Cabaran utama yang menentukan terjadi atau tidaknya pendidikan holistik dan bersepadu bergantung kepada pendidik. Pendidiklah yang menjadi tenaga utama yang menentukan sesuatu ilmu itu difahami , nilainya dihayati , kemahiran berpindah dan sikap peljar terbentuk.
Oleh itu, membangun kualiti pendidik yang memhami integral adalah suatu tajdid. Tajdid memberikan fokus kepada beberapa isu penting.
Pertama , pendidik harus menguasai ilmu subjek., ilmu berbanding, dan ilmu yang berkaitan dengan nilai dan agama .Keperluan ini adalah asas bagi pendidik supaya keupayaannya mengolah pengajaran dan pembelajaran bukan hanya dalam batas keahlian, kepakaran , dan pengetahuannya semata-mata tetapi dikaitkan dengan aspek –aspek berbanding yang lain. Yang terpenting ialah cara mana pengetahuannya mengenai akidah, ibadah, syariah dan fiqah, akhlak dan adab membantu melengkapkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran.
Kedua, aspek pengajaran dan pembelajaran iaitu pedagogi dan metodologi harus didekati secara bersepadu dan seimbang. Guru agama yang mengajar tilawah bukan saja menghubungkannya dengan fadilah dan pahala , tetapi dikaitkan dengan ilmu yang terkandung di dalam Al-qur’an yang menjadi sumber petunjuk untuk pelajar memahami alam dan kehidupan secara sepadu. Pedagogi dan metodologi harus pelbagai dan kreatif supaya kesan penerimaan dan pemahaman pelajar juga kreatif dan inovatif.
Ketiga, guru perlu menampilkan akhlak contoh. Qudwah adalah faktor penting kepada pendidik. Secara fitrahnya manusia mencontohi ibu bapa , guru , sahabat, dan pemimpin sebagai sumber ikutan. Dalam pendidikan guru harus memiliki kualiti murabbi, maullim dan mu7addib supaya kualiti pengajaran dan pembelajarannya meberi kesan terhadap pembentukan minda dan sahsiah pelajar. Guru harus memiliki kasih sayang yang tinggi , melihat anak murid seperti anaknya sendiri, kesabaran yang tinggi menghadapi karenah murid dan sentiasa cekal untuk membentuk pemikiran , memberikan ilmu dan pengajaran terhadap mereka.
Tajdid ilmu dan pendidikan tidak akan berlaku sekiranya pendidik dan pengurus pendidikan tidak bijaksana dan kreatif dalam memahami faktor zaman dan perubahan . Pada tahap ini umat Islam berada dalam kedudukan yang lemah menguasaiIlmu Mengurus Sistem. Pemahaman ilmu Mengurus Diri juga masih dalam tahap rohaniah yang terbatas . Akibatnya , umat Islam mempunyai cita-cita yang besar tetapi memiliki upaya ilmu yang terbatas. Akhirnya dominasi barat terus berjaloan dan umat Islam terus berkonflik , menuding jari dan mengambil pendekatan menyalahkan orang lain atau sesama sendiri. Pendekatan dalam dakwah dan tarbiyah masih dalam lingkaran umumiyyat dan tidak mampu masuk ke gelanggang dakwah secara inovatif.
Umat Islam banyak membuat saranan dan tertumpu akal mindanya di medan seminar dan kertas kerja. Tajdid pemikiran harus berlaku supaya ada kebijaksanaan mengenal pasti masalah, memikirkan strategi mengatasinya , berikan alternatif yang terbaik secara praktis, suburkan daya kesepaduan dalam ilmu Mengurus Diri dan Ilmu Mengurus Sistem supaya natijah keilmuan dan pendidikan berada dalam kedudukan yang terbaik untuk melakukan transformasi insan, masyarakat, sistem , negara dan umat.
Negara-negara maju menjadikan strategi modal insan yang berkualiti sebagai landasan ke arah perubahan . Umat Islam juga harus berfikir strategik bahawa Allah s.w.t mengurniakan umat Islam dengan kekayaan hasil bumi yang luar biasa . Akibat kelemahan membangun modal insan berikutan sistem ilmu dan pendidikan yang tidak berkualiti , menyebabkan sumber itu dieksploitasi oleh orang lain. Sudah sampai masanya modal insan yang Islamik dibangunkan berasaskan tajdid ilmu dan pendidikan yang diolah dalam acuan sendiri.
Prof. Khoo Kay Kim said...
"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but robots."- Prof Khoo Kay Kim
Tiada ulasan:
Catat Ulasan