Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Jun 15, 2009

Wajib lulus BI ? Saya bersetuju tetapi.....

Seandainya kerajaan benar-benar ingin menjadikan BI sebagai subjek lulus peperiksaan , saya menyokong dasar ini , tetapi berlandaskan 2 syarat yang saya kira amat penting untuk ditelitikan :

Syarat pertama:
Mansuhkan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) kerana dasar ini dilihat sebagai satu dasar yang tidak "berpijak di bumi yang nyata " dan jauh daripada realiti rakyat Malaysia. Ia dilihat sebagai dasar yang baik utnuk dipakai ,namun dalam konteks Malaysia sekarang ini , pelaksaan amat tidak sesuai digunapakai. Dasar ini hanya memberi manfaat kepada golngan minoriti sahaja , tanpa melibtkan golongan masssa.

Hakikatnya , dasar ini telah ditentang secara berterusan selama 6 tahun (bermula saat dasar ini dilaksanakan iaitu tahun 2003 )oleh ahli-ahli bahasa dan cendikiawan serta beberapa kerat ahli politik dan guru-guru yang terlibat , namun dipandang sepi sehinggalah ura-ura untuk dasar ini dikaji semula dan dilihat hasilnya tercetus oleh pihak pelaksana dasar sendiri.


Apabila diminta untuk dasar ini dikaji secara lebih mendalam, pihak pelaksana dasar itu sendiri dengan rakus dan sombong menidakkan suara hati nurani rakyat yang terdiri daripada mereka yang prihatin dan para guru yang mengajar subjek-subjek tersebut .

Seandainya dasar ini diteruskan , ramai golongan pelajar terutama golongan bumiputera yang akan tercicir atau ketinggalan pelajaran disebabkan ketidakmampuan mereka untuk menguasai kedua-dua subjek itu dalam bahasa Inggeris.

Ketika kedua-dua subjek masih menggunakan perantaraan Bahasa Melayu pun ,ramai pelajar-pelajar bumiputera tidak mampu menguasai kedua-dua subjek dengan baik ,inikan pula apabila diajar dalam bahasa Inggeris.

Dasar ini secara jelas lari daripada realiti , di mana "Yang ketinggalan terus ketinggalan , yang dapat tangkap terus cemerlang" ,yang mana yang cemerlang itu membentuk golongan minoriti.


Syarat kedua
Kerajaan hendaklah memperkasakan kaedah pengajaran dan pembelajaran subjek Bahasa Inggeris. Namun saya berpandangan usaha ini bukan dilaksanakan secara terburu-buru sebagaimana pelaksanaan PPSMI dahulu, tetapi biarlah secara beransur-ansur dan guru-guru juga benar-benar bersedia untuk memperkasakan cara pengajaran dan pembelajaran mereka.

Saya berpandangan seandainya BI dijadikan sebagai subjek lulus , biarlah sistem pemarkahan itu diubah mahupun dipertingkatkan . Saya bermaksud jika selama ini kita hanya menekankan aspek penulisan atau "nonverbal approach" semasa menjawab peperiksaan ,bairlah sistem pemarkahan terbaru ini lebih menekankan kepada "verbal".
Namun sebelum sistem penekanan kepada verbal ini dilaksanakan ,pastikan bahawa guru-guru Bahasa Inggeris sudahpun cukup bersedia untuk menghadapi tugasan dan bebanan ini. Kita tidak mahu jadikan anak bangsa kita sebagai tikus makmal akibat kegagalan kita untuk memahami realiti masyarakat.

Tetapi harus ditegaskan sekali lagi di sini bahawa dasar seperti ini tidak harus dilaksanakan secara ad hoc sepertimana yang telah dibuat apabila dasar PPSMI diperkenalkan . Pelaksanaan ini haruslah diteliti dan dibuat kajian secara terperinci dan melbatkan pakar-pakar bahasa, akademi ,cendikiawan dan sebagainya.