Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Khamis, Oktober 22, 2009

TERAS gesa segerakan pemansuhan PPSMI

21 10 2009

TERAS menyambut baik pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) untuk murid tahun satu yang mungkin dipercepatkan setahun iaitu mulai 2011 seperti yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kelmarin.

Walaupun TERAS tetap berpendirian bahawa sepatutnya dasar asal iaitu pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu boleh segera dilaksanakan pada tahun depan , namun keputusan muktamad bahawa PPSMI dimansuhkan adalah keputusan yang wajar.

Kami berpendapat rancangan untuk memartabatkan Bahasa Melayu sekaligus memperkukuhkan Bahasa Inggeris tidak seharusnya terlalu sukar untuk dilaksanakan. Dengan memastikan guru-guru mencukupi dan terlatih , kami tidak nampak kenapa ia perlu terlalu lama untuk kembali kepada dasar asal.

Soalnya pihak Kementerian Pelajaran sepatutnya sudah tahu apakah kelemahan yang ada dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris selama ini. Bukahkah hal ini telah berjalan sedemikian lama dan sudah sedia dimaklumi oleh pihak Kementerian .

Langkah memperkasakan dan memartabatkan Bahasa Melayu terletak kepada penggunaanya secara praktik dalam semua sektor kehidupan rakyat , pengurusan pentadbiran negara , operasi sektor swasta dan penggunaannya dikalangan ahli professional.

Sementara itu pihak Kementerian hanya perlu melakukan perancangan melatih guru yang cukup mahir bukan sahaja diperingkat sekolah malah juga diperingkat pra Universiti.

Demikian jugalah langkah memperkukuhkan Bahasa Inggeris. Faktor paling penting ialah soal kecukupan guru dan juga teknik pengajaran yang berkesan serta bahan pengajaran seperti buku teks yang lengkap dan boleh mempercepatkan kemahiran membaca , menulis dan berkomunikasi dalam bahasa Inggeris.

Kami berpendapat isu ujuran keperluan melatih guru dan penempatn guru bukan perkara yang baru. Sudah acapkali dibangkitkan soal guru tidak mencukupi dalam matapelajaran tertentu akibat pihak yang berkenaan gagal merancang dengan baik. Kes guru bahasa Inggeris berlebihan di sekolah Bandar manakala tidak mencukupi di sekolah luar Bandar bukan suatu rahsia lagi.

Oleh itu persediaan melaksanakan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) bagi menggantikan PPSMI yang dijadual bermula 2012 sebenar tidak perlu menggunakan terlalu banyak masa dan sumber.

Sebelum PPSMI diperkenalkan guru-guru yang sedia ada sepatutnya tidak bermasalah untuk kembali mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu kerana segala rujukan dan kurikulum asal sudahpun ada.

Kami berfikir sememangnya ramai guru-guru terutama di sekolah luar Bandar yang mendapati amat sukar mengajar dua pelajaran tersebut dalam bahasa Inggeris secara tidak langsung sudah mengajarnya dalam Bahasa Melayu setiap kali berhadapan dengan pelajar-pelajar yang sukar memahami perantaraan dalam bahasa Inggeris.

Jadi tidak timbul masalah yang terlalu berat untuk mempersiapkan supaya bilangan guru mencukupi, kesediaan kurikulum baru dan buku teks untuk mata pelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris dapat disiapkan sebelum akhir 2010.

Kelemahan yang jelas harus dipelajari dari kesilapan melaksanakan PPSMI ialah penafian hakikat bahawa pelajar sukar menguasai matapelajaran diperingkat awal dalam bahasa yang bukan bahasa ibundanya.

Bukan sahaja pihak yang berkenaan telah sedemikain gopah berbelanja lebih RM5 bilion untuk PPSMI , kesannya yang parah tidak dapat dijangka oleh para penggubal PPSMI terutama kepada pelajar luar Bandar.

Jika benar dasar baru ini memerlukan kita menyediakan 13,000 guru termasuk sekurang-kurangnya 1,000 guru Bahasa Inggeris baru yang mahir maka yang boleh dilakukan untuk mempercepatkan keperluan ini ialah dengan mempertingkat kualiti pengajaran guru yang sedia ada dan bilangan guru pakar yang boleh menyelia dan membantu guru yang lain.

Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden TERAS Pengupayaan Melayu

Tiada ulasan: