Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Sabtu, Julai 26, 2008

Carburetor Dung sampai mesej kritik kerajaan

Petikan dari mingguan Wasilah (edisi 20-26 Julai)



ALAK terlentang di atas lantai selepas dibelasah penyokong parti pembangkang ekoran tindakannya cuba melondehkan seluar di Stadium Kelana Jaya, Petaling Jaya petang semalam.
KOTA BHARU : Naib Presiden PAS ,Dato' Paduka Husam Musa menggesa semua pihak berhenti menyalahkan kumpulan Carburetor Dung yang mengadakan persembahan nyanyian pada perhimpunan PROTES anjuran Parti Pakatan Rakyat .
Husma yang juga Jawatankuasa Perancangan Ekonomi Kewangan dan Kebajikan negeri meminta supaya tidak menyalahkan kumpulan tersebut kerana kumpulan tersebut berani membawa mesej kepada kerajaan.
" Saya bukannya Pro kepada band rock itu tetapi kalau kita dengar semula senikata lagu itu ada mesej tertentu kepada kerajaan.
Menjawab pertanyaan pemberita selepas mesyuarat Exco di Kota Darulnaim di sini, baru-baru ini , Husam berkata kumpulan tersebut telah membawa mesej yang bersifat kritikal kepada kerajaan dan jika didengar semula lirik lagunya ibarat terkena pada batang hidung mereka (kerajaan) sendiri.
"Kalau golongan muda seperti itu pun sudah boleh sindir kerajaan , ini menunjukkan sudah ada penyertaan dari pelbagai pihak bagi menyampaikan mesej kepada kerajaan ", katanya.


Mujahid Page berkata :
Ana berkesempatan bersama-sama serombongan bas dari Penang mewakili satu penyatuan badan aktivis pelajar , Gabungan Bertindak Mahasiswa Utara(GBMU) "menyerbu" Stadium MBPJ atas semangat cintakan negara bagi memPROTES kenaikan harga petroleum yang amat tinggi dan tidak munasabah bagi sebuah negara pengeluar minyak. Turunkan harga minyak begitulah antara seruan yang muncul di setiap genap dan penjuru stadium tersebut. Ana tak nak cerita pasal flow perjalanan mahupun pengalaman yang ana dapat di sana ,ataupun mengulas pernyataan media yang dibuat oleh Dato' Paduka Husam Musa. ANA akui ini melanggar "etika" ana sebagai penyokong "hijau" , namun ini pendapat ana yang harap dapat kongsi bersama dan diambil pengajaran.Ana akan bagi situasi yang berlaku pada masa tersebut.
Situasi :

1. Mahasiswa-mahasiswi berkopiah bertudung labuh ada disegenap kawasan stadium- ana mengeleng-geleng kepala bila lihat akhwat2 yang bertudung labuh "terpaksa" menonton konsert ala jom heboh. Penyanyi punk, rock indie.... Cara pakaian yang tidak boleh dijadikan contoh. Lirik lagu yang mencarut dan berunsur lucah. Relevankah?Nyanyian pembukaan pun dah ramai yang tak suka. Punk nyanyi depan skuad Amar Makruf? Kena majlis tak? Ana pun layan gak Butterfingers , middleIndie ,dalam lirik lagu Tentang tentang, yang secara jelas sebut jilat b****t dalam lirik mereka, namun , di depan akhawat ana sendiri segan nak pasang lagu tersebut.

2. Pak cik makcik berkopiah yang datang ingin menyatakan sokongan. Mereka datang dari jauh, Kelantan , Pahang Terengganu , Johor pun ada, untuk menyahut seruan TURUN harga minyak. Namun , apa yang mereka dapat? Dapat tengok jom heboh setelah di negeri sendiri diharamkan? Sapa tak marah ? Ramai yang meradang bila saja konsert diadakan . Namun penganjur masih lagi terus meneruskannya.

3. Badan mahasiswa yang hadir pada hari itu boleh dkatakan menjadikan Islam sebagai teras perjuangan. Pada pemerhatian ana , badan mahasiswa yang pro-melayu (sekular) TAK AKAN join perkumpulan PROTEST ini. Adakah antum semua fikir bahawa mereka yang ana percaya ikut tarbiyah ini akan bersetuju dengan konsert ini?

4. Melibatkan 700 anggota Unit Amal , unit sukarelawan Pas yang berpengalaman , namun Skuad AMK hanya berjumlah 500 orang. Jadi di sini DAPATLAH DISIMPULKAN bahawa suara Pas haruslah didengari, bukan dianggap sebagai "budak nakal" dalam pakatan . Atas dasar persepakatan untuk rakyat kita bersatu, namun bila prinsip kawan sama pakatan tidak dihormati, apa guna pakatan ini?

5. Solat berjemaah di padang. Pertama kali di Malaysia, konsert jom heboh "diberkati" dengan solat jemaah.

6. Kebanyakan yang hadir boleh dikatakan MELAYU beragama ISLAM.bukan melayu kelihatan dimana-mana namun tak dapat menandingi bilangan melayu Islam .

7. Pada masa tersebut heboh pasa Pemuda PAS buat memorandum bantahan pasa konsep Ella dan Mas Idayu , namun tidak diendahkan oleh kerajaan Selangor keadilan. Ana kira seandainya benar terjadi pembantaian terhadap Alak ,vokalis CD , ana dapat simpulkan kepada tiga sebab perkara ini terjadi, ketiga-tiganya pasa tak puas ati
1- kes DSAI - isu liwat, jilat tu macam mempersendakan kes tersebut. Penerangan boleh difahami sendiri
2- kes Pemuda Pas tidak setuju konsert Mas Idayu dan Ella.- akibat tak puas hati bila suara mereka tidak didengari.
3. Tak puas hati bila konsep perkumpulan PROTES berubah dari Protes kepada Konsert

Kesimpulan :
Ana percaya mereka (Carburetor Dung) "berniat baik" dengan menyuarakan isi hati dan ketidakpuasan hati mereka melalui lagu , namun kalau dilihat kondisi seperti di atas , soalan basic yang wajar ditanya.
RELEVANKAH PENGANJURAN KONSERT BERLAKU DI PERHIMPUNAN PROTES?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hmm masuk kandang kambing mngembek
masuk kandang harimau mngaum...

mujahid page (akh zhaf) berkata...

memang betul peribahasa tu.. tapi tengok konteks la... kena mengembek, mengembek la jugak , tengok SITUASI YANG ANA BAGI... adakah relevan protes "dikonsertkan"?