Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Ahad, April 12, 2009

Peranan Mahasiswa Keguruan Dalam Mendepani Kemelut Masyarakat Massa

Saya tertarik untuk mengulas berkaitan perkara ini disebabkan oleh pelbagai kecelaruan yang terjadi dalam kalangan peatih guru kita mutakhir ini. Bermula dari serangan pemikiran (ghazwatul fiqr) sehinggalah krisis identiti, semuanya agak 'akrab' dan menjadi 'ramuan biasa' (tidak lagi menjadi rahsia disebabkan semua pihak dah tahu) dalam khalayak pelatih guru.


Saya bukanlah seorang yang berhak untuk menghukum seseorang kerana segala kelemahan yang ada pada diri saya dari segi ilmu dan pengalaman, namun saya sekadar ingin berkongsi pengalaman berdasarkan keterlibatan saya di dalam persatuan di IPG saya.


Sudah menjadi satu perkara yang jelas bahawa kita, selaku pelatih guru mempunyai peranan yang sangat penting untuk mendidik dan 'membiasakan' diri kita untuk terlibat dalam bidang keguruan, maksud saya dalam pendidikan untuk menjadi guru yang cemerlang dunia dan akhirat.


Seperti seruan azan yang menyeru ke arah solat dan falah (kejayaan), kedua-dua kalimah itu merupakan satu simbiosis dalam hidup seseorang.


Agak jengkel kalau ada dalam kalangan pelatih guru yang menyatakan bahawa dia solat, namun tanggung jawab yang dipikul selaku seorang mahasiswa dalam bidang keguruan terabai.


Begitu juga agak tidak masuk akal jika ada pelatih guru yang menyatakan bahawa dia berjaya dengan tidak solat dan membuat maksiat kepada Allah taala.


'Kejayaan' itu betul merupakan satu pernyataan subjektif, namun harus ingat bahawa kejayaan hakiki seseorang terutamanya mereka yang bergelar muslim bukanlah terletak pada harta pangkat dan rupa paras yang dimiliki, namun kejayaan yang sebenar apabila berjaya menjadi hamba Allah yang taat kepada-Nya.


Pelatih guru selaku guru yang akan datang terpaksa membiasakan diri dengan situasi yang gawat sekarang ; gejala sosial, kemelut fikrah (krisis identiti) dan kebejatan moral dalam kalangan murid dan masyarakat.


Jika para guru hanya melihat peranan mereka hanya selaku seorang tenaga pengajar, saya rasa sangat rugi kerajaan membelanjakan beberapa ratus ribu ringgit untuk seorang pelatih guru jika kita mampu menjimatkan kos dengan hanya membeli cd interaktif atau pun robot sebagai 'tutor' kepada murib jika mereka merasakan peranan mereka sekadar mnagajar sahaja.



Jadi, peranan pelatih guru yang diangkat martabatnya sebagai mahasiswa ini perlulah seiring 'kenaikan pangkatnya' supaya profesion keguruan akan berada dalam landasan yang sebenar, iaitu sebagai seorang pendidik masyarakat yang akan banyak mempengaruhi sosial masyarakat setempat.



Jadi, peranan guru yang mulia ini bukan sekadar tunggul atau kayu dalam masyarakat. Dalam mengharungi kepesatan kesesatan dan keributan sosial sedunia ketika ini, pelatih guru perlulah memantapkan diri itu dengan pengisian jiwa yang mantap supaya pelatih guru ini akan lebih berani menghadapinya (gelombang jahiliah moden).



Sekurang-kurangnya para pelatih guru tidak menjadi agen pemusnah masyarakat.


Ya, guru merupakan agen perubahan dalam masyarakat. Perubahan itu hendaklah mengarah kepada keredhaan Allah s.w.t. Biar pun sedikit peranan dan usaha kita kepada masyarakat, namun ingat, Allah s.w.t. tak tengok sangat hasil. Apa yang penting, usaha kita.



Berjaya tak berjaya nombor seterusnya.

Perkongsian dari Zafaruddin Azzafaranniy..