Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Ahad, Oktober 03, 2010

Gagasan 1Malaysia..satu renungan.


Gagasan 1Malaysia..satu renungan.

Semenjak Datuk Seri Najib Tun Razak menaiki kedudukan sebagai Perdana Menteri Malaysia menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi, laungan 1Malaysia bergema di mana-mana terutama majlis-majlis yang dihadiri oleh pegawai kerajaan. Ia umpama laungan wajib dan keramat dalam setiap majlis rasmi setelah Negara mencapai kemerdekaan ke 52 pada tahun ini. Laungan ini tidak cukup syarat selagi satu jari telunjuk ditujukan ke atas atau depan badan. Ia umpama satu simbolik bagi satu gagasan yang dikenali sebagaI GAGASAN 1MALAYSIA.

Secara jujur saya berpendapat gagasan ini amat hebat dan pandang ke hadapan dari segi konsep dan halatuju. Saya akui gagasan ini amat baik dalam memupuk semangat perpaduan antara ras yang berada di Malaysia. Gagasan ini umpama satu gagasan yang ditajdid (disegarkan balik) setelah lebih 50 tahun kita merdeka.Seperti kata Datuk Seri Najib Tun Razak, gagasan ini bukan merupakan gagasan baru. Tetapi ia melambangkan penyambungan kesinambungan perpaduan yang diterapkan oleh kerajaan terdahulu.

Fikir –fikir balik betul juga. Tetapi melihatkan realiti, 1Malaysia umpama kosong atau retorika semata-mata. Bolehkan anda membayangkan orang yang sama bercakap tentang slogan 1Malaysia, orang yang sama juga itulah yang mengeluarkan kata-kata berunsur perkauman di majlis yang lain. Amat ironi. Secara jujur saya tidak mempercayai mereka yang berbendera keris terhunus mampu melaungkan kalimah 1Malaysia dengan “ikhlas”. Sekurang-kurangnya melafazkan kalimah 1Malaysia dengan jujur sejujurnya. Penuh pembohongan . Sedangkan mereka ini golongan yang mempertuhankan Melayu tanpa sedar, rela mati asalkan melayu tak tergadai. Pada masa yang sama mereka melacurkan melayu mereka sendiri. Alangkah memalukan. Tapi bukan semua taksub atau taklid membuta tuli seperti ini. Ramai yang masih cerah jiwanya dan akalnya untuk berfikir. Atau sekurang-kurangnya merasa malu dengan sikap cakap tidak serupa bikin.

Sayang. Gagasan yang baik namun ditegakkan oleh golongaan pengampu dan penista yang pada masa tidak mengahayati apa yang mereka perjuangkan . Orang yang berfikir tidak akan terpengaruh dengan retoriksa ini. Insaflah ! Gagasan ini seharusnya ditegakkan oleh orangt yang betul-betul jujur demi perpaduan , seperti golongan yang bukan ekstremis kaum ,bukan segolongan manusia yang mampu bersikap talam dua muka. Sekali lagi..insaflah.

Tiada ulasan: