Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Ahad, Januari 17, 2010

Fikir dan Risau 2

15 Januari 2010 (Jumaat)
Mengadakan perjumpaan dengan Persatuan Penduduk Kg. Tanjung Tokong buat kali kedua. Agak merisaukan hati saya yang meruncing bilamana umat melayu Islam semakin tertindas di bumi Pulau Pinang. Dahulunya tanjong tokong merupakan sebuah perkampungan Melayu tradisional, sekarang semuanya hampir berubah bilamana kebanyakan penduduk sekarang terdiri daripada orang bukan Melayu. Perkampungan Melayu ini walaupun wujud semenjak 1789 iaitu zaman sebelum kedatangan Francis Light lagi (atas ajakan seorang penduduk yang sekarang mencapai 7 generasi yang cucu cicitnya sekarang merupakan sebagai salah seorang daripada AJK persatuan ini).
Melayu di sini tertindas bilamana tanah ini diisytiharkan sebagai setinggan dan penduduknya dianggap tidak mempunyai hak untuk menetap di sini walaupun telah beratus tahun menetap di sini. Saya memikirkan bakal guru tidak perlu lagi di"bebankan dengan pemikiran assignment , hendak makan mana malam ini, serta kebudayaan hedonisme yang semakin membarah..
Sudah tiba masanya mereka memikirkan apakah yang berlaku di luar sana , di mana mereka suatu hari nanti akan turun ke tengah-tengah masyarakat dan bercakap dengan masyarakat dengan "bahasa mereka". Saya secara jujurnya merasakan bahawa kebanyakan bakal-bakal guru adalah golongan yang jauh daripada masyarakat -tidak mengetahui apa yang berlaku di kalangan masyarakat , tidak sedar tentang apa yang berlaku di kalangan masyarakat dan sebagainya. Bukan sahaja di kalangan sahabat -sahabat yang tidak ikut proses tarbiyah tetapi boleh dikatakan sebahagian sahabat-sahabat yang berada dalam proses pentarbiyahan turut terlepas pandang mengenai perkara ini. Sudah tiba masanya para bakal guru membuka pemikiran mereka ke medan yang lebih luas dan meningkatkan kepedulian mereka tentang segolongan manusia yang tertindas. Inilah masyarakat kita.

Tiada ulasan: