Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Selasa, Disember 01, 2009

Jaringan Pemuda Da'wah Islamiyyah (JUNDIYY) sebagai satu ikatan antara wadah-wadah di Pulau Pinang


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada pengunjung setia blog saya tidak kira di mana jua anda berada, moga Allah sentiasa merahmati anda semua. Ini merupakan beberapa cetusan pemikiran saya berdasarkan beberapa perkara yang saya lakukan sepanjang tahun ini. Mungkin ia akan diadakan secara bersiri selepas ini ,yakni akan ada sambungan , dan mungkin ia akan terus tertutup hanya dengan artikel ini.

Saya pada kali ini ingin bercakap mengenai pandangan saya sebagai seorang individu kecil dalam beberapa persatuan dan pertubuhan yang saya sertai. Ini hanyalah sebagai coretan sisi setelah begitu lama diri ini begitu tegar untuk menulis disebabkan komitmen lain yang semakin mendengkam terutama program yang bertali arus. Bersyukur kali ini!

Apa pandangan saya berkenaan dengan Jaringan Pemuda Da'wah Islamiyyah (JUNDIYY)?
Hampir 9 bulan saya mengambil alih jawatan sebagai pengerusi JUNDIYY yang sebelum ini dipegang oleh Akh Izzat Anwari Hasni.Secara jujurnya saya ingin berada di dalam JUNDIYY walaupun dengan hanya memegang jawatan kecil disebabkan saya melihat JUNDIYY sebagai satu saluran untuk menyatukan "suara-suara" yang ada antara wadah-wadah di Pulau Pinang.

Saya dapati ini merupakan satu kepentingan kepada wadah-wadah dakwah untuk memikul satu kesatuan yang mampu memberi impak yang baik kepada sebarang permasalahan yang timbul terutama yang berkaitan dengan "serangan" terhadap Islam , perang pemikiran dan penghinaan terhadap Islam serta beberapa isu yang boleh disepakati bersama antara wadah. Agak tertarik dengan kata-kata Muallim Nuruddin Bashah , koordinator Skuad Penyelamat Aqidah (SPAQ) yang menyatakan bahawa musuh Islam tidak takut kepada individu , tetapi akan berasa gerun bila berhadapan dengan jemaah atau penyatuan antara wadah-wadah.

Apabila memegang jawatan ini sebenarnya saya "terpaksa" untuk berlapang dada dan bersikap terbuka terhadap semua wadah tanpa sebarang kecondongan terhadap mana-mana wadah yang bernaung di bawah JUNDIYY. Saya merupakan Setiausaha Agong Karisma Pulau Pinang bagi sesi 2009/2010 namun ini tidak bermakna saya akan menyelitkan sebarang "kritikan " atau celaan, atau ajakan secara halus terhadap wadah-wadah lain.

Saya suka mengambil kata-kata daripada guru saya yang amat saya hormati ,Maulana Asri Yusoff, "setiap orang ada sumbangannya sendiri , tabligh ada cara dia, PAS ada cara dia, kita kena terima dan berlapang dada sebarang perbezaan tersebut" .Saya melihat apabila kita bersikap taksub terhadap jemaah kita sendiri kita sebenarnya menutup pintu untuk bersikap lebih terbuka,tidak mampu menerima pendekatan orang lain , menutup pintu pemikiran dan mengahalang perbezaan pendapat (yang saya berpendapat amat tidak rasional) dan sebagainya. Namun , saya sedari wadah yang saya maksudkan adalah wadah yang diakui "ketsiqahannya" dan diterima sebagai wadah yang diterima.

Ini tidak bermaksud saya ini menyeru kepada taadud(kepelbagaian atau berbilang-bilang ) jemaah ,tetapi saya suka melihat bahawa setiap setiap jemaah atau wadah-wadah mempunyai sumbangan sendiri ,mempunyai jasa dan peranan sendiri. Tabligh dengan cara mereka sendiri dan kita tidak boleh menafikan bahawa dengan jasa tablighlah , ramai golongan marhaen mula melihat Islam.

Begitu juga dengan KARISMA -JIM yang mungkin lebih fokus kepad profesional termasuk golongan mahasiswa, wadah-wadah lokaliti seperti Persatuan Mahasiswa Islam atau persatuan Agama Islam yang menjalankan tugas mereka sehabis mampu di lapangan dakwah lokaliti. Hizbi-PAS juga beperanan lebih kepada siyasi tarbawi dan sebagainya.

Amat tidak adil bila kita menyatakan bahawa kitalah jemaah yang sebenar dan paling sempurna sehingga saling kritik dan mencerca kumpulan yang bukan dari golongan kita. Amat malang perkara ini berlaku kepada kepimpinan atasan yang seolah-olah menjadikan dakwah adalah menyeru kepada tanzim bukan dakwah yang menyeru kepada Allah .Mereka seolah-olah meletakkan bahawa sesiapa yang masuk wadah lain tidak akan masuk syurga Allah. Saya berlindung daripada pemikiran yang sempit lagi dangkal ini.

Melalui JUNDIYY, kita akan berganding bahu atas perkara yang disepakati dan akan berlapang dada terhadap sebarang perselisihan yang timbul sepertimana yang diungkapkan oleh Imam Hassan Al Banna. Mungkin sesetengah wadah itu merasakan mereka yang terbaik disebabkan gerak kerja, kemampuan mereka menarik ramai golongan sasar semasa program dan sebagainya, namun apabila berada di dalam JUNDIYY sepatutnya perkara atau perasaan ini tidak akan timbul. Apabila kita rasakan kitalah yang terbaik , dikhuatiri kita sebenarnya menutup salah satu pintu untuk berlapang dada dalam gerak kerja Islam.

Di dalam JUNDIYY sendiri terdapat 10 wadah yang berdaftar dan yang masih belum berdaftar , tetapi diakui "sah" dan setiap daripada tersebut mempunyai pendekatan , golongan sasar, dan pandangan yang berbeza terhadap sesuatu perkara. Namun ,ingin saya tegaskan di sini , ini tidak bermaksud kita akan berpecah hanya disebabkan benda-benda kecil seperti ini.

Sejarah suatu ketika dahulu pernah mencatatkan bahawa wujudnya golongan yang taksub mazhab sehinggakan setiap penjuru kaabah ada seorang imam yang mengimamkan jemaah yang mewakili setiap mazhab. Perkara yang bidaah lagi menyeleweng ini akhirnya berjaya dibanteras oleh seseorang yang bernama Muhammad Ibnu Wahab . Amat menyedihkan perkara ini berlaku di dunia Islam dan ditempat yang suci lagi mulia, iaitu Tanah Haram. Dan secara hakikatnya saya menyedari dengan sebenarnya mazhab itu tidaklah kita boleh menyamakannya dengan wadah . Ini hanyalah satu perumpamaan yang kecil tetapi lebih terarah maksudnya.

Sepertimana yang pernah saya dan Akh Izzat Anwari tekankan dalam beberapa program JUNDIYY (sebagai contoh SIMPOSIUM BRING ISLAM BACK) yang lepas ,Jaringan Pemuda Da'wah Islamiyyah ini bukan merupakan satu jemaah atau tanzim baru , tetapi merupakan satu "ikatan" yang mengikat wadah-wadah di atas perkara-perkara yang disepakati seperti isu-isu penindasan terhadap ummat seperti yang berlaku di Palestina dan selatan Thai, gejala sosial, murtad, Islam Liberal , ajaran sesat dan penghinaan terhadap kesucian Islam sepertimana yang berlaku di Pulau Pinang .

Mungkin terdapat sesetengah wadah yang "kurang" dari segi ini ,dan ada wadah yang "pakar" dalam perkara seumpama ini. Jadi, melalui penyertaan ke dalam JUNDIYY , kita cuba menyemai perasaan bahawa perkara yang "boleh disepakati" ini sepatutnya menjadi "sebahagian daripada gerak kerja atau pemikiran kita" . Ini bermaksud, bukan hanya sesetengah wadah sahaja yang akan bercakap tentang bahaya Islam Liberal, tetapi melibatkan semua wadah yang bernaung di bawah JUNDIYY. Dan saya berlindung dengan Allah dari pemikiran bahawa JUNDIYY lah yang terbaik dari segi pemikiran dan sebagainya. Saya melihat JUNDIYY hanyalah sebagai satu "alat" bukan satu tujuan .

Sebelum ini, semasa Pengerusi masih dipegang oleh Akh Izzat Anwari, beliau membawa JUNDIYY kepada forum Islam Liberal , namun kali ini saya masih tidak begitu berkesempatan dalam "membawakan " isu ini. Moga semester depan memberi kita semua semangat untuk terus berjuang dalam perjalanan yang sungguh panjang ini. Seperti petikan kata-kata emas Sang Mujadid Ibn Qaiyyim Al Jauziyyah-Perjalanan seorang daie itu sungguh panjang dan meletihkan. orang yang lalai akan bertanya ,"mengapa engkau rela melelahkan diri kamu seperti ini?" jawab sang daie dengan pasti, "aku mengharapkan pengistirehatan yang kekal di akhirat kelak".

Saya begitu optimis bahawa JUNDIYY akan terus mekar sebagai satu ikatan antara wadah-wadah terutama wadah-wadah mahasiswa di Pulau Pinang. Saya suka menekankan bahawa saya ini hanyalah perantara , bukan orang yang mampu menentukan halatuju sesebuah wadah yang bernaung di bawah JUNDIYY. Moga-moga anda semua sentiasa berada dalam rahmatNya dalam perjalanan yang sungguh memenatkan ini. Salam satu perjuangan untuk anda semua.

Bersatu Memikul Dakwah Ilaihi Rabbi,

Ahmad Zhafri bin Md Noor
Science Education
Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Pulau Pinang
+60194554508


KARISMA Setuju Usaha Meneliti Semula Sukatan Kursus BTN

Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA) bersetuju dengan keputusan jemaah menteri untuk meniliti semula sukatan kursus Biro Tata Negara (BTN) dan memastikan program ini menyemai semangat patriotisme dan nilai positif yang sebenar di kalangan semua lapisan masyarakat Malaysia seperti yang telah digariskan dalam objektif kursus tersebut.

Penelitian tersebut harus melibatkan pendapat masyarakat madani melalui wakil sedia ada seperti aktivis masyarakat, badan bukan kerajaan, ahli akademik dan mahasiswa yang pernah menghadiri kursus ini. Pandangan dari semua pihak perlu diambil kira sebelum penelitian menyeluruh dilaksanakan agar usaha mengemas kini sukatan tersebut benar-benar berkesan dan bukan hanya mencukupkan syarat semakan semula sukatan kursus.

25 November lalu, Kerajaan Negeri Selangor melalui Exco Pendidikan Tinggi, Dr Halimah Ali telah mengumumkan bahawa semua kakitangan kerajaan negeri dan pelajar IPT milik kerajaan negeri itu dilarang menyertai kursus BTN kerana kursus tersebut bermotifkan doktrinasi politik dan perkauman. Sebagai maklumbalas, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menafikan dakwaan serta menyebut bahawa sekiranya kerajaan negeri Selangor tidak mahu menyertai kursus BTN, maka itu adalah pilihan kerajaan negeri Selangor sendiri.

KARISMA turut mendapat maklumbalas daripada mahasiswa yang telah menyertai kursus tersebut bahawa dakwaan yang dibuat oleh Dr Halimah Ali ada kebenarannya. Memupuk sifat jati dalam diri setiap warganegara Malaysia adalah amat wajar, namun sekiranya penyampaian pengendali kursus menyentuh sensitiviti kaum, pasti ianya akan menyebabkan akal waras peserta sukar menerima fahaman yang diberikan. Dakwaan adanya tuduhan terhadap individu-individu tertentu yang dilihat bertentangan dengan haluan kerajaan pusat juga tidak perlu dilakukan di dalam kursus yang bertujuan menanamkan sikap patriotisme dan perpaduan masyarakat. Apatah lagi jasa-jasa kerajaan adalah sebenarnya tanggungjawab sebuah kerajaan yang dilantik rakyat, bukanlah senarai budi yang perlu dikenang dan dijadikan hutang oleh rakyat.

Meskipun modul JARI (Jasmani, Rohani, Emosi dan Intelek) sejak sekian lama digunakan dalam kursus BTN didakwa berjaya memupuk semangat patriotik namun kadangkala terdapat beberapa pengendali kursus ini yang telah mengambil kesempatan menimbulkan fenomena perkauman dan doktrinasi politik seperti yang didakwa oleh exco pendidikan kerajaan negeri Selangor baru-baru ini. Dakwaan ini perlulah dikaji dan diatasi segera oleh pihak yang berwajib.

Tegasnya, KARISMA berpendirian bahawa usaha mengemas kini dan menyemak semula sukatan kursus BTN perlu diteliti dengan mengambil kira pandangan daripada pelbagai pihak. Hasil semakan tersebut juga perlu didedahkan kepada umum supaya kerajaan dilihat adil dan telus berhubung isu ini. KARISMA juga menyarankan supaya latihan produktif yang selaras diberikan kepada semua pengendali kursus agar objektif kursus dalam menyatupadukan kaum dan semangat cintakan negara tercapai. Usaha ini harus dilaksanakan bersungguh-sungguh oleh Jabatan Perdana Menteri kerana sebelum ini sudah terdapat aduan dari ibu bapa peserta mengenai BTN tetapi tidak mendapat liputan seperti yang berlaku selepas larangan kerajaan negeri Selangor ini.

Pencapaian kursus Biro Tatanegara dengan mendapat maklum balas daripada peserta kursus akan datang diharapkan bersih daripada sebarang dakwaan doktrinasi politik mahupun perkauman. Adalah juga diharapkan sukatan kursus BTN yang baru benar-benar meningkatkan semangat cintakan negara, taat setia dan perpaduan masyarakat Malaysia seperti mana yang ingin diketengahkan dalam konsep 1 Malaysia.

Kesimpulannya, KARISMA ingin menyarankan tiga perkata utama sepertimana yang telah disebutkan diatas iaitu:

1. Usaha mengemas kini dan menyemak semula sukatan kursus BTN perlu diteliti dengan mengambil kira pandangan daripada pelbagai pihak.

2. Hasil semakan tersebut juga perlu didedahkan kepada umum supaya kerajaan dilihat adil dan telus berhubung isu BTN.

3. Latihan produktif yang selaras diberikan kepada semua pengendali kursus agar objektif kursus BTN ini dapat dicapai.
--
ABDULLAH OMAR BIN MUHAMAD FUAD
PRESIDEN
KELAB RAKAN SISWA ISLAH MALAYSIA (KARISMA)



--

ABDULLAH OMAR BIN MUHAMAD FUAD

Program Sayengi Sek-sek kito- Dakwah Turun Ke Lapangan

Program "Sayengi Sek-sek Kito"-program Daie Turun Ke Lapangan Masyarakat

Lokasi : KB MALL Kota Bharu

Tarikh : 15 Disember (Selasa)

Masa : bermula kumpul jam 8 pagi (datang awal sebab nak briefing program )

Anjuran: segolongan manusia yang ingin menggerakkan dakwah kepada anak-anak muda yang jauh dari bi'ah solehah . Sang daie turun ke lapangan sebagai sebahagian daripada dakwah fardhiah kita. Kami tidak terikat kepada mana-mana organisasi atau pertubuhan , tetapi bergerak dengan inisiatif sendiri.

Bayaran : Infaq (untuk fotostat bahan-bahan edaran)

Cara pengoperasian : Mengedarkan risalah berkenaan dengan bahaya zina, couple, hiburan melampau , tutup aurat dsb kepada golongan sasar di KB Mall. Kita juga akan mengedarkan borang survey untuk diisi oleh pengunjung di sana

Target peserta (pendakwah) : Orang suka menginfakkan sebahagian masa ke jalan Allah . Rela menginfakkan wang untuk ke program ini (kenderaan , minyak , fotostat , makan minum sendiri dan kredit hand phone). Diberi penekanan kepada peserta-peserta daripada Institut pendidikan guru (IPG) dan institusi pengajian tinggi (IPT) . Yang sudah bekerja amat dialu-alukan.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi Akh Zhaf (019-4554508) dan Ukht Afifah (013-6104964)