Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Ahad, Ogos 30, 2009

Merdeka vs Ramadan ?

Kenapa masih Malaysiaku ini menyambut kemerdekaan dengan berkumpul ramai-ramai, terpekik terlolong menanti detik 12 malam di waktu orang-orang yang mencari tuhannya berselawat di masjid-masjid dan surau-surau di seluruh dunia? Masih kita berkumpul menyukakan hati pemimpin-pemimpin yang pro-hedonisme di dataran parlimen berlatih siang malam semata-mata ingin buat persembahan sempena kemerdekaan?

Merdeka? Apa itu merdeka? Mungkin perkara yang berlegar di pemikiran generasi muda zaman sekarang ini adalah bulan yang ada lagu 31 Ogos nyanyian allahyarham Sudirman , hari yang boleh keluar malam-malam bawa bendera konvoi ramai-ramai , atau hari di mana ramai-ramai kumpul dan melakukan segala aktiviti "muda" ataupun bulan di mana kita mengenang kemerdekaan yang sukar diraih ini. Tapi saya pasti kebanyakan generasi muda berfikiran seperti semua di atas kecuali point yang terakhir- bulan mengenangkan kesukaran meraih kemerdekaan - kerana point terakhir tu budak-budak skema dan tok-tok di kampung boleh la fikir cam tu.
Seruan seperti sebelum ini. KITA MASIH JAUH DARIPADA KEMERDEKAAN SEBENAR. Kemerdekaan sebenar mengikut islam adalah kemerdekaan dari sebarang penyembahan terhadap sebarang taghut(erti kata lain penyembahan selain Allah seperti hedonisme , nafsu syahwat, kehendak penguasa yang rakus dan bebal, dan pelbagai lagi jenis isme-isme yang melanda masyarakat Islam , dan mengoyak jiwa Islam serabak-rabaknya)

Merdeka vs Ramadhan? Ramadhan adalah bulan membebaskan diri kita daripada cengkaman hawa nafsu yang bermaharajalela selama 11 bulan. merdeka merupakan period pembebasan diri daripada cengkaman penjajah yang menjarah anak watan. Dua-dua sebenarnya membawa pengertian yang hampir sama. Jadikan ramadhan ini bulan taubat , bulan berkat dan bulan kelepasan daripada api neraka.

Baik pergi demo PPSMI daripada ikut terpkik melolong pada malam kemerdekaan. Sedih anak bangsaku......Kau hilang halatujumu.....

1 ulasan: