Ana berksempatan untuk melawat saudara mara dan sahabat seperjuangan di Pasir Puteh , kelantan 2 minggu yang lalu . Pertemuan kembali dengan Saudara Asyran Nasir dari Institut Perguruan Perlis (IPP) yang lalu merupakan pertemuan yang sekian kalinya setelah hampir 1 tahun tidak bertemu mata. Perjumpaan diadakan dalam suasana yang sungguh santai da sempat bertemu dengan bapanya Pak Cik Nassir, yang banyak membantu kami sekeluarga sepanjang kami menetap di Pasir Puteh sebelum berpindah ke rumah sekarang di Kota Bharu 14 tahun lalu.
Perjalanan diteruskan dengan melawat Bandar Pasir Puteh yang dahulunya begitu nostalgia dalam ingatan ana dan kembar ana kerana di sinilah ana mengenal A, B dan C (tadika) dan di sinilah berpeluang mendapat ramai "saudara mara" yang bukan sedarah dan sedaging (disebabkan eratnya kami dengan jiran-jiran di sini).
Bandar Pasir Puteh masih seperti dahulu, Klinik Dr. Wan Fatimah masih di situ , deretan kedai berbangsa cina berkedudukan sebelum naik jambatan menghubungkan ke Besut ,Terengganu , Klinik Dr. Kamal pakar Homeopathy yang ghaib hilang ke mana dan banyak lagi memori di sini.
Di tepi Sungai Semerak , perjalanan ana terhenti di sebuah tugu tengkolok ,beserta keris dan lembing. Pada tugu tersebut , terpampang satu gambar lama yang dicetak pada papan iklan , iaitu gambar seorang Tua yang sedang terbaring dan satu lagi gambar orang tua itu sedang tergantung dengan kaki ke atas. Bila diamati secara teliti , barulah ana sedari bahawa itu adalah gambar Tok Janggut (ana pernah melihatnya di dalam sebuah buku lama dahulu) .
Kritikan : Seharusnya ada penerangan dalam Bahasa Melayu dan Inggeris diletakkan berhampiran tugu tersebut. Hatta peniaga berdekatan sekalipun tidak tahu apakah "maksud' pembinaan tugu tersebut inikan lagi pelancong asing. Hmm, pihak berkuasa tempatan ( Majlis Daerah Pasir Puteh) kena cakna (ambil tahu ) la pasa isu ini.
Di Bandar Pasir Puteh terpateri pelbagai epilog perjuangan orang Melayu menentang penjajahan kuasa luar. Perjuangan ini pernah menjadikan tema "kemerdekaan" sebagai laungan keramat untuk ditebarkan ke seluruh alam. Peristiwa penentangan ini bermula pada tahun 1911.
Bayangkan di mana apabila orang Melayu masih lagi "tidur"dan "pasrah" terhadap pendudukan penjajahan , malah tak keterlaluan jika dikatakan sanggup menjadi "penjilat' penjajah, Haji Hassan bin Panglima Mat Munas , ulama tempatan dan pemimpin tempatan yang dihormati , bangun menentang pendudukan British bersama pengikut-pengikutnya yang terdiri dari kaum tani dan penduduk kampun yang tertindas dan mereka berjaya mewujudkan sebuah "negeri" pertama di Tanah Melayu yang "merdeka".
Haji Hassan yang terkenal dengan panggilan Tok Janggut pernah mengetuai seramai 2000 orang penduduk tempatan mengepung dan menawan Pekan Pasir Puteh (ketika itu) sebelum
pengisytiharan "kemerdekaan" di laungkan .
Namun ia hanya sementara kerana dalam pertempuran di Kampung Dalam Pupuh, Jeram ,Pasir Puteh , beliau dan 2 orang lagi sahabat beliau , Tok Abbas dan Tok Hussein telah syahid. Ramai di kalangan pengikutnya yang ditangkap dan dibuang negeri termasuklah rumah pengikutnya dibakar oleh tentera British. Mayat beliau diarak ke Kota Bharu dengan kereta lembu, digantung beberapa hari di depan Istana dan Padang Bank (kini dikenali sebagai Padang Merdeka di Bandar Kota Bharu) sebelum dikebumikan di Pasir Pekan .
Perjuangan Tok Janggut berdasarkan beberapa faktor , antaranya ialah :
- Seruan oleh Tuan Gurunya semasa di Mekah iaitu Syeikh Ahmad Al-fathani yang menyeru beliau supaya melancarkan jihad melawan British. Beliau juga memegang amanat Seruan Jihad akbar fardhi yang dikeluarkan oleh Syeikhul Islam Othmaniyyah pada ketika itu yang menyeru dilancarkan perang jihad ke atas penjajah .
- Perubahan sistem pentadbiran jajahan yang mengenepikan peranan pentadbir tempatan dan digantikan dengan wakil British yang bukan di kalangan penduduk tempatan. Dalam konteks peristiwa ini , peranan Engku Besar sebagai pembesar tempatan digantikan dengan Encik Latif , wakli British yang datang dari Singapura.
- Penghinaan terhadap peranan ulama tempatan (haji dan lebai) di mana mereka dipaksa untuk berdoa untuk British dan akan dikenakan tindakan jika mereka enggan. Bagi Tok Janggut perkara seumpama ini merupakan satu ejekan terhadap golongan agama yang menjadi rujukan rakyat biasa.
- Cukai yang dikenakan terhadap penduduk tempatan amatlah menyusahkan . Mereka terpaksa pergi ke Kota Bharu utuk menyelesaikan urusan cukai di mana hanya seorang sahaja pegawai yang ditugaskan untuk menjaga kaunter. Cukai yang dikenakan juga adalah tinggi. [enantian sehingga 5 hari untuk menjelaskan pembayaran menyebabkan Tok Janggut mengetuai penduduk tempatan untuk memboikot cukai yang dikenakan dengan tidak membayar cukai tersebut.
- Hubungan yang baik antara Tok Janggut dengan pejuang-pejuang Melayu yang berlindung di Kelantan seperti Mat Kilau, Tok Gajah dan Dato' Bahaman sebelum beliau menuntut ilmu di Mekah sedikit sebanyak memberikan beliau inspirasi kepada beliau tentang kesan campur tangan kuasa asing di Kelantan dan kenapa perluanya beliau berjuang membebaskan Tanah Melayu dari genggaman penjajah .
Sejarah yang terlakar oleh manusia mulia yang bergelar Tok Janggut ini adalah panjang jika hendak diteliti satu-satu. Tok Janggut merupakan antara pejuang (ulama) yang diberi kesedaran oleh Allah s.w.t untuk berjuang membebaskan tanah air tercinta walaupun tahu perjalanan itu masih panjang di mana pada waktu itu , umat Melayu masih tidur dan tidak "nampak" apa yang dapat mereka lakukan tanpa "tongkat" iaitu pihak penjajah itu sendiri semenjak jatuhnya melaka ke tangan Portugis pada tahun 1511. Al-fatihah untuk pejuang bangsa dan agama ini. Al-fatihah.
Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah , maka di antara mereka ada yang gugur dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu , dan mereka tidak sedikitpun tidak merubah janjinya.
(Surah Al Ahzab : 23)
Penambahan :
Ana pernah menonton satu dokomentari kisah-kisah perjuangan golongan kiri selama 10 tahun sebelum merdeka independen yang bertajuk Hartal (mogok) 10 tahun di mana salah seorang dari tokoh yang ditemuramah dalam dokumentari tersebut menyatakan bahawa seandainya Jepun tidak mengusir British dari Malaya dan menjajah Malaya pada masa tersebut , tentu mentaliti orang Melayu sekarang masih berfikir bahawa kalau nak maju atau hendak mentadbir negara , kita hendaklah bergantung sepenuhnya kepada British kerana Melayu dipandang rendah dan tidak mampu mentadbir oleh bangsa Melayu sendiri .
Ini membuktikan bahawa walaupun perjuangan melawan penjajah telahpun bermula sebelum penubuhan parti politik di Malaya , namun perjuangan itu tidak melibatkan jumlah penentang dalam skala yang besar disebabkan perasaan rendah diri bersanggatan dalam diri kaum melayu kerana menganggap orang Melayu tak mampu memerintah tanah air sendiri.
Generasi hari ini merupakan generasi yang cukup bertuah kerana kita tidak perlu menghunuskan senjata semata-mata ingin membebaskan tanah air dari penjajah. Namun suatu perkara yang perlu kita ingati bahawa ada lagi penjajah yang masih menjajah kita pada hari ini, iaitu penjajah minda. Kesannya amatlah buruk dan lebih dahsyat berbanding penjajahan fizikal sebab "musuh" ini begitu licik memasuki jiwa dan kefahaman umat Islam . Bahkan ia semakin membarah dan diterima sebagai sebahagian daripada budaya 'global" dan "up-to-date".
Kesannya boleh kita perhati pada hari ini , anak muda yang bertuhankan hedonisme , rempit, bojan ,bohsia (isu yang cukup lapuk tetapi masih berlaku!) , jenayah berleluasa , ramai jadi doktor serenti, rogol dan zina macam benda biasa, kefahaman Islam di kalangan rakyat jelata kian terhakis dan banyak lagi perkara yang menyesakkan minda untuk diambil pusing.