Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Januari 11, 2010

GURU SEBAGAI REVOLUSIONER MASYARAKAT
Skop yang akan kita bincangkan ini adalah amat luas sebenarnya. Dalam fikiran ana , ana sering tertanya-tanya banyak perkara .Antaranya , ana bagi “point” di sini ialah :Mungkin ini hanya “cebisan” kecil daripada pemikiran ana sendiri.Adakah kita sebagai guru ini hanya bertindak sebagai “ robot” yang akan mengajar generasi hadapan dengan apa yang dipelajari kita dalam bilik kuliah sahaja semasa di IPGM .Seandainya , ana ambil kursus Sains Pendidikan, adakah itu sahaja yang ana dapat curahkan kepada anak bangsa ? Adakah ana hanya setakat masuk ,mengajar , balik , makan tidur dan semuanya berakhir bila ana dipanggil menghadap Allah kelak?
Memang sebagai seorang guru begitulah tugas kita sebagai seorang figur yang tugasnya mengajar anak-anak murid di hadapan , namun adakah “sekadar itu”? Adakakah sekadar itu ? mana penerapan nilai kecintaan agama dan bangsa yang kita hendak semai ?Di kala Negara kita hari ini dikejutkan dengan pelbagai berita yang melibatkan guru dan anak murid mereka…Berita yang menyedihkan ,berita yang mengharukan dan berita yang kita akan berasa “takjub” dengannya, sebab ia tak pernah berlaku sebelum ini !
Ana ambil contoh beberapa isu yang berlaku di negara kita sepanjang tahun ini. isu murid tendang guru di Perlis, isu murid buat video lucah DI Kuala Terengganu , isu ketagihan hidu gam (tora) di kalangan pelajar sekolah di Alor Setar, isu pelajar jual badan untuk tanggung duit persekolahan sendiri dan pelbagai jenis isu yang melibatkan anak bangsa kita yang masih bersekolah . Itu tidak masuk lagi dengan gejala mat rempit, hisap gam , bergaduh , black metal , pemurtadan kristianisasi ,emo, punk , skinhead dan pelbagai jenis ancaman yang ‘memeritkan ‘ telinga untuk mendengarnya (bagi hati yang tak buta) .
Adakah generasi ini yang kita akan beri amanah untuk mewarisi dan mentadbir Negara kita? Rosak jahanam Negara kita . Seorang cerdik pandai menyatakan , jika ingin melihat masa depan sesebuah negara , lihatlah pada anak mudanya.Ana malu untuk menyatakan bahawa ana hanya sekadar seorang guru yang hanya sekadar mengajar subjek di depan tapi tak mampu menyumbangkan sesuatu untuk anak bangsa yang tercinta ini .Apa beza ana dengan perkakasan pengajaran seperti komputer dan projektor LCD ? seandainya ana tidak mampu memberi dan menyelitkan izzah Islamiyah dan keunggulan bangsa Melayu sebagai suatu selitan atau “ulam” dalam proses pengajaran dan pembelajaran ana.
Ana tidak bercakap bahawa kita akan mewujudkan sesi kelas agama sedangkan ana dipertanggungjawabkan dengan subjek sains. Maksud ana biarlah dalam sesi pengajaran itu diselitkan dengan hadis-hadis , atau kefahaman Islam , persoalan tentang umat dan sebagainya yang diberikan secara langsung mahupun tidak langsung kepada para pelajar. Jangan dipisahkan agama dengan dunia. Andai dipisah lagu dan irama , lemah tiada berjiwa , hampa.
Guru-guru seharusnya mempersiapkan diri dengan ilmu agama dan ilmu dunia yang mendatangkan faedah seperti pengetahuan tentang isu permasalahan sosial semasa, hak keistimewaan orang melayu , peperangan , penindasan dan banyak lagi isu-isu semasa yang boleh diselitkan bagi menanamkan kecintaan anak-anak murid mereka terhadap agama , Negara dan bangsa mereka .Mereka (anak-anak murid) ini seharusnya didedahkan tentang perkara seumpama itu secara tidak langsung . Patriotik sebagai kesimpulan
Ini tidak , buat KARNIVAL Kempen Rukun Negara, “konon-kononnya” menyemai semangat patriotik, tapi pengisian dia, baik pergi Jom Heboh la. Berjoget sana menari sini. Bukan tempat sini la, nun jauh di pedalaman Afrika .Tiada beza. Kalau cikgu sendiri pun , masuk kelas cakap merepek , cerita pasal rumah tangga , gossip-gosip , mengumpat , buat clique macam budak-budak, pakai seksi sendat , dan tak tunjuk contoh kepada anak-anak murid ,alangkah malangnya generasi muda kita.
Fahamilah bahawa para guru hari ini umpama ibu bapa kepada anak-anak kerana kebanyakan masa anak-anak dihabiskan dengan guru-guru di sekolah Pagi dan tengah hari di sekolah , kadang kadang petang dan malam pun ada kelas tambahan .(Jadi sememang selayaknya para guru digelar ibu bapa kedua).Guru-guru ni juga terkadang mengetahui perihal anak-anak murid mereka melebihi ibu bapa anak murid itu sendiri.Guru umpama seorang daie atau pendakwah yang paling lama yang akan berhadapan dengan mad’u ( golongan sasaran) mereka.
Gurulah antara “engineer” Negara yang paling penting . dari seorang gurulah akan terlahirnya seorang jurutera, dari seorang gurulah lahir seorang ulama, dan dari seorang gurulah lahirnya pelbagai pekerjaan .Dari seorang guru yang pakai tak seberapa makan pun sederhana ini lahirnya ramai wira dan penyangak bangsa !Kalau guru kencing berdiri , anak murid bukan setakat kencing berlari tapi terus buat marathon. Ini realiti yang perlu setiap guru terima.Tak kan kita nak harapkan ustaz-ustazah sahaja buat kerja dakwah ? sedangkan kita telah dipilih sebagai khalifah Allah di muka bumi dan berperanan untuk menyampaikan dakwahNya?
Melihat ada antara guru dan pelatih guru yang terlibat dengan zina (Penang) , Pertandingan “Ratu” cantik pondan (Kota Bharu) , guru rogol anak murid dan beberapa isu lain menyebabkan kita tak senang duduk.Mereka ini akan mengajar anak bangsa kita ? Minta dijauhkan.Kenapa ana menekankan perkara ini? Sebagaimana yang ana tekankan tadi ,kita tidak mahu perkara kerosakan yang melanda generasi pelapis ini dari terus berterusan . Yang berlaku biarlah berlalu.
Perkara yang sudah lepas , rosak binasa kalau difikirkan kembali. Apa yang penting kuatkan kefahaman kita tentang Islam , hak dan kerukunan Melayu ,bukan sekadar melaungkan ketuanan Melayu , tetapi habuk tarak.Projek melepas kat tangan bangsa lain, main tikam belakang anak bangsa sendiri , jawatan pun berebut , dan main rasuah macam makan kacang goreng .Ini kepala bapak punya ketuanan ni. Kembalilah kepada Islam yang syumul .Usah toleh belakang lagi .Tambahkan ilmumu bukan sahaja dalam bidangmu ,tetapi penekanan kepada fardhu ain mestilah ada.
Orang Melayu Malaysia hanya akan maju dengan kembali semula kepada fitrah, yakni kepada agama Islam itu sendiri. Kenapa orang barat boleh maju ? mereka kembali kepada fitrah mereka- kufur terhadap Allah , menarik muslim ke arah “jalan” mereka dengan menjadikan kita umpama tikus makmal kerana disogokkan dengan segala budaya dan pemikiran sampah (hedonism, sekularisme, wahn dsb ), mengamalkan apa yang dilarang Allah , meninggalkan segala larangan Allah ,kufur terhadap nikmat-Nya dan sebagainya.Mereka juga menjadikan dunia sebagai tujuan utama mereka. Adakah kita , terutama kepada bakal guru, yang beragama Islam , “berminat” menjadi seperti mereka?
Tentu tidak bukan.Orang Melayu ,jika mengikut definasi yang terdapat dalam perlembagaan , adalah bangsa asal tanah melayu , beragama islam , yang bercakap dalam bahasa melayu , mengamalkan budaya melayu dan berketurunan Melayu.
Tapi ramai Melayu hendak jadi orang putih, muka liat pesat ,hidung pesek kembang , rambut hitam legam , ada yang kena air karat , bertukar menjadi perang dan bercakap pun pasal hiburan dan perkataan sia-sia sahaja.Hendak maju ?
Bila kita boleh menjadi maju sedangkan budaya sampah terus diangkut dari kahak Negara barat. Sesetengah budaya yang diceduk dari barat , mereka sendiripun anggap budaya itu sebagai budaya sampah di luar dari norma masyarakat dan budaya “kencingan”.Sebagai contoh black metal , dan punk. Tapi tidak sedikit anak muda kita yang terperangkap dalam “tipu daya” ini.
Jadi pada hemat ana yang dhaif ini , guru sepatutnya terkehadapan dari segi pentarbiyahan diri dan pengetahuan tentang isu semasa yang melanda Malaysia , khasnya dan melanda dunia amnya.
Ana tidak bercakap dari sudut teori atau sekadar sembang “berasap berapi “, tapi inilah yang sepatutnya kita perjuangkan , khasnya kepada yang telah mengikuti dan menerima tarbiyah , bahkan kepada yang tidak terima tarbiyah , namun “celik” terhadap permasalahan yang melanda.Di kala para pemimpin masih lagi tidur , masih dengan kepentingan politik sempit mereka, masih dengan pergaduhan sesama bangsa ini hingga mengetepikan tanggungjwab sebenar mereka untuk mendidik dan memimpin rakyat, kitalah ,para pelapis guru yang akan menjadi pemimpin bagi dalam kelas ,ilmunya dan kefahaman untuk ditebarkan ke seluruh alam, insyaalllah .
Bangunlah wahai saudaraku ,rapatkan saff, tahu tujuan , tahu matlamat akhir , kumpul tenaga dan teruskan perjuangan mentarbiyahkan diri. Selepas itu, sebarkan .
Artikel ini adalah perkongsian dan sumbangan dari:
Ahmad Zhafri bin Md Noor @ Mujahid Page
http://deafeningsilent.blogspot.com

PROGRAM MAHABBAH IPGM ZON UTARA 2010

Dengan sukacitanya, Ikatan Kerohanian JPP Zon Utara menganjurkan.....


PROGRAM MAHABBAH IPGM ZON UTARA 2010

TARIKH
16 JANUARI 2010

MASA
8.00 AM- 6.OO PM

TEMPAT
DEWAN AL-BUKHARI , IPGM KAMPUS SULTAN ABDUL HALIM ,KEDAH

SASARAN PESERTA
GURU-GURU PELATIH DARIPADA 5 IPGM ZON UTARA (IPGM KPP, IPGM KP , IPGM KDA , IPGM KSAH DAN IPGM KTB)


MUSLIMIN MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR KE PROGRAM INI . MOGA SENTIASA DIREDHAI ALLAH. HUBUNGI JK IKATAN KEROHANIAN LOKALITI ANDA.

Belia harapan agama dan ummah

Belia harapan agama dan ummah.

Dalam usaha meningkatkan intergriti dan kehormatan Islam serta umatnya, maka kita haruslah bersiap sedia untuk menjadi penggerak utama dalam memacu masyarakat dan memimpin tamadun dunia selaras dengan tuntutan Islam yang menjadikan umat Islam sebagai umat terbaik yang diciptakan oleh Allah Taala.

Tanggungjawab besar golongan peringkat belia pada hari ini ialah untuk menjana pembangunan bangsa, negara dan agama. Peranan belia hari ini bukan tertumpu kepada membina kerjaya di samping melakukan aktiviti-aktiviti untuk memenuhi masa lapang sahaja tatapi sepatutnya turut menyumbang ke arah membangunkan modal insan supaya menjadi satu bangsa yang dihormati dan disegani di persada dunia.

Sheikh Yusof al-Qardhawi berkata:
“Apabila kita hendak melihat wajah negara pada masa hadapan, lihatlah generasi mudanya pada hari ini, sekiranya golongan muda pada hari ini adalah daripada kalangan yang berakhlak dan berhemah tinggi, tentunya negara kita pada masa hadapan menjadi sebuah negara yang aman makmur.

بَلْدَةُ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُوْرٌ

Tetapi jika keadaan adalah sebaliknya, maka bersedialah untuk berhadapan dengan kemungkinan buruk yang akan berlaku”

Seorang pemikir dan penyair terkenal Mesir, Ahmad Syauqi pernah bermadah yang bermaksud:
“Sesungguhnya sesuatu bangsa itu kuat dan hebat kerana akhlaknya, jika rosak akhlak itu maka bangsa itu akan lenyap dan hilang”


Peranan dan sumbangan generasi muda Islam membina tamadun Islam memang hebat. Dalam sejarah perkembangan Islam, sejak Islam mula bertapak di Mekah sehingga berkembang ke Madinah, golongan muda seperti Saidina Ali Karamallah Wajhah, Saidina Osman Ibni Affan, Abdul Rahman bin Auf, Ibni Zubair, Ibni Abbas dan ramai lagi para sahabat yang menjadi pelopor kepada suatu kebangkitan dan menjadi penggerak kepada arus perdana perubahan masyarakat.

Mereka selaku sahabat Rasulullah s.a.w sentiasa berjuang dan berjihad dalam menegakkan ajaran Allah Taala di muka bumi ini. Sejarah juga pernah menyaksikan ketangkasan Usamah bin Ziad yang ketika itu berusia lapan belas tahun memimpin satu bala tentera untuk menyerang kerajaan Rom. Begitu juga dengan kehebatan Muhammad al-Fateh membuka Kota Istanbul, Konstantinopal ketika usia beliau 21 tahun.

Peranan golongan muda juga telah disebut di dalam al-Quran di mana kisah Ashabul Kahfi dijadikan contoh sebagai golongan muda yang bersikap berani mempertahankan akidah daripada seorang raja yang zalim.


نَّحۡنُ نَقُصُّ عَلَيۡكَ نَبَأَهُم بِٱلۡحَقِّ‌ۚ إِنَّہُمۡ فِتۡيَةٌ ءَامَنُواْ بِرَبِّهِمۡ وَزِدۡنَـٰهُمۡ هُدً۬ى
وَرَبَطۡنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ إِذۡ قَامُواْ فَقَالُواْ رَبُّنَا رَبُّ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ لَن نَّدۡعُوَاْ مِن دُونِهِۦۤ إِلَـٰهً۬ا‌ۖ لَّقَدۡ قُلۡنَآ إِذً۬ا شَطَطًا

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Kami ceritakan kepadamu (Wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk. Dan kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: “Tuhan kami ialah Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain daripada-Nya; jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran” al-Kahfi (18:13-14)


Dalam arus kemodenan dan kemajuan dunia global pada masa ini, golongan belia mengahadapi cabaran yang sangat hebat. golongan ini bukan sahaja terdedah kepada masalah penyalahgunaan dadah yang semakin meruncing, tetapi mereka juga semakin diresapi dengan budaya hedonisme iaitu suka berfoya-foya dan berhibur dengan keterlaluan, terjebak dengan amalan seks bebas, ketagih rokok, berjudi, meminum arak, dan terdedah kepada bahan-bahan lucah serta banyak lagi masalah sosial yang cukup membimbangkan.

Persoalan besar timbul ialah apakah golongan belia yang mengamalkan gaya hidup tidak sihat, mampu untuk memikul amanah mengurus, mentadbir agama dan dapat mempertahankan serta menjamin kedaulatan negara?
…يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَأَهۡلِيكُمۡ نَارً۬ا
Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Wahai orang-orang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka” at-Tahrim (66:6)
Bilangan belia di Malaysia dianggarkan berjumlah seramai 12 juta orang yang mempunyai pelbagai kebolehan dan kepakaran yang baik.

Dalam usaha mencapai matlamat belia sebagai cermin masa hadapan negara, maka mereka perlu meletakkan diri mereka sebagai pencetus, penggerak dan pembina tamadun Islam yang unggul, dihormati dan disegani oleh masyarakat dunia.

Sekiranya golongan ini mengambil inisiatif untuk melakukan perubahan ke arah kebaikan maka akan lahirlah generasi cemerlang dan negara terbilang, sekaligus akan menaikkan martabat agama dan kedaulatan Negara ke tahap boleh dibanggakan.


وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٌ۬ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ‌ۚ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ
Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya” ali-Imran (3:104)
ameen

Guru... satu wacana pengislahan masyarakat madani..

Menurut buku Enlightened Thinkers and The Revolutionary Society karya pemikir Iran terkemuka Prof Ali Shariati “ the enlightened soul is a person who is self conscious of his human condition in his time and historical and social setting m and whose awareness inevitably and necessarily gives him a sense of social reponsiblity .
Ravindranath Tagore , seorang penyair Bengali , penulis novel , ahli falsafah dan pelukis ,dalam bukunya City and Village memperkatakan mengenai takrif sebenar “harta”- property is not merely money , not merely furniture , it does not represent merely acquisitiveness , but is an objective manifestation of our taste , our imagination , our constructive faculties , our desire for self-sacrifice.
Menurut Edward A. Shills , dalam International Encylopedia of the social Sciences ,tugas intelektual ialah mentafsirkan pengalaman masa lalu masyarakat , mendidik pemuda dalam tradisi dan kemahiran masyarakatnya , melancarkan dan membimbing pengalaman estetik dan keagamaan berbagai sektor masyarakat.
Peranan guru sebagai ulil al bab-Al-qur’an dan Terjemahannya dari Departeman Agama Republik Indonesia mentakrifkan ulil albab sebagai “orang-orang yang berakal “ ,”orang-orang yang mempunyai pemikiran “. Ulil Albab disebut enam belas kali dalam Al-quran , ia digambarkan sebagai :
1. Orang yang diberi hikmah (Qs : 2:269)
2. Yang sanggup mengambil pelajaran dari sejarah umat terdahulu (Qs : 12:111)
3. Kritis mendengarkan pembicaraan atau ungkapan pemikiran orang ( Qs: 39: 18)
4. Bersungguh-sungguh mencari ilmu (Qs: 3:7)
5. Merenung ciptaan Allah s.w.t di langit dan di bumi (Qs: 3 :190)
6. Mengambil pelajaran dari kitab yang diwahyukan oleh Allah (Qs: 38: 29 , 40:54, 3: 7)
7. Sanggup sendiri mempertahankan keyakinannya dan tidak terpesona dgn bilangan yang banyak dalam keburukan Qs: :5 :100 dan byak lagi.

"Maka hendaklah kamu menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada mungkar sehingga kamu melihat yang bathil ditaati , hawa nafsu yang diikuti , dunia yang diutamakan m dan ujub seseorang dengan pendapatnya ,maka hendaklah kamu berpegang kepada dirimu sendiri dan tinggalkan orang awam kerana di hadapanmu adalah hari-hari yang panjang di mana orang yang sabar adalah ibarat seseorang yang memegang bara api, pejuang (Islam) pada hari itu menyamai balasan lima puluh orang lelaki yang berjuang seperti kamu . Para sahabat bertanya ,Apakah balasan lima puluh lelaki di antara kami atau di antara mereka ? Maka Rasulullah menjawab. Malahan balasan lima puluh daripada kamu .” Hadis ini hassan sahih menurut Imam At-tirmizi.

Menurut Syeikh Abu Ala Al Maududi dalam bukunya Gerakan Tajdid Islam , beliau menggariskan beberapa ciri-ciri mujadid , reformer mahupun pengislah . Antaranya :
· Hatinya bersih
· Berpandangan jauh ke hadapan
· Berfikiran luas, tidak jumud
· Sederhana dan seimbang dalam berpendapat dan mengambil keputusan
· Memiliki daya pemikiran yang kuat, tidak terpengaruh oleh kekuatan yang sedang berkuasa , tidak fanatik terhadap sesuatu golongan .
· Tabah dan tahan dalam menghadapi tentangan zaman
· Berbakat sebagai pemimpin dan pembimbing serta sanggup menerima suatu kepimpinan.
· Berkemampuan melakukan ijtihad dan menghasilkan kerja dalam lapangan pembangunan
· Meyakini dan memhami sepenuhnya terhadap ajaran Islam
· Pandangan , kefahaman dan perasaannya mencerminkan sebagai seorang muslim hakiki
· Mampu membezakan antara yang kebenaran Islam dan lumpur kepalsuan (jahiliah ) sehingga keada titik buntu.