Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Ahad, Mac 22, 2009

Trend yang menyesakkan-maafkan diri yang “kolot” ini.

Berjalan-jalan di negeri serambi mekah ni , cukup menyejukkan pandangan terutama pada hari jumaat di mana ribuan muslimin berkopiah putih mahupun berserban , manakala muslimat dengan gaya bertudung labuh yang menyejukkan mata memandang. Tapi bagi aku suasana ini dirosakkan oleh gejala yang aku kira sebagai gejala up-to-date(konon-konon) ,dengan mewarnakan rambut.
Selain aku juak dengan kefahaman Islam liberal yang aku kira umpama munafik dan perosak aqidah seluruh dunia yang konon-konon serba terbuka dengan melihat Islam yang diamalkan oleh salafussoleh, tabi’, tabiin serta para lama sebagai “kolot” , aku melihat trend ini sebagai trend dari mnifestasi Islam liberal ini.
Kenapa aku tiba-tiba bercakap tentang rambut orang hari ini? Sebab bagi aku mereka yang mewarnakn rambut tanpa sbab yng diharuskan adalah mereka yang tiada jati diri, suka mengikut ,tertipu dengan istilah liberal, up-to-date, hebat, rugged ,moden dan segala istilah yang direka-reka konoin-kononnya melambangkan ketamadunan.

Bila kita bercakap berkenaan dengan melayu , kita jadi hebat . namun, rambut kaler, bai. Setahu aku rambut melayu kaler hitam. Cuba renung hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daudi :
Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia tergolong dalam kaum itu.
Maafkan aku jika aku dilihat jumud, sempit, kolot ,naïf ,ketinggalan zaman, radikal , konservatif, mahupun segala istilah yang menandakan keterbelakangan , namun ini adalah teguran aku terhadap mereka yang konon-konon up-to –date ini.

Aku tak Nampak relevan mewarnakan rambut ini. Kat ipgm aku ,ada wanita melayu(islam) warnakan rambut . Sebab apa aku tahu, sebab dia time kuliah pakai tudung , time makan kafe tudung wat lap tingkap! Hadis di atas kalau diteliti baik-baik juga boleh diertikan sebagai kalau orang kristian atau lain-lain agama mewarnakan rambut dengan warna perang , kalau kita tiru, maka secara automatic kita akan sama seperti dengan mereka .

Menurut Ustaz Haji Mat Jais, Penolong Pengarah Bhagian Dakwah JAKIM- mandi wajib tidak sah bagi yang menggunakan warna selain dari inai disebabkan pewarna itu akan menyalut rambut dan ini akan menghalang air dari sampai ke rambut. Ini mengakibatkan kita akan sentiasa berada dalam hadas kerana mandi hadas besar(wajib) tidakn sah akibat air tidak diratakan ke seluruh badan.

Tengok bangsaku yang melayu (Islam) , aku jadi sedih. Gothik ,punk , mat rempit, minah rempit ,mak-mak datin , anak-anak muda yang dengan selamba mewarnakan rambut, kalau wanita tentu tak pakai tudung.
Hukum mewarnakan rambut menurut para ulama disamakan dengan hukum mengubah ciptaan Allah yang diisbathkan daripada hadis mafhumnya berbunyi
“Allah melaknat mereka yang menyambung rambut, yang meminta disambung rambutnya….”

Selain itu terdapat ulama berpandangan bahawa hukum mewarnakan rambut adalah kabur hukumnya. Aku terjumpa satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Nu’man bin Basyir dan juga diriwayatkan oleh Muslim

Sesungguhnya yang jelas itu jelas, dan sesungguhnya yang haram itu juga jelas. Di antara keduanya ada perkara-perkara yang syubhat yang tidak diketahui oleh banyak orang. Maka barangsiapa yang menjauhi syubhat, bererti dia telah menyelamatkan agama dan kehormatan dirinya . Dan barangsiapa yang terjerumus kedalamnya, maka dia telah terjerumus ke perkara yang haram . Seperti pengembala yang mengembala ternakanya di sekitar tempat yang masih diragukan bila binatang ternakannya memakan rumpu di sana.


Namun menurut Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) dalam laman web , menyatakan bahawa terdapat keadaanertentu yang mengharuskan pewarnaan rambut ini , antaranya ialah supaya dapat membezakan diri dari menyerupai golongan yahudi dan nasrani. Yahudi enggan mewarnakan rambut mereka. Sebab kedua ialah supaya bila diwarnakan rambut , musuh jadi takut . selain itu harus bagi seorang isteri untuk mewrnakan rambutnya dengan warna hitam untuk tujuan behias bagi suami semata-mata dan bukannya menjadi tayangan di khalayak ramai..

Hmm, aku jelak dengan sikap sesetengah ibu bapa yang mewarnakan rambut anak mereka yang masih kecil dan tidak tahu apa-apa. Mungkin mereka fikir bahawa anak kecil itu masih tidak perlu solat atau mandi hadas, jadi mereka warnakan rambut anak mereka. Ada sesetengah yang menganap mewrnakan rambut kepada anak mereka merupak sesuat yang membanggakan, dan mendapat sanjungan daripada ramai orang.

Di kala, Negara kita dihimpit kemelot moral yang bukan setakat membarah , tetapi semakin mematikan kita ini, marilah sama-sama kita merenung balik bahawa sebenarnya kita bukan setakat hilang warna rambut hitam yang asli ,kita sebenarnya kehilangan sebuah identiti dan jatidiri bangsa yang selama ini kita perjuangkan . Jangan jadikan perjuangan bangsa ini sekadar satu retorik atau talbis(gula-gula penyedap kata) untuk mendapatkan sokongan dari pengundi, buktikan dari diri dulu.

Tiada ulasan: