Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Selasa, Ogos 19, 2008

Emosiku menggeledak !!- Inilah bangsaku...


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ana rasa sudah begitu lama tidak menulis di blog ana. Komitmen terhadap tugasan dalam ipg dan luar ipg begitu begitu diperlukan setiap masa dan ketika. mulai sekarang , dari 16 sehingga 23 haribulan Ogos ni, insyaallah ana try update blog ana. Noktah.

Semasa dalam perjalanan menaiki bas dari kota bharu ke Nilam Puri ,ana mengalami pengalaman yang paling menghinakan , bahkan menjijikkan sepanjang 20 tahun ana lahir ke dunia fana ini. Sepasang 'couple' sedang bermesra-mesraan di hadapan ana , dalam bas yang terhimpit-himpit dengan penumpang. Maaf , ana bukannya tidak biasa melihatnya di tempat lain ,ana biasa lihat benda ni berlaku di luar Kelantan, namun di Kelantan ,inilah yang pertama. Negeri yang pernah digelar sebagai Negeri Serambi Mekah kerana lahirnya para ulama dan ilmuwan terbilang , lahirnya ramai pahlawan serta mujahid-mujahid Islam-post independent pada suatu ketika dahulu. TETAPI KINI ? Sungguh menyedihkan. Bahkan Bandar kota bahru sendiri yang digelar sebagai Kota Bharu Bandaraya Islam kini 'diwarisi' oleh generasi-generasi yang tak tahu malu ,lemah pegangan dan nilai keIslaman yang sebenar.

ana begitu kecewa kerana negeri yang diperintah oleh para ulama ini secara halus 'digulingkan' oleh para pewaris yang terus leka dengan cinta yang biadap dan sial ini. APA NAK JADI DENGAN NEGERIKU KELANTAN ! Soal ana dalam hati . Hanya Allah yang tahu perasaan ana ketika itu.Perasaan bercampur baur antara kecewa, sedih , marah dan geram... semuanya bersatu menghasilkan perencah perasaan yang memeritkan untuk dirasai...

Ana gunakan perkataan Cinta yang biadap disebabkan cinta itu tidak disalurkan ke tempat yang betul. Ada ke cium kepala ana dara orang yang pastinya belum dikahwini dan bercakap pun memang nyaris-nyaris nak bercium( ana fikir mereka dah bercium ketika itu ,dengan bersaksikan ramai orang!) .Mereka biadap dengan mempamerkan muka tidak malu mereka dengan bermesra-mesraan di tempat awam . Mereka biadap dengan mempamerkan aksi Melayu Boleh di depan lelaki yang pakai kopiah ini, mereka biadap dengan mak cik, pak cik , muslimah bertudung labuh ,adik-adik dan sesiapa sahaja yang berada di dalam bas ketika itu. Mereka tidak menghormati kami yang berada di tempat kejadian ketika itu. Bahkan ana sendiri duduk berhadapan dengan pasangan tersebut dengan jarak tak hampir sedepa ! Inikah adat ketimuran ? Inikah Islam Hadhari? Yang lelaki dah nampak ana perhatikan aksi mereka , dan dia dengan selamba menurutkan lagi 'angin pusaran dia ' , malah lebih ganas lagi ! Subhanallah !kesialan cinta mereka itu boleh merasuki fikiran sebahagian besar anggota masyarakat yang akhirnya menganggap benda itu biasa dan normal berlaku di sekeliling mereka. Kesialan cinta mereka itu jugaklah yang menjadikan bilangan anak tak sah taraf di Malaysia meningkat ! (Jikalah terjadi zina di sini) Tahniah untuk Malaysia !

Image Hosted by ImageShack.us

TERCABAR ? sungguh tercabar...umpama satu penghinaan bila saudara yang memakai kopiah ini dipertontonkan dengan drama ASMARDANA tanpa segan silu... Fikir ana , dibantai terus di situ... namun bila fikir bahawa As-syahid Hassan Al Banna pernah berkata supaya dakwah hendak lah disampai secara berhikmah , ana turutkan juga... mujadid Islam itu pernah berkata ,jadilah kamu seperti pokok, mereka melemparimu dengan batu dan kamu membalas mereka dengan buah yang lazat !

YA ALLAH ,
KAU BERILAH KAMI KESABARAN DALAM MENYEBARKAN RISALAHMU,
KAMI HAMBAMU YANG DHAIF LAGI HINA....
HANYA KAU YANG KAMI SEMBAH DAN HANYA KEPADA KAULAH KAMI POHON PERTOLONGAN...
KAMI TIDAK MAMPU MEMBUKA HATI HAMBA-HAMBAMU , HANYA KAU LAH BERKUASA ATAS TIAP-TIAP SESUATU....
KAMI HANYA MAMPU BERUSAHA YA ALLAH...
TUNJUKKAN KAMI JALAN YANG DIREDHAI OLEH MU ,
BUKAN JALAN-JALAN MEREKA YANG SESAT.....
AMIN , YA RABBAL ALAMIN....

Ana teringat suatu ceramah yang ana hadiri , penceramah dengan sinis berkata jikalah Malaysia terus dengan keadaan seumpama ini (gejala sosial berleluasa , luntur nilai agama dan adat ketimuran ) suatu hari nanti rakyat Malaysia akan berbual sesama mereka dalam nada baru " Anak saya dah kena tangkap khalwat semalam" "Ye ke?, ana saya pun kena" "Anak awak bila?"anak saya minggu lepas lagi " . PERKARA SIAL DAN KEJI SEUMPAMA INI WAJIBLAH DIPERANGI , WALAUPUN IA MENGAMBIL MASA YANG CUKUP PANJANG !


Bila ditanya umur berapa dan belajar kat mana , dkelentongnya kita..cakap umur 23 tahun , muka macam 19 tahun . Kalau yang tu tak apa lagi la , tapi bila tanya pasa belajar kat mana , ada ke dijawabnya bukan belajar tapi sedang MENGAJAR di Shah Alam . MENGAJAR ?? Pulak dah! Perempuan tu pun , badan sederhana dan tengok dari segi bentuk badan umur baru 18 tahun. Tapi dicakapnya 23 tahun bahkan dia sudahpun grad! Ya Allah ! Apa yang sudah terjadi kepada bangsaku ini ! Seandainya benar sang lelaki jongos itu seorang guru , TAK AKAN KU REDHA DIA MENGAJARI ANAKKU KELAK! Begitu juga melihat kepada situasi yang melanda IPG tempat ana (ana prefer rahsiakan dulu ,untuk menjaga kepentingan jemaah Islam di sini) di mana sepasang lelaki perempuan DITANGKAP BOGEL di bilik kuliah pada waktu malam. Akhirnya , pasangan tersebut dikehendaki membayar RM 500 atas kesalahan tersebut (walaupun kesalahan yang telah mereka lakukan menyebabkan mereka boleh dikenakan tindakan mengikut AKTA 174 , akta yang hampir sama dengan Akta Universiti Kolej Universiti AUKU ). Dengan nada berseloroh , teman ana berkata " SYoklah depa, dapat buat seks...sekali kena,kena bayar RM 500 .. kalau pelacur luar pun belum tentu kena bayar banyak tu !. Sebelum tertangkapnya pasangan tersebut , mereka dahpun dikenali dengan aksi hot mereka termasuk lah bercium di khalayak ramai ! Pasangan ini pernah jua terkantoi dengan member ana tengah buat love bite....... INIKAH CIKGU? MEREKA NAK AJAR CARA BUAT SEKS HARAM DI SEKOLAH ? Tapi tiada tindakan yang dapat dibuat sebelum itu kecuali selepas pasangan tersebut ditangkap bogel pada malam tersebut. Moga peristiwa yang memalukan ini tidak akan berulang....doa-doakan lah wahai saudara-saudaraku agar diperteguhkan hati dan tapak pendirian pejuang-pejuang Islam di IPG ini....

GURU OH GURU ..............................................

MANA KERAMATMU ???????????
SELAMA INI KAU DIMULIA ,
KINI KAU DIHINA OLEH DIIMU SENDIRI !!!!!!

Tiada ulasan: