Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Oktober 05, 2009

Legasi Da'ie : Jangan Jadi Ejen Sekular!

Kesempatan bertemu muka dengan mas'ul aku di sebuah kedai makan di Kadok, Kelantan membangkitkan seribu satu kerinduan terhadapnya yang kini menjawat jawatan tinggi dalam sebuah NGO yang secara langsung menguruskan hal ehwal kebajikan mahasiswa.


Banyak perkara yang kami bincangkan, antara topik yang banyak disentuh oleh kami ialah topik pentarbiahan. Betapa pentingnya sumber pentarbiahan dalam sesebuah gerakan dakwah di dunia. Aku yang kini dibebani sedikit jawatan dalam organisasi yang menguruskan pentarbiahan pelatih guru di IPG aku agak terkesan dengan pandangan beliau.


Kecamuk pengenalan "Gerakan Subuh" yang berjaya mencapai objektif untuk mengumpulkan jemaah solat subuh seramai solat Jumaat di sebuah tempat di utara yang digerakkan oleh Cikgu Azmi Abdul Hamid (Aku nak tahu rahsianya cikgu!!!) sehinggalah kisah pemuda pemudi Nilam Puri yang kian hanyut dibalun penangan Barat, tertolak ketepi oleh pertemuan yang kurasakan sangat singkat itu.


Antara soalan yang aku bangkitkan ialah:


Terdapat kecenderungan dalam kalangan segelintir para penggerak dakwah (juru Islah) yang cenderung memisahkan antara 3 ciri yang sepatutnya dimiliki sepenuhnya oleh para penggerak dakwah iaitu :

  • Penggerak dakwah sebagai aktivis mahasiswa dan masyarakat
  • Penggerak dakwah sebagai juru revolusi (revolusioner) dalam masyarakat
  • Penggerak dakwah sebagai pendakwah dalam kalangan masyarakat
Kita dapat lihat ada dalam kalangan penggerak dakwah suka bercakap pasal Islam ; pasal dakwah dan perubahan yang perlu untuk memperbaiki masyarakat. Namun, peribadi yang sama kurang mengamalkan akhlaq Islam dan tidak cenderung mengamalkan Islam dalam kehidupan. Dalam percakapan, hebat! Sarat dengan oposisi dakwah. Namun, ikhtilatnya tidak terjaga, amalannya pun tidak terjaga. Bahkan mereka suka mendabik dada, kurang rasa kerdilnya diri ini di hadapan Allah.




Begitu juhga kita dapat lihat, ada kalangan penggerak dakwah yang terlalu memfokuskan diri mereka para 'hal-hal kemasjidan'. Golongan ini 'berjaya' membentuk kelompok mereka tersendiri yang memisahkan mereka daripada kelompok 'bukan-kaki-masjid' ini. Mereka lebih suka ratib di pusat ibadat, tanpa ada usaha untuk membawa Islam di tengah-tengah masyarakat. Ada jugak begitu!




Ada juga dalam kalangan penggerak dakwah ini suka memperhatikan hal-hal sekitar dunia IPT mereka sahaja. Paling tinggi pun, mereka menguasai hanya serba sedikit hal-hal mahasiswa ini, tanpa peduli 'masyarakat luar' selain dunia kampus mereka. Jika ditanya apakah isu di Ambon, mereka akan menjawab isu kenaikan harga minyak sawit, atau pun apakah peranan Taha Hussien dalam mencorak pemikiran liberalisme dunia Arab (Mesir), mereka akan menjawab dia seorang ulama' yang menentang kepimpinan aliran fikrah takfir Gerakan Ahbash Almarhum Abdullah al-Haririy. Sungguh pelik jawapan mereka itu!




Lalu soalan itu dijawab oleh masul aku dengan wajah yang bersahaja namun sarat dengan isi-isi yang sangat berat :

Pihak yang cenderung memisahkan itu sebenarnya golongan yang cuba untuk menutup kelemahan yang ada pada dirinya. Dia tidak mahu mengubah kelemahan yang ada pada diri dia, bahkan dia menjadikan kelemahan itu sebagai satu 'kekuatan' pula pada dirinya. Pelik!




Jadi, terbentuklah golongan para penggerak dakwah yang berjaya memisahkan kehidupan dunia dan akhirat tanpa mengetahui merekalah sebenarnya antara agen yang mempelopori gerakan sekular ini tanpa mereka sedari.




Ayuhlah kita semua penggerak dakwah! Bangkitah kita daripada tidur yang panjang ini. Masa yang ada pada diri kita tidak memadai dengan segala tanggung jawab yang terbeban pada diri kita. Moga kita berjaya membentuk pemerintahan Islam dalam diri (memahami, menghayati dan mengamalkan prinsip Islam) terlebih dahulu dalam diri sebelum mengzahirkannya kepada alam realiti. Ubahlah segaa sikap kita, mungkin sikap kita ini yang melembabkan gerak kerja dakwah kita.




Usahlah bertangguh lagi. Buang ego kita. Moga perubahan yang kita bawa dalam diri akan dapat membentuk persekitaran yang soleh dalam kalangan masyarakat sekitar kita. Salam jihad.




Sebarang perkongsian bolehah hubungi ana di talian 017-9216125. Selamat berjuang semua!
Dipetik daripada blog : Saifuddin Azzafaraniy

Tiada ulasan: