanya sehinggalah dia mengenali Fatimah, gadis ayu comel dari Grik Perak . "Mengenali" cinta pertama itu sungguh indah dan senyuman gadis cilik yang berlesung pipit dan bersuara lembut tetap melekat di jiwanya. "Wirawati" yang baginya “gagah” semangat dan adat ketimuran cukup menambahkan kesempurnaan wanita itu. Perkenalan di sekolah berasrama penuh itu berlanjutan sehingga 8 bulan hingga dia terpaksa menerima hakikat bahawa dia terpaksa keluar dari sekolah tersebut akibat beberapa permasalahan yang melanda . Dengan hati yang parah dan berat Zainuddin balik semula ke sekolah lamanya dahulu, sekolah harian biasa lelaki.

Umpama sang pencinta yang kehilangan cintanya, dan umpama kapal yang patah kemudinya, Zainuddin kerap termenung dan bercakap di dalam tidurnya ,meratap "kematian" hakikat cinta pertamanya yang tak akan dia lupakan . Terbangun . kerapkali tersentak dan tersebut nama Ema , baginya satu nama insan yang sempurna. Hidupnya tidak lagi ceria seperti dahulu. Alam pembelajaran tidak seindah dahulu lagi, dan rasa nikmat hidup umpama disentap dari kotak mindanya.

Zainuddin mengeluh.

Namun, kesedihannya umpama sedikit terubat bila mengenali Khairunnisa , gadis lincah putih melepak yang muda beberapa tahun dengannya di Pusat membeli belah berhampiran sekolahnya. Masa itu , dunia dirasakan indah kembali , ditambah pula sifat Khairunnisa yang agak “sporting” dan penuh kenakalan sepertimana anak perempuan remaja Bandar yang lain. Sejak mengenali Khairunnisa , Zainuddin mampu mengukir sedikit senyuman dan berasa sedikit pengharapan dari makhlik Tuhan yang agung yang bernama wanita.

Disangkakan panas hingga ke petang , rupanya hujan di tengah hari. Genap sebulan bila termeterai janji cinta antara Zainuddin dan Nisa, dia menerima mesej yang berbunyi ,” maafkan Nisa Zai….kita terpaksa berpisah dahulu… mungkin kita dah tak ada jodoh… ayah Nisa marah Nisa lepas kita start couple… dia bimbang Nisa akan hanyut dan menjejaskan prestasi Nisa Nanti… Maafkan Nisa ya, sayang ! Zainuddin mula tertunduk dan membaca mesej itu berulang kali. Hatinya kembali terguris dan dirasakan dunia umpama menghempapnya. Dia melepaskan geram dengan menjerit kepada emaknya. Dia tahu dia salah tapi, jiwanya yang baran dan berserabut dengan segala permasalahan mengakibatkan beliau kembali “mengurung diri” dalam dunia khayalannya yang penuh duka. “Bukan aku yang harap begini… “ dia cuba memujuk hatinya yang lara dan lesu itu. Sepintas kenangan dan luka bersama Ema bersiram kembali dalam sanubarinya.

Dia mula mengenali istilah “headbanging” . Dia mula meminati muzik aliran keras.. dia mula mengenali beberapa band yang selama ini cukup dibencinya. Mungkin itu satu tanda protes terhadap apa yang menimpa kepada dirinya. Terhadap segala kesedihan yang menimpa. Protes kepada siapa , dia sendiri tidak pasti. Atau mungkin lebih kepada “penghukuman’ kepada dirinya sendiri. Zainuddin mula hanyut dngan aliran muzik itu dan measa sedikit puas dan “terisi” bila “melayan” lagu yang bingit dan sarat dengan mesej “kekejaman” hidup dan keluhan yang berpanjangan.

“Kesukaan” baru ini mula “ berehat” bila dia bertemu dengan Moniza, gadis kampung yang 2 tahun lebih tua daripadanya . Moniza itu, cukup cantik bukan sahaja dari pandangan Zainuddin tapi semua orang turut memuji kecantikan yang terhias pada diri Moniza. Zainuddin suka mengusik Moniza dengan panggila Maya Karin. Memang rupanya pun agak sama. Barangkali bagi mengelakkan kekecewaan berulang , dia memanggil gadis itu kakak, walaupun terkadang layanan yang diberikan Moniza terhadapnya lebih daripada layanan seorang kakak. Monizalah tempat dia mengadu nasib, Monizalah tempat dia mula mengenal hakikat insan seorang wanita dan Monizalah menjadikan dia semakin kuat dalam menempuh perjalanan hidup yang dirasakan tak keruan itu. Namun , dia tiada niat untuk menjadikan Moniza sebagai temannya, lantaran keperitan “cinta” itu masih terasa.

Lamunan Zainuddin terhenti seketika tatkala rakan sebiliknya Shazwan terbatuk dengan kuat. Zainuddin menoleh seketika kepada teman sebiliknya itu lantaran ke"tidaksopanan"nya “membunyi”kan dengkuran tajamnya walaupun Zainuddin tahu itu memang tak disengajakan. Zainuddin kini menatap kembali ke hujung sejadah yang telah dibasahi dengan air matanya . Dia berasa jijik dengan tingkah sesetengah individu yang rela menangis disebabkan Akademi Fantasia , mahupun Malaysian Idol. Tak kurang juga yang rela menangis bila menonton filem-filem yang melekakan . Perasaan jelik itu cuma sekilas sahaja, tapi cukup mewarnai jiwanya yang cukup tenang ketika itu.

Kenangan mulai terusik bila direnung jauh lagi ke dalam . Perpisahan kali terakhir bersama insan bernama wanita sebagai “couple” amatlah memeritkan. Dia teringat saat dia terpaksa “menendang” Atirah , bekas rakan sekolah rendahnya dahulu apabila cinta telah berputik selama 3 bulan. Zainuddin akui , dia “terpaksa” mengambil Atirah disebabkan “rimas” dengan “gangguan” wanita lain di Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN). Walaupun Zainuddin bukannya segak mahupun “handsome” , tapi seolah-olah ada tarikan padanya yang tidak ada pada lelaki yang lain yang mengakibatkan dia sentiasa diburu dan disebut.

Akibat “tekanan” jiwa dan perasaan yang melampau, Zainuddin terpaksa melepaskan Atirah jauh dari hidupnya. Saat ini , Zainuddin rasa hidupnya tidak berguna lagi. Atirah ada mengugut untuk membunuh diri, namun Zainuddin berjaya memujuk Atirah, gadis yang padanya memiliki sifat-sifat "sporting" yang terkadang melampau. Pada malam perpisahan itu, Zainuddin tidak mampu bergerak , lemah tak bermaya , hatta sebelah tangan , lantaran dibebani dengan segala "penyesalan" dan “kesakitan “ yang melampau.

Mengingatkan peristiwa ini , Zainuddin mula bangun untuk menunaikan solat hajat , minta dikuatkan jiwanya yang sarat dibebani persoalan yang sungguh haru dan menyesakkan. Dalam rakaat kedua , Zainuddin sujud lama. Air mata kedukaan merembes kembali . seakan merintih kepada empunya Langit dan bumi. Umpama merintih dengan segala putaran kenangan lalu bersimpang siur dalam kepalanya. Sarat dengan kedukaan dan kelukaan yang melampau. “Ya Allah, moga diperkuatkan daku, dalam menghadapi mehnahmu….”.

Selepas solat hajat, Zainuddin duduk bersimpuh sambil membilang tasbih di jari jemarinya. Lafaz Subhanallah ,walhamdulillah, wallahuakbar keluar dari mulutnya seiring dengan pergerakan biji-biji tasbih di hujung antara ibu jari dan jari telunjuknya. Terdetik dalam hatinya , “begitu jauh diriku berubah ya Tuhan…. Mampukah aku menebus segala dosa silamku….”. Dalam diam di amat berharap Allah memberikan ketenangan dalam jiwanya kembali.

Mengapa Zainuddin boleh berubah begitu sekali ? Zainuddin tidak pernah pun terfikir bahawa dialah yang akan rukuk dan sujud pada malam ini. Munkin dia masih bergayut atau berSMS kata-kata sayang dan cinta pada masa ini lantaran dunianya yang haru. Mungkin kekosongan jiwanya yang “memaksa” dia kembali kepada “fitrah” seorang hambaNya. Dia teringat firman Allah s.w.t dalam Surah Yusof ayat 87 :

Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan orang yang kafir.

Ya Allah, kami tidak mahu menjadi seumpama kaum yang kafir, sentiasa berputus asa dari rahmatMu dan kebenaran . Doanya dalam separuh sedar.

Pengenalannya kepada jemaah tabligh menjadi sinar kepadanya apabila dia mula menapaki sebuah institusi pengajian di utara tanah air. Dia tidak pernah kenal pergerakan ini sebelum ini sebenarnya. Pada mulanya , dia hanya sekadar “taklid” , ikut sekadar sekadar sahaja. Namun setelah keluar beberapa hari ,dia mulai menyukai pergerakan ini . Serba ringkas dan “ikhlas” . Namun jodohnya dengan program “jihad” ziarah pergerakan tabligh tidak lama bila dia mulai mengenal Usrah Jemaah Islah Malaysia (JIM) . “Sempoi gak usrah ni…. Ada perbicangan dan tak kaku sangat…..”. Baginya usrah memberi banyak pengertian kepada hidupnya . Pendekatan yang digunakan Ikhwanul Muslimin dari Mesir ini banyak membantunya “membaiki” dirinya dan menjadikan dirinya tidak segan untuk masuk kembali kepada usaha pentarbiyahan.

Zainuddin bangun mengemaskan sejadahnya dan disangkutkannya di tali ampaian. Dia mematahkan jari jemarinya dan membetulkan lipatan kain pelekatnya. Dia kemudian terkenang Aisya, gadis senegerinya yang baginya cukup istimewa . Gadis manis bertudung labuh dan ”buas” . Aisya bukannya “seperiang” gadis –gadis yang pernah bertahta di hatinya dahulunya . Tapi baginya, Aisya punyai kekuatannya sendiri. Senyumannya. Mungkin. Jiwanya yang kental dan tenang. Mungkin.

Dada Zainuddin kembali sebak. Entah , mungkin jiwa budak setan ini terlalu merana dan ranap . Dia kembali merenung firman Allah s.w.t dalam Surah Ali –Imran ayat 139

Dan janganlah kamu berasa lemah dan janganlah kamu berdukacita , padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (darjatnya) , jika kamu orang yang (sungguh-sungguh) beriman .

Ada ura-ura pertunangannya akan berlangsung tahun ini, namun terpaksa dibatalkan disebabkan halangan keluarga.Malu tak payah kiralah. Naqib Zainuddin dah tahu. Sahabat-sahabat pun dah tahu . Sebagai seorang lelaki Zainuddin rasa tertipu , diperbodohkan dan tercabar . Tapi sebagai seorang yang cuba mengubah dirinya, Zainuddin redha. “Mungkin bukan jodohku.,”bisik hati kecilnya. Aku berhenti berharap. Getusnya lagi.

Dalam diam Zainuddin berdoa ,” Ya Allah , seandainya dia baik bagiku , tetapkan aku dengannya. Seandainya dia tak dijodohkan untukku , jauhilah aku dengannya. Tutupilah hati kami .

Mungkin cinta Aku hanya untuk Allah…………………………….. bisiknya sambil melepaskan satu keluhan …….. Tuhan tak pernah mengecewakan Aku……..

Dalam diam, dia bertekad di dalam hati, untuk menjadi sebahagian daripada "mata rantai" dakwah. Lalu dia bergegas turun ke motosikal hitam yang baru dimilikinya dan merenung kembali firman Tuhan dalam Surah At-Taubah ayat 111 ;

Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang beriman jiwa mereka dan harta mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga , (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah , maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga yang sedemikian adalah ) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah dalam Taurat , Injil dan Quran . Dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah ? Oleh itu bergembiralah dengan jualan kamu jalankan jual belinya itu , dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.


Mujahid Page

Rabu, Disember 31, 2008

PPSMI............OH, KEKANDA MENTERI PELAJARAN ....

Sejak kebelakangan ini isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) telah tercetus kembali setelah 6 tahun ia diimplementasikan kepada murid di sekolah rendah dan menengah di mana pelajar perintis darjah satu pada tahun 2003 kini telahpun menduduki UPSR dan mengetahui keputusan mereka.

Terdapat banyak pro dan kontra pelaksanaan PPSMI ini namun satu fakta yang menarik untuk kita sama-sama tahu ialah pelaksanaan ini dilaksanakan secara ad hoc , terburu buru dan tanpa perbincangan yang teliti dari empunya idea, mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohammed .

Antara alasan yang diuar-uarkan atau di"panggungwayang"kan demi merealisasikan pemikiran individu terbabit tanpa melibatkan pemikiran golongan intelektual bahasa dan negara adalah :
  1. kelemahan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi awam mahupun swasta.
  2. graduan melayu gagal mendapatkan tempat dalam sektor swasta disebabkan kelemahan dalam aspek komunikasi dalam bahasa Inggeris
  3. bahasa Inggeris merupakan bahasa yang digunakan secara mneluas dan diterima banyak bangsa .
  4. penguasaan BI dalam subjek Sains dan Matematik diharap menjadi satu kelebihan semasa pelajar dalam pengajian mahupun apabila menjejaki alam pekerjaan.
  5. banyak lagi alasan yang diberikan dari semasa ke semasa demi merelevankan pelaksanaan PPSMI ini.
Dalam artikel kali ini ana tidak begitu ingin mengeluarkan atau meng"ulangtayang" sebab-sebab kenapa PPSMI ini harus dihapuskan kerana anda semua boleh membacanya sendiri di akhbar-akhbar yang ber"kapasitikan jiwa" kerajaan mahupun pembangkang. dan secara peribadi ana tidak begitu setuju seandainya PPSMI diteruskan walaupun pada hakikatnya ana akan menjadi seorang tenaga pengajar bertunjangkan sains dalam 3 tahun lagi .insyaallah.

Berikut merupakan petikan dari kata-kata yang dikeluarkan dari lidah para cendikiawan ,inteletual Melayu , dan lain-lain pihak bagi menolak ke'relevanan' pelaksanaan PPSMI ini.

Ketua Satu Gabungan Persatuan Penulis Nasional (GAPENA) Prof. Emeritus Tan Sri Ismail Hussein .
  • pelaksanaan PPSMI akan mewujudkan jurang yang besar dari aspek prestasi pelajar sekolah luar bandar berbanding luar bandar.
  • selain itu ia secara tak langsung mengenepikan martabat bahasa kebangsaan serta melanggar perlembagaan negara
  • Pelaksanaan PPSMI secara jelas mencabul Fasal 152 perlembagaan persekutuan berhubung Status Bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan
Penyandang Kursi Pengajian Melayu Malaysia -China Universiti Pengajian Asia Beijing ,Prof. Dr. Awang Sariyan berkata

  • Mahathir membuat keputusan pelaksanaan PPSMI tanpa sebarang kajian atau projek perintis berkala kecil dibuat
  • Hujah Tun bahawa Bangsa Arab menjadi maju kerana mempelajari bahasa Greek untuk memguasai sains dan teknologi tidak boleh dipakai kerana cendikiawan berbangsa Arab menguasai bahasa Greek dan menterjemahkan segala ilmu sains dan teknologi dalam bahasa Greek sebelum diajar kepada Arab dalam bahasa Arab !!
  • Beliau menekankan perbezaan makna antara memeplajari bahasa asing dan menggunakan bahasa asing untuk PnP adalah dua perkara yang berbeza.
Bekas Pensyarah Jabatan Matematik Pusat Pengajian Kuantiataif UKM , yang juga pernah menganggotai sekumpulan pakar bahasa , matematik dan sains yang berperanan menukarkan istilah sains dan matematik dari bahasa Inggeris kepada bahasa Melayu ,Dr. Shaharir Mohamad
Zain berkata :
  • bukan pelajar Melayu sahaja yang tak bolehh menguasai BI , tetapi juga melibatkan kaum cina . Menurut beliau hanya 2 % daripada pelajar kaum cina menjawab sains dan matematik dalam bahasa inggeris.
  • "Gejala" PPSMI turut "menjangkiti" IPT apabila terdapat ura-ura untuk menukarkan bahasa pengantar di Akademi Pengajian Islam , Universiti Malaya kepada bahasa Inggeris.
  • ketika ditanya adakah jika dasar ini tidak diteruskan , adakah kita akan terlambat untuk membetulkan keadaan kepada yang sepatutnya, beliau menjawab perjuangan kebudayaan ini tidak pernah terlambat bila-bila masa . Tambahnya lagi , sudah banyak negara yang terlanjur berpuluh-puluh tahun . baru sekarang sedar tentang kepentingan bahasa mereka sendiri.

Seorang pembaca , Ali Bukhari Amir berkata :

  • tiada teori yang menyebutkan bahawa kaedah mengajar sains dan matematik dalam BI akan menyebabkan anak-anak akan menguasai BI dengan baik
  • beliau turut mengimbas kembali apabila Dr. Mahathir dan pejuang bangsa bersetuju menubuhkan UKM untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar , kita melahirkan ramai doktor, teknokrat dan jurutera yang mendapatkan ijazah tanpa sebarang masalah.
Seorang pembaca , Md Noor Salleh memberi cadangan
  • supaya pelaksanaan PPSMI perlulah dikaji secara komprehensif untuk mendapatkan hasil yang konkrit
  • dalam pelaksanaan dasar pula eloklah dibuat kajian secara mendalam dan menyeluruh sebelum sesuatu dasar itu dilaksanakan
  • beliau turut menekankan bahawa ketika pelajar berada di pra-sekolah dan sekolah rendah , bahasa Melayu ataupun bahasa ibunda merupakan bahasa pengantar yang paling sesuai digunakan dalam sebarang pembelajaran .
A. Aziz Deraman dalam Ruangan pendapatnya yang panjang berpendapat :

  • PPSMI membawa malang kepada bbahasa negara kerana Bhasa melayu tidak lagi menjadi bahasa ilmu yang kuat
  • rakyat marhaen desa yang dhaif , tidak cukup kelengkapan , tidak cukup guru mahupun peralatan secara sendirinya kan tertindas akibat pelaksanaan PPSMI ini.
  • menurut beliau kalau Malaysia mahukan sebuah bangsa yang bersatu menjelang tahun 2020 , maka pendidikan merupakan wahana utamanya.
  • Indonesia , Thailand bahkan negara yang bermasalah seperti Myanmar dan Kmeboja Masih kekal jati diri bangsanya dengan bahasa kebangsaan nusa bangsa sendiri
  • menurut beliau lagi , sesuatu perpecahan itu timbul akibat perbezaan nilai-nilai kehidupan di mana tiada "kesatuan" sesuatu di kalangan rakyat berbilang bangsa . dalam konteks ini : bahasa.
  • pelaksanaan PPSMI ini secara halus menafikan keberkesanan dan kerelevanan beberapa dasar yang termaktub dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan (DPK) melalui Penyata Razak 1956 , Rahman Talib 1960 dan Akta Pendidikan 1961.
  • Oran luar bandar kebetulan pula Melayu dan bumiputera seolah-olah menjadi sumber eksperimentasi dalam sistem pendidikan.
  • Pertubuhan -pertubuhan sukarela cina , Sique dan Dong Ziau Zhong akan selama-lamanya mempertahankan pendidikan melalui bahasa sendiri.
Tulisan oleh Tan Sri Dr. Abdul Aziz Abdul Rahman , bekas Pengarah Urusan Malaysian Airline System (MAS) berkenaan undang-undang haruslah diperhati sungguh-sungguh.

  • Pada pendapat beliau PPSMI adalah TIDAK SAH di SISI UNDANG-UNDANG kerana bertentangan dengan Seksyen 17(1) Akta 550 Akta Pendidikan 1996 dan dengan sendirinya bercanggah dengan kehendak dan tujuan Artikel 152(1) dan 152(6) Perlembagaan Persekutuan.
  • Perkara 152(1) memperuntukkan bahawa Bahasa Kebangsaan ialah bahasa Melayu dan hendaklah dalam tulisan yang diperuntukkan melalui undamg-undang dalam parlimen.
  • Perkara 152 (6) menyebut perkra ini "maksud rasmi " ertinya apa-apa maksud kerajaan , samaada Kerajaan Persekutauanatau kerajaan Negeri , dan termasuklah apa-apa maksud sesuatu pihak berkuasa awam .
  • Mengikut Seksyen 17(1) Akta 550 berbunyi , bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) hendaklah menjadi bahasa pengantar utama di semua institusi pendidikan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan kecuali sekolah jenis kebangsaan yang ditubuhkan dibawah seksyen 28 atau mana-mana institusi pengajian lain yang dikecualikan oleh Menteri daripada sub seksyen ini.


Sebenarnya banyak lagi pendapat-pendapat mahupun komen-komen daripada cendikiawan dan ahli akademik serta pejuang bahasa seperti Nik Safiah Karim , Hassan Ahmad, Ungku Aziz , Baharuddin Zainal , Abdullah Hassan , Ainuddin Whid dan banyak lagi nama-nama yang ana tak begitu mengenali mereka. Namun semua berdiri atas satu pendirian yang sama .....


MANSUHKAN PPSMI !!!!!!!!!

Tertarikh dengan kata-kata Syeikh Abul A'la Al-maududi (tokoh figur fikrah dari Jamati Islam) dalam bukunya Tanggungjawab Pemuda Islam Hari Ini (Wajib As-Shabab Al-muslim alyaum) yang berkata antara strategi Musuh untuk menggugat keteguhan Umat Islam adalah :
  1. merombak sistem pelajaran dan pendidikan sesebuah negara yang dijajah dan digantikan dengan sistem pendidkan mereka(penjajah).
  2. menukar dan menghapus bahasa tempatan umat Islam dengan cara yang amat halus iaitu menghapuskan penggunaan bahasa tempatan dalam pendidikan dan pentadbiran .

BANGSAT .

Demo mengutuk Zionis Laknatullah di MASJID KAPITAN KELING GEORGETOWN pada 2 JANUARI 2009 SELEPAS SOLAT JUMAAT .

SILA BAWA KASUT UNTUK DILONTAR KE ARAH BUSHM SHIMON PERES & EHUD OLMERT.

TUNJUKKAN KEPADA MEREKA (SI PENJILAT NAJIS ZIONIS DAN NAJIS ITU SENDIRI) BAHAWA RAKYAT MALAYSIA YANG BERAGAMA ISLAM MAHUPUN BUKAN BERAGAMA ISLAM BUKAN SETAKAT MAKAN TIDUR DAN BERANAK SAJE.... TAPI KAMI PRIHATIN.... SEBARKAN KEPADA SESIAPA SAHAJA YANG HATI TAK BUTA !!!!!!!

Isnin, Disember 29, 2008

Mendesak PPSMI dihentikan adalah satu AGENDA UMMAH.

Mendesak PPSMI dihentikan adalah satu AGENDA UMMAH.

Usaha untuk menghentikan perlaksanaan dasar PPSMI tidak harus dilihat bukan sekadar isu biasa bahkan ia harus dipandang serius dan dinilai sebagai satu AGENDA UMMAH. Perjuangan mendesak PPSMI dihentikan harus digalasi oleh semua umat Islam di Malaysia khususnya.

Ini kerana perlaksanaan PPSMI dilihat mengundang bencana besar terutama kepada ramai di kalangan pelajar Melayu Islam.

Antara kesan perlaksanaan PPSMI adalah :

1-Perlaksanaan PPSMI ini bakal merudumkan lagi penguasaan pelajar Melayu Islam dalam bidang Matematik dan Sains.

Jika dilihat sebelum perlaksanaan PPSMI, pelajar kita sudah sedia lemah dalam menguasai dua subjek penting tersebut dan berada agak terbelakang berbanding dengan pelajar dari bangsa lain.

Lebih mendukacitakan kelemahan dalam menguasai dua subjek tersebut bukan sahaja berlaku di kalangan pelajar Melayu Islam luar bandar malah juga di bandar.
Kini apabila pengajaran dan pembelajarannya ditukar kepada bahasa Inggeris, ia menyukarkan lagi penguasaan mereka dalam subjek tersebut.

Hasilnya umat Islam di Malaysia pada masa depan bakal mengalami ketandusan sedikit demi sedikit pakar-pakar dalam bidang Matematik dan Sains. Kos-kos penting seperti perubatan dan kejuruteraan di IPTA dan IPTS hanya akan didominasi oleh mahasiswa dari bangsa lain lantaran pelajar Melayu Islam tidak mempunyai kelayakan yang cukup untuk memohon kos-kos tersebut.

Akhirnya, pada masa hadapan kita sukar sekali dapat melihat umat Melayu Islam tampil menjadi golongan professional di Malaysia.

2- Dasar PPSMI juga bakal menggelapkan masa depan pelajar Melayu Islam di kawasan luar bandar dan masyarakat orang asli di pedalaman.

Kesan kesukaran mempelajari subjek matematik dan sains paling dirasai oleh golongan ini kerana mereka memang benar-benar bergantung kepada guru mereka di sekolah untuk belajar subjek tersebut.

Berbanding pelajar yang tinggal bandar, mereka berpeluang untuk mendapatkan tuisyen selepas waktu sekolah. Selain itu juga, rata-rata daripada mereka terdiri dari keluarga yang berpendidikan. Justeru, mereka masih dapat mengulangkaji pelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris dengan bantuan ibubapa mereka.

Namun, kebanyakkan ibubapa pelajar yang tinggal di luar bandar terdiri dari petani dan peniaga kecil. Mereka tidak dapat membantu secara langsung anak-anak mereka. Mereka juga sukar untuk mendapatkan tuisyen tambahan. Maka mereka akan terus ketinggalan dalam menguasai subjek Matematik dan Sains sekaligus menjejaskan keputusan peperiksaan mereka.

Kesannya, kebanyakkan pelajar Melayu Islam yang tinggal di luar bandar hanya akan layak melanjutkan pelajaran dalam kos-kos yang tidak popular di universiti. Risiko dari tindakan ini berlakulah gejala pengangguran.

3- Dasar PPSMI juga dilihat sebagai satu usaha kearah mengikis keyakinan dan jati diri pelajar Melayu Islam.

Mereka seolah-olah didoktrin kejayaan hanya akan dicapai apabila kita mengikut cara Barat termasuklah untuk menuntut ilmu. Sedangkan Jepun, Perancis dan Jerman tetap maju walaupun menggunakan bahasa mereka sendiri.

Antara kejayaan penjajah semasa menjajah sesuatu bangsa itu adalah dengan memadamkan keyakinan diri bangsa yang dijajah. Bangsa tersebut menjadi tidak yakin dengan kemampuan yang mereka miliki termasuklah untuk menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri.

Kesan untuk jangka panjang, pemikiran pelajar Melayu Islam akan berkiblatkan barat dan tiada lagi keyakinan terhadap jati diri mereka sebagai bangsa Melayu yang beragama Islam.

Perkara ini amat ditegah dalam Islam. Firman Allah:

"Dan bahawa inilah jalanku yang lurus, maka ikutilah ia dan janganlah kamu mengikuti
jalan-jalan (yang lain) kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalanNya.
Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertaqwa".
(Al-An'aam: 153)

Peranan kita mahasiswa Islam IPG

1- Menulis dan menghantar tulisan demi tulisan pada KPM, akbar dan majalah yang mendesak supaya dasar PPSMI ini dihentikan. Jangan mengharapkan orang lain melakukannya tetapi sepatutnya kita.Tulislah walaupun sekadar mengolah isi yang sama kerana usaha ini amat memberi kesan.

2- Menerangkan kepada rakan-rakan di IPGM masing-masing tentang dasar PPSMI dan kesan buruk pelaksanaannya melalui sebaran artikel dan berusaha menjadikannya isu PPSMI ini antara ‘topik sembang’di kalangan rakan-rakan.

3- Menyokong usaha yang dilakukan oleh mana-mana individu atau kumpulan yang memperjuangkan supaya PPSMI dihentikan.

4-Memohon dan bermunajat kepada Allah SWT supaya Allah membantu dalam merealisasikan hasrat kita.

Kesimpulan

Justeru, seluruh Mahasiswa Islam IPG harus segera sedar akan realiti dasar PPSMI ini. Kita bukanlah menentang Bahasa Inggeris. Namun, cara untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar ialah dengan memperkasakan subjek Bahasa Inggeris dan bukan mengaplikasikan dasar PPSMI ini.

Kita selaku Mahasiswa Islam IPG yang terlibat secara langsung dalam dunia pendidikan di Malaysia seharusnya kita adalah komuniti yang lebih lantang dan sensitif dalam sesuatu isu pendidikan negara. Sudah tiba masanya kita maju setapak kehadapan untuk lebih berani dalam menyatakan pendirian dan memunggah idealisma mahasiswa kita ke tengah masyarakat.

Secara kesimpulannya, usaha mendesak dasar PPSMI dihentikan harus dilihat sebagai satu agenda ummah. Semoga atas nawaitu ini, segala usaha ke arahnya akan diterima sebagai amal kebajikan di sisi Allah SWT.

Firman Allah:

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.. ".
(At-Taubah: 111)

Artikel disumbangkan oleh:

Muhammad Ehsan B Abd. Halim
PISMP-IPGM Sains IP Ipoh
http://ehsanhalim.blogspot.com/

Satu paradigma basi dalam menyambut Tahun baru

Tahun 1429 hijrah kini digantikan dengan tahun baru 1430 hijrah . Tahun 2008 masihi juga dalam tempoh tak sampai 48 jam bakal melabuhkan tirai dan disusuli dengan tahun 2009 masihi. Hmm, banyak hasrat yang masih belum dapat ditunaikan pada tahun 2008 (lebih tepat tahun 1429 h) ,nampaknya kena injak ke tahun depan pula la.

Macam biasa , tahun ini dah ada promosi konsert secara besar-besaran . Konsert kalau membangun minda, mampu memberi penginsafan , menjaga ikhtilat lelaki perempuan dan diadakan secara sopan tak apalah , ini......... Kalau boleh tak nak pakai baju pergi konsert. Di sini ana sertakan hukum menghadiri konsert daripada Ustaz Azhar Idrus

Hukum menghadiri konsert
Ulasan oleh : Ustaz Azhar Idrus
Dipetik dari : PhotoSantai

Assalamu'alaikum ..
Untuk mengetahui hukum menghadiri sesuatu konsert atau persembahan hiburan, perlu diketahui terlebih dahulu apa yang ada pada majlis tersebut. Jika ada disana perempuan dewasa yang menyanyi dan suaranya didengar oleh pendengar lelaki yang bukan mahram kepada penyanyi perempuan tersebut maka hukum majlis tersebut adalah majlis maksiat. Maka majlis yang seperti ini haram hukumnya kita hadir. Tiap langkah yang kita hayun akan mendapat satu dosa. Jika 100 langkah bermakna kita mendapat 100 dosa dan malaikat pula melaknat orang yang keluar dari rumahnya menuju ke tempat2 seperti ini.

Orang2 yang terlibat mempromosi atau mengiklankan majlis tersebut akan mendapat dosa mengikut bilangan orang yang hadir. Maka jika 20 ribu orang hadir pada majlis tersebut, dia akan mendapat 20 ribu dosa. Turut sama berdosa semua yang terlibat seperti jurukamera, pemuzik, pengerusi majlis dan lain-lain.

Dalam sebuah hadith nabi saw memberi amaran yang bermaksud :
"Siapa yang pergi ke tempat perempuan bernyanyi dan mendengar suara nyanyiannya maka akan dituang ke dalam dua lubang telinganya pada hari akhirat dengan timah yang mendidih."

Berkata imam Ghazali r.a. :
"Siapa yang menggunakan telinganya untuk mendengar nyanyian perempuan yang bukan mahramnya maka dia telah kufur nikmat telinga dan telah kufur pula nikmat kaki kerana menggunakan kakinya untuk pergi ke tempat tersebut."

Sebaiknya kita gunakan masa yang ada untuk mengahadiri kuliyah2 agama disekitar kawasan kita agar hidup lebih bermakna dan terhindar dari kemurkaan Allah swt.

Wallahua'lam ..

Ana petik satu persoalan yang diberikan oelh seorang penyoal yang dijawab oleh Ustaz Zaharuddin

Soal Jawab : Hukum Kunjungi Karnival Jom Heboh

(diterbitkan di Majalah-i, Oktober 2006)

Oleh : Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman

www.zaharuddin.com

Soalan

1. Suatu ketika dulu, ada mufti di negara kita menjelaskan bahawa menganjurkan acara Sure Heboh (sekarang Jom Heboh) adalah haram. Ia haram kerana acara tersebut telah menjadi medan untuk golongan remaja melakukan maksiat. Selain Sure Heboh, sebenarnya banyak lagi acara-acara seumpamanya yang demikian juga sifatnya, tetapi acara itu tidak heboh kerana tak masuk tv.

Walaupun demikian, ada kebaikan acara-acara seperti itu, misalnya kita boleh bawa ahli keluarga membeli belah dan mendapatkan pelbagai info dan perkhidmatan yang disediakan di situ. Sekiranya acara itu dihukumkan haram, adakah haram juga kita pergi ke situ, sedangkan tujuan kita untuk membeli barang-barang atau mendapatkan informasi yang ada? Sekian.

- Hasyim

Jawapan :

Pada hemat saya, para mufti mengatakannya haram berdasarkan majlis pesta nyanyian yang dibuat di sebelah malamnya, ia mungkin kerana waktunya bermula sekitar jam 7 malam yang menyebabkan ramai yang menghadirinya tidak menunaikan solat Maghrib. Ia jelas tergolong dalam hadis sohih "Sempadan di antara seseorang itu Muslim dan (Syirik) Kafir adalah meninggalkan solat" (Muslim, Abu Daud)

Selain itu percampuran di antara lelaki dan perempuan yang tidak terkawal menjadikan ia pencetus kepada maksiat dan perzinaan selepas konsert. Ini jelas dari firman Allah yang menyebut : "Dan janganlah kamu mendekati zina" (Al-Isra' : 32) ; demikian juga hadis : "daripada seseorang lelaki itu bersibuk-sibuk (berhampir-hampir atau bersebelah) dengan wanita yang bukan mahramnya, lebih eloklah ia bersibuk-sibuk dengan seekor Babi yang bergelumang kotor dengan tanah" (Riwayat At-Tabrani), terdapat satu lagi hadith nabi yang beerti : "Hindarilah diri kamu dari keluar masuk dalam majlis wanita" (Riwayat Al-Bukhari & Muslim).

Antaranya juga Nabi bersabda : " Mana-mana wanita yang membuka pakaiannya (auratnya) di tempat selian rumah suaminya, melainkan dia telah merempuh (melanggar) tabir dan batas yang ada antaranya dan Tuhannya" ( Riwayat Ahmad, Sohih : Albani, Ghayatul Maram, no 195). Banyak lagi hadis yang menerangkan adab lelaki dan wanita.

Tambahan dari itu, kehadiran di dalam majlis yang penuh maksiat itu akan membantu dan meingkatkan lagi semangat para ahli maksiat untuk menganjurkan lebih banyak program seperti ini. Ia dilarang menurut firman Allah : "dan janganlah kamu bantu membantu dalam perkara yang membawa dosa ..", demikian juga firman Allah : " Telah diturunkan kepada kamu al-Quran yang apabila kamu dapati ianya dipersendakan dan diengkari, maka janganlah kamu duduk dalam majlis itu sehinggalah mereka tidak lagi mempersendakan ayat Allah ( An-Nisa : 140)

Jelas, ayat di atas dan banyak lagi, melarang apa jua unsur yang dianggap membantu menaikkan lagi sesuatu maksiat. Maka, kehadiran ke majlis konsert itu sudah tentu bertentangan dengan larangan Allah di atas. Mungkin kerana sebab-sebab yang dinyatakan inilah, para Mufti memfatwakannya sebagai haram.

Adapun, hukum untuk seseorang menghadiri gerai-gerai yang disediakan bersama keluarga untuk membeli belah dan mendapatkan baranagan keperluan dengan harga murah. Ia tertakluk kepada : -

a) Niat lawatan anda ; Sekiranya niat anada benar-nbenar hanya untuk membeli belah dan membawa anak-anak berjalan tanpa melibatkan diri dari yang haram. Maka hukum menjadi harus.

b) Keterlibatan dalam sebarang aktiviti maksiat yang ada di karnival itu atau meninggalkan kewajiiban sebagai Muslim. Seperti menghadiri konsert dan meninggalkan solat lima waktu kerana leka ber'shopping' atau tidak menutup aurat semasa berjalan dan yang sepertinya. Sekiranya anda hanya pergi mendapatkan barangan atau informasi sebenar (tidak termasuk informasi berkaitan perkara yang jelas haram, seperti informasi gosip dan mengumpat di kalnagn para artis) yang diperlukan kemudian terus balik. Saya kira tiada masalah yang besar tatkala itu.


Jadi banyakkan solat hajat dan sujud syukur kerana masih diberi peluang untuk menatap dunia fana dan penuh tipu daya ini pada tahun baru. Enjoyyy....well, kita masih muda , enjoy la dulu, kalau dah tua nak mampus baru bertaubat merupakan alasan yang sering diberikan .

Tapi bolehkah kita jamin kita dapat hidup bukan setakat sampai tua, tapi seminit dari sekarang? Mungkin seminit lagi malaikat maut berdiri di sis kita dalam keadaan penuh amarah dengan memukul muka kita dan ketika itu kita dapat merasa peritnya menghadapi azab sakaratul maut... renungkanlah ....BAGI HATI YANG TAK MATI DAN BAGI RASA YANG DAPAT MERASA...............

Ahad, Disember 28, 2008

Fenomena Mandi 'air karat" Melanda Malaysia- Siramilah dirimu dengan air kesolehan

Fenomena ini begitu cepat merebak negara kita kini. Fenomena ini adalah fenomena di mana manusia yang bergelar muslim dan mengaku Islam tidak kira lelaki atau perempuan mewarnakan rambutnya.

Isu ini isu yang dah lama , mungkin sudah hampir 10 tahun , tetapi ana harap dengan penulisan ana , mereka yang "tipah-tertipu" (dengan pemikiran "well, i am up-to-dated" , biasalah anak muda sekarang . enjoyyyy ) dan puak-puak "omputess" (orang Islam yang suka ikut gaya barat-istilah sendiri) dapat sedoikit ilmu dari seorang teman untuk teman.

Fenomena in semakin membarah di Kelantan seiring dengan fesyen "baju adik" , "pusat centre" , "kakak perkasa"(baju paras bahu menonjolkan otot-otot/ataupun lemak ! perempuan) di samping dokongan dari fesyen "berjambul" mak datin dan seluar dalam baby-T (kakak-kakak otai mereka).

Harus diambil perhatian fesyen bertudung tembus(nampak rambut dengan tudung jarang-jarang) dan fesyen ekor kuda belang betina (bertudung tapi rambut terjulur belakang) kian menjadi igaun anak-anak muda Islam kini yang bergelar mslimat.

Ana pernah terbaca satu artikel mengenai sebuah negara Arab yang mewajibkan tudung (tidak ingat negara mana). Dalam satu khutbah jumaat(menurut artikel tersebut) , khatib menegur pemakaian muslimah yang semakin "berani" . Apa yang "berani" tu? Pakai tudung dan jubah busana muslimah yang lengkap menutup keseluruhan aurat namun "berfesyen"

Kalau dekat negara Islam Hadhari ini, apakah takrif aurat? Barangkali pemakaian tudung "semakin" tak wajib umpama kata-kata yang amat mulia Ummu Hadhari Ustazah Mashitah Ibrahim," ada ke soal berkenaan solat ditanya kepada perenang negara merentas selat Inggeris sedangkan orang tu mengharumkan negara?" seolah-olah berenang pakai seluar dalam lebih wajib berbanding solat.

Sungguh hebat "fikrah" anak didik Pak Lah ni (jangan salah faham. Bukan Pak Lah Perdana Menteri Malaysia , tapi Pak Lah pak cik jual taugeh di Pedalaman Afrika nun)

Sambung berkenaan isu rambut blonde dan berwarna yang menjadi topik utama posting kali ini . Menurut laman web Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) terdapat 4 hukum bagi pewarnaan rambut iaitu sunat , harus , makruh dan haram .
  1. Sunat mewarnakan rambut kerana uban dengan apa-apa warna selain dari warna hitam. Abu Quhafah , bapa Abu Bakar As-Siddiq dibawa kepada nabi S.A.W pada hari pebebasan Mekah , apabila baginda melihat rambut di kepala dan jnaggutnya sudah berubah putih , lalu baginda bersabda ," warnakan rambut dan janggutnya , tetapi jangan warna hitam,." (Muslim :2102)
  2. Harus mewarnakan rambut dengan warna hitam untuk tujuan jihad dan bagi isteri untuk menarik perhatian suaminya.Menurut Imam Syafe'e , haram menghitamkan rambut uban ,kecuali bagi tentera ketika perang.
  3. Makruh mewarna rambut (selain warna hitam) supaya kelihatan seperti orang soleh dan memutihkan rambut bagi tujuan untuk kelihatan tua atau mendapat kedudukan dalam masyarakat yakni berpura-pura demi mendapatkan keuntungan.
  4. Haram mewarna hitam (kecuali kes harus ) dan mewarna rambut (tidak kira apa-apa warna) sehingga menyerupai (tasyabbuh) perlakuan orang bukan Islam.
Berdasarkan kriteria tersebut , apa yang ana perhatikan ramai sahabat-sahabat pemuda-pemudi yang ber'bin" dan ber"binti"kan (meminjam istilah Majalah Mastika) di tengah-tengah nama mewarnakan rambut tanpa SEBARANG ALASAN YANG KUKUH ! .

Ramai yang cuba meniru gaya-gaya personaliti , artis mahupun pujaan mereka ,yang mungkin berasal dari dalam Malaysia tetapi telah di"doktrinasi"kan pemikiran mereka sebelum ditiru secara membabi buta oleh masyarakat marhaen .

Kebanyakan mereka yang dye, blonde atau apa-apa istilah yang digunakan untuk mewarnakan rambut pada pemerhatian dan pendapat ana tidak tahu "hobi" mereka untuk mengikut membabi buta perilaku orang kafir telah menodai kesucian iman dan aqidah mereka.

Renungi sebuah hadis nabi yang bermaksud "Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum , maka dia tergolong dalam kaum itu (Hadis Riwayat Abu Dawud) .


Kebanyakan artis kita (terutama perempuan) , tengok rambut , masyaallah . Agak-agak dari mana "sumber ajaran" mereka? Ajaran Islam ke ? Kafir.. rujuk hadis di atas.

Berkenaan wanita yang mewarnakan rambutnya, boleh dikira HARUS jika ia mendatangkan kesenangan bagi si suami . Namun ia HANYA UNTUK SUAMI . Bukan untuk tontonan UMUM. Di kala ini ramai wanita belasan tahun (kemungkinan besar tak kahwin) menonjolkan "keterbukaan" (+bodoh/jahil ) mereka menayangkan rambut yang di"blonde". 2 kesilapan yang dikesan di situ , 1. tak tutup aurat 2. mewarnakan tanpa sebab yang wajar .Sekadar satu contoh.

Hukum mewarnakan rambut (haram tanpa sebarang alasan yang telah disebutkan di atas) adalah haram dengan hukumnya disamakan dengan hukum mengubah ciptaan Allah yang diisbath daripada hadis yang mahfumnya " Allah melaknat mereka yang menyambungkan rambut dan yang meminta disambung rambutnya".

Mewarnakan rambut dari hitam ke kuning atau merah sudah semestinya merubah penciptaan Allah yang Maha Agong ini. Lainlah jika orang muda yang telah ditumbuhi uban ingin mewarnakan rambutnya supaya hilang perasaan rendah diri dan sebagainya. Ini tidak dikira sebagai merubah ciptaan Allah .

Menurut Imam Ibn Syiba al-Zuhri menyatakan , kami berpendapat harus memilih warna hitam (lawan kepada rambut fitrah yang telah ada) ,jika kulit muka seseorang itu masih belum berkedut , giginya masih belum bergoyang-maksud belaiu ialah usia yang masih muda.

Dalam keghairahan anak muda Melayu islam mewarna sebahagian atau keseluruhan rambut , walaupun mungkin solatnya dapat diterima disebabkan tidak melibatkan anggota wuduk yang wajib dilaksanakan (basuh) , tetapi apa yang ditakuti adalah mandi wajib tak sah yang akan mengakibatkan solat pun tidak sah.

Menurut Penolong Pengarah Bahagian Dakwah JAKIM , Ustaz Mat Jaiz Kamos, -mandi wajib tidak sah bagi yang menggunakan pewarna selain daripada inai kerana pewarna itu akan menghalang rambut dari sampai ke rambut. Ini sebenarnya yang ditakuti kerana ia akan mengakibatkan amalan fardhu seperti solat tidak sah.

Namun samaada air dapat sampai atau tak jika menggunakan pewarna selain daripada inai ,masih boleh diperbahaskan lagi namun sebagai sorang Islam , kita seharusnya menjauhi diri dari perkara yang syubhat(samar-samar hukumnya).

Sesungguhnya yang jelas itu jelas, dan sesungguhnya yang haram juga jelas. Di antara keduanya terdapat perkara-perkara yang syubhat yang tidak diketahui hukumnya oleh banyak orang, Maka barangsiapa yang menjauhi syubhat , bererti dia telah menyelamatkan agama dan kehormatan dirinya . Dan barangsiapa yang terjerumus ke dalamnya , maka dia telah terjerumus ke dalam perkara yang haram .

(Diriwayatkan oleh Bukhari dari Nu'man bin Basyir (52) , (2051) dan diriwayatkan oleh Muslim (1599)











Ahad, Disember 21, 2008

Perjuangan Tok Janggut – satu interpretasi Generasi Pasca independen

Ana berksempatan untuk melawat saudara mara dan sahabat seperjuangan di Pasir Puteh , kelantan 2 minggu yang lalu . Pertemuan kembali dengan Saudara Asyran Nasir dari Institut Perguruan Perlis (IPP) yang lalu merupakan pertemuan yang sekian kalinya setelah hampir 1 tahun tidak bertemu mata. Perjumpaan diadakan dalam suasana yang sungguh santai da sempat bertemu dengan bapanya Pak Cik Nassir, yang banyak membantu kami sekeluarga sepanjang kami menetap di Pasir Puteh sebelum berpindah ke rumah sekarang di Kota Bharu 14 tahun lalu.

Perjalanan diteruskan dengan melawat Bandar Pasir Puteh yang dahulunya begitu nostalgia dalam ingatan ana dan kembar ana kerana di sinilah ana mengenal A, B dan C (tadika) dan di sinilah berpeluang mendapat ramai "saudara mara" yang bukan sedarah dan sedaging (disebabkan eratnya kami dengan jiran-jiran di sini).

Bandar Pasir Puteh masih seperti dahulu, Klinik Dr. Wan Fatimah masih di situ , deretan kedai berbangsa cina berkedudukan sebelum naik jambatan menghubungkan ke Besut ,Terengganu , Klinik Dr. Kamal pakar Homeopathy yang ghaib hilang ke mana dan banyak lagi memori di sini.

Di tepi Sungai Semerak , perjalanan ana terhenti di sebuah tugu tengkolok ,beserta keris dan lembing. Pada tugu tersebut , terpampang satu gambar lama yang dicetak pada papan iklan , iaitu gambar seorang Tua yang sedang terbaring dan satu lagi gambar orang tua itu sedang tergantung dengan kaki ke atas. Bila diamati secara teliti , barulah ana sedari bahawa itu adalah gambar Tok Janggut (ana pernah melihatnya di dalam sebuah buku lama dahulu) .


Kritikan : Seharusnya ada penerangan dalam Bahasa Melayu dan Inggeris diletakkan berhampiran tugu tersebut. Hatta peniaga berdekatan sekalipun tidak tahu apakah "maksud' pembinaan tugu tersebut inikan lagi pelancong asing. Hmm, pihak berkuasa tempatan ( Majlis Daerah Pasir Puteh) kena cakna (ambil tahu ) la pasa isu ini.


Di Bandar Pasir Puteh terpateri pelbagai epilog perjuangan orang Melayu menentang penjajahan kuasa luar. Perjuangan ini pernah menjadikan tema "kemerdekaan" sebagai laungan keramat untuk ditebarkan ke seluruh alam. Peristiwa penentangan ini bermula pada tahun 1911.


Bayangkan di mana apabila orang Melayu masih lagi "tidur"dan "pasrah" terhadap pendudukan penjajahan , malah tak keterlaluan jika dikatakan sanggup menjadi "penjilat' penjajah, Haji Hassan bin Panglima Mat Munas , ulama tempatan dan pemimpin tempatan yang dihormati , bangun menentang pendudukan British bersama pengikut-pengikutnya yang terdiri dari kaum tani dan penduduk kampun yang tertindas dan mereka berjaya mewujudkan sebuah "negeri" pertama di Tanah Melayu yang "merdeka".


Haji Hassan yang terkenal dengan panggilan Tok Janggut pernah mengetuai seramai 2000 orang penduduk tempatan mengepung dan menawan Pekan Pasir Puteh (ketika itu) sebelum
pengisytiharan "kemerdekaan" di laungkan .



Namun ia hanya sementara kerana dalam pertempuran di Kampung Dalam Pupuh, Jeram ,Pasir Puteh , beliau dan 2 orang lagi sahabat beliau , Tok Abbas dan Tok Hussein telah syahid. Ramai di kalangan pengikutnya yang ditangkap dan dibuang negeri termasuklah rumah pengikutnya dibakar oleh tentera British. Mayat beliau diarak ke Kota Bharu dengan kereta lembu, digantung beberapa hari di depan Istana dan Padang Bank (kini dikenali sebagai Padang Merdeka di Bandar Kota Bharu) sebelum dikebumikan di Pasir Pekan .

Perjuangan Tok Janggut berdasarkan beberapa faktor , antaranya ialah :

  1. Seruan oleh Tuan Gurunya semasa di Mekah iaitu Syeikh Ahmad Al-fathani yang menyeru beliau supaya melancarkan jihad melawan British. Beliau juga memegang amanat Seruan Jihad akbar fardhi yang dikeluarkan oleh Syeikhul Islam Othmaniyyah pada ketika itu yang menyeru dilancarkan perang jihad ke atas penjajah .
  2. Perubahan sistem pentadbiran jajahan yang mengenepikan peranan pentadbir tempatan dan digantikan dengan wakil British yang bukan di kalangan penduduk tempatan. Dalam konteks peristiwa ini , peranan Engku Besar sebagai pembesar tempatan digantikan dengan Encik Latif , wakli British yang datang dari Singapura.
  3. Penghinaan terhadap peranan ulama tempatan (haji dan lebai) di mana mereka dipaksa untuk berdoa untuk British dan akan dikenakan tindakan jika mereka enggan. Bagi Tok Janggut perkara seumpama ini merupakan satu ejekan terhadap golongan agama yang menjadi rujukan rakyat biasa.
  4. Cukai yang dikenakan terhadap penduduk tempatan amatlah menyusahkan . Mereka terpaksa pergi ke Kota Bharu utuk menyelesaikan urusan cukai di mana hanya seorang sahaja pegawai yang ditugaskan untuk menjaga kaunter. Cukai yang dikenakan juga adalah tinggi. [enantian sehingga 5 hari untuk menjelaskan pembayaran menyebabkan Tok Janggut mengetuai penduduk tempatan untuk memboikot cukai yang dikenakan dengan tidak membayar cukai tersebut.
  5. Hubungan yang baik antara Tok Janggut dengan pejuang-pejuang Melayu yang berlindung di Kelantan seperti Mat Kilau, Tok Gajah dan Dato' Bahaman sebelum beliau menuntut ilmu di Mekah sedikit sebanyak memberikan beliau inspirasi kepada beliau tentang kesan campur tangan kuasa asing di Kelantan dan kenapa perluanya beliau berjuang membebaskan Tanah Melayu dari genggaman penjajah .


Sejarah yang terlakar oleh manusia mulia yang bergelar Tok Janggut ini adalah panjang jika hendak diteliti satu-satu. Tok Janggut merupakan antara pejuang (ulama) yang diberi kesedaran oleh Allah s.w.t untuk berjuang membebaskan tanah air tercinta walaupun tahu perjalanan itu masih panjang di mana pada waktu itu , umat Melayu masih tidur dan tidak "nampak" apa yang dapat mereka lakukan tanpa "tongkat" iaitu pihak penjajah itu sendiri semenjak jatuhnya melaka ke tangan Portugis pada tahun 1511. Al-fatihah untuk pejuang bangsa dan agama ini. Al-fatihah.

Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah , maka di antara mereka ada yang gugur dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu , dan mereka tidak sedikitpun tidak merubah janjinya.
(Surah Al Ahzab : 23)




Penambahan :

Ana pernah menonton satu dokomentari kisah-kisah perjuangan golongan kiri selama 10 tahun sebelum merdeka independen yang bertajuk Hartal (mogok) 10 tahun di mana salah seorang dari tokoh yang ditemuramah dalam dokumentari tersebut menyatakan bahawa seandainya Jepun tidak mengusir British dari Malaya dan menjajah Malaya pada masa tersebut , tentu mentaliti orang Melayu sekarang masih berfikir bahawa kalau nak maju atau hendak mentadbir negara , kita hendaklah bergantung sepenuhnya kepada British kerana Melayu dipandang rendah dan tidak mampu mentadbir oleh bangsa Melayu sendiri .


Ini membuktikan bahawa walaupun perjuangan melawan penjajah telahpun bermula sebelum penubuhan parti politik di Malaya , namun perjuangan itu tidak melibatkan jumlah penentang dalam skala yang besar disebabkan perasaan rendah diri bersanggatan dalam diri kaum melayu kerana menganggap orang Melayu tak mampu memerintah tanah air sendiri.

Generasi hari ini merupakan generasi yang cukup bertuah kerana kita tidak perlu menghunuskan senjata semata-mata ingin membebaskan tanah air dari penjajah. Namun suatu perkara yang perlu kita ingati bahawa ada lagi penjajah yang masih menjajah kita pada hari ini, iaitu penjajah minda. Kesannya amatlah buruk dan lebih dahsyat berbanding penjajahan fizikal sebab "musuh" ini begitu licik memasuki jiwa dan kefahaman umat Islam . Bahkan ia semakin membarah dan diterima sebagai sebahagian daripada budaya 'global" dan "up-to-date".

Kesannya boleh kita perhati pada hari ini , anak muda yang bertuhankan hedonisme , rempit, bojan ,bohsia (isu yang cukup lapuk tetapi masih berlaku!) , jenayah berleluasa , ramai jadi doktor serenti, rogol dan zina macam benda biasa, kefahaman Islam di kalangan rakyat jelata kian terhakis dan banyak lagi perkara yang menyesakkan minda untuk diambil pusing.


Jumaat, Disember 19, 2008

Si Pendakwah yang Hina

Dilantunkan oleh K.H. Rahmat Abdullah pada Deklarasi Parti
Keadilan

Lapangan Masjid Agung Al-Azhar Jakarta, 09 Agustus 1998, yang
diiringi oleh titisan air mata hadirin.


Ya ALLAH, berikan taqwa kepada jiwa-jiwa kami dan sucikan dia.
Engkaulah sebaik-baik yang, mensucikannya.
Engkau pencipta dan pelindungnya

Ya ALLAH, perbaiki hubungan antara kami
Rukunkan antara hati kami
Tunjuki kami jalan keselamatan
Selamatkan kami dari kegelapan kepada terang
Jadikan kumpulan kami jama'ah orang muda yang menghormati orang tua
Dan jama'ah orang tua yang menyayangi orang muda
Jangan Engkau tanamkan di hati kami kesombongan dan kekasaran
terhadap sesama hamba beriman
Bersihkan hati kami dari benih-benih perpecahan, pengkhianatan dan kedengkian

Ya ALLAH, wahai yang memudahkan segala yang sukar
Wahai yang menyambung segala yang patah
Wahai yang menemani semua yang tersendiri
Wahai pengaman segala yang takut
Wahai penguat segala yang lemah
Mudah bagimu memudahkan segala yang susah
Wahai yang tiada memerlukan penjelasan dan penafsiran
Hajat kami kepada-Mu amatlah banyak
Engkau Maha Tahu dan melihatnya

Ya ALLAH, kami takut kepada-Mu
Selamatkan kami dari semua yang tak takut kepada-Mu
Jaga kami dengan Mata-Mu yang tiada tidur
Lindungi kami dengan perlindungan-Mu yang tak tertembus
Kasihi kami dengan kudrat kuasa-Mu atas kami
Jangan binasakan kami, karena Engkaulah harapan kami
Musuh-musuh kami dan semua yang ingin mencelakai kami
Tak akan sampai kepada kami, langsung atau dengan perantara
Tiada kemampuan pada mereka untuk menyampaikan bencana kepada
kami

"ALLAH sebaik baik pemelihara dan Ia paling kasih dari segala
kasih"

Ya ALLAH, kami hamba-hamba-Mu, anak-anak hamba-Mu
Ubun-ubun kami dalam genggaman Tangan-Mu
Berlaku pasti atas kami hukum-Mu
Adil pasti atas kami keputusan-Mu

Ya ALLAH, kami memohon kepada-Mu
Dengan semua nama yang jadi milik-Mu
Yang dengan nama itu Engkau namai diri-Mu
Atau Engkau turunkan dalam kitab-Mu
Atau Engkau ajarkan kepada seorang hamba-Mu
Atau Engkau simpan dalam rahasia Maha Tahu-Mu akan segala ghaib
Kami memohon-Mu agar Engkau menjadikan Al Qur'an yang agung
Sebagai musim bunga hati kami
Cahaya hati kami
Pelipur sedih dan duka kami
Pencerah mata kami

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Nuh dari taufan yang
menenggelamkan dunia

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Ibrahim dari api kobaran yang
marak menyala

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Musa dari kejahatan Fir'aun dan
laut yang mengancam nyawa

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Isa dari Salib dan pembunuhan
oleh kafir durjana

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Muhammad alaihimusshalatu
wassalam dari kafir Quraisy durjana, Yahudi pendusta, munafik
khianat, pasukan sekutu Ahzab angkara murka

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Yunus dari gelap lautan, malam,
dan perut ikan

Ya ALLAH, yang mendengar rintihan hamba lemah teraniaya
Yang menyambut si pendosa apabila kembali dengan taubatnya
Yang mengijabah hamba dalam bahaya dan melenyapkan prahara

Ya ALLAH, begitu pekat gelap keangkuhan, kerakusan dan dosa
Begitu dahsyat badai kedzaliman dan kebencian menenggelamkan
dunia
Pengap kehidupan ini oleh kesombongan si durhaka yang membuat-
Mu murka
Sementara kami lemah dan hina, berdosa dan tak berdaya

Ya ALLAH, jangan kiranya Engkau cegahkan kami dari kebaikan
yang ada pada-Mu karena kejahatan pada diri kami

Ya ALLAH, ampunan-Mu lebih luas dari dosa-dosa kami
Dan rahmah kasih sayang-Mu lebih kami harapkan daripada amal
usaha kami sendiri

Ya ALLAH, jadikan kami kebanggaan hamba dan nabi-Mu
Muhammad SAW di padang mahsyar nanti
Saat para rakyat kecewa dengan para pemimpin penipu yang
memimpin dengan kejahilan dan hawa nafsu
Saat para pemimpin cuci tangan dan berlari dari tanggung jawab
Berikan kami pemimpin berhati lembut bagai Nabi yang menangis
dalam sujud malamnya tak henti menyebut kami, ummati ummati,
ummatku ummatku
Pemimpin bagai para khalifah yang rela mengorbankan semua
kekayaan demi perjuangan
Yang rela berlapar-lapar agar rakyatnya sejahtera
Yang lebih takut bahaya maksiat daripada lenyapnya pangkat dan
kekayaan

Ya ALLAH, dengan kasih sayang-Mu Engkau kirimkan kepada kami
da'i penyeru iman
Kepada nenek moyang kami penyembah berhala
Dari jauh mereka datang karena cinta mereka kepada da'wah
Berikan kami kesempatan dan kekuatan, keikhlasan dan kesabaran
Untuk menyambung risalah suci dan mulia ini
Kepada generasi berikut kami
Jangan jadikan kami pengkhianat yang memutuskan mata rantai
kesinambungan ini
Dengan sikap malas dan enggan berda'wah
Karena takut rugi dunia dan dibenci bangsa

Rabu, Disember 17, 2008

Pustaka Dar Nur Az-Zahra


Alhamdulillah. Dalam menghabiskan masa yang cukup panjang sepanjang cuti ini ,ana berkesempatan untuk mengunjungi sebuah perpustakaan Wakaf berdekatan sekolah lama ana dahulu, Sultan Ismail College atau SIC .

Kedudukan Perpustakaan Islam ini cukup strategik kerana di samping SIC , perpustakaan ini juga berdekatan dengan Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ismail, Sekolah Menengah Kebangsaan Zainab (3) di samping terletak di belakang Pusat membeli belah Billion di Jalan Langgar.

Namun , speerti biasa, perpustakaan ini tidak ramai pengunjungnya. Boleh dibilang dengan jari . Barangkali Mungkin disebabkan musim cuti persekolahan yang tiba menyebabkan kesuraman ini terjadi di samping hujan yang turun tidak berhenti-henti menambahkan lagi "kegelapan"di dalamnya.

Perpustakaan ini bertkonsepkan wakaf di mana buku-buku yang berada di dalamnya tidak dibenarkan dipinjam kecuali jika benar-benar berkehendakkan buku tersebut, kita boleh membuat salinan melalui mesin fotostat yang turut disediakan .

Suasana cukup aman jika berada di sini , tanpa sebarang gangguan dari bunyi hon-hon kenderaan mahupun bunyi hiruk pikuk manusia di luar , sesuai untuk membaca dan mentelaah pelajaran.

Pendingin hawa sentiasa di pasang sepanjang operasi menambahkan lagi kekhusyukan untuk membaca walaupun di luar sana panas membahang .

Sama di mana-mana tempat awam di Kelantan , perpustakaan ini mengamalkan pengasingan sudut bacaan bagi lelaki dan perempuan bagi mengelakkan ia disalahguna oleh sebahagian pihak yang tidak bertanggungjawab .

Tambah-tambah lagi ia merupakan perpustakaan wakaf berkonsepkan Islam dan banyak dikunjungi oleh orang-orang hebat (para ilmuwan sbg contoh) dan para pelajar.


Terdapat pelbagai koleksi buku di sini yang diwakafkan seperti buku-buku politik ,fail-fail dari seminar-seminar di seluruh negara, majalah-majalah dan buku-buku lama (mastika tahu 60an yang dihinpun dalam satu buku log tebal pun ada), kitab-kitab agama dan arab ,
buku-buku motivasi, buku-buku rujukan pelajaran ,novel-novel maupun karya-karya yang tidak akan diterbitkan lagi ,buku-buku kanak-kanak dan sebagainya.

Jangan ingat perpustakaan wakaf ini hanya mewakafkan buku-buku dan karya-karya lama sahaja sebab buku-buku yang paling baru seperti buku karya Dr. Daniel Zainal Abidin pun ada.

Untuk aras pertama , terdapat kaunter untuk sebarang pertanyaan dan pembayaran, beserta ruangan khusus untuk sudut bacaan kanak-kanak, ruangan santai (sofa dan meja) , dan tempat meletakkan barang-barang.

Untuk aras kedua, terdapat ruangan buku-buku dan ruang khas untuk lelaki sahaja di samping surau dan tandas lelaki.

Untuk aras ketiga juga terdapat ruangan kitab-kitab agama berbahasa arab dan ruangan untuk membaca bagi perempuan di samping tandas perempuan dan ruangan santai untuk membaca majalah.

Aras keempat menempatkan dewan seminar yang hanya digunakan bila terdapat tempahan sahaja .

Buku-buku yang menarik minat ana untuk diterokai..(alamak ,sayangnya, masa tak cukup. kalaucuti 2 bulan pun tak habis nak baca ni).

Anda semua boleh mengetahui lebih lanjut tentang perpustakaan ini dengan menekan sini













Isnin, Disember 15, 2008

Menari membawa Padah

Dipetik dengan kebenaran Akh Izzat Anwari bin Hasni (http://DarahMerdeka .wordpress. com)


Penganjuran pertandingan i-Dance oleh Kerajaan Pulau Pinang dengan kerjasama Danzity Dance House dan Hotlink yang diwarwarkan sebagai aktiviti riadah sebenarnya boleh membawa lebih banyak keburukan daripada mendatangkan manfaat terutama kepada golongan belia yang terlibat. Malah penganjuran street dance ini dilihat sebagai aktiviti yang memburukkan lagi iklim pendidikan belia di Malaysia yang kian pincang saban hari.

Penyertaan pertandingan secara terbuka ini bukan sahaja melibatkan golongan remaja yang masih bersekolah, malahan golongan muda yang beragama Islam. Pertandingan yang dimulakan pada jam 7.00 petang ini dikhuatiri menyebabkan golongan belia Islam yang menyertai mahupun menjadi penonton akan mengabaikan solat Maghrib seterusnya melalaikan mereka sehingga lewat tengah malam.

Saya jelik melihat ada pihak yang membandingkan budaya street dance dengan budaya rosak yang lain seperti rempit dan sebagainya. Perbandingan ini seolah-olah nampak logik dengan memenangkan street dance sebagai budaya yang sihat dan mengisi masa lapang supaya tidak terjebak dengan dadah, alkohol, melepak, mencuri, merempit, dan sebagainya. Persoalan sebenarnya ialah golongan belia yang menagih dadah, peminum alkohol tegar, pencuri kenderaan orang lain, remaja yang merempit di jalan raya, mereka ini tidak langsung berminat dengan aktiviti street dance ini!

Di Sebalik Street Dance

Budaya menari dalam pertandingan ini sebenarnya berasaskan keseronokan hiburan semata-mata disamping unsur-unsur pergerakan tangkas yang kononnya memberi kesihatan kepada badan. Elemen tradisional juga turut diselitkan dalam pergerakan ini sebagai syarat untuk menampakkan bahawa adat tradisi dalam tarian turun-temurun yang diberi nafas baru. Namun, sebenarnya elemen sebenar tarian tradisional bukanlah pergerakan atau gaya tari tetapi penghayatan dan kesan kebudayaan hidup masyarakat di Tanah Melayu dahulu yang diterjemahkan ke dalam tarian. Perkara ini berlaku secara semulajadi melalui fasa-fasa tertentu hinggalah kebudayaan tempatan `dibunuh' oleh unsur hiburan dari Barat seperti street dance ini.

Penerimaan budaya tarian Barat ini sepatutnya dipertanggungjawabk an kepada pihak media yang melambakkan rancangan-rancangan hiburan yang bertemakan `keseronokan ala moden'. Rancangan seperti Sehati Berdansa, So You Think You Can Dance?, dan sebagainya sebenarnya mempromosikan budaya hidup masyarakat Barat yang berteraskan hiburan dan material semata-mata. Ini sama sekali berlawanan dengan adat ketimuran yang dipegang oleh masyarakat di Malaysia selama ini. Malahan, sejarah perkembangan Tanah Melayu yang dilihat secara telus sebenarnya menyatukan kaum-kaum di Malaysia sehinggalah campur tangan pihak penjajah British yang menjalankan dasar pecah dan perintah serta kesinambungan dasar pendidikan yang menyimpang.

Aktiviti street dance ini juga sebenarnya merupakan `gula-gula' untuk menarik perhatian golongan belia supaya mereka ini mudah dibelokkan perhatian serta menjadi kurang sensitif dengan isu-isu semasa yang menindas masyarakat Malaysia saban hari. Isu rundingan United State Free Trade Agreement (USFTA), isu penindasan golongan kapitalis terhadap rakyat di setiap pelusuk negeri di Malaysia, isu penghakisan budaya tempatan melalui pengaruh media secara terus kepada masyarakat, isu krisis ekonomi dunia yang meruncing, dan lain-lain lagi seharusnya didukung oleh golongan belia bagi membela nasib rakyat Malaysia supaya impak negatifnya kurang pada hari mendatang.

Namun, penganjuran aktiviti hiburan seperti ini secara rasmi nampaknya meruncingkan lagi kesedaran belia pelbagai kaum di Malaysia dalam menangani bersama isu-isu luar serta dalam negara yang bakal memberi impak negatif jangka masa panjang kepada masyarakat. Maka, pemimpin yang akan lahir sedekad akan datang diramalkan mempunyai ideologi berseronok semata-mata tanpa memikirkan nasib serta kehidupan rakyat umumnya. Siapa yang harus dipersalahkan? Pemimpin yang bakal dilahirkan ini atau pemuda-pemudi `gila hiburan' sekarang yang bakal menjadi ibubapa mereka?

Tarian Tradisional Masyarakat Cina

Secara umumnya, masyarakat Cina terlibat secara langsung dengan pertandingan street dance ini jika dibandingkan dengan masyarakat lain. Latar budaya masyarakat Cina yang penuh dengan adat serta seni tarian sepatutnya dibela dengan ketat tanpa kompromi. Tarian opera Cina pada hari ini dilihat kurang sambutan oleh golongan muda pelbagai kaum terutama kaum Cina akibat kuatnya pengaruh tarian Barat yang melambak di media massa.

Sewajarnya adat Cina seperti tarian tradisional diberi tempat yang sepatutnya. Seni tarian masyarakat Cina dikenalpasti sebelum penemuan tulisan Cina yang pertama. Pasu seramik yang dijumpai di tapak arkeologi Sun Chia Chai di negeri Ta-tung yang terletak di barat tanah besar China mempunyai ukiran pergerakan tarian yang unik. Kajian artifak purba yang menunjukkan budaya masyarakat Neolitik Yang-shao terlukis dalam gambaran pergerakan tangan dan kaki manusia yang diseragamkan oleh mainan alat muzik sudahpun wujud pada abad keempat sebelum Masihi. Ini membuktikan bahawa seni tarian tradiosional wujud subur dalam sosial hidup masyarakat Cina ketika itu.

Malah, tarian tradisional masyarakat Cina dibahagikan kepada dua iaitu tarian rakyat dan tarian tentera semasa era Shang dan Chou pada abad pertama sebelum Masihi. Dalam tarian rakyat, penari akan memegang bulu yang memberi simbol buah sewaktu tiba musim memburu haiwan atau menangkap ikan. Tarian ini kemudiannya berkembang menjadi tarian yang digunakan dalam upacara korban oleh maharaja yang dilakukan di luar istana dan seterusnya menjadi tarian yang digunakan dalam upacara keagamaan. Manakala penari tentera yang ramai bilangannya, digunakan di dalam unit tentera sambil memegang senjata dan bergerak ke hadapan dan ke belakang dalam koordinasi gerak kumpulan. Tarian ini kemudiannya berkembang menjadi pergerakan yang digunakan dalam senaman tentera.

Tarian Cina yang banyak menggunakan koreografi pergerakan tangan dan kaki sebagai simbol penghayatan semangat langit dan bumi (heaven and earth) yang diterjemahkan dalam aspek harian sehingga melibatkan perasaan perkongsian rasa gembira dan indah daripada penari kepada penonton. Malah, tarian tradisional Cina ini memberi satu rasa perhargaan sama ada kepada penari mahupun penonton di sekeliling mereka.

Saya sama sekali tidak nampak penganjuran street dance membela atau memperkenalkan tarian masyarakat Cina yang penuh dengan adat dan seni kepada masyarakat di Malaysia secara umum. Malah, penganjuran pertandingan seperti ini sebenarnya menjadi perencat kepada perkembangan budaya masyarakat Cina di Malaysia dengan penghakisan adat resam mereka sendiri melalui pengaruh budaya Barat.

Riadah atau Redah?

Street dance sebagai riadah golongan belia merupakan alasan yang kurang kukuh kerana tarian sebegini langsung tidak mencakupi makna `sihat' yang sebenarnya. Kesihatan sepatutnya dipandang dari sudut yang lebih holistik melalui penerapan nilai fizikal, mental, emosi, sahsiah, dan spiritual. Penganjuran street dance dilihat menekankan aspek fizikal semata-mata dengan menyelitkan unsur keseronokan hiburan Barat bersama-sama gaya menari yang direkacipta sendiri. Ini sama sekali berbeza jauh daripada tarian tradisional yang lahir secara semulajadi melalui budaya dan adat tempatan serta dizahirkan melalui penghayatan gerak tari dalam rentak muzik yang penuh seni.

Penganjuran street dance ini juga dikatakan budaya sihat dengan larangan dadah dan alkohol semasa penganjurannya. Alasan ini jelas kelihatan `jauh panggang dari api' kerana punca utama menagihan dadah dan alkohol bukanlah berasal daripada tarian jalanan. Malah, jika penganjur benar-benar ingin membanteras penagihan dadah dan alkohol dalam kalangan belia hari ini, sepatutnya kempen roadshow se-Malaysia atau penganjuran bengkel `Bebaskan Belia daripada Dadah dan Alkohol' dianjurkan secara besar-besaran melalui dana sumbangan kerajaan dan orang ramai.

Seharusnya kerajaan negeri mengkaji dahulu kesan penganjuran aktiviti seperti ini kepada belia pelbagai peringkat umur serta berbilang latar belakang. Sikap sambil lewa serta redah dalam menganjurkan aktiviti seperti ini sepatutnya dielakkan bagi mengurangkan risiko kebejatan gejala sosial yang boleh meruntuhkan nilai moral masyarakat Malaysia. Sebagai bakal guru, saya melihat penganjuran aktiviti hiburan sebegini adalah bertentangan dengan dasar serta tujuan pendidikan yang dirangka di sekolah.

Riadah street dance ini juga seharusnya tidak dianjurkan secara terbuka dan meriah kerana boleh menyebabkan remaja yang masih bersekolah kurang berminat dengan ilmu lalu terjun ke alam hiburan di usia yang masih muda. Saya masih ingat lagi tatkala saya mengikuti latihan mengajar sebagai guru praktikal di sebuah sekolah di Perai, Pulau Pinang. Apabila saya bertanya kepada salah seorang anak murid saya di dalam kelas yang kurang berminat untuk belajar tentang cita-citanya di masa hadapan, dia menjawab,

"I want to be a dancer"

Selepas Menari

Di dalam sosiologi, antropologi dan pengajian budaya (cultural studies), subculture adalah sekumpulan manusia dengan budaya (nampak ataupun sembunyi) yang berbeza dengan budaya besar (major culture) di mana mereka tinggal. Perkara yang paling ditakuti oleh para intelek sejarah dan pendidikan adalah timbulnya subculture yang menyimpang dari nilai kemanusiaan sehingga boleh menyebabkan runtuhnya struktur sosial sesebuah negara. Budaya punk, black metal, gothic, hiphop, dan sebagainya yang melambak di Barat sepatutnya dijadikan iktibar kepada masyarakat di Malaysia.

Budaya-budaya ini lahir selepas wujudnya unsur hiburan yang dibawa pada awalnya dengan alasan kononnya meluangkan masa melalui minat yang sama. Kemudian, budaya sebegini menjadi satu gaya hidup di mana penampilan luaran direkacipta dan dijadikan lambang kumpulan masing-masing. Maka, selepas itu sikap gah dengan kumpulan masing-masing mula menguasai diri, malah sifat dengki dan iri hati dengan subculture yang lain timbul sehingga mengakibatkan pergaduhan serta pembunuhan.

Budaya punk tidak dapat lari dengan imej rambut serta pakaian duri mereka dan budaya hiphop tidak dapat lari dengan imej senjata, dadah, dan teman wanita seksi mereka. Pengenalan imej-imej setiap kumpulan sebeginilah yang menyebabkan timbulnya pemikiran yang tidak sihat malah menjadi satu ideologi yang sangat merosakkan sistem hidup manusia.

Belia di Malaysia suatu ketika dahulu dipopularkan dengan budaya rap dan kemudiannya budaya ini hilang ditelan modenisasi hidup. Hari ini pula, timbul pelbagai subculture yang mempunyai asas yang sama dengan rap tetapi berbeza dari segi aspek luaran. Street dance juga sama sekali tidak akan bertahan lama dan akan lenyap ditelan arus globalisasi yang sangat deras. Ini kerana subculture street dance ini bukanlah satu budaya yang lahir daripada sistem sosial masyarakat secara semulajadi tetapi direkacipta sebagai mengisi keseronokan sementara, sama seperti punk, hiphop, gothic, dan lain-lain yang seangkatan dengannya.

Jadi, mengapa perlu mengangkat subculture ini menjadi sebahagian daripada projek terbesar pihak berkuasa sehingga mengenepikan unsur pendidikan dan adat resam budaya masyarakat berbilang kaum di Malaysia?

Bantah i-Dance!

Penganjuran i-Dance oleh Kerajaan Pulau Pinang seharusnya dihentikan bagi mengurangkan kesan buruk jangkamasa panjang masyarakat di Pulau Pinang khususnya. Alasan street dance ini merupakan riadah dan penggunaan alkohol serta penagihan dadah dikawal sewaktu pertandingan langsung tidak menunjukkan langkah pencegahan awal oleh pihak yang terbabit. Saya pasti selepas promosi kelas tarian serta budaya street dance ini di Pulau Pinang, akan timbulnya pertandingan seumpama ini yang akan dianjurkan secara kerap oleh pelbagai pihak. Maka, di waktu itu pemantauan terhadap unsur-unsur negatif tidak dapat digunakan akibat kekurangan tenaga manusia yang kononnya ingin mengawal tingkah laku buruk golongan belia.

Pembantahan i-Dance ini juga bukanlah omong-omong kosong malah berdasarkan keilmuan serta pemahaman melalui pelbagai bidang ilmu yang benar. Saya sama sekali tidak akan berganjak daripada keputusan pembantahan ini. Saya berdiri sebagai seorang rakyat Malaysia yang ingin membela adat resam budaya pelbagai kaum di Malaysia dan saya juga berdiri sebagai seorang muslim yang faham atas pengajian saya selama saya masih hidup.

`Izzat Anwari bin Hasni,
Ketua Usrah Pemikiran,
Angkatan Pemuda-pemudi Islam (API),
Pulau Pinang.
Blog: http://DarahMerdeka .wordpress. com