Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Oktober 05, 2009

IPG bila lagi?

Sejuta pelajar jadi golongan pelapis

KOTA BHARU 23 Sept. - Kerajaan sedang mengatur strategi dan pendekatan untuk menjadikan kira- kira sejuta pelajar di pusat pengajian tinggi (IPT) di seluruh negara sebagai golongan pelapis yang bakal memimpin negara.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, ini perlu untuk melahirkan pemimpin yang berwibawa dan berilmu bagi memimpin generasi akan datang.

Beliau yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan berkata, angka itu adalah sebahagian 25 juta rakyat negara ini sebagai suatu gelanggang penting yang bakal mencorakkan masa depan negara.

"Ini merupakan suatu cabaran yang harus dipikul oleh sejuta pelajar sama ada yang sedang menuntut di IPTA atau IPT di seluruh negara," katanya ketika berucap pada majlis pemimpin bersama pelajar IPT di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ismail (SMKSI) di sini, hari ini.

Turut hadir Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr. Awang Adek Hussin, Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Datuk Mohd Shukri Salleh dan Naib Cancelor Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof. Datuk Zainal Mohamed.

Justeru itu, beliau mahu pelajar bergiat aktif dalam pertubuhan-pertubuh an sukarela (NGO), termasuk Majlis Perwakilan Pelajar untuk melahirkan pemimpin yang berwibawa dan berkaliber.

"Mereka juga perlu menjadi contoh ikutan dan mentor kepada pemimpin yang bakal menjadi pelapis kepada kepimpinan masa depan negara, sesuai dengan matlamat menjadikan Malaysia negara maju menjelang 2020," kata Mustapa.

Mengenai pelajar anak Kelantan, beliau mahu mereka mempunyai iltizam yang tinggi untuk menjadi pemimpin sama ada di peringkat negeri dan pusat bagi menggantikan pemimpin yang ada termasuk menjawat jawatan menteri besar sendiri.

- Bernama

Tiada ulasan: