Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Sabtu, September 26, 2009

Pada hemat saya...

Setelah beberapa bulan Kongres Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara melabuhkan tirai , setelah berpeluh-peluh resolusi dicadangkan semasa kongres itu berlangsung sudah tiba masa kita bertindak. Saya berkesempatan bertemu dengan Timbalan Pengerusi Sekretaraiat Pendidikan Islam Negara, Akh Amir Hamzah Akal Ali yang lebih dikenali sebagai Ibnu Ali di perhentian bas Kulim , Kedah. Pertemuan ini merupakan pertemuan yang dirancang sebenarnya. Saya sebelum ini hanya mengenali beliau melalui blog SPIN dan juga melalui blog beliau dan saya secara jujurnya tidak pernah mengenali beliau secara peribadi.
Ini merupakan pertemuan kali pertama .

Sempat sembang berkenaan SPIN , dan cadangan bagi merealisasikan apa jua resolusi yang telah dipersetujui semasa kongres hari itu. Orang yang "simple" , tetapi berfikiran agak kritikal terhadap pelbagai isu-isu yang berbangkit terutama yang berkaitan dengan pendidikan. Saya cuba ulas hasil perbincangan kami tadi secara terperinci dan ringkas. Fokus kami lebih kepada cadangan bagi menggiatkan lagi pergerakan SPIN ini setelah beberapa bulan senyap tanpa berita.

Antara hasil perbincangan tidak rasmi kami tadi ialah :


  1. Perlunya "teras-teras" Sekretariat Pendidikan Islam Negara (SPIN) mengadakan "roadshow" berkenaan PIN ini di insttut pengajian tinggi dan institut pendidikan guru bagi melatih penggerak-penggerak yang akan turun menjelaskan kepada sahabat-sahabat IPT mahupun IPG . Teras-teras ini(penggerak atau majlis tertinggi) hanya bertindak melatih dan memahamkan penggerak-penggerak ini dan pada masa yang sama merangka pelan-pean atau menjadi tangki pemikir (think tank) bagi PIN ini.Penggerak-penggerak pula akan dibahagikan kepada 2 kumpulan- Kumpulan pertama yang akan membuat roadshow ke IPT-IPT mahupun IPG yang mana Kumpulan teras masih tidak sampai ke sana. Kumpulan kedua ialah golongan yang akan membuat halaqah (usrah) di sekolah-sekolah rendah mahupun menengah berdasarkan silibus usrah yang telah dirangka .
  2. mewujudkan satu kumpulan yang berperanan untuk menjalankan uji kaji dan kajian dengan turun ke tengah-tengah masyarakat.Kumpulan ini akan mengumpulpandangan bakal guru , mahasiswa , orang ramai mahupun profesional melalui survey yang dijalankan dengan cara diskusi. Cadangan saya supaya SPIN mengadakan satu program di mana mereka mengumpul golongan yang telah saya sebutkan tadi dalam beberapa kumpulan. Setiap kumpulan merupakan campuran antara golongan-golongan tersebut. Dalam diskusi itu kita akan mengutip sebanyak mana cadangan atau langkah penyelesaian mengikut perspektif golongan yang berbeza. Ini bagi mewujudkan perbincangan yang mampu melihat dari segi aspek yang lebih meluas. Jika hanya melibatkan satu golongan sahaja , ambil contoh mahasiswa, dikhuatiri terdapat juzuk-juzuk tertentu daripada hasil perbincangan yang agak "tempang" . Hasil daripada survey(atau soal selidik ) ini akan diserahkan kepada Kumpulan teras tadi untuk diperhalusi dan diperbincangkan .
  3. Memaksimumkan penglibatan mahasiswa keguruan (guru pelatih) IPGM dengan SPIN ini bagi melahirkan guru-guru yang mampu menjadi murabbi yang unggul kepada murid-murid.

1 ulasan:

Muna 'Izzah Md Isa berkata...

ana stuju guru pelatih dilibatkan secara total dalam usaha merejuvenasikan PIN, tak kira dari course apa pun.
idea yang mantap dalam usaha penrejuvenasian sist pendidikan dalam masa yang sama mengislahkan guru pelatih kita.
guru pelatih perlu diberi kesedaran mengapa perlunya penggubalan dalam sist pendidikan negara kita.
kecewa bila ada guru pelatih yang tak ambil peduli