Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Selasa, Oktober 20, 2009

Islam dihina. Sampai bila kita hendak rendahkan diri?

"Sori, syeikh, ana tak layak jadi pengerusi , tak layak, bagi orang lain la" . "Maaf , saya sedar diri saya , saya bukanlah seperti antum semua" dan beberapa ayat lagi pelepas kepada "bebanan" tanggungjawab. Saya sering berhadapan dengan situasi ini bila mana sesuatu amanah itu ingin di"turunkan". Ramai sahabat-sahabat merendah diri dan berkata "Ana orang biasa saja , syeikh." tanpa menyedari bahawa perasaan rendah diri mereka ini menyentap banyak peluang berdakwah .

Sebagai contoh, seorang Presiden sebuah tanzim dakwah berkata "ana ini hanyalah orang biasa saja, syeikh" , dalam sedar tak sedar peluang untuk kerjasama antara jemaah dan perkongsian halatuju tanzim tersekat akibat tindakan mereka ini.

Berapa banyak perkongsian pintar, kerjasama antara wadah, perkongsian idea serta pengalaman yang terlepas begitu sahaja bilamana perasaan merendah diri yang tak bertempat ini muncul? Jadilah seperti pemuda kahfi , di mana mereka bertegas bangkit menyatakan "Tuhan kami adalah tuhan langit dan bumi , kami tidak menyeru tuhan selain Dia" .

Seandainya pemuda kahfi ini hanya tahu berkata< "kami tak layak menegakkan kebenaran " , bayangkan sendiri natijah akibat perbuatan mereka itu. Satu lagi persoalan, seandainya semua menghindar diri daripada amanah kepimpinan dan dakwah, siapa lagi yang akan memegang urusan yang amat berat ini? Muthusamy? Muniandy? Choong Boon Kai? Roberta marciallo?

Kita bukan berada di zaman di mana Islam itu kuat. Pada zaman di mana pemahaman islam itu begitu tegar dan asli dengan rempah-ratus warisan golongan salaf . Atau berada di zaman di mana para ulama adalah terdiri daripada muhadithin ataupun pengasas mazhab berada di dalamnya. Kita sekarang berada pada zaman di mana Islam itu dihina secara terang -terangan , ulama diperkecilkan , haq dan bathil saling bercampur dan Islam itu keluar dari jiwa manusia seumpama panah yang keluar dari busur.

Alangkah hinanya kita seandainya kita masih lagi merendah diri dan tidak mahu bergerak semata-mata kerana hendak jaga hati-hendak jaga niat dari sifat-sifat mazmumah.Alangkah zuhudnya mereka disaat para munafik dan kafir mempersoalkan syariah Islam di Malaysia (SIS dan JAG) . Inilah yang dikatakan zuhud tak bertempat. Konon-kononnya tidak mahu lahir sifat sombong, atau riak dalam hati.

Ramai juga yang akan cari kesalahan dan kelemahan penggerak lain dengan menyatakan,"ana dah buat kajian tentang enta, kelemahan enta, kalau ada penaja ana akan terbit buku pasa kelemahan enta sem ini juga". Inilah ayat-ayat sinikal yang sengaja saya ubah bilamana ada juga yang menggelarkan diri mereka sebagai penggerak ini ada masa hendak cari kelemahan penggerak lain, siap survey lagi .

Mungkin agak kelakar tapi ini realiti. Mungkin penggerak yang dicari kelemahan itu ada kelemahan , tetapi itu tidak menjadikan penggerak itu diboikot dan digelar memalukan Islam. Kita kena faham bahawa yang memalukan Islam bukan penggerak yang fail exam atau yang dapat keputusan yang rendah, tetapi yang memalukan Islam adalah para penggerak yang tidak menjaga ikhtilat, tidak bergerak dan sebagainya.

Memang apabila gagal dalam peperiksaan sedikit sebanyak akan menjadikan orang mempersoalkan kita, namun adakah pengggerak yang keluar berdua-duaan itu lebih mulia daripada penggerak yang tidak mempunyai masa untuk menelaah semata-mata kerana dakwah? Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan pendapat saya ini.

Biarkan. Ini hanya khilaf untuk renungan bersama. Kenapa dicari kelemahan? Kenapa tidak dicari kelebihan sahabat kita ini, apa sumbangan sahabat kita ini, apa yang dia telah lakukan untuk agama ini.

Ada yang begitu berbangga dengan jumlah adik atau anak usrah yang ramai , namun ramai disebabkan populariti , bukan sebab apa yang hendak disampaikan iaitu islam itu sendiri .Kadang-kadang prinsip dakwah mereka ini berubah mengikut kehendak golongan ramai sehingga orang diluar dakwah akan mempersoalkan apakah bezanya antara yang ikut tarbiyah dengan yang ikut tarbiyah.

Teruskan merendah diri hingga Islam ini diranapkan . Teruskan mengumpul koleksi kelemahan para sahabat. Biarlah mereka di situ. Wahai penggerak dakwah! yang tulen Jasad dan kudrat antum diperlukan semaksimum mungkin! Jangan undur lagi ! Banyak lagi permasalahan umat kita kena fikir. Mustadhafin, Islam Liberal , murtad, gejala sosial, anak luar nikah , pelacuran , perpecahan umat Islam , ajaran sesat, agenda yahudi, ekonomi, penindasan terhadap golongan minoriti dan sebagainya. Fikir bukan setakat risau , kena bertindak !Sesungguhnya orang yang berjihad di jalan Allah tidak takut celaan daripada golongan yang suka mencela !

Tiada ulasan: