PETIKAN DARI AKHBAR HARIAN METRO
KUALA LUMPUR: Gempar apabila sebuah akhbar online di Denmark, semalam memaparkan babak mengaibkan sebuah program realiti terbitan sebuah stesen televisyen negara itu yang menonjolkan aksi peserta Survivor Robinson Ekspeditionen berlumba lari dalam keadaan telanjang bulat.
Lebih memeranjatkan apabila seorang pembaca akhbar ScandAsia.com di Internet yang mempunyai pertalian saudara dengan rakyat Malaysia, mendapati rancangan realiti di TV3 Denmark itu menjalani penggambaran di sebuah pulau di perairan Mersing, Johor.
Difahamkan, semua peserta program realiti televisyen yang sedang disiarkan di negara Scandinavia itu dibawa khas dari Denmark bagi mengharungi pelbagai ujian lasak secara fizikal dan mental.
Bagaimanapun, timbul persoalan sama ada penerbit program itu mempunyai agenda tersembunyi apabila mewajibkan semua peserta berlumba lari dalam keadaan bogel, seolah-olah mahu menunjukkan kepada dunia rakyat Malaysia masih kuno dan tidak berpakaian.
Rancangan realiti itu yang diadakan setiap tahun memilih lokasi berbeza di seluruh dunia bagi menarik perhatian penonton negara berkenaan yang disiarkan melalui saluran televisyen itu.
Namun, difahamkan, ini pertama kali program berkenaan mensyaratkan peserta lelaki dan wanita menanggalkan semua pakaian sebelum berlumba lari sesama mereka.
Ia sekali gus mencetuskan kritikan penonton program itu yang menyelar penerbitnya kerana menjatuhkan air muka peserta, selain cuba mencetuskan kontroversi itu negara yang menjadi lokasi penggambaran.
Babak acara lumba lari bogel berkenaan yang tersebar melalui akhbar online yang mempunyai pautan dengan laman web program realiti televisyen berkenaan, dianggap satu bentuk penghinaan disengajakan yang boleh menjatuhkan maruah peserta.
Berdasarkan maklumat, seramai 16 daripada 22 peserta program berkenaan terpaksa menyertai acara lumba lari dalam keadaan bogel manakala lima peserta lagi masih berseluar dalam.
Mereka kemudian disyaratkan memakan ulat gonggok sebagai ujian ketahanan fizikal, sebelum melalui proses undian bagi menyingkirkan peserta yang dianggap tidak lagi layak menyertai cabaran.
Difahamkan, seorang peserta wanita yang enggan membuka pakaian untuk menyertai lumba lari berkenaan disingkirkan daripada program berkenaan sebelum dihantar pulang ke Denmark serta-merta.
Berdasarkan dua gambar berasingan yang dipaparkan di akhbar online itu, beberapa lelaki dan wanita kelihatan sedang berlari dalam keadaan bogel di kawasan di pantai.
Turut dipaparkan gambar seorang wanita sedang berlari dalam keadaan bogel secara bersendirian.
Seorang rakyat Denmark yang mengirimkan e-mel mengenai babak panas berkenaan kepada Harian Metro, semalam menyifatkan program yang dipaparkan itu bentuk ‘pertandingan pornografi secara lembut’.
Sebaik membaca akhbar online pagi semalam, dia mendakwa terkejut bagaimana program seumpama itu boleh dibenarkan menjalani penggambaran di Malaysia selain menyatakan rasa hairan mengapa ia boleh sewenang-wenang diluluskan pihak berkuasa di negara ini, khususnya di Johor.
Mengikut sejarah, Ekspedisi Robinson dicatatkan berlaku pada 1905 apabila sekumpulan 65 orang tempatan dan seorang lelaki bernama Robinson memulakan perjalanan dari di Kuala Tembeling, Pahang pada pagi 17 Mei dengan menaiki bot menuju Kuala Tahan bagi menakluki puncak Gunung Tahan di Banjaran Titiwangsa
Mujahid Page berkata :
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada 3-4 Februari 1986 telah mengambil keputusan bahawa Malaysia Adalah Sebuah Negara Islam.
Bagi menegakkan negara Islam ia mestilah mempunyai tiga perkara:
1. Tempat: iaitu bumi atau kawasan yang diduduki.
2. Penduduk atau bangsa yang tinggal di atas kawasan tersebut.
3. Kekuasaan yang tertegak peraturan serta undang-undang dan mempunyai pentadbiran kenegaraan.
Sesebuah negara tidak akan tertegak jika tidak mencukupi tiga syarat di atas.
Mengikut ulamak feqah, ada lima pembahagian negara iaitu:
1. Dar al-Islam
2. Dar al-Harb
3. Dar al-‘Aqd (Dar al-Sulh)
4. Dar al-Riddah
5. Dar al-Bughat
Sifat-sifat Negara Islam Dan Negara Harb
Al-Qur’an menyifatkan keadaan Mekah sebagai dar al-Harb sebelum pembukaan Kota Mekah pada tahun 9H.. Firman Allah dalam surah al-Hajj ayat 59 yang bermaksud:
‘Telah diizirikan benperang bagi orang yang diperangi kerana sesungguhnya mereka telah dianiayai. Dan sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk menolong mereka.”
Ibn Abbas berkata ayat ini diturunkan ketika nabi Muhammad serta para sahabat keluar dan Mekah dan ketika ini Mekah diiktibarkan sebagai ‘dar al--Harb’. Dan ayat ini jelas menunjukkan bahawa sifat “dar al-Harb” iaitu melakukan kezaliman seperti membunuh orang mukmin, menghalau mereka serta menjalankan hukum-hukum yang mensyirikkan Al-lah SWT. Mereka juga menghancurkan masjid serta tempat ibadat.
Sifat Negara Islam
Al-Qur’an mengambarkan “dar al-Islam” seperti firman Allah dalam surah al-Hajj ayat 41 yang bermaksud:
“Orang yang kami teguhkan kedudukan mereka di atas muka bumi ini nescaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh yang ma’ruf dan mencegah yang mungkar dan kepada Allahlah segala urusan.”
Ayat ini memberi gambaran bahawa orang mukmim yang menetap di atas muka bumi ini sentiasa menjaga. sembahyang, mengeluarkan zakat, menyeru ke arah kebaikan dan menegah kemungkaran dan berkasih sayang sesama mereka.
Sifat negara Islam ialah:
1. Kekuasaan dipegang oleh orang Islam.
2. Agama Islam menjadi dominan serta undang--undang Islam dilaksanakan.
3. Suasana keamanan kepada umat Islam.
Apabila berbicara tentng ketiga-tiga ciri negara Islam tersebut, ciri pertama bolehlah dikatakan melepasi syarat untuk Malaysia digelar sebagai sebuah negara Islam . Begitu juga dengan ciri ketiga yang menjanjikan keamanan kepada umat Islam dari segi keselamatan dan keebasan untuk melaksanakan ibadat. Tetapi ciri kedua bagi sesebuh negara Islam masih belum dapat dipenuhi kerana secara dasarnya kita masih berpegang dengan undang-undang kepada undang-undang yang digubal berdasarkan perundangan yang dipakai oleh British.
PERSOALAN DI SINI-BOLEH KE ORANG BOGEL BEBAS BEKEJARAN DI TEMPAT AWAM DI SEBUAH NEGARA ISLAM ????
Prof. Khoo Kay Kim said...
"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim
Rabu, Mei 13, 2009
Sudah tiba masanya perguruan sebagai satu profesion
Oleh: NOORHAYATI SHOHAILI - Universiti Putra Malaysia, Serdang
SEJARAH tidak pernah menipu manusia dan sejarah telah membuktikan betapa golongan pendidik memainkan peranan yang penting dalam menentukan jatuh bangunnya sesebuah bangsa dan negara.
Kelahiran guru-guru seperti Harun Aminurrasyid Makmur, Ahmad Bakhtiar, A. Samad Ahmad dan Abdullah Sidek dalam lembaran sejarah lepas yang lantang menentang penjajah di samping meniup obor semangat masyarakat ketika itu merupakan suatu perjuangan yang patut dibanggakan.
Masyarakat ketika itu menjadikan guru sebagai idola dan pakar rujuk dalam segala hal.
Dalam era globalisasi kini, tugas guru sebenarnya menjadi lebih rumit dan kompleks.
Kalau dulu guru terpaksa berhadapan dengan pihak penjajah secara terang-terangan, kini, jajahannya diterjemahkan dalam bentuk yang lain pula iaitu lebih mencabar lagi kerana ia melibatkan jajahan pemikiran, budaya dan jati diri yang perlu dihadapi secara profesional dan kreatif.
Hanya guru-guru yang komited dan intelek sahaja yang mampu mendepani cabaran-cabaran dalam dunia alaf baru ini.
Namun, kini, sejauh mana kita mengiktiraf dan memartabatkan peranan guru berbanding dahulu?
Mengapa masih ada lagi yang menganggap profesion perguruan sebagai kelas kedua?
Mengapa masih ada yang berani mempertikaikan keupayaan dan kemampuan guru sebagai golongan pendidik?
Mengapa kerjaya guru dilihat sebagai kerjaya yang tidak mempunyai masa depan dan peluang yang cerah?
Adakah peranan guru semakin hilang taringnya kerana masyarakat telah mengalih pandangan kepada kerjaya yang diiktiraf sebagai profesional oleh pihak kerajaan seperti doktor, peguam dan arkitek?
Adakah status guru tidak setaraf dengan kerjaya dan profesion lain yang dianggap lebih berprestij seperti golongan korporat?
Sampai bila kita hendak membiarkan guru berkonflik terhadap status guru yang lebih mirip kepada pekerjaan (vocation) dan bukan profesion?
Pihak manakah yang bertanggungjawab dalam memastikan profesion perguruan dimartabatkan di tempat yang sepatutnya?
Soalan demi soalan bertalu-talu bermain di benak fikiran golongan pendidik.
Apa yang nyata, kini, sudah tiba masanya untuk kita mengorak langkah bagi memastikan keprofesionalan guru tidak mudah diganggu gugat atau dipertikaikan.
Kadang-kadang kita perlu menilai dan mengambil kira pandangan-pandangan insan veteran dalam dunia perguruan dan pendidikan.
Contohnya kenyataan daripada Abu Bakar Shawkat Ali iaitu Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (KPPK) yang menegaskan bahawa keadaan dan masa yang berubah dengan begitu pantas menyebabkan kemudahan untuk guru kini perlu setanding dengan profesion lain.
Begitu juga dengan harapan Tan Sri Profesor Dato' Dr. Awang Had Salleh iaitu Presiden Persatuan Pendidikan Malaysia semasa penulis bersoal jawab dengan beliau dalam Seminar Pengurusan Personalia Pelajar 2000 di UPM pada 14 Disember 2000 iaitu beliau ingin melihat kerjaya guru diiktiraf sebagai suatu profesion yang profesional.
Jadi, diharap selepas ini tiada lagi rintihan hati daripada para guru sama ada tentang gaji yang tidak setimpal dengan beban tugas yang semakin bertambah, kedudukan guru yang sedang berkhidmat, jawatan dan peluang kenaikan pangkat mahupun persepsi dan apresiasi masyarakat terhadap profesionalisme perguruan itu sendiri.
Pihak kerajaan perlu bersunguh-sungguh dalam menjadikan profesion perguruan sebagai profesion yang unggul dan disegani ramai.
Pihak-pihak yang terlibat dengan kebajikan dan prospek perguruan pula seperti Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) perlulah memainkan peranan yang aktif dalam membentuk satu organisasi yang mantap dan kuat yang boleh menjaga kepentingan para guru seterusnya mempunyai kuasa kawalan terhadap para guru itu sendiri.
Sebagai penutup, penulis ingat akan kata-kata Dr. Muhamad Hasan Abdul Rahman iaitu Timbalan Dekan Pelajar dan Pembangunan, Fakulti Pengajian Pendidikan Universiti Putra Malaysia semasa penulis berdialog dengan beliau baru-baru ini iaitu beliau menegaskan dalam usaha untuk memartabatkan profesion perguruan selain daripada peranan pihak Kementerian Pendidikan, Persatuan Perguruan dan masyarakat, para guru sebenarnya mempunyai tangggungjawab yang besar dalam meningkatkan aspek keprofesionalannya dengan melengkapkan diri dengan pelbagi jenis ilmu dan kemahiran yang tinggi.
***petikan ini dipetik dari Portal Pendidikan Utusan
Dihantar oleh maryani@yahoo.com
SEJARAH tidak pernah menipu manusia dan sejarah telah membuktikan betapa golongan pendidik memainkan peranan yang penting dalam menentukan jatuh bangunnya sesebuah bangsa dan negara.
Kelahiran guru-guru seperti Harun Aminurrasyid Makmur, Ahmad Bakhtiar, A. Samad Ahmad dan Abdullah Sidek dalam lembaran sejarah lepas yang lantang menentang penjajah di samping meniup obor semangat masyarakat ketika itu merupakan suatu perjuangan yang patut dibanggakan.
Masyarakat ketika itu menjadikan guru sebagai idola dan pakar rujuk dalam segala hal.
Dalam era globalisasi kini, tugas guru sebenarnya menjadi lebih rumit dan kompleks.
Kalau dulu guru terpaksa berhadapan dengan pihak penjajah secara terang-terangan, kini, jajahannya diterjemahkan dalam bentuk yang lain pula iaitu lebih mencabar lagi kerana ia melibatkan jajahan pemikiran, budaya dan jati diri yang perlu dihadapi secara profesional dan kreatif.
Hanya guru-guru yang komited dan intelek sahaja yang mampu mendepani cabaran-cabaran dalam dunia alaf baru ini.
Namun, kini, sejauh mana kita mengiktiraf dan memartabatkan peranan guru berbanding dahulu?
Mengapa masih ada lagi yang menganggap profesion perguruan sebagai kelas kedua?
Mengapa masih ada yang berani mempertikaikan keupayaan dan kemampuan guru sebagai golongan pendidik?
Mengapa kerjaya guru dilihat sebagai kerjaya yang tidak mempunyai masa depan dan peluang yang cerah?
Adakah peranan guru semakin hilang taringnya kerana masyarakat telah mengalih pandangan kepada kerjaya yang diiktiraf sebagai profesional oleh pihak kerajaan seperti doktor, peguam dan arkitek?
Adakah status guru tidak setaraf dengan kerjaya dan profesion lain yang dianggap lebih berprestij seperti golongan korporat?
Sampai bila kita hendak membiarkan guru berkonflik terhadap status guru yang lebih mirip kepada pekerjaan (vocation) dan bukan profesion?
Pihak manakah yang bertanggungjawab dalam memastikan profesion perguruan dimartabatkan di tempat yang sepatutnya?
Soalan demi soalan bertalu-talu bermain di benak fikiran golongan pendidik.
Apa yang nyata, kini, sudah tiba masanya untuk kita mengorak langkah bagi memastikan keprofesionalan guru tidak mudah diganggu gugat atau dipertikaikan.
Kadang-kadang kita perlu menilai dan mengambil kira pandangan-pandangan insan veteran dalam dunia perguruan dan pendidikan.
Contohnya kenyataan daripada Abu Bakar Shawkat Ali iaitu Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (KPPK) yang menegaskan bahawa keadaan dan masa yang berubah dengan begitu pantas menyebabkan kemudahan untuk guru kini perlu setanding dengan profesion lain.
Begitu juga dengan harapan Tan Sri Profesor Dato' Dr. Awang Had Salleh iaitu Presiden Persatuan Pendidikan Malaysia semasa penulis bersoal jawab dengan beliau dalam Seminar Pengurusan Personalia Pelajar 2000 di UPM pada 14 Disember 2000 iaitu beliau ingin melihat kerjaya guru diiktiraf sebagai suatu profesion yang profesional.
Jadi, diharap selepas ini tiada lagi rintihan hati daripada para guru sama ada tentang gaji yang tidak setimpal dengan beban tugas yang semakin bertambah, kedudukan guru yang sedang berkhidmat, jawatan dan peluang kenaikan pangkat mahupun persepsi dan apresiasi masyarakat terhadap profesionalisme perguruan itu sendiri.
Pihak kerajaan perlu bersunguh-sungguh dalam menjadikan profesion perguruan sebagai profesion yang unggul dan disegani ramai.
Pihak-pihak yang terlibat dengan kebajikan dan prospek perguruan pula seperti Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) perlulah memainkan peranan yang aktif dalam membentuk satu organisasi yang mantap dan kuat yang boleh menjaga kepentingan para guru seterusnya mempunyai kuasa kawalan terhadap para guru itu sendiri.
Sebagai penutup, penulis ingat akan kata-kata Dr. Muhamad Hasan Abdul Rahman iaitu Timbalan Dekan Pelajar dan Pembangunan, Fakulti Pengajian Pendidikan Universiti Putra Malaysia semasa penulis berdialog dengan beliau baru-baru ini iaitu beliau menegaskan dalam usaha untuk memartabatkan profesion perguruan selain daripada peranan pihak Kementerian Pendidikan, Persatuan Perguruan dan masyarakat, para guru sebenarnya mempunyai tangggungjawab yang besar dalam meningkatkan aspek keprofesionalannya dengan melengkapkan diri dengan pelbagi jenis ilmu dan kemahiran yang tinggi.
***petikan ini dipetik dari Portal Pendidikan Utusan
Dihantar oleh maryani@yahoo.com
Peranan persuratkhabaran dan golongan guru dalam kemerdekaan
Oleh Nurul Halawati Azhari [mstar]
Perang Dunia Kedua dan Pendudukan Jepun telah menyuntik satu kesedaran baru dalam minda penduduk Tanah Melayu dan menyemarakkan lagi agenda mencapai kemerdekaan.
Pengalaman selama tiga tahun lapan bulan di bawah cengkaman Jepun yang kononnya ingin membebaskan Asia Tenggara daripada penjajahan Barat ruparupanya mengundang derita. Tetapi apabila British kembali ke Tanah Melayu, selepas Jepun menyerah diri, senarionya berubah sama sekali. Kekaguman serta penghormatan membuta-tuli terhadap pihak British yang wujud sebelum perang telah terhakis.
Hakikat bahawa British terlalu kuat untuk dikalahkan seperti yang dipercayai sebelumnya telah membangkitkan suarasuara penentangan yang mencetuskan perjuangan kemerdekaan. Antara yang aktif dan bersungguhsungguh meniupkan semangat perjuangan mendaulatkan maruah bangsa ialah golongan guru Melayu.
Apatah lagi ketika itu terdapat diskriminasi antara Sekolah Melayu tempat mereka mengajar yang masih lagi berbumbungkan atap dan sekolah Inggeris yang serba lengkap. Diskriminasi itu jugalah yang telah menyedarkan mereka bahawa hanya orang Melayulah yang dapat mengubah nasib mereka sendiri.
KEPRIHATINAN GURU TERHADAP KESENGSARAAN ORANG MELAYU
Kesusahan yang dialami masyarakat Melayu telah menyuntik semangat guruguru pada zaman itu, menunjangi pergerakan politik. Sama ada dengan menyertai partiparti politik seperti Umno, Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Kesatuan Melayu Muda (KMM) malah ada juga yang menggunakan medium penulisan sebagai alat menyampaikan pandangan serta seruan masingmasing.
Dengan beraninya golongan ini menyuarakan komentar serta pandangan tajam mereka mengenai penjajah melalui suratkhabar seperti Utusan Melayu, Majlis, Warta Malaya, Warta Ahad dan Warta Jenaka. Ada juga yang menulis dalam akhbar-akhbar sebelum dan semasa pemerintahan Jepun seperti Persaudaraan Sahabat Pena Malaya, Semangat Asia dan Fajar Asia. Tulisan mereka lebih berkisar kepada cerpen dan rencana yang menyentuh soal politik, kebudayaan dan pendidikan.
Namanama seperti Abdul Ghafar Baba, Syed Nasir Syed Ismail, Alimin, Buyong Adil, Za'ba, Abdullah Sidek, Harun Md.Amin (Harun Aminurrashid) dan Shaharom Husain adalah antara tokoh guru penulis yang telah mewarnai dunia penulisan waktu itu.
Menurut Dr Shaharom Husain, 87, tokoh guru, sejarawan dan budayawan yang telah menghabiskan sebahagian besar hidupnya menghasilkan beratus-ratus teks sastera dan sejarah, penglibatan guruguru dalam dunia persuratkhabaran adalah satu usaha yang harus dihargai. Ini kerana mereka turut memainkan peranan penting dalam mempengaruhi pemikiran rakyat.
PENGLIBATAN GURU
Shaharom juga pernah menjadi guru dan jurubahasa Jepun pada zaman penjajahan Jepun. Beliau juga salah seorang lulusan guru dari maktab perguruan yang turut menjadi pusat menyemarakkan semangat kebangsaan.
Beliau turut mengimbau kembali penglibatan dan perjuangan beberapa orang tokoh guru penulis yang lahir daripada maktab-maktab perguruan seperti Maktab Latihan (Guru) Melayu Singapura, Melaka, Matang, Johor Baharu dan Maktab Latihan Sultan Idris (SITC) di Tanjung Malim.
Di SITC misalnya, para penuntut digalakkan menghantar karya mereka kepada majalah rasmi institusi itu, Chendera Mata. Oleh kerana ramai yang berminat dalam penulisan, majalah rasmi maktab itu tidak dapat menampung kesemua karya yang dihantar oleh penuntut. Justeru, mereka mula mengembangkan sayap dengan mencuba nasib di akhbarakhbar tempatan dan luar negara.
Selain itu SITC, di bawah pentadbiran O.T Dussek, telah menubuhkan Pejabat Karang Mengarang dan Perpustakaan Maktab. Ia sangat berpengaruh dan telah membantu perkembangan bahasa dan persuratan Melayu serta perkembangan pelajaran persekolahan Melayu penuntut maktab. Di sinilah minat membaca serta menulis di kalangan guruguru maktab dipupuk. Mereka menulis dengan tujuan yang sungguh murni iaitu untuk perkembangan dan kedaulatan bahasa dan sastera serta kemerdekaan tanah air.
PERANAN ZAABA
Antara guru penulis yang dikagumi beliau dan berjaya membolosi bidang penerbitan ialah Harun Aminurrasyid, Buyong Adil dan Zaaba. Harun, selain lantang bersyarah, juga banyak menulis dan salah satu syairnya banyak mempengaruhi guru dan penuntut maktab. Karyanya turut tersiar dalam Majalah Guru dan Warta Ahad. Manakala Buyong Adil pula menerapkan semangat kemerdekaan menerusi kelas sejarah serta tulisan-tulisannya.
Zaaba bagi Shaharom adalah antara individu yang aktif dan lantang menyuarakan pendapatnya menerusi mata pena. Beliau memperlihatkan sikap antikolonial British dari awal lagi.
Misalnya, Zaaba telah melihat dengan jelasnya bagaimana British berusaha menanam sikap taat setia dan rasa abdi pada Rajaraja Melayu melalui pendidikan. Caranya ialah dengan menerbitkan bukubuku teks di sekolah Melayu mengenai hikayathikayat Melayu lama seperti Hikayat Hang Tuah dan Kisah Pelayaran Abdullah yang hanya menonjolkan kelemahan mereka.
Oleh kerana bukubuku ini turut memuatkan kisah-kisah ajaib, ia dilihat oleh Zaaba sebagai bahan bacaan yang tidak akan membina minda pelajar Melayu yang bersesuaian dengan zaman. Beliau berpendapat, ia adalah antara agenda British bagi menghalang kesedaran untuk bersatu serta menuntut hak membebaskan tanah air.
SHAHAROM TERUS MENULIS
Semangat Zaaba itu mendorong Shaharom terus menulis. Menggunakan nama pena Mashor Malaya, Shabhi dan Dharmaya, tulisannya banyak menyentuh tentang peri mustahaknya guruguru menanamkan semangat kebangsaan pada murid-muridnya. Ia turut menyeru guruguru lain agar turut serta menyuntik kesedaran dalam diri murid-murid Melayu akan tanggungjawab mereka terhadap keselamatan, kesejahteraan dan kemerdekaan bangsa dan tanah air.
Dalam usia emasnya, penulis novel sejarah Tun Fatimah (1948), Keris Laksamana Bentan (1954) dan Lembing Awang Pulang Ke Dayang (1959) ini masih lagi aktif menulis.
Mengingati kembali saat pahit manis perjuangan guru penulis ketika zaman mudanya, bagi Shaharom, ketika itu, guruguru Melayu mempunyai rasa insaf diri yang tinggi.
"Sedar akan kelemahan orang Melayu ketika itu, guruguru bersatu dalam kesatuan sama ada berhaluan kiri atau kanan. Tapi, waktu itu sama ada memilih parti berhaluan kiri atau kanan, matlamat perjuangan mereka adalah sama iaitu ingin membebaskan tanah air daripada penjajahan.
Pahit getir perjuangan penulisan mereka terasa manisnya apabila laungan kemerdekaan bergema di seluruh Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.
MENGHARGAI PERJUANGAN GURU
Sumbangan golongan guru penulis untuk memartabatkan bangsa tidak terhitung nilainya. Jiwa pendidik yang cintakan bangsa terus subur walaupun ada ketikanya dipuji dan dibela, ada waktunya pula dikeji dan difitnah.
Setelah usia kemerdekaan mencapai Jubli Emas, generasi muda mungkin agak terleka dengan kemewahan dan keamanan yang dicapai. Namun, tokoh yang pernah mendapat Anugerah Sasterawan Nasional daripada Dewan Bahasa dan Pustaka di awal 90an ini mahu golongan muda hari ini mengenal kembali susur galur sejarah negara.
"Manusia, bila sudah senang, sering lupa dan leka. Bila sudah senang, kita tidak ada apa lagi yang hendak diperjuangkan," ujarnya mengakhiri temubual.
-BERNAMA
Perang Dunia Kedua dan Pendudukan Jepun telah menyuntik satu kesedaran baru dalam minda penduduk Tanah Melayu dan menyemarakkan lagi agenda mencapai kemerdekaan.
Pengalaman selama tiga tahun lapan bulan di bawah cengkaman Jepun yang kononnya ingin membebaskan Asia Tenggara daripada penjajahan Barat ruparupanya mengundang derita. Tetapi apabila British kembali ke Tanah Melayu, selepas Jepun menyerah diri, senarionya berubah sama sekali. Kekaguman serta penghormatan membuta-tuli terhadap pihak British yang wujud sebelum perang telah terhakis.
Hakikat bahawa British terlalu kuat untuk dikalahkan seperti yang dipercayai sebelumnya telah membangkitkan suarasuara penentangan yang mencetuskan perjuangan kemerdekaan. Antara yang aktif dan bersungguhsungguh meniupkan semangat perjuangan mendaulatkan maruah bangsa ialah golongan guru Melayu.
Apatah lagi ketika itu terdapat diskriminasi antara Sekolah Melayu tempat mereka mengajar yang masih lagi berbumbungkan atap dan sekolah Inggeris yang serba lengkap. Diskriminasi itu jugalah yang telah menyedarkan mereka bahawa hanya orang Melayulah yang dapat mengubah nasib mereka sendiri.
KEPRIHATINAN GURU TERHADAP KESENGSARAAN ORANG MELAYU
Kesusahan yang dialami masyarakat Melayu telah menyuntik semangat guruguru pada zaman itu, menunjangi pergerakan politik. Sama ada dengan menyertai partiparti politik seperti Umno, Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Kesatuan Melayu Muda (KMM) malah ada juga yang menggunakan medium penulisan sebagai alat menyampaikan pandangan serta seruan masingmasing.
Dengan beraninya golongan ini menyuarakan komentar serta pandangan tajam mereka mengenai penjajah melalui suratkhabar seperti Utusan Melayu, Majlis, Warta Malaya, Warta Ahad dan Warta Jenaka. Ada juga yang menulis dalam akhbar-akhbar sebelum dan semasa pemerintahan Jepun seperti Persaudaraan Sahabat Pena Malaya, Semangat Asia dan Fajar Asia. Tulisan mereka lebih berkisar kepada cerpen dan rencana yang menyentuh soal politik, kebudayaan dan pendidikan.
Namanama seperti Abdul Ghafar Baba, Syed Nasir Syed Ismail, Alimin, Buyong Adil, Za'ba, Abdullah Sidek, Harun Md.Amin (Harun Aminurrashid) dan Shaharom Husain adalah antara tokoh guru penulis yang telah mewarnai dunia penulisan waktu itu.
Menurut Dr Shaharom Husain, 87, tokoh guru, sejarawan dan budayawan yang telah menghabiskan sebahagian besar hidupnya menghasilkan beratus-ratus teks sastera dan sejarah, penglibatan guruguru dalam dunia persuratkhabaran adalah satu usaha yang harus dihargai. Ini kerana mereka turut memainkan peranan penting dalam mempengaruhi pemikiran rakyat.
PENGLIBATAN GURU
Shaharom juga pernah menjadi guru dan jurubahasa Jepun pada zaman penjajahan Jepun. Beliau juga salah seorang lulusan guru dari maktab perguruan yang turut menjadi pusat menyemarakkan semangat kebangsaan.
Beliau turut mengimbau kembali penglibatan dan perjuangan beberapa orang tokoh guru penulis yang lahir daripada maktab-maktab perguruan seperti Maktab Latihan (Guru) Melayu Singapura, Melaka, Matang, Johor Baharu dan Maktab Latihan Sultan Idris (SITC) di Tanjung Malim.
Di SITC misalnya, para penuntut digalakkan menghantar karya mereka kepada majalah rasmi institusi itu, Chendera Mata. Oleh kerana ramai yang berminat dalam penulisan, majalah rasmi maktab itu tidak dapat menampung kesemua karya yang dihantar oleh penuntut. Justeru, mereka mula mengembangkan sayap dengan mencuba nasib di akhbarakhbar tempatan dan luar negara.
Selain itu SITC, di bawah pentadbiran O.T Dussek, telah menubuhkan Pejabat Karang Mengarang dan Perpustakaan Maktab. Ia sangat berpengaruh dan telah membantu perkembangan bahasa dan persuratan Melayu serta perkembangan pelajaran persekolahan Melayu penuntut maktab. Di sinilah minat membaca serta menulis di kalangan guruguru maktab dipupuk. Mereka menulis dengan tujuan yang sungguh murni iaitu untuk perkembangan dan kedaulatan bahasa dan sastera serta kemerdekaan tanah air.
PERANAN ZAABA
Antara guru penulis yang dikagumi beliau dan berjaya membolosi bidang penerbitan ialah Harun Aminurrasyid, Buyong Adil dan Zaaba. Harun, selain lantang bersyarah, juga banyak menulis dan salah satu syairnya banyak mempengaruhi guru dan penuntut maktab. Karyanya turut tersiar dalam Majalah Guru dan Warta Ahad. Manakala Buyong Adil pula menerapkan semangat kemerdekaan menerusi kelas sejarah serta tulisan-tulisannya.
Zaaba bagi Shaharom adalah antara individu yang aktif dan lantang menyuarakan pendapatnya menerusi mata pena. Beliau memperlihatkan sikap antikolonial British dari awal lagi.
Misalnya, Zaaba telah melihat dengan jelasnya bagaimana British berusaha menanam sikap taat setia dan rasa abdi pada Rajaraja Melayu melalui pendidikan. Caranya ialah dengan menerbitkan bukubuku teks di sekolah Melayu mengenai hikayathikayat Melayu lama seperti Hikayat Hang Tuah dan Kisah Pelayaran Abdullah yang hanya menonjolkan kelemahan mereka.
Oleh kerana bukubuku ini turut memuatkan kisah-kisah ajaib, ia dilihat oleh Zaaba sebagai bahan bacaan yang tidak akan membina minda pelajar Melayu yang bersesuaian dengan zaman. Beliau berpendapat, ia adalah antara agenda British bagi menghalang kesedaran untuk bersatu serta menuntut hak membebaskan tanah air.
SHAHAROM TERUS MENULIS
Semangat Zaaba itu mendorong Shaharom terus menulis. Menggunakan nama pena Mashor Malaya, Shabhi dan Dharmaya, tulisannya banyak menyentuh tentang peri mustahaknya guruguru menanamkan semangat kebangsaan pada murid-muridnya. Ia turut menyeru guruguru lain agar turut serta menyuntik kesedaran dalam diri murid-murid Melayu akan tanggungjawab mereka terhadap keselamatan, kesejahteraan dan kemerdekaan bangsa dan tanah air.
Dalam usia emasnya, penulis novel sejarah Tun Fatimah (1948), Keris Laksamana Bentan (1954) dan Lembing Awang Pulang Ke Dayang (1959) ini masih lagi aktif menulis.
Mengingati kembali saat pahit manis perjuangan guru penulis ketika zaman mudanya, bagi Shaharom, ketika itu, guruguru Melayu mempunyai rasa insaf diri yang tinggi.
"Sedar akan kelemahan orang Melayu ketika itu, guruguru bersatu dalam kesatuan sama ada berhaluan kiri atau kanan. Tapi, waktu itu sama ada memilih parti berhaluan kiri atau kanan, matlamat perjuangan mereka adalah sama iaitu ingin membebaskan tanah air daripada penjajahan.
Pahit getir perjuangan penulisan mereka terasa manisnya apabila laungan kemerdekaan bergema di seluruh Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.
MENGHARGAI PERJUANGAN GURU
Sumbangan golongan guru penulis untuk memartabatkan bangsa tidak terhitung nilainya. Jiwa pendidik yang cintakan bangsa terus subur walaupun ada ketikanya dipuji dan dibela, ada waktunya pula dikeji dan difitnah.
Setelah usia kemerdekaan mencapai Jubli Emas, generasi muda mungkin agak terleka dengan kemewahan dan keamanan yang dicapai. Namun, tokoh yang pernah mendapat Anugerah Sasterawan Nasional daripada Dewan Bahasa dan Pustaka di awal 90an ini mahu golongan muda hari ini mengenal kembali susur galur sejarah negara.
"Manusia, bila sudah senang, sering lupa dan leka. Bila sudah senang, kita tidak ada apa lagi yang hendak diperjuangkan," ujarnya mengakhiri temubual.
-BERNAMA
Langgan:
Catatan (Atom)