Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Sabtu, Oktober 18, 2008

dari radix "o" panas komtar , kepada .......

Salam, lepas solat subuh, tepatnya pada waktu dhuha seorang ikhwah mengajak ana makan di Taman Tun Sardon, tempat yang biasanya ana tidak melepaskan diri daripada pergi ke sana pada setiap hujung minggu. Kebetulan , semasa ikhwah ini mengajak ana ,terdapat 2 orang lagi ikhwah bersama ana … Akh Rozaimi dan Adik Lan …dah ada , baik ana ajak sekali diorang ni, bisik diri ana.jadi kami pergi la ke taman tun sardon, makan di kedai melayu pure kat sana. Daripada ramai-ramai kedai , kedai ni la pa;ling pure mlayunya… bukan india muslim atau lain-lain campuran.

Selepas memesan minuman , ana timbulkan suatu cerita kepada sahabat-sahabat ana, ikram , Rozaimi dan Lan. Ana ada bercakap secara panjang lebar dengan seorang ikhwah di kafe mami (kafe institute)… Ikhwah ni , ana tau dia prnah menjadi Yang Dipertua bagi perwakilan Pelajar di matrikulasi dia dahulu. Fikrah dia, Alhamdulillah, ana boleh respek. Namun secara sugul dia memberitahu ana bahawa dia semakin hanyut dengan persekitaran institute itu sendiri. Dia bagi contoh ,ikhtilat lelaki dan perempuan . Dia meluahkan perasaan betapa beliau berasa sedih dengan penggerak-penggerak dakwah di institute itu sendiri yang bukan sekadar tak bergerak ,namun fiil atau sikap mereka sama sahaja dengan golongan mad’u. contoh dia ana dh bagi tadi pasa ikhtilat lelaki dan perempuan .Ikhwah ini rasa keseorangan. Ai, dekat 2 jam jugak ana lecture dia…. Pujuk dan memberi pandangan ana sebagai seorang yang walaupun baru dalam dakwah , namun pengalamn seperti ikhwah tadi telah ana alami.dia anak usrah ana. Ok, ana taknak sntuh panjang pasa apa yang ana ckp dengan beliau semalam.sebab perbincangan itu terlampau panjang untuk disentuh dan di’recall” balik.

Hasil daripada perbincangan ringkas tapi padat itu tadi, ana dapat simpulkan beberapa perkara. Sesetengah perkara (maaf) , ana hanya dapat kongsi bersama teman-teman se tanzim sahaja sebab ia terlampau peribadi untuk dikongsikan di sini kerana ia melibatkan kredibiliti tanzim dan individu itu sendiri. Antara perkara yang dapat disimpulkan daripada perbincangan tersebut ialah :

1. Kefahaman
2. Tanzim/organisasi
3. Persamaan fikrah (wujudkan think tank)

Perkara pertama ialah berkenaan kefahaman itu sendiri. Kenapa kita bergerak? Kenapa kita kena berdakwah? Kenapa kita harus susahkan diri semata-mata kerana urusan ini. Ana bagi contoh, ramai daripada kalangan kita hanya bersemangat apabila ada "sebab" atau "pemangkin". Senang cerita menjadikan seseorang figure sebagai pembakar semangat untuk terlibat dalam dakwah. Namun semangat mereka ini lenyap bila figure ini ditransfer ke tempat yang lain. Sahabat yang selama ini sua\sah senang bersama kita, yang selama ini makan minum setalang sekali dengan kita , sahabat yang selama ini kami ikut program bersama , namun akhirnya? Ramai yang syahid…. Ramai yang hilang semangat bila hilangnya figure ini. Ana tidak boleh lupa saat bila seorang sahabat ana yang ana tahu fikrah dia tiba2 ingin keluar dari tanzim ini dan menyatakan kepada ana secara direct bahawa dia rasa tak syok masuk tanzim sebab dia takut mencemarkan nama baik tanzim(dalam konteks ini Persatuan Agama Islam).Ana tahu sebabnya. Dan ana tahu itu bukan sebabnya(iaitu tidak mahu malukan tanzim) . Sekarang, dia bukanlah seorang "sahabat" yang ana kenali dulu. Ada sesetengah sahabat ana yang trus ghaib tanpa sepatah kata. Ana tidak menyalahkan figure ini namun, mungkin ini berpunca akibat “fikrah centric” yang dibawakan oelh figure ini “berjaya” mewujudkan satu kefahaman bahawa hanya figure ini yang layak, mampu dan boleh bawa usrah kami. Buktinya , ramai adik2 usrah yang selama ini mengikut usrah tiba2 ghaib umpama ditiup angin bila figure ini tiada . adik2 ni ana tahu diorang ada fikrah, ada ilmu ada keinginan untuk berdakwah, namun….tiada kefahaman ..kefahaman tentang apa itu usrah ,kefahaman tentang kepentingan usrah ,kepentingan kenapa kita harus bergerak , kefahaman tentang apa yang kita nak capai dalam usrah tersebut…..

usrah sebenarnya bukan hanya nak ilmu sebenarnya, bahkan ilmu yang ada atau diberikan oleh naqib atau naqibah tidak banyak pun berbanding ilmu yang kita dapat semasa mendengar kuliah dan ceramah . Namun dalam usrah itu sendiri memberi penekanan(sepatutnyalah) tentang KEFAHAMAN tentang apa jua persoalan yang timbul dalam kehidupan seharian kita. Usrah juga tempat kita melatih diri untuk terlibat dalam oraganisasi/tanzim kerana apabila datangnya kefahaman , kita bukan setakat menjadi pengikut, tetapi menurut naqib ana, merupakan penggerak dakwah /tanzim itu sendiri.

Ada di kalangan pengerak-penggerak dakwah itu sendiri (ana refer sebagai naqib/naqibah) walaupun membawa usrah kepada adik-adik , namun dari segi ikhtilat , perangai dan perbuatan tidak melambangkan mereka ni bawa usrah. Kadang2 ana fikir , mereka ni lebih “teruk” perlakuannya berbanding orang yang tidak pernah menerima tarbiyah. Umpama ketam yang mengajar anaknya berjalan betul…. Kalau perkara “basic” pun tak setel, camne ngan perkara yang lebih besar? Inilah fungsi KEFAHAMAN ,wahai saudara-saudaraku… Kefahaman itu hakikatnya milik total ALLAH S.W.T. Namun kita perlu berusaha untuk mendapatkannya . caranya , sentiasa berdoa, tunaikan hak ALLAH S.W.T (melakukan suruhan , meninggalkan larangan) dan jaga peribadi. Ramai yang tak faham dan hanya bersemangat di waktu-waktu tertentu sahaja.

Perkara kedua (hasil perbincangan) ialah berkenaan dengan tanzim itu sendiri. Banyak skop (dari konteks tanzim) yang kami bincangkan pagi tadi sebenarnya. Tapi ana akan focus lebih kepada

• Perlunya tanzim dikepalai oleh seseorang yang bukan setakat berfikrah , mampu jalankan program , namun “faham “apa yang diperjuangkan. Bukan hanya setakat masa program , masa nak arahkan orang sahaja muncul muka. Waktu lain, haram nak jmpa. Apabila dibicarakan berkenaan sesuatu organisasi yang menjadikan Islam sebagai “ halatujunya” atau tujuan, suatu benda/perkara yang kita kena tahu bahwa kita menganjurkan sesuatu program bukan setakat nak orang join sahaja, atau ingin mencapai matlamat akhir sahaja, namun yang paling penting dakwah itu sendiri.Tidak akan dinamakan organisasi Islam seandainya penekanan terhadap penyebaran kefahaman Islam ,fikrah dan dakwah hanya dianggap benda yang kecil. Ambil contoh Persatuan Bahasa Melayu atau apa2 jua persatuan yang tidak berorientasikan agama. Mereka hanya bergerak apabila ada program . Tapi , adakah itu yang kita mahu ? “konon-kononnya” menyebarkan fikrah Islam secara keseluruhan di alam Kampus?

Firman Allah dalam surah As-saff , ayat 2 dan 3 ;

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan ? (Itu ) sangatlah dibenci oleh Allah jika kamu menyatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.


• Keperluan untuk sesuatu kepimpinan untuk memahami apakah tujuan dan halatuju atau arah tanzim tersebut ingin dibawa.Adakah kita hanya terikat dengan “kontrak” aktiviti/program sahaja? Adakah kita hanya bergerak bila ada sahaja program namun hilang ghaib bila program tersebut hilang? Halatuju , ataupun target sepatutnya ada bagi sesuatu tanzim. Umpama kapten sebuah kapal, begitulah peranan sesuatu kepimpinan itu sendiri.


Perkara yang ketiga dan pengakhiran (hasil perbincangan tadi) ialah perlunya diwujudkan sebuah pasukan pemikir atau think tank. Dalam pasukan ini ,kita akan binangkantentang banyak perkara yang dirasakan berupaya merubah “persekitaran” IPGM itu sendiri. ana gariskan beberapa kepentingan wujudnya think tank ini:

• Mewujudkan satu fikrah/pemikiran / pendapat yang sama berdasarkan beberapa persoalan dan isu yang timbul. Sebagai contoh :isu coupling dan berdua-duaan. Dalam think tank ini kita akan bincang tentang cara ngi mencegah atau usaha yang kita perlu buat bagi memastikan gejala ini tidak terus berlaku di IPGM kita ini.Buat satu resolusi yang munasabah dan praktikal untuk dilaksanakan. Mungkin di kalangan ahli think tank ini mempunyai hubungan yang rapat dengan pensyarah-pensyarah , mungkin ada yang rapat dengan pentadbir sekolah dan mungkin ada di kalangan ahli think tank yang memegang portfolio dalam organisasi berdaftar di IPGM. Sebagai contoh : Jawatankuasa Perwakilan Pelajar dan Persatuan Agama Islam. Ahli-ahli dala think tank inilah yang akan mewujudkan “tekanan” terhadap pihak pentadbir terhadap isu ini.

• Dapat menarik sahabat-sahabt yang berada di luar PAI mahupun JPP agar sama-sama berfikir dan menyumbangkan buah fikiran bagi memantapkan lagi perjalanan IPGM itu sendiri-bertindak sebagai watchdog IPGM .Dari sini kita akan melatih /mengajak sahabat-sahabt di luar tanzim ini untuk sama –sama “berjuang” dan menyertai tanzim.

• Beberapa startegi lain yang ana rasa sepatutnya dirahsiakan dan hanya harus diperbincangkan bersama sahabat-sahabat dalam tanzim. Ana akan perhalusi bersama teman-teman yang lain lagi. Yang pasti mewujudkan "shadow" kabinet.

Tiada ulasan: