Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Selasa, Ogos 04, 2009

Menjengah ESQ WAY 165- Angkatan 20 zon Utara- langkawi

Saya berkesempatan untuk mengikuti program yang telah lama saya impikan ,iaitu ESQ WAY 165, di Pulau Langkawi. Program ini seandainya saya membayar sendiri kos penyertaan , saya terpaksa mengeluarkan RM 1000- elaun untuk sebulan lebih. Jadi pada pandangan saya , peluang ini tidak harus dilepaskan/ tambahan pula apabila saya berkeinginan untuk menyertai lagi program ini, saya tidak perlu walau membayar sesen pun.

Penyertaan saya ini telah ditaja oleh Pusat Urus Zakat Pulau Pinang . Terima kasih kepada PUZ dan terima kasih juga kepada Kak Wardah SPAQ yang rela memberikan kerusi kosong ini kepada saya . Terima kasih saya ucapkan.

Penggunaan sound system dan 2 skrin layar besar yang dipancar dari belakang benar-benar mewujudkan "keadaan " yang diingini. Pak Airef yang menjadi moderator berjaya membawa legasinya yang cukup mantap, dan saya kira beliau merupakan presenter yang terbaikm pernah saya temui.
Kenapa ESQ 165?
ESQ- singkatan bagi Emotional -Spiritual- Quotient dan 165 mewakili 1- Ihsan 6-Iman 5 -Islam .Program ini boleh dikatakan gabungan antara seminar pembentangan Quran dan Sains, kem bina semangat , sufi moden , dan kem kesedaran.

Bahkan teringat kata-katra Pak Arief- "Kami di ESQ ni bukan ustaz-ustaz, bahkan kami biasa sahaja. Seandainya kami ada satu( kelebihan) .Tuan-tuan ada 10 (kelebihan ) berbanding kami. Jangan dilihat satu itu sehingga menolak yang satu itu. Jadikan satu itu kepada 11 .

Kata-kata lain ialah , jangan kagum dengan kami di ESQ , kagumlah dan pujilah orang yang membawa kalimah ini , yakni Nabi Muhammad S.A.W .

Program ini benar-benar membuka mata kita untuk lebih meneutralkan taun-taun sekular yang selama ini membusuk di jasadiah dan akliah kita. Saya selalu membaca tentang hadis-hadis dan ayat-ayat Quran , tetapi saya tidak begitu nampak antara perkaitannya dengan dunia. Pak Arief berjaya menyampaikan disebalikm ibadah saie, tawaf , lontar jamrah dan sebagainya, terdapat perkaitannya dengan organisasi dan diri ahli-alhi dalam organisasi.

Banyak belajar tentang cara-cara untuk meninggalkan segala aspek negatif dalam diri melalui upacara kemuncak melontar sudut negatif dalam diri. Suatu pendekatan yang menggunakan kaedah lontar jamrah.

Selama ini tidak pernah terfikir pun (atau kalau terfikir pun dalam konteks yang lain) bahawa aspek ibadah dalam islam ada kaitan 100% dalam pembinaan organisasi. Selama ini saya pernah tahu bahawa terdapat hadis yang pernah ditanya kepada Saidatina Aisyah r.anha bahawa "apakah akhlak Rasulullah?".jawab ummul Mukminin itu ,Akhlak Rasulullah adalah Al-quran. Namun saya tidak pernah terfikir bahawa hadis ini mempunyai konteks yang lebih besar dalam pembinaan satu organisasi.

Dari segi penegakan daulah Islamiyyah sebagai mana yang digariskan oleh Imam As-Syahid Haasan Al-Banna , terdapat pemeringkatan di mana bermula dari pengislahan diri, keluarga ,masyarakat , negara , pemerintahan dan penegakan daulah Islamiyyah. Segalanya bermualnya daripada diri sendiri sebelum adanya pembinaan sebuah empayar kerja yang bermakna yakni syarikat atau organisasi.
" Tegakkan Islam di dalam dirimu sebelum kamu tegakkan di bumi yang nyata" Imam Hassan Al-Hudhaibi.- Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin ke 2

Tiada ulasan: