Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Ahad, Jun 29, 2008

Kenapa seorang daie perlu tahu isu-isu semasa?

Melihat kepada tajuk tesebut ramai yang mungkin memahami sebenar-benar apa yang bakal ana tuliskan. Ana tidak melihat kepada orang lain , ana melihat kepada diri ana sendiri di mana ana sentiasa memaksa diri ana untuk memberatkan fikiran ana dengan degala persoalan yang mungkin timbul di kalangan orang luar dari dakwah, bahkan mungkin dari para daie itu sendiri yang tidak melihat sebarang kepentingan atau "kerelevanan" untuk mengikuti isu -isu semasa yang melanda umat Islam khasnya, dan seluruh penduduk dunia amnya.
Ana melihat usaha-usaha ini satu je, semata-mata untuk menjadikan dakwah kita ini sebagai suatu "perkara yang relevan sepanjang zaman. Sesetengah orang lebih suka mengaitkan orang yang terlibat dalam dakwah ini adalah orang yang jumud ,terbelakang dan ketinggalan zaman bahkan minda mereka tidak berkembang seperti mana kawan-kawan (ana lebih suka guna "kawan-kawan" bagi orang luar dakwah , dan "teman-teman" bagi yang berada di jalan dakwah) yang lain. Ana kata mereka melakukan suatu kesilapan yang besar kerana beranggapan demikian. Ramai dari teman-teman ana yang sama fikrah dengan ana terdiri dari pemimpin-pemimpin pelajar, aktivis -aktivis pelajar dan masyarakat , bloggers yang berpengaruh , dan mereka semua adalah berfikrah dan berakhlak dengan fikrah dan akhlak Islami. Mereka mempunyai pandangan berkenaan sesuatu perkara yang jelas, mereka tahu apa yang mereka perjuangkan dan mereka selalu bersifat kritikal terhadap sebarang isu yang timbul dalam dunia kemahasiswaan mahupun isu yang timbul dalam masyarakat itu sendiri. Ana tidak melihat mereka sebagai seorang yang patut ana banggakan (sebab ingin menumpang populariti mereka dan sebagainya) , tapi ana melihat diri ana ini sebagai seorang yang mencari "tapak" bersama teman-teman se" institut pendidikan guru" yang lain. Ana akui kita sebagai seorang guru pelatih tidak seharusnya mengambil 100% pendekatan dan cara teman-teman yang belajar di intitut pengajian yang lain. Ana melihat "suasana"lah yang menentukan pendekatan kita dalam menyatakan sesuatu isu. Berjuang tetap berjuang , namun dalam "skala" mahupun manhaj yang berbeza berbanding teman-teman yang lain selain IPG.

Isi kedua adalah seorang daie perlu guna pengetahuan berkenaan isu-isu semasa untuk mengelakkan diri dari "terjerat" dalam sebarang "konflik" kefahaman yang akhirnya mengelirukan mad'u mereka sendiri. Dalam bahasa mudah, mereka (daie)itu sendiri tidak terkeliru dengan fahaman "pelik" yang muncul di tengah-tengah masyarakat (sebagai contoh : ajaran Syiah , Islam Liberal , kefahaman karut-marut dan bidaah dsb). Sebab seandainya seorang daie sendiri terkeliru dengan fahaman dan penghayatan Islam , tidak tahu membezakan mana yang haq dan mana yang batil , macam mana dia nak mengajak orang lain mendekatkan diri dengan Tuhan Rabbul Izzat? Persaoalan ini tidak seharusnya dipandang enteng oleh para pemuda yang menggelarkan diri mereka sebagai para daie.

Isi ketiga adalah bagi menanamkan perasaan rasa izzah beragama di dalam diri para daie. Sebagai contoh , berkenaan isu sosial yang melanda umat Islam di seluruh dunia. Dalam Al-quran itu sendiri , dengan jelas mengharamkan zina, bahkan menghampirinya juga bersabit dengan pengharaman tersebut. Menghampirinya (zina) juga dapat diterjemahkan melalui kegiatan muda-mudi berpasangan tanpa batas syara'(zina perbuatan) , bermesej dengan kata-kata ghairah(zina hati), melihat video lucah(zina mata), beronani(zina tangan) dan sebagainya. Kenapa di haramkan zina? Tengok keadaan sekeliling, perangkaan anak luar nikah sentiasa bertambah tahun demi tahun, buang bayi , pelacur muda, pelacur RM 5 , rogol, cabul, sumbang mahram dan sebagainya. Begitulah pentingnya seorang daie untuk menyertakan kejadian(isu) semasa dengan apa yang telah Allah turunkan kepada kita, melalui Al-Quran dan hadith. Sebab dengan pengetahuan semasa inilah , manusia (yang berada di luar dakwah) akan mula mencari peyelesaian kepada permasalahan yang melanda masyarakat sekarang. Sudah menjadi tabii manusia untuk mencari sesuatu sebagai "tempat bergantung" dan harap. Itulah peranan daie untuk sekadar memberi sedikit sumbangan berupa nasihat, pesanan, seruan mahupun apa-apa sahaja yang membawa maksu menyeru ke arah kebenaran dan mencegah kemungkaran kerana yang memberi hidayah hanya Allah s.w.t.

Nampaknya itu sahajalah pendapat dari ana yang hina ini, mungkin ada penambahan dari teman-teman di luar sana. Kalau ada, pendapat dan penambahan ana amat ana hargai. Sekian , yang baik datang dari Allah, yang buruk itu datang dari kelemahan dan kejahilan ana sendiri.

Hamba yang tolol lagi hina,
Ahmad Zhafri(Ustaqock/cikgu zhaf)

Tiada ulasan: