Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Rabu, November 25, 2009

Sang Murabbi berkata-himpunan kata-kata menusuk kalbu

  • Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya – (Hamka)
  • Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya – (Aristotle)
  • Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum – (Aristotle)
  • Mahkota adab dan sopan santun lebih tinggi nilainya daripada mahkota yang bertahtakan ratna dan mutu manikam – (Budiman)
  • Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras – (Hamka)
  • Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkah laku dan akal budinya – (Hamka)
  • Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan orang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya – (Hamka)
  • Sifat utama pemimpin ialah beradab dan mulia hati – (Imam Al-Ghazali)
  • Undang-undang adab dan budi pekerti membentuk kemerdekaan bekerja. Undang-undang akal membentuk kemerdekaan berfikir. Dengan jalan menambah kecerdasan akal, bertambah murnilah kemerdekaan berfikir – (Hamka)
  • Di dalam medan hidup, ada beberapa undang-undang yang harus dijaga dan diperhatikan. Ada yang berhubungan dengan kesihatan tubuh, dengan keberesan akal dan yang berhubung dengan kemuliaan adab dan budi – (Hamka)
  • Kata Hukama, ” Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya. Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan” – (Hamka)
  • Mengikut adab kesopanan, tetamu yang tidak menghormati diri dan tidak menghormati ahli rumah yang ditemui, bukanlah orang yang patut dihormati – (Hamka)
  • Orang beradab pasti pandai menghormati keyakinan orang lain, walaupun dia sendiri tidak sesuai dengan keyakinan itu – (Hamka)
  • Sesungguhnya orang yang termasuk orang yang baik-baik ialah orang yang paling baik akhlak dan adab sopannya – (Maksud hadis)



Lahirku di Kampung Al-Jaurah,

Selatan Tebing Gaza, 1938 Masihiah,

Tercetus perang 1948, familiku berpindah,

Mengharung kaki menuju Ghazzah.

Tika asyik beriadah bersama teman,

Malang menimpa, aku terhumban,

Lumpuh seluruh badan,

Namun, kutekad kekuatan,

Lumpuhku tidak bisa menghalang pergerakan,

Minda, fikiran, tadbir jua amalan...

Kutamatkan pengajian sekolah,

Kuteruskan ke Universiti Ain Syams, padah,

Setahun berlalu dan aku terpaksa berhenti,

Hati yang terhiris itulah,Yang kubawa ke Mesir gagah,

Kukenal Ikhwan, sertai jamaah.

Di Palestin,Akulah guru, mengajar tatatertib,

Berkhutbah di masjid, akulah khatib,

Akulah pengasas Majma' Islami,

Pada 70-an tekad bersemi.

1983, aku ditangkap dituduh,

Pengasas Majd Mujahidin pembunuh,

13 tahun penjara, mahkamah menyuruh,

Namun terbebas selepas bulan kesepuluh.

Kuasaskan lagi gerakan HAMAS,

Gerakan Penentangan Islamiah, kemas,

1987, HAMAS berdiri tegas!

Sekali lagi, ditangkap askar Yahudi,

Dihukum penjara seumur abadi,

Ditambah 15 tahun lagi,

Kerana mengasas HAMAS menggempa Yahudi!

Makin hari, kumakin lemah, di penjara,

Pandangan kananku hilang mutiara,

Mata kiriku kabur, terseksa didera,

Penyakitku kronik, dihantar ke Hospital Penjara.

Subuh 1 Oktober 1997 barakah,

Aku dibebas dengan janji payah,

Antara Jordan & Israel laknatullah,

Selepas serangan Khalid Masy'al tergagal, musnah.

Kusenyum, kulihatIntifadah Aqsa, bangkitnya ummat,

Menentang, melawan Zionis penjajah laknat,

Hingga terbunuh jua tercedera berat.

Pagi,Malam Isnin aku bersolat sendiri,

Munajatku mohon ke hadrat Ilahi,

Agar ganjaran Syahid diberi di sisi,

Dan kuniat puasa di pagi hari.

Masjid, 22 Mac 2004 - Fajarnya,

Usai solat Subuh, tiada lama hanya,

Tika berjalan pulang, aduh sakitnya,

Tiada rasa nyeri, pulanglah,

Pulanglah ke hadrat Tuhanku, Allah,

Haruman syurgawi, rohpun terbanglah,

Duniaku, pisahlah,Nyata kerananya dan kerana-Nya aku lelah...

Akulah Syeikh Ahmad Ismail Yasin!

Siapa kamu?

Apa yang kamu telah sumbangkan untuk agama Allah?


AS-SYAHID SYEIKH AHMED YASSIN


Pelajar-pelajar yang sedang berada di universiti-universiti dan fakultifakulti tentulah sudah besar, matang, mempunyai kesedaran dan boleh membezakan di antara buruk dan baik. Begitu juga pelajaran yang diterimanya membolehkan mereka mengetahui identiti mereka jika mereka mahu dan juga membolehkan mereka maju ke hadapan jika mereka bergerak. Segala kerumitan dalam hal ini bukanlah menjadi beban kerajaan sematamata,bahkan menjadi tanggungjawab pelajar-pelajar juga. Pelajar-pelajar adalah muda-muda belaka. Mereka hendaklah menyedari secara sungguh-sungguh bahawa mereka adalah orang Islam yang dijemput untuk hidup di atas muka bumi ini dengan cara hidup yang bercorak Islam. Hal ini memastikan diri mereka bersemarak dengan api cinta untuk mengetahui apakah sistem yang menjamin hidup mati mereka dan apakah sifat-sifat nyata yang membezakan umat Islam, iaitu sifat-sifat yang mesti ada untuk hidup mati identiti Islam.-SYEIKH ABUL A'LA AL MAUDUDI



PETIKAN 1

Apabila usaha dakwah Islam berhadapan dengan tekanan, tahanan dan tali gantung maka ia benar-benar menjadi suatu jihad yang berat; menuntut pengorbanan. Itulah masa bersungguh, bukan masa main-main. Ketika itu jelaslah siapa yang benar-benar mengerti apa ertinya dakwah, jerih parah berjihad dan pengorbanan kerana Allah, dan siapa pula yang hanya ingin berdakwah dengan senang lenang, tanpa usaha, tanpa pengorbanan yangsewajarnya. Seolah-olah mereka lupa firman Allah yang berbunyi:

ُمُهْت.س.م مُكِلْبَق نِم ْاْوَلَخ َنيِذ.لا ُلَث.م مُكِتْأَي ا.مَلَو َة.نَجْلا ْاوُلُخْدَت نَأ ْمُتْبِسَح ْمَأ

ىَتَم ُهَعَم ْاوُنَمآ َنيِذ.لاَو ُلوُس.رل ا َلوُقَي ى.تَح ْاوُلِزْلُزَو ءا .ر.ضل ا َو ءاَسْأَبْلا

َق ِهّللا َرْصَن .نِإ .َأ ِهّللا ُرْصَن ٌبيِر ) 214 (

“Apakah kamu mengira kamu akan masuk syurga padahal kamu belum mengalami apa yang telah dialami oleh manusia sebelum kamu. Mereka telah menderita kesusahan dan keperitan hingga bergegar (keimanan) mereka. Sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman yang bersamanya tertanya-tanya: “Bilakah gerangan datangnya perto]ongan Allah” (Insaflah) bahkan pertolongan Allah itu hampir jua.”

(Surah Al-Baqarah: 214)


Allah berfirman lagi:

ا.مَلَو َة.نَجْلا ْاوُلُخْدَت نَأ ْمُتْبِسَح ْمَأ َمَلْعَيَو ْمُكنِم ْاوُدَهاَج َنيِذ.لا ُهّل ل ا ِمَلْعَي

َنيِرِبا.صلا ) 142 ( ُهوُمُتْيَأَر ْدَقَف ُهْوَقْلَت نَأ ِلْبَق نِم َتْوَمْلا َنْو.نَمَت ْمُتنُآ ْدَقَلَو

َنوُرُظنَت ْمُتنَأَو ) 143 (

“Apakah kamu mengira kamu akan masuk syurga padahal Allah belum mengetahui siapakah dari kamu yang benjihad dan siapa pula yang sabar. (Pada hal) sebelum ini kamu pernah bertekad untuk benjuang (sebelum pertempuran). Kini setelah terluang kesempatan di hadapan, kamu masih teragak-agak.”

(Surah Al-Imran: Ayat 142—143)



PETIKAN 2

Islam, apabila ia menekankan supaya para pemuda melaksanakan matlamatnya yang
menginginkan perubahan, bererti bukanlah diserahkan tugas itu kepada mana-mana generasi
sahaja yang tidak mempunyai ciri-ciri tertentu, tetapi terlebih dahulu dimestikan atau dituntut supaya generasi itu mempunyai sifat-sifat Islam dan berpegang teguh dengan prinsip-prinsip Islam iaitu berkehendakkan generasi Islam yang tulen.
Para pemuda yang bersifat Islam adalah suatu hal, dan para pemuda tanpa Islam adalah suatu
hal yang lain dan tidak ada apa-apa selain dari itu. Para pemuda dengan Islam bererti pemberi, iaitu kebaikan dan pembinaan dan yang tanpa Islam ialah celaka dan bala'.
Pemuda ialah suatu tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam tetapi orang lain mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat
manusia. Sesungguhnya masyarakat manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda-pemuda tetapi pemuda-pemuda ini hanyalah yang kosong, hanyut dan terbiar Pemuda yang tiada peribadi,bersikap seperti kera; Pemuda yang tiada mempunyai akhlak, yang lebih dekat dengan binatang ; Pemuda yang dijadikan tentera oleh kuasa-kuasa jahat dan zalim, disusun oleh partiparti kufur dan syaitan; Pemuda pondan yang tiada kebaikan pada mereka;
Tetapi keberkatan datang bersama pemuda yang tinggi cita-citanya. - SYEIKH MUSTAFA MASYHUR



Sesungguhnya kebenaran tidaklah mengasingkan dirinya dari fitrah.Tetapi hawa nafsulah yang mendindingi kebenaran dengan fitrah, hawanafsulah yang menyebarkan kelam kegelapan, mendindingi pendapat pemikiran menutupi jalan dan menyembunyikannya. Ianya tidak tertewas oleh hujah, tetapi ianya tertewas oleh ketakwaan. Tertewas oleh ketakutan kepada Allah dan muraqabah kepada-Nya ketik a tersembunyi dan secaraberterangan. Daripada ini nyatalah bahawa Al-Furqanlah (Al-Quran) yang menyinari pandangan dan menghilangkan segala kesamaran serta membuka (menjelaskan) jalan.-Abdullah Nasih Ulwan

"Ana tidak pernah percaya bahawa masa di universiti kita berlatih untuk ke lapangan masyarakat yang sebenar. Ana percaya kita sebenarnya kita sebenarnya walau di alam kampus adalah seorang yang bekerja dalam alam sebenar."-Jangan masa kampus saja aktif masa kerja ,masa kahwin semua slow"- Ustaz Hafiz Noordin .Yang Dipertua ,Persatuan Ulama Malaysia Pulau Pinang.

"Perjalanan seorang daie sungguh panjang dan meletihkan. Orang yang lali akan bertanya, mengapa kau rela melelahkan diri seperti ini? Jawab sang daie dengan pasti , aku mengharapkan pengistirehatan di akhirat kelak" -Ibnu Qaiyyim Al Jauziyyah

“Wahai Ikhwan! Kamu bukan persatuan kebajikan, bukan parti politik, bukan badan yang ditubuhkan untuk sesuatu tujuan yang terhad objektifnya. Akan tetapi sebenarnya kamu adalah ruh baru yang mengalir di dalam tubuh umat ini lalu ia menghidupkannya dengan Al-Quran. Kamu adalah cahaya baru yang menyinar lalu dengan cahaya Allah kamu menghapuskan kegelapan kebendaan. Kamu adalah suara yang berkumandang tinggi, melaungkan dakwah Rasulullah saw. Adalah suatu hakikat yang tidak keterlaluan jika kamu merasakan bahawa kamu menanggung tugasan berat ini dikala manusia lain lari dari bersusah payah kerananya. Jika dikatakan kepada kamu, “Kearah mana kamu berdakwah?”. Kamu katakan kepadanya, “Kami menyeru kepada Islam yang didatangkan oleh Muhammad saw. Kerajaan adalah salah satu bahagian darinya. Kebebasan adalah salah satu kefardhuan di dalamnya”. Jika dikatakan kepada kamu, “Ini dah masuk bab politik!”. Kamu katakan, “Ini adalah Islam. Kami tidak tahu pecahan-pecahan yang anda katakan itu”.

"Begitulah kita ditakdirkan untuk berhadapan dgn semua situasi ini. Ia meminta kita supaya berusaha menyelamatkan bangsa ini yg sedang diancam bahaya. Sebuah bangsa yg sedang dilanda masalah seperti masalah kita ini,"
"Sebuah bangsa yg sedang bangkit melaksanakan tugas seperti tugas kita ini, sebuah bangsa yg sedang memikul tangungjawab spt tangungjawab kita ini, bangsa ini tidak boleh sama sekali mengubat hatinya dgn ubat pelali atau bergantung kpd impian impian dan angan-angan. Sebaliknya mereka perlu mempersediakan diri untuk mengharungi perjuangan yg panjang dan sengit. Pertembungan haq dan batil, antara berguna dan tidak, antara pemilik dan perampas, antara org yg mengikut arus dan menongkah arus, antara orang ikhlas dan orang yg khianat."
"Bangsa ini perlu memahami bahawa jihad bererti bersusah payah, dan bersusah bererti berpenat lelah. Jihad bererti berakhir masa untuk berehat kecuali setelah selesai perjuangan ini. Pada esoknya baru mrk boleh bergembira"

“Aku berdiri di depan seorang wanita seolah-oleh aku berdiri di hadapan salah seorang pemimpin yang bernas. Aku mendengar, menghormati, membenarkan dan aku tidak mempersoalkannya. Pada ibuku terdapat himpunan nasihat-nasihat dakwah dalam bentuk kata-kata hikmat dan pengalaman-pengalaman lalu. Wanita adalah satu kekuatan seperti taufan yang melanda sekiranya dia berada di belakang anak-anaknya sambil mendorong mereka maju ke hadapan, seperti api yang dinyalakan di tengah-tengah kesejukan yang mengcengkam”.
-Ustaz Farrag Najjar


(Kamu ajaklah seluruh dunia kepada kami, nescaya kamu dapati kami mempunyai sesuatu perkara yang mesti diperjuangkan. Berhimpunlah manusia disekeliling kami, nescaya kami akan mengumandangkan peringatan kepada mereka. Kami akan merawat pesakit dengan ubat kami dan kami akan meniupkan ruh kami di dalam tubuh badan. Tertutuplah telinga dunia sekiranya ia tidak mendengar apa yang ingin kami sampaikan. ALLAH MATLAMAT KAMI, AR-RASUL PEMIMPIN KAMI, AL-QURAN PERLEMBAGAAN KAMI, JIHAD JALAN KAMI, MATI DI JALAN ALLAH SETINGGI-TINGGI CITA-CITA KAMI).-IKHWANUL MUSLIMIN
"Dalam setiap perjuangan itu ada masa meningkat,ada masa menurun. Kekalahan itu sebenarnya bermula daripada kita merasai lemah dan kemenangan itu bermula apabila kita merasai tidak kalah."

"Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan dan mengakhiri perjuangan itu, tetapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu dan akan diteruskan oleh generasi yang akan datang. Adikku,usahlah engkau gerun dengan tali gantung yang akan menjerut leherku ini.."


"Aku telah menunaikan hak kalimah syahadah itu dan memperjuangkannya, kerana orang yang berkata dengan kalimah itu tidak akan menyembah yang lain"


Jari telunjuk ini yang menjadi saksi setiap kali di dalam sembahyang bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah tidak mungkin sama sekali akan menulis coretan yang hina dan mengampu-ampu. Jikalau sememangnya saya layak dipenjara, saya reda menerimanya. Tetapi jikalau saya dipenjara dengan zalim, saya sama sekali tidak akan tunduk memohon belas kasihan daripada orang vang zalim...

Tiada ulasan: