Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Jumaat, Februari 13, 2009

penerusan tarbiyah...suatu renungan


slm sejahtera kepada pengunjung. Ana mula meneliti balik apa yang ana lakukan sepanjang 2 tahun terlibat dalam dunia dakwah. Muda lagi ni-umpama baru boleh merangkak.

Mula tertarik kepada pergerakan Islam bila membaca Maalim Fittariq (Petunjuk Sepanjang Jalan) ,karya syed qutb yang berada dalam simpanan kat rumah. Buku cetakan tahun 1978, berhabuk dan kertas sudah bertukar kuning tapi ayatnya standard. tak seperti buku-buku pada zaman tu yang masih mencari halatuju bahasa. sbg contoh , chantek .Kejadian bermula pada tahun 2004/2005

Mula-mula baca dah rasa," ini yang aku nak cari". Masa tu ana berada di form 4 sekolah sekular -Sultan Ismail College , Kota Bharu. Masa tu tak kenal sapa itu As-syahid Imam Hassan Al Banna , syed qutb,apa itu ikhwanul muslimin, JIM , ISMA, Hizbuttahrir , atau apa-apa saje yang ada hubungkait dengan fikrah dan tanzim. Yang tahu cuma kena sembahyang , membaca al-qur'an dsb.

Sejak kali pertama baca buku tersebut, ana ulang baca 2 atau 3 kali. Sungguh berkesan susun atur ayat dalam buku tersebut, seumpama ana turut sama terseret ke dalam kantung pemikiran pejuang agama ini.

Bertekad dalam jiwa untuk mencari halatuju sebenar hidup dan ana temui dakwah. Berkenalan dengan tabligh bila masuk IPPPP , kemudian aktif bersama JIM (Karisma) sehingga sekarang sebab dirasakan lebih menepati jiwa .

Berpandangan bahawa setiap tanzim, walaupun cara bergerak yang berbeza, golongan sasar yang berbeza dan darjah keaktifan berbeza, semua adalah sama bagi ana kerana setiap dari tanzim menuju matlamat yang sama, menegakkan daulah Islamiyyah di dunia ini dan menebarkan fikrah Islamiyah tulen dalam masyarakat. Tidak kira siapa anda- hizbi(PAS), JIM , ISMA, Tabligh , PMI , PAI, atau apa2 saje tanzim..

Ana tidak suka berbalah tentang hal2 khilafiyah. Buang masa. baik makan keropok lekor, baru syok... kadang-kadang orang cakap-cakap merapu pun , rasa cam malas nak tegur, takut timbulkan perbalahan dan dakwah tak berjalan.

Berpandangan bahawa guru merupakan pendakwah yang paling ramai dan kerap berjumpa dengan mad'u, iaitu anak murid mereka. Alangkah ruginya kalau tiada penerapan Islam diberikan oleh guru-guru kepada anak-anak murid mereka di kala Islam dipermainkan , gejala sosial semakin membusuk dan sebagainya. Anda semua boleh membaca pemikiran ana berkenaan topik ini dengan klik kategori "Ana Sebagai seorang bakal guru".

Guru sepatutnya terkehadapan dalam sebarang aktivisme dan isu . Teliti balik sejarah perjuangan guru-guru dalam menuntut kemerdekaan daripada penjajah. subjek ni ana cuba kaji secara lebih detail lagi dan kongsikan bersama sahabat-sahabat semua.

Valntine.....oh...valentine...

Zainuddin menliti balik buku Petunjuk Sepanjang Jalan tersebut, hasil cetusan fikrah As-Syahid Syed Qutb beberapa ketika sebelum beliau dimuliakan di tali gantung. "Subhanallah, sungguh dekat buku ini terhadap diriku", beliau memuji kebesaran Allah sebelum meraut wajahnya yang kusam itu dengan jari-jarinya yang panjang dan kurus itu.
Dia menemankan sahabatnya ,seorang perempuan, bekas rakan sekelasnya dahulu ketika sekolah rendah yang ketika itu datang berdua dengan pakwenya.

Athirah,sahabatnya itu cuba menyentuh buku tersebut, namun cepat-cepat Zainuddin melarikan buku tersebut. "Segan siol kalau dia tahu aku baca buku ni", Zainuddin bermain-main dengan fikirannya." Orang macam aku mana layak baca buku ni, tapi aku rasa cam ada chemistry la dengan buku ni...." ,perasaan dan pemikirannya kini berbolak balik. Pulang ke rumah, buku tersebut dibeleknya 2 3 kali, seumpama seseorang perindu yang mencari cintanya, tapi masih tak ketemu.

Zanuddin lupa sebentar perkara yang dibaca dalam buku tersebut, banyak perkara yang berlaku sepanjang tahun 2005, tahun dia akan menduduki SPM. "Ai, payah gak sekolah sekular ni, pikir nak dapat A je, pale otak dan jiwa orang dia tak kira.." keluh Zainuddin kerana dirasakan perjalanan setahun untuk menempuh SPM dirasakan begitu lama, persis seabad lamanya . "Pagi sekolah ,petang sekolah , malam pun sekolah, ingat aku robot ke?", jiwa Zainuddin memberontak.

Dirasakan "pemakanan" jiwanya tidak begitu terjaga, umpama kapal kehilangan layarnya. Dia sedar bahawa sistem pendidikan yang melingkunginya sepanjang alam persekolahannya merupakan "kahak" dari penjajah, yang merekrutkan "barua-barua" Melayu bagi penerusan dasar pendidikan yang digariskan penjajah bagi melahirkan golongan terpelajar yang tandus iman dan tercabut roh Islam dalam diri mereka.

Zainuddin suka mencari. Dia sedar segala perkara tentang ini. Dia bukan orang yang hanya tahu melangut dan mengangguk. Dia pencari hakikat insan. Dia pencinta yang sedang dalam kerinduan. Mengharapkan kerinduan dan cinta dari satu kuasa yang berkuasa di atas segala. Dia tahu ada sesuatu tidak kena dengan sistem ini.Sistem pembentukan manusia di Malaysia. Tapi siapakah dia! Orang kerdil. Bahkan dia tidak tahu pada siapakah yang sudi mendengar keluhan hati nurani seorang pelajar yang suka memberontak sepertinya itu.

Puas mencari dan menagih cinta manusia , dia menyatakan kepada dirinya, "cukuplah, mungkin ini jalan yang bakal aku tempuhi nanti ! Perjalanan menuju fitrah. Perjalanan menuju Rabb nya yang sentiasa mendengar keluhannya ini