Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Rabu, Mei 13, 2009

Peranan persuratkhabaran dan golongan guru dalam kemerdekaan

Oleh Nurul Halawati Azhari [mstar]

Perang Dunia Kedua dan Pendudukan Jepun telah menyuntik satu kesedaran baru dalam minda penduduk Tanah Melayu dan menyemarakkan lagi agenda mencapai kemerdekaan.

Pengalaman selama tiga tahun lapan bulan di bawah cengkaman Jepun yang kononnya ingin membebaskan Asia Tenggara daripada penjajahan Barat ruparupanya mengundang derita. Tetapi apabila British kembali ke Tanah Melayu, selepas Jepun menyerah diri, senarionya berubah sama sekali. Kekaguman serta penghormatan membuta-tuli terhadap pihak British yang wujud sebelum perang telah terhakis.

Hakikat bahawa British terlalu kuat untuk dikalahkan seperti yang dipercayai sebelumnya telah membangkitkan suarasuara penentangan yang mencetuskan perjuangan kemerdekaan. Antara yang aktif dan bersungguhsungguh meniupkan semangat perjuangan mendaulatkan maruah bangsa ialah golongan guru Melayu.

Apatah lagi ketika itu terdapat diskriminasi antara Sekolah Melayu tempat mereka mengajar yang masih lagi berbumbungkan atap dan sekolah Inggeris yang serba lengkap. Diskriminasi itu jugalah yang telah menyedarkan mereka bahawa hanya orang Melayulah yang dapat mengubah nasib mereka sendiri.

KEPRIHATINAN GURU TERHADAP KESENGSARAAN ORANG MELAYU
Kesusahan yang dialami masyarakat Melayu telah menyuntik semangat guruguru pada zaman itu, menunjangi pergerakan politik. Sama ada dengan menyertai partiparti politik seperti Umno, Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Kesatuan Melayu Muda (KMM) malah ada juga yang menggunakan medium penulisan sebagai alat menyampaikan pandangan serta seruan masingmasing.

Dengan beraninya golongan ini menyuarakan komentar serta pandangan tajam mereka mengenai penjajah melalui suratkhabar seperti Utusan Melayu, Majlis, Warta Malaya, Warta Ahad dan Warta Jenaka. Ada juga yang menulis dalam akhbar-akhbar sebelum dan semasa pemerintahan Jepun seperti Persaudaraan Sahabat Pena Malaya, Semangat Asia dan Fajar Asia. Tulisan mereka lebih berkisar kepada cerpen dan rencana yang menyentuh soal politik, kebudayaan dan pendidikan.

Namanama seperti Abdul Ghafar Baba, Syed Nasir Syed Ismail, Alimin, Buyong Adil, Za'ba, Abdullah Sidek, Harun Md.Amin (Harun Aminurrashid) dan Shaharom Husain adalah antara tokoh guru penulis yang telah mewarnai dunia penulisan waktu itu.
Menurut Dr Shaharom Husain, 87, tokoh guru, sejarawan dan budayawan yang telah menghabiskan sebahagian besar hidupnya menghasilkan beratus-ratus teks sastera dan sejarah, penglibatan guruguru dalam dunia persuratkhabaran adalah satu usaha yang harus dihargai. Ini kerana mereka turut memainkan peranan penting dalam mempengaruhi pemikiran rakyat.

PENGLIBATAN GURU
Shaharom juga pernah menjadi guru dan jurubahasa Jepun pada zaman penjajahan Jepun. Beliau juga salah seorang lulusan guru dari maktab perguruan yang turut menjadi pusat menyemarakkan semangat kebangsaan.
Beliau turut mengimbau kembali penglibatan dan perjuangan beberapa orang tokoh guru penulis yang lahir daripada maktab-maktab perguruan seperti Maktab Latihan (Guru) Melayu Singapura, Melaka, Matang, Johor Baharu dan Maktab Latihan Sultan Idris (SITC) di Tanjung Malim.

Di SITC misalnya, para penuntut digalakkan menghantar karya mereka kepada majalah rasmi institusi itu, Chendera Mata. Oleh kerana ramai yang berminat dalam penulisan, majalah rasmi maktab itu tidak dapat menampung kesemua karya yang dihantar oleh penuntut. Justeru, mereka mula mengembangkan sayap dengan mencuba nasib di akhbarakhbar tempatan dan luar negara.

Selain itu SITC, di bawah pentadbiran O.T Dussek, telah menubuhkan Pejabat Karang Mengarang dan Perpustakaan Maktab. Ia sangat berpengaruh dan telah membantu perkembangan bahasa dan persuratan Melayu serta perkembangan pelajaran persekolahan Melayu penuntut maktab. Di sinilah minat membaca serta menulis di kalangan guruguru maktab dipupuk. Mereka menulis dengan tujuan yang sungguh murni iaitu untuk perkembangan dan kedaulatan bahasa dan sastera serta kemerdekaan tanah air.

PERANAN ZAABA
Antara guru penulis yang dikagumi beliau dan berjaya membolosi bidang penerbitan ialah Harun Aminurrasyid, Buyong Adil dan Zaaba. Harun, selain lantang bersyarah, juga banyak menulis dan salah satu syairnya banyak mempengaruhi guru dan penuntut maktab. Karyanya turut tersiar dalam Majalah Guru dan Warta Ahad. Manakala Buyong Adil pula menerapkan semangat kemerdekaan menerusi kelas sejarah serta tulisan-tulisannya.

Zaaba bagi Shaharom adalah antara individu yang aktif dan lantang menyuarakan pendapatnya menerusi mata pena. Beliau memperlihatkan sikap antikolonial British dari awal lagi.
Misalnya, Zaaba telah melihat dengan jelasnya bagaimana British berusaha menanam sikap taat setia dan rasa abdi pada Rajaraja Melayu melalui pendidikan. Caranya ialah dengan menerbitkan bukubuku teks di sekolah Melayu mengenai hikayathikayat Melayu lama seperti Hikayat Hang Tuah dan Kisah Pelayaran Abdullah yang hanya menonjolkan kelemahan mereka.

Oleh kerana bukubuku ini turut memuatkan kisah-kisah ajaib, ia dilihat oleh Zaaba sebagai bahan bacaan yang tidak akan membina minda pelajar Melayu yang bersesuaian dengan zaman. Beliau berpendapat, ia adalah antara agenda British bagi menghalang kesedaran untuk bersatu serta menuntut hak membebaskan tanah air.

SHAHAROM TERUS MENULIS
Semangat Zaaba itu mendorong Shaharom terus menulis. Menggunakan nama pena Mashor Malaya, Shabhi dan Dharmaya, tulisannya banyak menyentuh tentang peri mustahaknya guruguru menanamkan semangat kebangsaan pada murid-muridnya. Ia turut menyeru guruguru lain agar turut serta menyuntik kesedaran dalam diri murid-murid Melayu akan tanggungjawab mereka terhadap keselamatan, kesejahteraan dan kemerdekaan bangsa dan tanah air.

Dalam usia emasnya, penulis novel sejarah Tun Fatimah (1948), Keris Laksamana Bentan (1954) dan Lembing Awang Pulang Ke Dayang (1959) ini masih lagi aktif menulis.

Mengingati kembali saat pahit manis perjuangan guru penulis ketika zaman mudanya, bagi Shaharom, ketika itu, guruguru Melayu mempunyai rasa insaf diri yang tinggi.
"Sedar akan kelemahan orang Melayu ketika itu, guruguru bersatu dalam kesatuan sama ada berhaluan kiri atau kanan. Tapi, waktu itu sama ada memilih parti berhaluan kiri atau kanan, matlamat perjuangan mereka adalah sama iaitu ingin membebaskan tanah air daripada penjajahan.

Pahit getir perjuangan penulisan mereka terasa manisnya apabila laungan kemerdekaan bergema di seluruh Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

MENGHARGAI PERJUANGAN GURU
Sumbangan golongan guru penulis untuk memartabatkan bangsa tidak terhitung nilainya. Jiwa pendidik yang cintakan bangsa terus subur walaupun ada ketikanya dipuji dan dibela, ada waktunya pula dikeji dan difitnah.

Setelah usia kemerdekaan mencapai Jubli Emas, generasi muda mungkin agak terleka dengan kemewahan dan keamanan yang dicapai. Namun, tokoh yang pernah mendapat Anugerah Sasterawan Nasional daripada Dewan Bahasa dan Pustaka di awal 90an ini mahu golongan muda hari ini mengenal kembali susur galur sejarah negara.

"Manusia, bila sudah senang, sering lupa dan leka. Bila sudah senang, kita tidak ada apa lagi yang hendak diperjuangkan," ujarnya mengakhiri temubual.
-BERNAMA

Tiada ulasan: