Isu ini isu yang dah lama , mungkin sudah hampir 10 tahun , tetapi ana harap dengan penulisan ana , mereka yang "tipah-tertipu" (dengan pemikiran "well, i am up-to-dated" , biasalah anak muda sekarang . enjoyyyy ) dan puak-puak "omputess" (orang Islam yang suka ikut gaya barat-istilah sendiri) dapat sedoikit ilmu dari seorang teman untuk teman.
Fenomena in semakin membarah di Kelantan seiring dengan fesyen "baju adik" , "pusat centre" , "kakak perkasa"(baju paras bahu menonjolkan otot-otot/ataupun lemak ! perempuan) di samping dokongan dari fesyen "berjambul" mak datin dan seluar dalam baby-T (kakak-kakak otai mereka).
Harus diambil perhatian fesyen bertudung tembus(nampak rambut dengan tudung jarang-jarang) dan fesyen ekor kuda belang betina (bertudung tapi rambut terjulur belakang) kian menjadi igaun anak-anak muda Islam kini yang bergelar mslimat.
Ana pernah terbaca satu artikel mengenai sebuah negara Arab yang mewajibkan tudung (tidak ingat negara mana). Dalam satu khutbah jumaat(menurut artikel tersebut) , khatib menegur pemakaian muslimah yang semakin "berani" . Apa yang "berani" tu? Pakai tudung dan jubah busana muslimah yang lengkap menutup keseluruhan aurat namun "berfesyen"
Kalau dekat negara Islam Hadhari ini, apakah takrif aurat? Barangkali pemakaian tudung "semakin" tak wajib umpama kata-kata yang amat mulia Ummu Hadhari Ustazah Mashitah Ibrahim," ada ke soal berkenaan solat ditanya kepada perenang negara merentas selat Inggeris sedangkan orang tu mengharumkan negara?" seolah-olah berenang pakai seluar dalam lebih wajib berbanding solat.
Sungguh hebat "fikrah" anak didik Pak Lah ni (jangan salah faham. Bukan Pak Lah Perdana Menteri Malaysia , tapi Pak Lah pak cik jual taugeh di Pedalaman Afrika nun)
Sambung berkenaan isu rambut blonde dan berwarna yang menjadi topik utama posting kali ini . Menurut laman web Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) terdapat 4 hukum bagi pewarnaan rambut iaitu sunat , harus , makruh dan haram .
- Sunat mewarnakan rambut kerana uban dengan apa-apa warna selain dari warna hitam. Abu Quhafah , bapa Abu Bakar As-Siddiq dibawa kepada nabi S.A.W pada hari pebebasan Mekah , apabila baginda melihat rambut di kepala dan jnaggutnya sudah berubah putih , lalu baginda bersabda ," warnakan rambut dan janggutnya , tetapi jangan warna hitam,." (Muslim :2102)
- Harus mewarnakan rambut dengan warna hitam untuk tujuan jihad dan bagi isteri untuk menarik perhatian suaminya.Menurut Imam Syafe'e , haram menghitamkan rambut uban ,kecuali bagi tentera ketika perang.
- Makruh mewarna rambut (selain warna hitam) supaya kelihatan seperti orang soleh dan memutihkan rambut bagi tujuan untuk kelihatan tua atau mendapat kedudukan dalam masyarakat yakni berpura-pura demi mendapatkan keuntungan.
- Haram mewarna hitam (kecuali kes harus ) dan mewarna rambut (tidak kira apa-apa warna) sehingga menyerupai (tasyabbuh) perlakuan orang bukan Islam.
Ramai yang cuba meniru gaya-gaya personaliti , artis mahupun pujaan mereka ,yang mungkin berasal dari dalam Malaysia tetapi telah di"doktrinasi"kan pemikiran mereka sebelum ditiru secara membabi buta oleh masyarakat marhaen .
Kebanyakan mereka yang dye, blonde atau apa-apa istilah yang digunakan untuk mewarnakan rambut pada pemerhatian dan pendapat ana tidak tahu "hobi" mereka untuk mengikut membabi buta perilaku orang kafir telah menodai kesucian iman dan aqidah mereka.
Renungi sebuah hadis nabi yang bermaksud "Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum , maka dia tergolong dalam kaum itu (Hadis Riwayat Abu Dawud) .
Kebanyakan artis kita (terutama perempuan) , tengok rambut , masyaallah . Agak-agak dari mana "sumber ajaran" mereka? Ajaran Islam ke ? Kafir.. rujuk hadis di atas.
Berkenaan wanita yang mewarnakan rambutnya, boleh dikira HARUS jika ia mendatangkan kesenangan bagi si suami . Namun ia HANYA UNTUK SUAMI . Bukan untuk tontonan UMUM. Di kala ini ramai wanita belasan tahun (kemungkinan besar tak kahwin) menonjolkan "keterbukaan" (+bodoh/jahil ) mereka menayangkan rambut yang di"blonde". 2 kesilapan yang dikesan di situ , 1. tak tutup aurat 2. mewarnakan tanpa sebab yang wajar .Sekadar satu contoh.
Hukum mewarnakan rambut (haram tanpa sebarang alasan yang telah disebutkan di atas) adalah haram dengan hukumnya disamakan dengan hukum mengubah ciptaan Allah yang diisbath daripada hadis yang mahfumnya " Allah melaknat mereka yang menyambungkan rambut dan yang meminta disambung rambutnya".
Mewarnakan rambut dari hitam ke kuning atau merah sudah semestinya merubah penciptaan Allah yang Maha Agong ini. Lainlah jika orang muda yang telah ditumbuhi uban ingin mewarnakan rambutnya supaya hilang perasaan rendah diri dan sebagainya. Ini tidak dikira sebagai merubah ciptaan Allah .
Menurut Imam Ibn Syiba al-Zuhri menyatakan , kami berpendapat harus memilih warna hitam (lawan kepada rambut fitrah yang telah ada) ,jika kulit muka seseorang itu masih belum berkedut , giginya masih belum bergoyang-maksud belaiu ialah usia yang masih muda.
Dalam keghairahan anak muda Melayu islam mewarna sebahagian atau keseluruhan rambut , walaupun mungkin solatnya dapat diterima disebabkan tidak melibatkan anggota wuduk yang wajib dilaksanakan (basuh) , tetapi apa yang ditakuti adalah mandi wajib tak sah yang akan mengakibatkan solat pun tidak sah.
Menurut Penolong Pengarah Bahagian Dakwah JAKIM , Ustaz Mat Jaiz Kamos, -mandi wajib tidak sah bagi yang menggunakan pewarna selain daripada inai kerana pewarna itu akan menghalang rambut dari sampai ke rambut. Ini sebenarnya yang ditakuti kerana ia akan mengakibatkan amalan fardhu seperti solat tidak sah.
Namun samaada air dapat sampai atau tak jika menggunakan pewarna selain daripada inai ,masih boleh diperbahaskan lagi namun sebagai sorang Islam , kita seharusnya menjauhi diri dari perkara yang syubhat(samar-samar hukumnya).
Sesungguhnya yang jelas itu jelas, dan sesungguhnya yang haram juga jelas. Di antara keduanya terdapat perkara-perkara yang syubhat yang tidak diketahui hukumnya oleh banyak orang, Maka barangsiapa yang menjauhi syubhat , bererti dia telah menyelamatkan agama dan kehormatan dirinya . Dan barangsiapa yang terjerumus ke dalamnya , maka dia telah terjerumus ke dalam perkara yang haram .
(Diriwayatkan oleh Bukhari dari Nu'man bin Basyir (52) , (2051) dan diriwayatkan oleh Muslim (1599)