Oleh AF Yassin (petikan daripada Majalah Dewan Masyarakat Julai 1973)
Inilah pertama kali saya menjejakkan kaki di daerah bertuah kawasan Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim (SITC) yang seluas seratus ekar, terletakdi sempadan Perak dan Selangor. Dan di sini pohon-pohon dan bangunannya menjadi saksi ribuan kaki dari mereka yang memberikan jasa baktinya kepada bangsa dan tanah air. Udara di sini sejak lima decade dulu seakan-akan meniupkan semangat , mengipas bara yang kemudian menyala memanggang memasakkann politik , pendidikan, bahasa dan kesusasteraan menjadi seperti yang kita rasakan hari ini.
Ada rasa kepedihan ketika saya masuk ke bangunan induk maktab di mananpusat pentadbiran dan bilik-bilik kuliah ditempatkan . Bangunan-bangunan keinggerisan zaman pertengahan (medieval) dengan atap terbuka cara Gothik ini direkabentuk oleh Kesteven . Bentuk yang asing ini tidak melemahkan semangat guru-guru pelatihnya melanjutkan perjuangan mendapatkan kembali hak-hak kebebasan sejak ianya dirampas penjajah pada tahun 1511.
Guru-guru dan penutut-penuntut maktab dengan asahan semangat oleh Pengetua O.T.Dussek yang dianggap pro melayu adalah sebahagian dari pejuang-pejuang yang ingin mengembalikan keagungan kerajaan Melayu ke taraf keagungan Kerajaan Melayu Zaman Sriwijaya (Palembang Tua) tahun 671 . Kembali kepada keagungan Kerajaan Acheh di bawah Paduka Iskandar Muda Mahkota Alam. Kembali kepada keagungan Kerajaan Hayam Wuruk di bawah Perdana Menteri, Patih Gajah Madanya , dan kembali kepada zaman kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka kurun ke 15. Antara barisan nama-nama pejuangnya terdapatlah saudara-saudara Ibrahim Haji Yaakob, A.Karim Rash, id Abdul Hadi Haji Hassan , Mohd Isa bin Mahmod , Syed Nasir , Rahman Talib, Ghaffar Baba, Senu Abdul Rahman, Jaafar Hassan dan Ghani Ali di bidang politik , Za'ba (tidak menuntut di SITC) , Harun Aminurrashid , Abdullah Sidek, Yassin Makmur, Shahrum Hussein , Buyong Adil , Atan Long , Awang Had Salleh, M.Noor Azam , Saleh Daud ,Kassim Talib dan Aminuddin Baki (tidak menuntut di SITC) di bidang persuratan dan pendidikan.
Di asrama yang berbentuk bintang saya mengenang dan membayangkan keadaan pejuang-pejuang ini memendam rasa, berfikir bagaimana hak-hak kebebasan orang-orang Melayu dapat dipulihkan .Jabatan Karang Mengarang yang ditubuhkan dalam tahun 1924 banyak mengilhamkan mereka agar segera bertindak .. Ini pula banyak diperbantu oleh pensyarah-pensyarah yang sama-sama berdedikasi dan bersimpati dengan perjuangan bangsa seluruhnya . Faktor kekalahan Rusia di tangan Jepun dalam peperangan Russo Jepun.
bersambung..
Prof. Khoo Kay Kim said...
"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim
Khamis, Julai 09, 2009
Sains Dan Matematik Dalam BM Dan Bahasa Ibunda 2012 - Muhyiddin
PUTRAJAYA, 8 Julai (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah kebangsaan akan dilaksanakan dalam Bahasa Malaysia berkuatkuasa pada 2012.
Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik di sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil pula akan dilaksanakan dalam bahasa ibunda masing-masing.
Muhyiddin berkata kabinet hari ini meluluskan cadangan strategi Kementerian Pelajaran untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan memantapkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan.
"Strategi ini dirangka berdasarkan hasil kajian dan pemantauan yang telah dilakukan oleh Kementerian Pelajaran mengenai pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sejak dasar ini mula dilaksanakan pada 2003," katanya ketika mengumumkan perkata itu di Kementerian Pelajaran di sini, hari ini.
PPSMI diperkenalkan pada 2003 dan kumpulan pertama murid-murid yang mempelajari Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris sejak Tahun Satu ialah mereka yang menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun lepas.
Muhyiddin berkata pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dua mata pelajaran itu dalam Bahasa Malaysia dan bahasa ibunda akan diadakan secara bertahap di Tahun Satu dan Tahun Empat di sekolah rendah dan Tingkatan Satu dan Tingkat Empat di sekolah menengah yang bermula 2012.
Bagaimanapun, katanya, perubahan itu tidak melibatkan Tingkatan Enam dan matrikulasi.
Beliau berkata untuk memastikan pelaksanaan strategi baru itu tidak menjejaskan pencapaian murid yang sedang mengikuti PPSMI, pengajaran dan peperiksaan untuk kedua-dua mata pelajaran itu akan dibuat dalam dwi-bahasa sehingga kohort terakhir PPSMI tamat pada 2014.
Beliau berkata kerajaan mengambil keputusan itu setelah meneliti secara terperinci hasil kajian dan pemantauan mengenai PPSMI yang menunjukkan bahawa PPSMI tidak dapat dilaksanakan seperti mana yang dihasratkan.
"Apa yang dilaksanakan ialah PPSMI/BM iaitu guru-guru mengajar mata pelajaran Sains dan Matematik dalam dwi-bahasa iaitu Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia," katanya.
Muhyiddin berkata pemantauan kementerian pada tahun lalu mendapati hanya sebahagian kecil guru menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya dalam pengajaran Sains dan Matematik.
"Secara purata, peratusan penggunaan bahasa Inggeris adalah antara 53-58 peratus daripada keseluruhan masa yang diperuntukkan bagi mata pelajaran Sains dan Matematik," katanya.
Selain itu, katanya, hanya sebahagian guru Matematik dan Sains di sekolah menengah dan rendah yang mengambil ujian Penilaian Tahap Profisiensi bahasa Inggeris pada tahun lalu mencapai tahap profisiensi.
Katanya peratusan murid yang mendapat gred A, B dan C bagi mata pelajaran Sains dalam UPSR tahun lalu telah merosot daripada 85.1 peratus kepada 82.5 peratus bagi sekolah bandar dan daripada 83.2 peratus kepada 79.7 peratus bagi sekolah luar bandar.
"Bagi mata pelajaran Matematik, pencapaian murid bandar telah merosot daripada 84.8 peratus kepada 80.9 peratus manakala pencapaian murid luar bandar merosot daripada 80.9 peratus kepada 77 peratus," katanya.
Beliau berkata jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik semakin melebar semasa PPSMI dilaksanakan.
Muhyiddin berkata laporan "Trends in Mathematics and Science Study 2007" turut menyatakan kedudukan murid Malaysia dalam mata pelajaran Sains telah merosot daripada tangga ke-20 pada tahun 2003 ke tangga ke-21 pada tahun 2007.
"Bagi mata pelajaran Matematik pula, kedudukan murid kita telah merosot daripada tangga ke-10 pada tahun 2003 ke tangga ke-20 pada tahun 2007," katanya.
Beliau berkata kajian universiti-universiti tempatan pula mendapati tahap peningkatan penguasaan bahasa Inggeris murid adalah nominal iaitu tidak lebih tiga peratus sepanjang pelaksanaan PPSMI.
"Tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid terutamanya di luar bandar masih rendah menyebabkan mereka sukar untuk memahami pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris," katanya.
Katanya berdasarkan pengamatan ini, kerajaan yakin bahawa Sains dan Matematik perlu diajar dalam bahasa yang mudah difahami oleh murid iaitu Bahasa Malaysia di sekolah kebangsaan, bahasa Cina di SJK(C) dan bahasa Tamil di SJK(T).
-- BERNAMA
Langgan:
Catatan (Atom)