Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Jumaat, Jun 26, 2009

Para Penggerak Dakwah Perlu 'Belajar' Guna Bahasa Melayu dengan Sebetulnya

Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) merupakan satu dasar yang sangat kontorversi dan dikaitkan dengan satu dasar drakonian ('cekik darah') yang melanda umat Melayu Islam di Malaysia. Saya sebagai seorang guru pelatih mengetahui tentang 'cantik hodohnya' dasar ini. Ulasan daripada pihak kepimpinan negara sehinggalah kepada Mak Temah roti jala sangat 'menarik' walau pun kadang kala agak 'pelik'. Budaya pasca liberalisasi ini dilihat sebagai satu 'rahmat' bagi sesetengah pihak dan dilihat sebagai satu 'bala' oleh satu pihak yang lain. Saya tidak akan mengulas berkaitan isu ini kerana bagi diri saya kerajaan mampu menilai baik buruk dasar yang lebih 6 tahun diperkenalkan ini. Itulah harapan saya.

Penulis tidak akan cuba bangkitkan isu ini kerana terdapat satu isu lagi yang penulis rasa tidak kurang pentingnya terhadap gagasan memperkasakan bahasa di Malaysia ini iaitu penyalah gunaan bahasa dalam kalangan para penggerak dakwah. Persoalannya : "Adakah para penggerak dakwah perlu 'belajar' dan 'diajar' menggunakan Bahasa Melayu yang 'sebetulnya' ?". Persoalan ini masih menjadi persoalan besar kepada saya sekarang ini.

Ini kerana penulis melihat satu kecenderungan dalam kalangan para penggerak dakwah untuk 'merojakkan' penggunaan bahasa terutamanya Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris. . Penulis ingin tegaskan bahawa penggunaan Bahasa Melayu dengan Bahasa Arab walau pun 'kurang sesuai' namun tidaklah tidaklah 'salah' berdasarkan prinsip yang tertentu. Bahasa Arab perlu dipelajari dan dilihat sebagai bahasa yang tinggi nilainya kerana diiktiraf sebagai 'bahasa syurga'. Selain daripada itu, terdapat juga saranan daripada tokoh-tokoh ulama yang menyarankan penggunaan Bahasa Arab dalam kehidupan. Malah bahasa ini merupakan bahasa yang asalnya pelbagai istilah dalam Bahasa Melayu seperti masjid, sabar, solat, zakat, haji dan sebagainya namun 'disesuaikan' dengan lidah Bahasa Melayu itu sendiri. Malah 'penyalah gunaan bahasa' ini penulis tidak pula merujuk kepada penggunaan perkataan dalam Bahasa Inggersi yang sudah 'dimurnikan' ke dalam Bahasa Melayu. Penulisan ini banyak menggunakan istilah-istilah dalam Bahasa Inggeris yang sudah diserapkan ke dalam Bahasa Melayu. Pembaca boleh dapati dalam artikel ini. Malah penggunaan bahasa baku juga haruslah digalakkan.

Penulis cenderung untuk memfokuskan kepada kesalahan dalam penggunaan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris yang dibaurkan menjadi satu bahasa asing yang jelek.

Lihatlah di mana-mana sahaja terdapat banyak 'penyalah gunaan' bahasa dalam kehidupan seharian yang menyebabkan masyarakat kian tidak terarah dan gagal untuk menyelami kepentingan penggunaan Bahasa Melayu yang sebetulnya. Tidak ketinggalan juga para penggerak dakwah ini juga. Peranan sebenar para penggerak dakwah ialah membawa satu pembaharuan (tajdid) dari segi amalan dan penghayatan beragama dalam masyarakat. Bahasa Melayu tidaklah salah dijadikan medium untuk menyebarkan Islam ke dalam masyarakat dan penggunaannya perlulah mematuhi penilaian yang ditetapkan. Bhasa Melayu merupakan bahasa ilmu.

Namun jika penggunaan Bahasa Melayu ini dengan Bahasa Inggeris ini yang dicanangkan menjadi sesuatu bahasa yang pelik, kerangka penggunaan Bahasa Melayu yang boleh dilihat sebagai satu bahasa ilmu terutamanya di Asia Tenggara dilihat sudah rapuh dan lesap. Bahasa Melayu tidak akan dipandang satu bahasa ilmu terutamanya apabila melihat para penggerak dakwah tidak 'menghormati' bahasa ilmu ini.

Kita lihat ramai penggerak dakwah dari segi penulisan malah percakapan 'gemar' mencampur adukkan Bahsa Melayu dengan Bahasa Inggeris. Kenapa fenomena ini harus berlaku? Adakah ingin menunjukkan kita berjiwa dan berfikiran sejagat (universal), maka penggunaan bahasa perlulah bersifat 'sejagat'. Apakah pula kita beranggapan bahawa kaedah ini sesuai bagi melambangkan diri kita mengikuti perkembangan semasa (up-to-date) dan penggunaaan bahasa ini bersifat hebat dan mengujakan (cool and sporting).

Apa pun tanggapan kita, tindakan ini merupakan satu kesalahan 'besar' dalam penggunaan Bahasa Melayu dan alasan-alasan di atas bukanlah alasan yang konkrit untuk mendapat perhatian dan penilaian. Bahkan tindakan di atas hanyalah sekadar menonjolkan kelemahan diri para penggerak dakwah yang 'tak keruan' dalam isu penggunaan bahasa itu sendiri. Apalah salah kalau menggunakan Bahasa Melayu seluruhnya, dan apalah pula dosa menggunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya, kalau berkemampuan. Barulah bahasa kita tidak dilacurkan dengan percampuran dengan bahasa lain yang menunjukkan Bahasa Melayu bukanlah satu bahasa yang kuat yang mampu berdiri sendiri dan bahasa yang bernilai dalam kehidupan seharian kita.

Sekadar terjahan minda, mungkin ada pihak yang mampu menjalankan penyelidikan berkaitan fenomena penyaah gunaan bahasa ini dengan lebih serius demi kemandirian bahasa yang dilihat kian dilacurkan oleh pihak yang berkepentingan dalam isu melibatkan penggunaan Bahasa Melayu ini. Fenomena ini juga wajar dilihat sebagai satu faktor penghakis jati diri para penggerak dakwah kerana kebanyakan penggerak dakwah di Malaysia terutama di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) termasuklah institusi pendidikan lain berbangsa Melayu.

Kehakisan jati diri ini wajar ditangani dengan berkesan agar para penggerak dakwah ini tidak disifatkan 'sombong' dengan bahasa sendiri dan bersifat hipokrit dalam memperjuangkan isu berkaitan bahasa. Jangan biarkan masyarakat meraung-raung melihatkan masyarakat dakwah ini kian 'lesap' dan kaku dalam memahami isu bahasa yang seakan dilacurkan juga oleh para ikhwah akhawat penggerak dakwah ini. Maka, renung-renungkanlah.

Salah dan silap harap dimaafkan. Sebarang teguran sangatlah diperlukan.

Diposkan oleh Akh Zhafran pada jam 06:26 0 komen

Tiada ulasan: