Sesungguhnya perjalanan seorang daie sungguh jauh dan meletihkan . orang yang lalai akan bertanya kepada daie ,"kenapa kau rela bersusah payah begini?", .Maka jawab si daie dengan yakin dan pasti ,"Aku mengharapkan pengistirehatan yang kekal di akhirat kelak". Kata-kata ini merupakan antara mutiara kata yang terkeluar daripada mulut reformer agama atau mujadid yang terkenal , Ibnu Qaiyyim Al-jauziyyah . Kata-kata ini sebenarnya memberi maksud yang mendalam kepada diri saya kebelakangan ini .
Demi Allah , saya mula meneliti semula perjalanan dakwah saya ini yang dilihat penuh kontroversi , suka duka dan perit. Saya akui untuk menjadi seorang Zhafri agak sukar kerana Zhafri ini dilihat keras , tidak mampu bertolak ansur dan sebagainya. Tetapi hakikatnya niat itu hanya Allah yang tahu .Pelbagai cabaran terpaksa dihadapi untuk menjadi seorang daie itu sehinggakan kita sendiri terdetik dalam hati adakah pertolongan Allah itu sudah dekat ? Bukan bererti kita hendak menafikan pertolongan Allah kerana dalam Al-Quran sendiri memberi jaminan kepada pejuang-pejuang agamaNya bahawa pertolongan Allah sungguh dekat. Bahkan seorang daie itu sedar bahawa Allah s.w.t telah berfirman di dalam kitabNya yang mulia , "Adakah kamu (dibiarkan berkata) kami telah beriman sedangkan kamu tidak diuji? "Namun ia lebih sekadar pertanyaan dalam diri. Sabar atas sabar-merupakan satu azimat kepada setiap ujian yang Allah tetapkan. Mahukah Aku tunjukkan kepadamu perniagaan yang tidak akan rugi? -Allah secara jelas menerangkan bahawa di dalam dakwah kita tidak akan bertemu istilah yang dipanggil rugi.
Saya lebih suka bekerja seorang diri walaupun agak memenatkan sebab saya jenis yang suka melakukan sesuatu secara cepat dan pantas . Bukan niat saya untuk mencari pangkat atau kedudukan , demi Allah , seandainya ada yang lebih layak memikul jawatan atau bebanan saya ini ,saya rela lepaskan semua jawatan saya . Saya berpendapat bahawa ada sesetengah perkara kita kena lakukan secara bersama,iaitu bersama tanzim lokaliti. Sebagai contoh program high impact seperti ceramah , pertandingan hafazan tafsir dan sebagainya,
Namun ada sesetengah perkara yang kena kita lakukan sendiri seperti mengisi kelompongan atau kekosongan pada program tanzim seperti membuka kelas aqidah ,kelas guru sedar dan sebagainya. Ada sesetengah orang yang tidak faham menganggap perkara ini seumpama satu ANCAMAN terhadap pangkat dan kedudukan mereka, sesetengah menentang atas alasan yang cukup kelakar seperti tidak mendapat kebenaran daripadsa HEP dan masih dalam perbincangan dan sebagainya.
Saya ulangi bukan niat saya-bahkan pangkat itu menjadi bebanan kepada saya suatu hari nanti. Tugas saya hanya bekerja -dan terus bekerja walaupun demam, kecederaan , keletihan dan ditentang . Kekerasan kepala saya juga terserlah bila saya berpandangan bahawa "kalau ada yang hendak bekerja bersama saya ,silakan , alhamdulillah saya terima dengan hati terbuka.
Kalau tidak mahu bekerja bersama saya ,syukur terima kasih ,saya tidak mengharapkan pertolongan sesiapa kecuali kepada Allah" . Prinsip ini seharusnya dipegang oleh setiap daie sebab saya melihat ramai daie2 atau penggerak-penggerak yang begitu takut untuk menyatakan pendapat atau membuat sesuatu yang disifatkan sebagai "lain dari kebiasaan" , "thinking out of the box" , berisiko tinggi dan takut akta! Ramai takut untuk kehadapan sehingga mesyuarat atau perjumpaan hanya dihadiri oleh orang-orang yang pasrah menerima tugasan pihak atasan dan takut untuk membangkang dan hanya bercakap di belakang.
Saya juga berpandangan bahawa institusi surau atau masjid haruslah diperkasakan dengan pengisian berbentuk tarbiyah dan sebagainya. Tidak cukup jika kita hanya bercakap bahawa kita mempunyai banyak kumpulan usrah, tetapi pengisian yang bersifat umum ini tidak ditekankan.
Usrah itu lebih kepada khususiyah manakala majlis ilmu lebih kepada umum. Bukan semua orang yang mahu dan mampu mengikuti sistem usrah ini. Pengisian juga tidak harus diskemakan , di mana setiap majlis ilmu itu terpaksa mendapat kebenaranan daripada pihak atasan , mendapat permit dan harus melalui musyawarah (yang terkadang tidak relevan dan tidak perlu) dan sebagainya. Sesetengah pengunjung masjid atau surau begitu mendambakan majlis ilmu , tetapi kehendak mereka itu tidak dipenuhi. Surau dan masjid tidak harus dimilikperibadikan , atau diswastakan atau dikawal aktiviti di dalamnya kecuali aktiviti tersebut bercanggah dengan hukum syarak .
Wanita ? Bagi saya wanita merupakan makhluk paling indah dicipta oleh Allah di alam ini. Bahkan kehormatan seorang wanita itu lebih berharga dari segala emas dan harta di dunia ini. Nabi Muhammad s.a.w begitu menyayangi kaum ini ,di mana antara kalimah baginda sebelum menghadap Rabbul jalil adalah "wanita, wanita, lindungi wanita". Sesungguhnya Islam telah mengangkat kaum ini ke tempat yang seharusnya dan sepatutnya. Apabila Islam datang , wanita dipandang sebagai suatu kaum yang terhormat, mulia, makhluk paling dipuji dan disanjungi , sesuai dengan sifat wanita yang lebih pelembut, penyabar dan mempunyai belas insan yang tinggi. Wanita seharusnya sedar tentang "harga " diri mereka sendiri dan tidak terperangkap dalam kancah pemikiran dan eksploitasi yang dicetuskan oleh kaum Adam .
Kaedah sirr (rahsia) dan hazaar (hati-hati) seharusnya tidak menjadi alasan untuk kita tidak menegur kesalahan yang dilakukan oleh orang lain. Ramai orang begitu takut menegur kesalahan sahabat lain atas dasar hendak jaga hati , hendak jaga supaya dia tidak lari usrah dan sebagainya. Kaedah ini relevan dipakai apabila ia melibatkan unsur-unsur strategi seperti pembentukan kabinet bayangan dan pemilihan pemimpin secara rahsia.
Namun dalam ,konteks dakwah di Malaysia , secara umumnya, kaedah seperti ini tidak sesuai digunakan kerana dakwah hari ini merupakan dakwah yang disampaikan secara terbuka dan telus. Orang ramai yang tidak menerima tarbiyah juga tidak akan begitu takut untuk menghampiri sahabat-sahabat tarbiyah ini seterusnya ini akan menarik sahabat-sahabat di luar tarbiayah untuk menyertai tarbiyah. Sudah masanya kita bangkit dan menuruti sabda nabi dalam satu hadis sahih <" Sesungguhnya jihad yang paling besar adalah dengan menyatakan kebenaran kepada pemerintah yang zalim". Ramai yang suka jaga periuk nasi sendiri dan takut bertindak. Inilah ciri-ciri wahn sepertimana yang ditekankan dalam satu hadis nabi.
Saya juga tersentuh dengan satu rangkap kata-kata yang dinukilkan oleh sahabat nabi yang besar , Saidina Omar RA. Beliau berkata , "seorang pemuda tidak akan menyatakan itu adalah ayahku ,tetapi seorang pemuda yang berani akan berkata inilah aku!" Kata-kata itu sebenarnya merupakan satu azimat kepada diri saya sebenarnya . Saya ada identiti sendiri . iNILAH AKU !
Prof. Khoo Kay Kim said...
"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim