Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Khamis, Oktober 22, 2009

Darah muda...

Zul menatap timbunan baju yang masih tak terbasuh di tepi wardrobe nya. "Alamak , letih gile nak basuh. Kalau sehelai dua takpelah, ni dah jadi bukit.Adui." , Zul merebahkan pinggulnya yang sekeping itu di penjuru kepala katil blok penginapannya. Masih terngiang kata-kata dan Justify Fullmesej daripada Aida, tunangnya , yang seolah-olah memberinya satu kekuatan baru, secara dalaman, dan Zul sendiri hairan dengan perasaannya ketika itu ." akh tak bertepuk sebelah tangan .Percayalah".

"Wah, letih banget dong. Kalu camni, elok aku kawin dulu, baru senang kerja dakwah aku.hehe" Fikiran nakal mula membaur dalam fikiran letih lesu itu. Zul terkadang terlampau advance pemikirannya, sampaikan sahabat-sahabatnya ada yang tidak memahami apa yang berada dibenak pemikiran Zul walaupun mereka satu usrah. Zul baru lepas meeting marathon, satu meeting di Taman Pegaga bersama jemaahnya, satu lagi bersama sebuah syarikat fasilitator. Letih meeting semalam tak habis lagi. Esok jadual penuh lagi. Usrah , pengisian di surau dan tampal poster. Itu tak masuk promote kelas perbandingan agama lagi. Update blog lagi.
"Wah pecah kepala gu lawan gini gak"
, getus zul dalam loghat separa timur separa selatan.

Dia mengambil keputusan untuk mandi. Biarkan baju yang tak terbasuh di situ. Malam tu Zul tidur awal. Bangun tahajud menjadi niatnya dan rutinnya semenjak sekolah menengah lagi . walaupun dia sedar dia bukanlah orang baik akhlaknya. Darah muda . Biasalah . Dalam telefon bimbitnya penuh mesej perempuan dan nombor wanita. Ada yang dikenali ,ada yang tidak. Layan semua ,itu prinsipnya.

Setiap hari semakin deras waktu rasanya. Masa berlalu tak disedarinya. Gastriknya juga kian mencengkam disebabkan tidak makan seharian. Dua tiga kali dia hanya termuntah angin. Dia redha. Banyak kali juga. Dalam seminggu boleh kata tiga ke empat hari dia dalam berkeadaan begitu .Migrainnya jangan diceritakan lagi, hampir setiap pagi menyerang.

Masa bersama temanpun semakin berkurang. Bila ditanya kemana dia pergi, Zul dengan muka selamba berkata ,"Ada kerja sikit."Dia tidak mahu sesiapa mengetahuinya , hatta rakan baiknya sendiri .

Namun bila perpisahan antara Aida dan Zul berlaku, akibat pertengkaran hebat yang berlaku di antara mereka, Aida mula bertukar hati bila Zul sedikit menekan Aida mengenai soal jodoh. Zul rasa Aida tidak serius dengan soal jodoh dan perkahwinan.Dan akibat perbalahan yang turut melibatkan orang ketiga itu, mereka putus. Zul pasrah.

"Mungkin dia tak sesuai untukku"
. getusnya di dalam hati. Akibat perpisahan tersebut Zul ,mula tawar hati untuk membuka pintu kepada muslimah yang ingin menghampirinya. Walaupun dia redha, tetapi perpisahan itu telah memberi kesan terhadap emosinya dan menggugat sedikit keputusan peperiksaannya. Hanya Tuhan sahaja yang tahu hati ini. Ramai yang mempersoalkan gerak kerja dakwahnya ini. Ramai juga yang mengaitkan dengan pencapaian rendah ini dengan berkata "inilah "dosanya" akibat terlampau bersemangat untuk berdakwah".

Selepas buka semester baru, Zul mula membuka lembaran baru dan dakwahnya semakin kencang. Mungkin Zul ini terlampau laju sehingga sahabat-sahabat dia pun tak terkejar . Zul ingin memanfaat sepenuhnya masa yang ada demi dakwah. Biarlah sahabat-sahabat terus leka bermain dan menonton wayang, biarlah sahabat-sahabat terus dalam keadaan itu.Puas diajak program , liat .Bila ditegur pula dia sendiri dipulaukan . Sehingga dia sendiri pun agak tertekan dengan keadaan tersebut .
"Biarlah aku menjadi seperti Cikgu Mi, Presiden Teras Perpaduan Melayu Bersekutu itu, yang sentiasa berjalan programnya , walaupun hanya dia seorang yang menggerakkannya."
Katanya dengan nada yang sedikit merajuk. Mungkin kecewa.

Sebut sahaja ,program apa, dari program fasilitator, kelas perbandingan agama, mukhayyam, program bersama wadah-wadah lain, semua dia buat dengan bantuan sahabat-sahabat sefikrahnya yang berada di luar isntitusinya.Bukan memboikot atau menjauhkan diri daripada penggerak dalaman, tapi dia tak nak kacau orang dalam lagi."Nanti kena marah",monolog hati kecilnya."Mungkin aku akan kacau depa punya periuk nasik kot, takpe la", bisik hati kecilnya penuh pasrah. Baginya diari perjuangan ini tidak akan pernah berhenti. Dia banyak terpengaruh dengan Cikgu Mi, mentor tak rasminya.

Orang luar tak faham ,hatta naqibnya sendiri yang terkadang dia merasakan tidak mempercayainya lagi. Biarkan .

Tiada ulasan: