Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Julai 07, 2008

Tazkirah ringkas

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

“Dan bersabarlah engkau (Muhammad) bersama orang yang menyeru tuhannya pada pagi dan senjahari dengan mengharap keredhaanNya , dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia , dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti keinginannyadan keadaannya sudah melampaui batas."

(Surah Al-kahfi :28)

1 . Dakwah ditegakkan di atas golongan para mukmin yang ikhlas.

2. Seruan supaya orang mukmin bersabar/tetap pendirian / tidak berasa bosan dan bertindak gopoh.

3. Tetaplah dirimu bersama mereka , duduklah besama mereka, bersahabalah bersama mereka dan

Berilah pengajaran kepada mereka kerana dakwah adalah ditegakkan di atas orang- orang yang

Seperti mereka. (Kepentingan bersama jemaah Islamiyah)

4. Dakwah tidak ditegakkan di atas orang-orang yang kuat dan tidak juga ditegakkan yang bercita-cita menjadi pemimpin, dan tidak juga ditegakkan oleh orang-orang yang menjadikan dakwah sebagai produk jual beli , malah dakwah ditegakkan di atas hati golongan manusia yang bertawajjuh kepada Allah dengan penuh keikhlasan , malah semata-mata kerana mencari keredhaan Allah semata-mata.

5. Dakwah merangkumi bidang yang sungguh luas selagi ia tidak lari dari konsep Amar makruf ,nahi Mungkar. Bidang-bidang tersebut tidak terangkum melalui persoalan agama sahaja , ia termasuk juga Isu perjuangan moral dan kemasyarakatan .

6. Jangan mudah berputus asa seandainya usaha kita tidak nampak hasil depan mata. “Hanya Allah yang mampu membuka hati seseorang , kita hanya mampu berusaha.

7. Usrah merupakan suatu platform tarbiyah ,(Persatuan Agama Islam/Persatuan Mahasiswa Islam/dll) Sebagai suatu medan amal , suatu pernyatuan penggerak-penggerak dakwah .

8. Ahli-ahli PAI merupakan penggerak-penggerak dakwah, bukan lagi pengikut.

9. Peka terhadap keadaan sekeliling – kebejatan sosial yang melanda maktab sendiri – apakah reaksi dan pendirian kita serta usaha yang kita lakukan untuk menanganinya.

10. Tahu tujuan PAI ditubuhkan.

- kalau setakat buat program , baik apply Persatuan Bahasa Cina , ada juga fungsinya.

- tanzim ini mengumpulkan ikhwan-ikhwan yang sama fikrah , menyokong terhadap perkara yang dipersetujui, berlapang dada terhadap perkara yang diperselisihkan

- Ikhlas join PAI sebab Islam, bukan setakat nak teman kawan atau segan kat kakak senior.

-tanzim sebagai sebuah pressured group terhadap maktab- supaya kebajikan guru pelatih
Islam terpelihara dan dihormati. (contoh : Konsert Rukun Negara belakang surau di mana TIADA APA-APA REAKSI REAKTIF DITUNJUKKAN OLEH GURU PELATIH ISLAM ! Di mana HILANGNYA orang-orang yang mengakui dirinya BERIMAN KEPADA ALLAH , Namun bila Rumahnya dihina sebegitu rupa, diam seribu bahasa !!!)

-tanzim penyebaran dakwah di kampus melalui pelaksanaan aktiviti di surau atau luar surau

-Penerbitan dan pengedaran bahan-bahan tarbiyah dan PAI merupakan sebahagian daripada program pengkaderan para Daie bergelar guru.

Tiada ulasan: