Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Isnin, Mei 25, 2009

Kenapa saya menentang PPSMI?

Banyak hujah yang kita akan dapat ,sama ada secara sembang mulut ke mulut mengenai keperihan guru-guru dalam mengajar anak bangsa yang dahulunya bermasalah dalam Inggeris. Sekarang bertambah satu lagi masalah iaitu masalah untuk memahami Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

Kita tinggalkan dahulu akta-akta, hujah-hujah dari segi perlembagaan, tidak terlepas dari sudut agama yang secara jelas menolak kerelevanan untuk meneruskan pelaksanaan dasar PPSMI ini. Saya tidak berniat untuk mengeluarkan semula hujah-hujah tersebut. Bagi banyak hujah pun ,seandainya pihak yang terbabit dalam memperkenalkan dasar ini hanya membutakan mata dan memekakkan telinga daripada mendengar rintihan rakyat-rakyat marhAen serta pejuang-pejuang bahasa- cuma satu penamat-CUKUP.

Kita tinggalkan golongan yang hanya tahu mementingkan golongan minoriti (kroni-kroni) dan kita tetap teruskan perjuangan memansuhkan dasar ini.

Mungkin ini pandangan paling berani yang dikeluarkan oleh seorang guru pelatih yang akan menjejakkan kaki ke sekolah-sekolah. Atas dasar nama KEABSAHAN MELAYU ISLAM, ini pandanganku.

-Sesungguhnya "Jihad yang paling besar ialah menegakkan kalimah kebenaran di hadapan pemerintah yang ZALIM"-

Tiada ulasan: