Sedikit Sharing utk ikhwah akhwat..
Golongan yang bakal pupus jika ‘program kemandirian spesis’nya tidak mendapat perhatian. Huh..
" PerJuanGan Ini, Selalu Ada AwaL taPi x PernaH ada Akhir.."
Aku mencari DIA yang MAMPU
Hasil nukilan oleh mutiarabernilai
Mencari Mereka Yang Mampu
Dalam pergolakkan masyarakat tercari-cari identiti sendiri, terpinga-pinga membina keperibadian sedangkan mereka hanya meniru barat, berbangga dengan pencapaian hebat sedangkan ia tiada nilai dan sumbangan buat masyarakat lain yang menderita..pun begitu, masih ada mereka yang sudah punya identiti, berkeperibadian unggul, terasing dari kejahilan yang diwar-warkan orang ramai.
Merekalah para rijal yang diharapkan mampu untuk memimpin. Kehadapan dalam menjayakan agenda membangkitkan semula kegemilangan islam. Tegas dalam pandangan yang disandarkan hanya pada syarak. Bercita-cita memanggil untuk bersama daripada duduk diam menanti. Siangnya singa, malamnya si lemah yang mengharapkan ampunanNya.
Islam dulu dan kini, didokong sang rijal.
Kalau kita perhatikan pokok taugeh, teringat projek sains masa sekolah rendah dulu..benda yang pertama tumbuh selepas disemai adalah akar. Kerana akar yang akan menyokong batang taugeh. Kemudian baru tumbuh daun dia untuk proses fotosintesis yang membolehkan taugeh tadi tumbuh gemuk dan tinggi. Begitulah analogi yang boleh kita gunakan dalam meniti jalan dakwah. “Da’a ilallah” menyeru kepada Allah. Siapa yang kita serukan? Dan adakah cukup sekadar memanggil tanpa membelai, tanpa kasih, tanpa harapan suatu hari nanti sang mad’u pula mampu ‘memanggil’? menggantikan kita, meneruskan perjuangan yang terhenti..
Usrah bukan satu modal kebaikan mempromosikan persatuan tanpa diniatkan menjadi medan pengkaderan para rijal. Jika ini berlaku, cukuplah usrah berjalan sebagai satu program yang bermula dengan al-Fatihah dan diakhiri dengan al-Asr. Satu bentuk pembaziran masa dan tenaga atas kaca mata ’kita melakukan kebaikan’. Sedangkan usrah itu matlamatnya melahirkan pewaris, mengembang-biakkan pendokong, sesi penyelarasan fikrah agar tamat usrah; keluarnya para jundullah berjuang dimedan masyarakat. Untuk itu, para dai’e bukanlah calang-calang orang. Pengalaman berusrah tidak meletakkan dia pada status layak menjadi naqib. Namun perasaan sedar memikul tanggungjawab menjadikan dia boleh diamanahkan.
Lihat sahaja pada seerah.
Sahabat Mus’ab bin Umair. Sahabat yang dihantar RasuluLlah ke yathrib untuk berdakwah. Dia tidak bersama RasuluLlah dalam waktu yang lama, namun dihantar memikul tanggungjawab mengislamkan masyarakat yathrib yang akhirnya menjadi kota islam pertama, Madinah. Dimana hendak kita cari sang Mus’ab?
Sahabat Abu Dzar al Ghifari. Dibelasah kerana terang-terangan berdakwah dihadapan kaabah, lalu di suruh oleh RasuluLlah untuk pulang dan berdakwah kepada penduduk kampungnya. Akhirnya, seluruh penduduk kampungnya memeluk islam. Bagaimana hendak kita bina sang Abu Dzar?
Pengajaran ghuzwatul Badr al-Qubra. rasuluLlah memawa bersama 313/314 golongan muhajir dan ansar keluar manahan rombongan dagang Abu Sufian. Namun, skuad road block yang digerakkan terpaksa berhadapan dengan 1000 tentera quraisy lengkap bersenjata. Dikisahkan, rasuluLlah bertanya kepada sahabat2 sudikah mereka turut bersama memerangi golongan quraisy. Lalu bangkit Miqdad bin Amr seorang muhajir menyahut seruan rasuluLlah. Namum rasuluLlah menanyakan lagi beberapa kali, sehinggalah Saad bin Muadz bangkit dan menjawab pertanyaan tersebut. Seorang ansar. rasuluLlah berpuas hati. Kenapa? Kerana respons yang diharapkan ialah dari golongan ansar, melihat sejauh mana mereka faham tentang pengorbanan yang menjadi pakej dan hadiah2 sampingan sebagai seorang muslim.
Kita? Kita mahu nanti muka-muka baru yang menyahut seruan jihad, muka-muka baru yang menggerakkan ummah, muka-muka baru yang tampil lebih hadapan dari mereka yang sudah lama dalam tarbiyah. Denagn itu barulah matlamat tarbiyah tercapai. Membina manusia tunduk kepada Allah dan membina pelapis perjuangan. Bila pula sang Saad junior mahu bangit menyahut seruan?
Wahai para pemuda, bangkitlah menjadi sang rijal.
Hari ini dunia dipenuhi pemuda-pemuda. Hebat. Mereka hebat. Namun bukan mereka yang mampu memimpin ummah. Malahan mereka menjadi indicator kepada kemunduran ummah, antara pra-syarat2 kejatuhan bangsa dan empire. Pemuda merupakan masa depan negara dan dunia kerana mereka bakal memimpin tapi for better or for worst is not yet answered.
Lain pula dengan rijal. Mereka sangat sedikit hari ini. Golongan yang bakal pupus jika ‘program kemandirian spesis’nya tidak mendapat perhatian. Mereka juga pemimpin masa depan, mereka juga hebat. But surely for the better of the future. Tidak boleh kita nafikan, para rijal hanya memimpin ummah kearah yang lebih baik. Itu satu jaminan yang pasti.
Kenapa diserukan untuk bangkit? Kerana setiap pemuda itu ada kualitinya untuk menjadi rijal. Tersemai jauh dalam diri namun ramai yang menafikan kehendak hati yang menginginkan a bigger purpose in life dari sekadar duduk di rumah jadi anak emak atau keluar menunggang motor mencari cabaran di jalanan atau jadi insan baik penuh dengan sikap moral yang tinggi.
Untuk kita membangkitkan conscious ini, hati2 para pemuda ini perlu diketuk. Kita tidak mahukan pemuda yang memimpin atas dasar ‘keperluan memimpin’, namun kita mahukan pemuda yang tergerak oleh hatinya untuk memimpin atas dasar kesedaran ia adalah tanggungjawabnya terhadap ummah.
Hati adalah kunci kepada kebangkitan ini.
Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya:
“Para manusia ini adalah bagaikan benda logam,sebagaimana juga logam emas dan perak. Orang - orang pilihan di antara mereka di zaman Jahiliyah adalah orang - orang pilihan pula di zaman Islam, jikalau mereka diberikan kefahaman. Ruh-ruh itu adalah sekumpulan tentera yang berlain-lainan, maka mana yang dikenal dari golongan ruh-ruh tadi tentulah dapat menjadi rukun damai, sedang mana yang tidak dikenalinya dari golongan ruh-ruh itu tentulah berselisihan - maksudnya ruh baik berkumpulnya ialah dengan ruh baik, sedang yang buruk dengan yang buruk.” (Riwayat Muslim).
Apakah komponen utama kepada kefahaman? Tidak cukup dengan akal memikirkan, tapi hati juga kena tunduk membukakan peluang untuk akal memahami. Pernah dengar ’mental block’? sebenarnya istilah ini tiada kena mengena dengan akal, kerana yang menghalang diri dari melakukan sesuatu adalah hati
Hati ini mampu kita bentuk. Tapi bukan dengan teori. Teori untuk akal. Hati perlu dibentuk dengan perasaan kerana itulah hati. Kita tidak mampu membina rijal2 hebat sebagaimana sahabat Salman Al-Farisi atau Suhaib Ar-Rumi jika hati mereka tidak bersama kita. Begitulah realiti dakwah dan tarbiyah. Targetnya hati agar dengan terikatnya hati, empunya hati mampu untuk meneruskan agenda sang du’at yang dulu pernah membentuk hatinya.
Pernah kita fikirkan bagaimana rasuluLlah membentuk para sahabat? Lihat sahaja intipati surah-surah makiyah. Tiada teori, tiada puasa, tiada zakat dan sebagainya. Intipati lebih diberatkan dengan urusan akhirat. Pembinaan hati agar takut dengan azab dan gembira dengan nikamt syurga. Menjadikan hati itu merindui untuk bertemu dengan Allah.
Hari ini, proses ini perlu berulang. Ikatkan hati-hati para pemuda ini untuk merasakan mereka ini sebuah ummah yang mana mereka adalah sebahagian daripadanya. Agenda mereka besar dan jauh.
Wahai pemuda! Bukalah pintu hatimu untuk membangkitkan semangat rijal yang tersembunyi dalam diri!
Aku mencari mereka yang mampu membimbing ummah ini!
Sumayyah binti Abdul Aziz
Prof. Khoo Kay Kim said...
"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim
Tiada ulasan:
Catat Ulasan