Apabila difikirkan balik tentang artikel-artikel saya berkenaan mahasiswa keguruan yang lepas (buka kategori GURU) , saya dapati mungkin ada sesetengah artikel yang saya tulis itu lebih bersifat lokaliti, iaitu lebih bersifat pengamatan dan kritikan saya dengan perkara yang berlaku di IPGM saya. Ada sesetengah artikel pula lebih bersifat umum, iaitu tidak terarah kepada mana-mana IPGM, namun kritikan itu turut terselit untuk direnungi oleh bakal guru . Ada yang lebih bersifat guru, iaitu bebas daripada mana-mana skop yang bersifat mahasisa keguruan (atau dengan lain kata :guru pelatih), iaitu guru dengan maksud guru yang sebenar.
Artikel-artikel tersebut merupakan pandangan saya sendiri terhadap permasalahan yang melanda bakal-bakal guru dari perspektif guru pelatih itu sendiri ,bahkan kritikan itu dengan kata lain mengenai diri saya sendiri sebagai seorang bakal guru. Saya banyak merenung dan berkongsi dengan sahabat-sahabat saya dari IPT-IPT mahupun IPG-IPG sendiri sebelum saya merumuskannya di dalam artikel saya . Mungkin artikel saya ada yang berpandangan bahawa lebih bersifat terawang-awangan , tidak realistik , non informatic article mahupun apa jua istilah yang melambangkan 'kekurangan' namun dari segi kalimahnya , terselit kata-kata nasihat di situ.
Seandainya ditanya apakah halatuju kamu sebagai seorang daie dalam menerbitkan artikel seumpama ini . Jawaban saya ialah sebagai seorang daie saya haruslah mengajak manusia ke arah kebenaran , dengan lain kali mengislahkan seseorang itu. menjadi lebih terbuka dan progresif serta berpandangan jauh . Pemikiran saya lebih kepada aktivisme, mungkin disebabkan pergaulan saya yang amat rapat dengan sahabat-sahabat daripada Universiti Sains Malaysia Kampus Minden Pulau Pinang, sehinggakan ada sesetengah mahasiswa USM bertanya kepada saya ,saya di USM ambil jurusan apa. Tidak melampau dikatakan bahawa, sahabat-sahabat yang mengenali saya di USM (yang mngenali nama) lebih ramai bilangannnya berbanding di IPGM saya!
Saya melihat pada suatu hari nanti, mungkin dalam masa lebih kurang 10 tahun lagi (atau kurang) akan wujudnya satu ikatan atau organisasi yang menggabungkan mahasiswa keguruan Islam di Malaysia sepertimana para mahasiswa IPT-IPT di Malaysia mampu berbangga dengan pertubuhan GAMIS atau GPMS. Bagi saya ini bukan merupakan satu yang mustahil untuk dilakukan disebabkan di Malaysia sekarang telah wujud 2 ikatan guru pelatih yang mewakili zon-zon tertentu (maaf-tidak harus dikongsikan di sini) . Bersama-samalah menggembleng tenaga dan usaha dalam mewujudkan ikatan IPG-IPG dalam satu-satu zon. Insyaallah, jika Allah s.w.t mengizinkan pembentukan gabungan mahasiswa keguruan Islam di seluruh Malaysia akan dapat dilakukan. Antara peranan gabungan ini adalah untuk menggabungkan "suara"mahasiswa keguruan(atau dengan bahasa lembut: guru pelatih) yang beragama Islam di IPG-IPG di seluruh Malaysia seterusnya mampu menjadi "golongan pendesak" bagi mahasiswa keguruan Muslim di peringkat nasional. Bersama-samalah mendoakannya.
Saya melihat juga, satu hari nanti, kesedaran guru pelatih tentang tanggungjawab dan hak mereka sebagai bakal pendidik generasi akan datang akan bertambah. Kesedaran ini bermaksud, mahasiswa keguruan tidak akan sentuh lagi atau berbicara lagi tentang perkara-perkara bodoh (atau kurang penting) seperti makan dah ke belum, assignment dah siap ke belum, mengumpat dan membicarakan perkara-perkara yang tiada kaitan dengan permasalahan murid-murid (atau ummah) yang semakin hari semakin terhakis nilai Islami dan ketimurannnya. Mahasiswa keguruan tidak lagi melihat isu-isu semasa sebagai isu yang "pantang disentuh" , tiada kaitan dengan profesion mereka, tidak penting dan sebagainya. Sebagai contoh, isu gejala sosial. Berapa ramai guru pelatih di sini yang sanggup turun ke lapangan berdakwah kepada masyarakat dan meilhat sendiri generasi muda hari ini? Saya rasa tidak ramai.
Saya juga melihat, suatu hari nanti, mahasiswa keguruan akan bangkit menentang sebarang akta mahupun peraturan yang menyekat mereka dalam menyertai sebarang organisasi di luar IPG . Sebenarnya hasil daripada penguatkuasaan akta ini hanya menghasilkan robot-robot, lcd projektor , video tape rekorder atau apa jua aparatus yang melambangkan aparatus yang merakamkan proses p dan p di IPG sebelum ditayangkan di hadapan murid-murid. Mana mungkin manusia akan dilahirkan hasil ajaran aparatus-aparatus ini? Akta ini amat perlu ,namun sesetengah perkara yang menyekat perbezaan pendapat ,percambahan pemikiran dan idelaisme haruslah ditentang. Penyertaan mahasiswa keguruan dalam persatuan atau badan bukan kerajaan adalah perlu kerana mereka dengan sendiri akan didedahkan dengan pelbagai perkara yang menjadi "arus" dalam masyarakat seperti gejala sosial, Islam Liberal, mustadh'afin , hak-hak kemanusiaan , isu-isu aqidah dan sebagainya. Apabila mereka didedahkan dengan realiti ini ,secara automatik mereka akan cuba menyemai nilai-nilai murni (yang bertentangan dengan nilai-nilai kufur ingkar tadi) dalam kalangan murid-murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran dilakukan.
Pada pandangan saya juga , kita sebenarnya dalam usaha melahirkan ramai guru-guru yang mengajar subjek kritikal ( seperti Bahasa Inggeris, Sains , Matematik dsb) , namun berfikrah Islam. Ini sebenarnya perkembangan yang amat positif dalam melahirkan generasi-generasi pelapis negara yang mampu memacu negara ke arah sebuah negara yang maju berlandaskan al-qur'an dan hadis dan berkonsepkan permuafakatan dalam pentadbiran antara ulama dan umara. Ini lah hasil penerusan banyak program yang menjurus tentang agama setelah melihat banyak kepincangan atau ketidak sempurnaan (atau dengan kata lain :unsur berat sebelah) yang ada dalam sistem pendidikan negara. Seandainya diharapkan dengan pembelajaran agama mahupun moral di sekolah rendah dan menengah, saya secara peribadi berpendapat bahawa itu amat tidak mencukupi. Tambahan lagi dengan peperangan pemikiran (ghazwatul fikr) yang dicetuskan oleh penyesat-penyesat sekeliling . Sebagai contoh media massa dan rakan sedarjah dsb.
Namun berbalik kepada tajuk artikel ini- mungkin saya sedang berangan atau bermimpi- Saya harap tidak!
Artikel-artikel tersebut merupakan pandangan saya sendiri terhadap permasalahan yang melanda bakal-bakal guru dari perspektif guru pelatih itu sendiri ,bahkan kritikan itu dengan kata lain mengenai diri saya sendiri sebagai seorang bakal guru. Saya banyak merenung dan berkongsi dengan sahabat-sahabat saya dari IPT-IPT mahupun IPG-IPG sendiri sebelum saya merumuskannya di dalam artikel saya . Mungkin artikel saya ada yang berpandangan bahawa lebih bersifat terawang-awangan , tidak realistik , non informatic article mahupun apa jua istilah yang melambangkan 'kekurangan' namun dari segi kalimahnya , terselit kata-kata nasihat di situ.
Seandainya ditanya apakah halatuju kamu sebagai seorang daie dalam menerbitkan artikel seumpama ini . Jawaban saya ialah sebagai seorang daie saya haruslah mengajak manusia ke arah kebenaran , dengan lain kali mengislahkan seseorang itu. menjadi lebih terbuka dan progresif serta berpandangan jauh . Pemikiran saya lebih kepada aktivisme, mungkin disebabkan pergaulan saya yang amat rapat dengan sahabat-sahabat daripada Universiti Sains Malaysia Kampus Minden Pulau Pinang, sehinggakan ada sesetengah mahasiswa USM bertanya kepada saya ,saya di USM ambil jurusan apa. Tidak melampau dikatakan bahawa, sahabat-sahabat yang mengenali saya di USM (yang mngenali nama) lebih ramai bilangannnya berbanding di IPGM saya!
Saya melihat pada suatu hari nanti, mungkin dalam masa lebih kurang 10 tahun lagi (atau kurang) akan wujudnya satu ikatan atau organisasi yang menggabungkan mahasiswa keguruan Islam di Malaysia sepertimana para mahasiswa IPT-IPT di Malaysia mampu berbangga dengan pertubuhan GAMIS atau GPMS. Bagi saya ini bukan merupakan satu yang mustahil untuk dilakukan disebabkan di Malaysia sekarang telah wujud 2 ikatan guru pelatih yang mewakili zon-zon tertentu (maaf-tidak harus dikongsikan di sini) . Bersama-samalah menggembleng tenaga dan usaha dalam mewujudkan ikatan IPG-IPG dalam satu-satu zon. Insyaallah, jika Allah s.w.t mengizinkan pembentukan gabungan mahasiswa keguruan Islam di seluruh Malaysia akan dapat dilakukan. Antara peranan gabungan ini adalah untuk menggabungkan "suara"mahasiswa keguruan(atau dengan bahasa lembut: guru pelatih) yang beragama Islam di IPG-IPG di seluruh Malaysia seterusnya mampu menjadi "golongan pendesak" bagi mahasiswa keguruan Muslim di peringkat nasional. Bersama-samalah mendoakannya.
Saya melihat juga, satu hari nanti, kesedaran guru pelatih tentang tanggungjawab dan hak mereka sebagai bakal pendidik generasi akan datang akan bertambah. Kesedaran ini bermaksud, mahasiswa keguruan tidak akan sentuh lagi atau berbicara lagi tentang perkara-perkara bodoh (atau kurang penting) seperti makan dah ke belum, assignment dah siap ke belum, mengumpat dan membicarakan perkara-perkara yang tiada kaitan dengan permasalahan murid-murid (atau ummah) yang semakin hari semakin terhakis nilai Islami dan ketimurannnya. Mahasiswa keguruan tidak lagi melihat isu-isu semasa sebagai isu yang "pantang disentuh" , tiada kaitan dengan profesion mereka, tidak penting dan sebagainya. Sebagai contoh, isu gejala sosial. Berapa ramai guru pelatih di sini yang sanggup turun ke lapangan berdakwah kepada masyarakat dan meilhat sendiri generasi muda hari ini? Saya rasa tidak ramai.
Saya juga melihat, suatu hari nanti, mahasiswa keguruan akan bangkit menentang sebarang akta mahupun peraturan yang menyekat mereka dalam menyertai sebarang organisasi di luar IPG . Sebenarnya hasil daripada penguatkuasaan akta ini hanya menghasilkan robot-robot, lcd projektor , video tape rekorder atau apa jua aparatus yang melambangkan aparatus yang merakamkan proses p dan p di IPG sebelum ditayangkan di hadapan murid-murid. Mana mungkin manusia akan dilahirkan hasil ajaran aparatus-aparatus ini? Akta ini amat perlu ,namun sesetengah perkara yang menyekat perbezaan pendapat ,percambahan pemikiran dan idelaisme haruslah ditentang. Penyertaan mahasiswa keguruan dalam persatuan atau badan bukan kerajaan adalah perlu kerana mereka dengan sendiri akan didedahkan dengan pelbagai perkara yang menjadi "arus" dalam masyarakat seperti gejala sosial, Islam Liberal, mustadh'afin , hak-hak kemanusiaan , isu-isu aqidah dan sebagainya. Apabila mereka didedahkan dengan realiti ini ,secara automatik mereka akan cuba menyemai nilai-nilai murni (yang bertentangan dengan nilai-nilai kufur ingkar tadi) dalam kalangan murid-murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran dilakukan.
Pada pandangan saya juga , kita sebenarnya dalam usaha melahirkan ramai guru-guru yang mengajar subjek kritikal ( seperti Bahasa Inggeris, Sains , Matematik dsb) , namun berfikrah Islam. Ini sebenarnya perkembangan yang amat positif dalam melahirkan generasi-generasi pelapis negara yang mampu memacu negara ke arah sebuah negara yang maju berlandaskan al-qur'an dan hadis dan berkonsepkan permuafakatan dalam pentadbiran antara ulama dan umara. Ini lah hasil penerusan banyak program yang menjurus tentang agama setelah melihat banyak kepincangan atau ketidak sempurnaan (atau dengan kata lain :unsur berat sebelah) yang ada dalam sistem pendidikan negara. Seandainya diharapkan dengan pembelajaran agama mahupun moral di sekolah rendah dan menengah, saya secara peribadi berpendapat bahawa itu amat tidak mencukupi. Tambahan lagi dengan peperangan pemikiran (ghazwatul fikr) yang dicetuskan oleh penyesat-penyesat sekeliling . Sebagai contoh media massa dan rakan sedarjah dsb.
Namun berbalik kepada tajuk artikel ini- mungkin saya sedang berangan atau bermimpi- Saya harap tidak!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan