Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Selasa, September 08, 2009

Aku seorang aktivis masyarakat , mahasiswa keguruan ,reformer kecil , dan nuqaba'

Singkap kembali 3 tahun lepas, ketika pertama kali saya menjejakkan kaki ke IPGM KPP , saya rasakan suatu perasaan penuh kekosongan di dalam diri. Pada masa tersebut tiada tanzim yang benar-benar establish di sini. Saya berkesempatan menyertai Jemaah Tabligh selama enam bulan secara aktif bersama 2 orang lagi senior saya.

Itu merupakan perkenalan pertama saya dengn jemaah luar kampus. Apabila difikirkan kembali , sebenarnya jasa jemaah ini kepada saya amatlah banyak. Ia termasuklah mengisi kelompongan jiwa yang ada pada masa tersebut.

Secara jujur, saya amat menghormati kesungguhan dan keikhlasan jemaah ini dalam menyebarkan dakwah. Fasa ini fasa tazkiyyah atau penyucian dalam jiwa saya. Jemaah mana yang rela turun ke lapangan setiap hari dan bercakap tentang kehidupan akhirat setiap masa selain daripada tabligh. Sampai sekarang mereka inilah sahabat-sahabat saya yang amat saya kasihi.

Enam bulan selepas itu, saya telah diserap ke dalam sistem usrah JIM yang pada masa itu diadakan secara kecil-kecilan di surau oleh Akh Yusri Yaacob. Ahli usah hanya 3 orang untuk msulimin. Muslimat saya rasa masih belum terbentuk waktu itu. Amat bermakna usrah ini kerana daripada usrah inilah lahirnya penggerak-penggerak dakwah di sini. Sedikit demi sedikit kefahaman tentang agama saya ini ditambah-tambah sehingga saya rasa begitu yakin untuk meneruskan perjalanan sebagai seorang pengerak satu hari nanti.

Fasa kedua bermula dengan kehadiran seorang Akh, Akh Fairuz Jaafar yang mendedahkan saya tentang cara berorganisasi melalui penyerapan saya dalam wadah KARISMA. Masa tersebut saya masih buta dengan apa jua jemaah, kehidupan pun masih gila-gila remaja dan mentah. Saya mula mengenali sahabat-sahabat daripada jemaah lain di Pulau Pinang di SIMPOSIUM BRING ISLAM BACK, di seminar-seminar di Usm dan sebagainya.

Saya mulai rapat dengan penggerak-penggerak API PUMPP yang sebetulnya mereka betul-betul cakna tentang isu-isu semasa terutama yang berkaitan aqidah, dan beberapa wadah lain seperti rakan masjid Uitm ,dan PMI USM . Tambahan lagi saya begitu berminat untuk ikuti program-program yang bersifat lmiah ini.

Fasa ketiga , saya mula jadi pengerak. Saya mulakan dengan menghantar surat permohonan menggunakan kenderaan IPGM dan mempromosikan program bagi program luar kampus. Sebagai contoh, program yang dibuat oleh Persatuan Ulama Malaysia Pulau Pinang. Setiap kali program dapat tarik peserta satu bas IPGM ke destinasi ceramah. Lakukan sendiri semua.

Ok lah tu bagi suatu permulaan bagi sebuah perjuangan yang sungguh panjang. Ada banyak program sehingga saya sendiri melupakannya. Tetapi ironinya, semua program hanya disertai oleh akhawat, mana ikhwah ni!Bersangka baik. Mungkin beli pampers anak.Haha.Masa ini saya hampir jatuh moral melihatkan Surau begitu lesu dengan pengisian dan kefahaman . Sekali lagi saya membawa diri ke luar.

Fasa keempat , saya mulai menjadi penggerak . Menghidupkan Persatuan Agama Islam walaupun pangkat tak de pun. Masa awal-awal penubuhan PAI dulu , saya ditugaskan untuk mengetuai Lujnah Publisiti dan Penerbitan. Sangat berat kerjanya. Tetapi amanah itu perlu ditunaikan.


Seorang buat kerja , macam mana. Kita cari bahan , kita edit, kita masukkan dalam words kita, jumpa ustazah, kena edit balik(masa tu usazah begitu rigid pasal bahasa Melayu, kena ubah struktur ayat dan penggunaan bahasa) lepas tu cetak.

Masa tu edisi seminggu sekali.Memang hari-hari full dengan aktiviti semenjak sem pertama di I4P ni lagi. Pernah hantar memorandum bantahan ke HEP dan penganjur program Karnival Rukun Negara yang hampes ,buat konsert belakang surau. Pernah juga berhadapan dengan organizer gig yang dianjurkan di RECSAM. Sendiri juga .hampir berlaku tumbuk menumbuk antara saya dengan 3 orang.

Sekarang .Agak ironi bila ada sesetengah penggerak dakwah yang mengeluh tentang kerja banyak.

Mungkin terlampau dimanjakan dengan segala keenakan dan keselesaan di I4P .Saya pernah bagitau kepada anak-anak usrah saya, jangan terlampau selesa di I4P . Natijahnya , apabila terlampau selesa, kita akan mudah menyerah dan berundur. Memang benar telahan saya. Ada sesetengahnya yang begitu mudah syahid kerana cinta walaupun dahulunya dialah segalanya.Tok Imam, pemimpin pelajar.

Fasa aktivis .Sekarang , alhamdulillah . Dengan kehadiran ramai adik-adik yang ada fikrah ini melegakan sedikit sebanyak jiwa saya.

Saya lebih suka membawa sahabat-sahabat daripada API seperti Akh Izzat Anwari, Abang Amir dan Muallim Nuruddin Bashah . Niat saya satu sahaja, supaya guru pelatih di sini terdedah dengan isu-isu yang melanda semasa termasuklah persoalan sosial. Fikrah saya KARISMA, pemikiran saya Persatuan Ulama.

Jika dikaji balik apa yang telah dilakukan , saya membuat kesimpulan bahawa sebenarnya saya cuba untuk membawa satu perubahan dari segi pemikiran dan budaya ilmu di sini. Diharap dengan berasaskan satu perkumpulan pemikir yang dinamakan IPGM THINK TANKERS, yang diasaskan oleh saya sendiri budaya ilmu itu dapat disemai di ipgm kpp.

Halatuju IPGM THINK TANKERS adalah menganjurkan sebarang aktiviti keilmuan sama ada secara rasmi atau tidak :
Rasmi :ceramah , debat, pidato dsb
Tidak rasmi: Bedah buku, perkongsian , tazkirah dsb

Ia ditubuhkan BUKAN untuk menyaingi atau mengambil alih sebarang tugas tanzim lokaliti,
tetapi ditubuhkan atas dasar ingin memenuhi sedikit kelompongan terutama dari segi pengisian dan keilmuan yang ada di IPGM.

Saya umpamakan IPGM THINK TANKERS ini sebagai NGO dalam sebuah negara-bebas, ilmiah dan berprinsip. Kerajaan adalah JPP maupun PAI.
Cukup cemburu bila sahabat sahabat di Ipgm KTB sudah melangkah setapak lagi ke hadapan dengan mengadakan forum ilmiah, debat dan wacana berkenaan Islam Liberal . Kita? Pertandingan Nasyid, Suara Jati , drama oleh KSB dsb.

Fikir-fikir balik, sahabat sahabiah di Ipgm mana tahu pasa KAMPUS NEGARA, mana terdedah dengan MAHASISWAKINI dan buku buku yang berkaitan dengan fikrah dan harakah (setakat ni saya tak pernah tahu pelajar ipgm ini baca buku haraki dan fikrah, kalau ada wallahua'lam).

Mereka mungkin tidak pernah tahu pun tentang peristiwa analogi yang menimpa mahasiswa. Peristiwa Baling? Dataran TiangMen?Mungkin ini yang memisahkan antara saya dengan pemikiran mereka.

Mungkin sesiapa yang membacanya cuba menafsirkan saya sebagai seorang sombong ,riyak dengan pembacaan, tetapi percayalah ini sekadar renungan bersama.

Seorang teman (akhwat PMI USM) terkejut bila saya katakan kepadanya saya pelajar ipgm. Kerana beliau sering melihat saya di USM dan mengelolakan program yang disertai majoriti MAHASISWA dari USM.

Sering jua saya terfikir, apa yang aku mampu lakukan untuk IPGM aku ini? Soalan ini mungkin akan tergantung di sini. Ya.Allah ! Jangan Kau matikan semangatku ini.

Teringat kata-kata seorang pemikir daripada India , Sir Iqbal -"Semua orang akan dikenali apabila mereka meninggal dunia, namun saya tidak .Orang tidak akan mengenali saya".


Bersama merevolusikan IPGM !

3 ulasan:

Serikandi rafiul Islam berkata...

sangat kagum dengan perjalanan ini. ana harap dapat mengikut jejak yang sama di belakang akhi. doakan ana.

Muna 'Izzah Md Isa berkata...

:) terus berjuang ya akh.. jgn pernah berhenti.. biar tewas dalam perjuangan, tapi jangan mengalah dalam perjuangan. Jadilah sperti Saidina Umar Al Khattab kala..

"Aku tidak dapat tidur di waktu siang hari, kerana aku bimbang urusanku dengan masyarakat belum selesai, aku juga tidak dapat tidur malam kerana bimbang urusanku dengan Allah swt belum selesai”

Umar Al-Khattab

Masya Allah.. masih jauh kita jika hendak dibandingkan dengan amirul mukminin..

moga tsabat dan istiqamah. Allah bersama kita.

Bersama melahirkan revolusioner IPG!!

PCI berkata...

salam..ada jugak pelajar IPGM yang membca buku-buku fikrah serta website2 ilmiah yang islamic dan haraki tetapi kuantitinya tidaklah ramai..moga akh trus tsbat...senyum mujahid memburu syahid!