Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Julai 06, 2009

KENYATAAN AKHBAR OLEH GERAKAN HAPUSKAN PPSMI (GMP)


GMP1. Kenyataan ini dibuat setelah kami menerima desakan daripada banyak penyokong GMP supaya kami menjelaskan hasil pertemuan antara Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin bin Hussein dengan saya dan Datuk A. Samad Said, Sasterawan Negara dan anggota Jawatankuasa Pusat GMP, di pejabat Menteri pada 19 Mac 2009 yang baru lepas. Ada pihak yang menyangka bahawa kami telah bertolak ansur dengan Menteri dan tidak akan meneruskan lagi desakan supaya kerajaan memansuhkan PPSMI.

2. Sebenarnya, pertemuan itu, yang diadakan atas inisiatif YB Menteri, bertujuan untuk mengetahui dengan lebih dekat dan lebih jelas lagi apakah sebenarnya yang dituntut atau dipeIjuangkan oleh GMP dan apakah pendirian kerajaan, khususnya YB Menteri Pelajaran. Menteri mahu kedua-dua pihak tidak bertelagah dalam akhbar atau media disebabkan salah faham atau maklumat yang tidak tepat tentang pendirian dan perasaan masing-masing. Kami bersetuju dengan hasrat Menteri itu.


3. Kami telah mendengar pendirian Menteri tentang pelbagai isu tentang pendidikan, nasib bangsa dan negara, tentang cabaran yang dihadapi oleh negara dan bangsa Melayu, dan lain-lain lagi. Kami juga faham tentang isu-isu, masalah dan cabaran yang disebutkan oleh menteri itu, cuma perspektif kami adalah berbeza. Salah satu isu yang patut diselesaikan segera adalah isu PPSMI.

4. Kami berdua menjelaskan pendirian GMP dan sebab-sebab GMP meminta kerajaan supaya memansuhkan PPSMI dan kembali sepenuhnya kepada dasar sebelum tahun 2003. Menteri itu memahami dan menghormati pendirian GMP itu. Walau bagaimanapun Menteri berharap isu PPSMI ini tidak dipolitikkan, yakni GMP tidak diperalatkan oleh parti-parti politik. Kami dengan tegas menjelaskan bahawa, setahu kami, tiada pihak yang secara terang-terang menggunakan kesempatan untuk mendapat faedah politik daripada perjuangan GMP itu. Kami memberitahu Menteri bahawa GMP tidak akan membiarkan perjuangannya disalahgunakan oleh para anggota dan penyokongnya atau diperalatkan oleh mana-mana pihak. Kami menganggap bahawa isu PPSMI ini bukan isu individu atau golongan tertentu, bukan untuk kepentingan mana-mana pemimpin atau parti politik, tetapi adalah isu yang menyentuh kepentingan rakyat, bangsa dan negara. GMP tidak mempunyai hak atau kuasa untuk mempolitikkan isu ini.

5. GMP tidak menyangka begitu ramai orang dari pelbagai pihak dan golongan, termasuk dari beberapa NGO Cina dan India dari seluruh negara yang menyokong GMP. Dan kami tahu banyak yang menyokong itu tidak mahu, atas sebab-sebab tertentu, menyatakan sokongan mereka secara terbuka. Menteri memahami hal ini.

6. Jika ada mana-mana pihak yang meminta GMP atau pakar-pakar bahasa dan ilmu sains dan matematik yang membantah PPSMI itu untuk memberi penjelasan (tidak lebih daripada itu) kepada mereka dalam seminar ilmu yakni bukan seminar politik, maka pihak GMP berasa patut menunaikan permintaan itu memandangkan negara ini mengamalkan demokrasi dan kebebasan bersuara secara bertanggungjawab. Kami tidak mahu pendirian GMP disalahfahami oleh pelbagai pihak yang berkepentingan sendiri. Kami tidak mahu maklumat yang salah tentang GMP disebarkan oleh pihak yang tidak benar-benar faham tentang isu ini.

7. Pertemuan ini berlaku dalam suasana yang amat mesra dan terbuka. Kami berterima kasih kepada Menteri dalam hal ini. Kami dilayani sebagai kawan bukan sebagai lawan.

8. Walau bagaimanapun, tiada apa-apa keputusan dan persetujuan yang dicapai dalam pertemuan ini. Kedua-dua pihak cuma mendengar dan cuba memahami fikiran, pendapat, pendirian masing¬-masing berhubung dengan PPSMI. Menteri memberitahu kami bahawa beliau akan membawa kes PPSMI ini ke Kabinet untuk diputuskan. Menurut Menteri beberapa faktor perlu diambil kira oleh pihak beliau sebelum keputusan ‘yang terbaik’ dapat dicapai.

Kami menegaskan pendirian GMP dalam pertemuan itu: meminta kerajaan kembali kepada dasar sebelum 2003. Ini bererti, kembali mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa kebangsaan di sekolah kebangsaan, dari peringkat rendah hingga ke peringkat menengah dan sampai ke peringkat pengajian tinggi, seperti yang telah diamalkan dengan baik dan tanpa apa-apa masalah yang serius. Ini juga bermaksud mengajar mata pelajaran yang sama dalam bahasa ibunda Cina dan India (Tamil) di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil.

Bagi kami, tiada sebab yang munasabah mengapa dasar yang berkesan ini tiba-tba digantikan dengan dasar PPSMI ini. Hal ini telah kami sampaikan kepada Menteri.

Dato’ Dr. Hassan Ahmad
Pengerusi GMP

Datuk A Samad Said
Sasterawan Negara

24 Mac 2009
Rumah Pena, Kuala Lumpur.

Tiada ulasan: