Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Jumaat, Jun 26, 2009

Para Penggerak Dakwah Perlu 'Belajar' Guna Bahasa Melayu dengan Sebetulnya

Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) merupakan satu dasar yang sangat kontorversi dan dikaitkan dengan satu dasar drakonian ('cekik darah') yang melanda umat Melayu Islam di Malaysia. Saya sebagai seorang guru pelatih mengetahui tentang 'cantik hodohnya' dasar ini. Ulasan daripada pihak kepimpinan negara sehinggalah kepada Mak Temah roti jala sangat 'menarik' walau pun kadang kala agak 'pelik'. Budaya pasca liberalisasi ini dilihat sebagai satu 'rahmat' bagi sesetengah pihak dan dilihat sebagai satu 'bala' oleh satu pihak yang lain. Saya tidak akan mengulas berkaitan isu ini kerana bagi diri saya kerajaan mampu menilai baik buruk dasar yang lebih 6 tahun diperkenalkan ini. Itulah harapan saya.

Penulis tidak akan cuba bangkitkan isu ini kerana terdapat satu isu lagi yang penulis rasa tidak kurang pentingnya terhadap gagasan memperkasakan bahasa di Malaysia ini iaitu penyalah gunaan bahasa dalam kalangan para penggerak dakwah. Persoalannya : "Adakah para penggerak dakwah perlu 'belajar' dan 'diajar' menggunakan Bahasa Melayu yang 'sebetulnya' ?". Persoalan ini masih menjadi persoalan besar kepada saya sekarang ini.

Ini kerana penulis melihat satu kecenderungan dalam kalangan para penggerak dakwah untuk 'merojakkan' penggunaan bahasa terutamanya Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris. . Penulis ingin tegaskan bahawa penggunaan Bahasa Melayu dengan Bahasa Arab walau pun 'kurang sesuai' namun tidaklah tidaklah 'salah' berdasarkan prinsip yang tertentu. Bahasa Arab perlu dipelajari dan dilihat sebagai bahasa yang tinggi nilainya kerana diiktiraf sebagai 'bahasa syurga'. Selain daripada itu, terdapat juga saranan daripada tokoh-tokoh ulama yang menyarankan penggunaan Bahasa Arab dalam kehidupan. Malah bahasa ini merupakan bahasa yang asalnya pelbagai istilah dalam Bahasa Melayu seperti masjid, sabar, solat, zakat, haji dan sebagainya namun 'disesuaikan' dengan lidah Bahasa Melayu itu sendiri. Malah 'penyalah gunaan bahasa' ini penulis tidak pula merujuk kepada penggunaan perkataan dalam Bahasa Inggersi yang sudah 'dimurnikan' ke dalam Bahasa Melayu. Penulisan ini banyak menggunakan istilah-istilah dalam Bahasa Inggeris yang sudah diserapkan ke dalam Bahasa Melayu. Pembaca boleh dapati dalam artikel ini. Malah penggunaan bahasa baku juga haruslah digalakkan.

Penulis cenderung untuk memfokuskan kepada kesalahan dalam penggunaan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris yang dibaurkan menjadi satu bahasa asing yang jelek.

Lihatlah di mana-mana sahaja terdapat banyak 'penyalah gunaan' bahasa dalam kehidupan seharian yang menyebabkan masyarakat kian tidak terarah dan gagal untuk menyelami kepentingan penggunaan Bahasa Melayu yang sebetulnya. Tidak ketinggalan juga para penggerak dakwah ini juga. Peranan sebenar para penggerak dakwah ialah membawa satu pembaharuan (tajdid) dari segi amalan dan penghayatan beragama dalam masyarakat. Bahasa Melayu tidaklah salah dijadikan medium untuk menyebarkan Islam ke dalam masyarakat dan penggunaannya perlulah mematuhi penilaian yang ditetapkan. Bhasa Melayu merupakan bahasa ilmu.

Namun jika penggunaan Bahasa Melayu ini dengan Bahasa Inggeris ini yang dicanangkan menjadi sesuatu bahasa yang pelik, kerangka penggunaan Bahasa Melayu yang boleh dilihat sebagai satu bahasa ilmu terutamanya di Asia Tenggara dilihat sudah rapuh dan lesap. Bahasa Melayu tidak akan dipandang satu bahasa ilmu terutamanya apabila melihat para penggerak dakwah tidak 'menghormati' bahasa ilmu ini.

Kita lihat ramai penggerak dakwah dari segi penulisan malah percakapan 'gemar' mencampur adukkan Bahsa Melayu dengan Bahasa Inggeris. Kenapa fenomena ini harus berlaku? Adakah ingin menunjukkan kita berjiwa dan berfikiran sejagat (universal), maka penggunaan bahasa perlulah bersifat 'sejagat'. Apakah pula kita beranggapan bahawa kaedah ini sesuai bagi melambangkan diri kita mengikuti perkembangan semasa (up-to-date) dan penggunaaan bahasa ini bersifat hebat dan mengujakan (cool and sporting).

Apa pun tanggapan kita, tindakan ini merupakan satu kesalahan 'besar' dalam penggunaan Bahasa Melayu dan alasan-alasan di atas bukanlah alasan yang konkrit untuk mendapat perhatian dan penilaian. Bahkan tindakan di atas hanyalah sekadar menonjolkan kelemahan diri para penggerak dakwah yang 'tak keruan' dalam isu penggunaan bahasa itu sendiri. Apalah salah kalau menggunakan Bahasa Melayu seluruhnya, dan apalah pula dosa menggunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya, kalau berkemampuan. Barulah bahasa kita tidak dilacurkan dengan percampuran dengan bahasa lain yang menunjukkan Bahasa Melayu bukanlah satu bahasa yang kuat yang mampu berdiri sendiri dan bahasa yang bernilai dalam kehidupan seharian kita.

Sekadar terjahan minda, mungkin ada pihak yang mampu menjalankan penyelidikan berkaitan fenomena penyaah gunaan bahasa ini dengan lebih serius demi kemandirian bahasa yang dilihat kian dilacurkan oleh pihak yang berkepentingan dalam isu melibatkan penggunaan Bahasa Melayu ini. Fenomena ini juga wajar dilihat sebagai satu faktor penghakis jati diri para penggerak dakwah kerana kebanyakan penggerak dakwah di Malaysia terutama di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) termasuklah institusi pendidikan lain berbangsa Melayu.

Kehakisan jati diri ini wajar ditangani dengan berkesan agar para penggerak dakwah ini tidak disifatkan 'sombong' dengan bahasa sendiri dan bersifat hipokrit dalam memperjuangkan isu berkaitan bahasa. Jangan biarkan masyarakat meraung-raung melihatkan masyarakat dakwah ini kian 'lesap' dan kaku dalam memahami isu bahasa yang seakan dilacurkan juga oleh para ikhwah akhawat penggerak dakwah ini. Maka, renung-renungkanlah.

Salah dan silap harap dimaafkan. Sebarang teguran sangatlah diperlukan.

Diposkan oleh Akh Zhafran pada jam 06:26 0 komen

KHUTBAH JUMAAT: Beruntunglah Insan Yang Dagang

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda:



“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” [Hadith Muslim no. 145]


Semasa Islam datang, seruannya menimbulkan rasa hairan. Kehairan itu cukup untuk Islam ditolak, dipencilkan, ditertawakan, dituduh sebagai sihir dan agenda orang gila, dan seribu satu kecaman yang terakam di lembaran Sirah.

Masakan tidak.

Islam datang menongkah kebiasaan.

Manusia sudah biasa menjadi hamba kepada manusia. Biar pun perhambaan itu penuh dengan kezaliman dan penderitaan, manusia lebih selesa untuk mengekalkan kebiasaan berbanding menerima perubahan.

Zina yang haram sudah menjadi kebiasaan. Lalu pernikahan yang halal menjadi kejanggalan.

Arak yang menukar manusia jadi binatang sudah diterima sebagai normal. Makanan dan minuman yang halal lagi baik, dianggap pelik dan menyusahkan.

Riba yang mencengkam dan menyeksa kehidupan sudah diterima pakai sebagai tatacara hidup. Jual beli yang bersih lagi adil, dilihat sebagai asing dan tidak mempunyai masa depan.

Walaupun perhambaan, penzinaan, arak dan judi serta riba dan kezaliman, semuanya itu menjadikan kehidupan manusia seperti neraka dunia, itu lebih selesa untuk dikekalkan kerana sudah biasa, berbanding mengusahakan perubahan, biar pun ia menjanjikan jalan keluar dari kegelapan Jahiliah tersebut.

Itulah nasib Islam di awal zamannya.

Seruan untuk menyelamatkan manusia dibalas dengan maki hamun. Nabi diherdik dengan penghinaan. Tubuhnya dijamah dengan batu tajam yang menumpahkan darah. Kerana Islam ganjil di awal kedatangannya.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Kejanggalan dan keganjilan itu tidak menimbulkan rasa terasing, malu atau rendah diri pada Baginda sallallaahu ‘alayhi wa sallam dan sahabat. Sedikit demi sedikit mereka optimis membawa sinar perubahan, berteraskan iman.

Mereka ganjil bukan sebab mereka salah.

Mereka ganjil kerana mereka berbeza berbanding yang ramai. Itu sahaja.

Firman Allah SWT:



“Maka sepatutnya ada di antara umat yang telah dibinasakan dahulu daripada kamu itu, orang-orang yang berkelebihan akal fikiran yang melarang kaumnya dari perbuatan-perbuatan jahat di muka bumi tetapi sayang! Tidak ada yang melarang melainkan sedikit sahaja, iaitu orang-orang yang Kami telah selamatkan di antara mereka. Dan orang-orang yang tidak melarang itu telah menitik beratkan segala kemewahan yang diberikan kepada mereka dan menjadilah mereka orang-orang yang berdosa.” [Hud 11: 116]

Ayat ini bercerita tentang sekumpulan manusia asing di tengah masyarakat. Mereka ganjil kerana ketika manusia sudah selesa dengan kerosakan dan menerimanya sebagai satu cara hidup, kelompok ini menyeru kepada sebaliknya. Mereka mengajak kepada ma’ruf dan mencegah kemungkaran.

Namun mereka menjadi asing dan ganjil kerana mereka adalah minoriti.

Majoriti mahukan maksiat dan kerosakan.

Minoriti ini menyeru kepada ketaatan dan kemuliaan hidup.

Mereka inilah GHURABA!

Kerana itulah Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam bersabda:

“Islam bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Kemudian ia akan kembali menjadi seperti permulaannya, dianggap ganjil dan asing semula. Namun berikanlah khabar gembira kepada ghuraba’ iaitu orang-orang yang asing ini”

[Riwayat ibn Asaakir dan dinilaikan Sahih oleh al-Albani]

Baginda ditanya, “siapakah orang-orang yang asing itu?”

Baginda menjawab, “iaitulah mereka yang berusaha memperbaiki manusia ketika golongan ramai sudah menjadi rosak”

[Riwayat Abu Amr al-Dani daripada hadith Ibn Mas’oud. Dinilaikan sahih oleh al-Albani]

Di dalam suatu riwayat yang lain, baginda menjawab, “iaitu mereka yang menghidupkan Sunnahku yang telah dimatikan oleh manusia”

Juga dalam satu riwayat yang lain, baginda menjawab, “mereka adalah kumpulan kecil di kalangan kelompok ramai yang rosak. Golongan yang menentang kumpulan kecil ini, lebih ramai daripada yang mengikutnya”

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Pernahkah anda berasa sunyi dan terasing kerana memilih untuk berpegang dengan Islam?

Ketika riba dan rasuah sudah menjadi amalan kebiasaan di dalam urusan perniagaan, proses mendapatkan tender atau kontrak, anda yang memilih untuk tidak menerima semua itu kerana yakin dengan kebenaran ajaran Allah, berasa terasing, dipulaukan, disinis dan disindir. Pernahkah anda berasa seperti itu?

Ketika kawan-kawan memilih untuk terus memukul bola golf biar pun mentari sudah sirna menuju malam, anda yang memilih untuk bersolat tercicir daripada permainan, lalu ditertawakan oleh teman yang ramai, pernahkah anda mengalami pengalaman seperti itu?

Semasa ramai orang berasa malu untuk diketahui tidak pernah melakukan seks dengan sesiapa biar pun usia sudah mencecah belia, anda memilih untuk terus mempertahankan diri daripada zina kerana yakin dengan kebaikan menjauhinya dan besarnya kebinasaan menjamah dosa itu, pernahkah anda berasa tertekan dengan pilihan yang tidak popular itu?

Ketika orang ramai selesa dengan makan apa sahaja ada di depan mata, tanpa perlu diambil kira halal haramnya, anda memilih untuk bersusah payah mencari yang halal di celah syubhat dan haram yang berleluasa, lalu anda dianggap berlebih-lebihan dan ekstrim kerana pilihan itu, pernahkah anda berasa jauh dan terasing dengan cara hidup yang sedemikian rupa?

Tatkala orang semakin menerima cara hidup yang membelakangkan agama, mendedahkan aurat, bergelumang dengan maksiat, sebagai aras tanda mengukur kemodenan diri, tiba-tiba anda yang membungkus tubuh dengan pakaian yang menyembunyikan anggota yang bersangkutan dengan harga diri, pernahkah anda dicemuh kerana memilih untuk tidak berfesyen seperti manusia yang ramai hari ini?

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

Tooba lil Ghurabaa’!

Firman Allah Subhanahu wa Ta’aala:



“Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta. [al-An’aam 6: 116]

Allah Subhanahu wa Ta’aala juga menyebut:



”Dan kebanyakan manusia tidak akan beriman walaupun engkau terlalu ingin (supaya mereka beriman)” [Yusuf 12: 103]

Allah ‘Azza wa Jalla berpesan lagi:



“Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik” [al-Maa’idah 5: 49]

Allah Subhanahu wa Ta’aala memberikan peringatan di dalam al-Quran:



“Akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur” [Yusuf 12: 38]

Bersabarlah jika anda dipandang asing. Andai pandangan sedemikian berpunca daripada anda memilih Islam di zaman yang penuh cabaran ini.

Jemaah kaum Muslimin yang dirahmati Allah,

Keganjilan yang pertama, adalah keganjilan kerana memilih kebenaran.

Keganjilan ini tidak menjadikan kaum minoriti yang memilih Islam menderita, sedih lagi berdukacita. Sama ada di dunia, mahu pun di Akhirat. Mereka sentiasa sedar yang mereka tidak bersendirian, kerana Allah sentiasa menemani mereka dalam kehidupan.

Di Padang Mahsyar, ketika orang ramai dihimpunkan mengikut apakah agama dan cara hidup mereka semasa di dunia, sekelompok ini ditanya, “apakah kamu tidak pergi menyertai manusia yang ramai itu?” Mereka menjawab, “Semasa di dunia lagi, kami sudah pun tidak menyertai mereka biar pun semasa itu kami memerlukan mereka berbanding hari ini. Kami akan terus menunggu keselamatan dari Allah yang kami abdikan diri kepada-Nya selama ini”

[Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Namun,

Syaitan yang sentiasa menyesatkan manusia mengheret manusia untuk meninggalkan kebaikan yang menjadi pegangan generasi yang lalu, dan Islam kembali menjadi asing.

Oleh kerana itu, janganlah kecundang dengan rasa rendah diri dan terasing kerana memilih Islam.

Ia adalah pusingan kehidupan yang sudah pun diberitakan.

Suatu ketika, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam ditanya tentang maksud firman Allah Subhanahu wa Ta’aala:



“ Wahai orang-orang yang beriman! jagalah sahaja diri kamu (dari melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah). Orang-orang yang sesat tidak akan mendatangkan mudarat kepada kamu apabila kamu sendiri telah mendapat hidayah petunjuk (taat mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, kemudian Dia akan menerangkan kepada kamu (balasan) apa yang kamu telah lakukan” [al-Maa’idah 5: 105]

Baginda Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam bersabda:

Bahkan sesungguhnya serulah manusia kepada kebaikan dan cegahlah dari kemungkaran. Kamu nanti akan melihat satu keadaan di mana kebatilan akan dituruti, hawa nafsu akan jadi ikutan dan dunia ini akan lebih diutamakan. Setiap orang akan tenggelam dalam pandangan masing-masing. Peliharalah diri kamu dan janganlah dituruti orang ramai. Sesungguhnya selepas zaman kamu ini, akan datang hari-hari yang menuntut kesabaran, dan kesabaran itu akan menjadi seperti perbuatan menggenggam bara api di dalam tangan. Sesiapa yang terus bertahan dengan keadaan itu akan mendapat ganjaran seperti 50 orang yang berbuat perkara yang sama”

Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, ganjaran 50 orang seperti mereka?”

Baginda menjawab, “Ganjaran 50 orang seperti kamu”

[Hadith riwayat al-Tirmidhi dan Abu Daud dengan sanad yang lemah tetapi diperkukuhkan oleh riwayat yang lain]

Ya, bagi kita yang bersabar dengan tekanan dipandang asing kerana mempertahankan Islam, ganjarannya ialah seperti ganjaran 50 orang sahabat. Sebabnya jelas, pengalaman yang sama turut dirasai oleh sahabat di awal permulaan Islam.

Islam asing di zaman permulaannya.

Islam kembali asing di zaman kemudiannya.

Teruskanlah mujahadah anda untuk mengusahakan perubahan.



ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG