Prof. Khoo Kay Kim said...

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim

Rabu, April 29, 2009

Diantara kelmarin ,semalam dan hari ini..

Aku terpanggil untuk menuls setelah sekian lama tidak bergerak di persada maya ini. Beberapa isu masih aku terlepas ,samaada isu 1Malaysia oleh Najib, isu agama anak-anak muallaf oleh Nazri Aziz , isu Penanti , isu pembacaan ayat-ayat suci Al-qur'an oleh ADUN bukan Muslim dan sebagainya. Hakikatnya, bukan terlepas, tetapi slow sikit dalam mencari kudapan cum sumber rujukan sebenar isu-isu tersebut. Emosi dan fizikal turut memainkan peranan sebenarnya dalam gerak kerja aku masa SEM ni.

Aku meneliti satu-satu perkara tersebut, satu saja kesimpulan- kita masih ego dan tidak mahu mengakui kebenaran pihak lawan kita walaupun kita tahu mereka benar. Contoh ,dalam isu pembacaan Al-quran oleh bukan Muslim, aku merasakan Majlis Fatwa haruslah sejelas-jelasnya memahami konteks yang sedang berlaku apabila petikan Qur'an dibacakan. Aku tak mahu ulas panjang tetapi itulah hakikat sebenar di mana apabila ada yang membaca petikan Qur'an dengan niat untuk menguatkan hujah dan belajar, merek dituduh sebagai penghina, pengkhianat bahkan ada yang berpusu-pusu membawa kes ini ke Balai Polis . Apa kes ni ,bang? Ada yang sesetengah bukan setakat menghina tetapi bawa dalam mahkamah terus pelaksanaan hukum Islam, (secara total menghina kerelevana ayat-ayat Qur'an) Zaid Ibrahim , bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang disingkirkan, tiada pula "ustaz-ustaz segera" ni bawa kes ni ke Balai Polis atau mahkamah. Inilah dinamakan politik 3 suku ,dan kurang matang.

Satu lagi isu apabila kerajaan mengeluarkan akta yang "bertindak" menghalang salah seorang dari pasangan yang memeluk Islam untuk menarik anak mereka uuntuk memeluk Islam. Aku setuju denga pernyataan yang dikeluarkan oleh TERAS PENGUPAYAAN MELAYU bahawa sebelum mengeluarkan apa jua akta yang bersangkut paut dengan Islam,kerajaan hendaklah merujuk terlebih dahulu dengan pihak berautoriti, dalam konteks ini pihak yang memahami undang-undang dan Islam itu sendiri. Apakah akta ini diperkenalkan setelah meneliti pandangan pihak-pihak yang berautoriti ? Ini yang jadi persoalan. Jika selama ini , salah seorang dari pasangan memeluk Islam bebas untuk menarik anaknya sekali masuk ke dalam Islam ,tetapi apabila akta ini diperkenalkan , ini secara tidak langsung menghalang pengislaman anak pasangan tersebut. Pada pendapat aku, kerajaan seharusnya mengkaji terlebih dahulu sebelum memperkenalkan akta seumpama ini. Satu lagi ,aku tak nampak pun tentangan dari parti-parti politik , cendikiawan-cendikiawan mahupun agamawan-agamawan berkenaan isu ini. Yang aku nampak cuma TERAS PENGUPAYAAN MELAYU mengeluarkan kenyataan daripada blognya. Kemana menghilang yang lain?

Tiada ulasan: